Grafikprestanda i Battlefield 4 Beta

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Hm... en dator för ca 30 - 40 000 kr. Enbart till ett enda spel och för att kunna "maxa" det... värt det?

varför bara till ett enda spel?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

1: Din CPU flaskar och du får därför inte samma resultat som testerna, inte i närheten.
2: Har du ens tänkt tanken att GTX 780 inte finns med eftersom att skillnaden mellan Titan och 780 i FPS hade varit runt 5 FPS?
3: 1080p? 2 Titans? Hah!

1: Ja jag vet men tack för att du upplyser resten av Swec som funderar
2: Tänkte mer på minnet, visst 2.2gb nu, men om 2-5 år då?
3: Omg läs mitt inlägg igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

1: Ja jag vet men tack för att du upplyser resten av Swec som funderar
2: Tänkte mer på minnet, visst 2.2gb nu, men om 2-5 år då?
3: Omg läs mitt inlägg igen!

Den dagen då 4k når rimligt pris så kommer mellansegment kort kosta 1/4 av ditt Titan och ha tillräckligt med minne. De kommer säkert prestera bättre än Titan. Vem köper Titans nu för att spela 4k i low settings om ett par år. Fattar absolut inte. Futureproofing är så jävla dumt för det funkar inte.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Så alltså mina 3000kr är utkastade pengar på ett GTX 680 2GB... :/

Nej, du kommer fortfarande kunna spela i High/Ultra, möjligt att någon inställning behövs
dras ner lite bara. Det är folk som spelar "Ultra" med 2GB och det funkar väldigt bra tydligen.
Ingen garanti på 60fps konstant men jag tycker inte detta spelet är tillräckligt fast paced för
att behöva det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Den dagen då 4k når rimligt pris så kommer mellansegment kort kosta 1/4 av ditt Titan och ha tillräckligt med minne. De kommer säkert prestera bättre än Titan. Vem köper Titans nu för att spela 4k i low settings om ett par år. Fattar absolut inte. Futureproofing är så jävla dumt för det funkar inte.

Det jag tycker är rimligt är kanske inte rimligt i dina ögon.

Alltid ska det vara någon som ska leta det minsta att kunna klaga på, det är det fina med Internet

Men om det får dig att må bättre så go ahead.
Kanske beställer hem 3 st skärmar i morgon bara för att! Vad ska vi hitta på att klaga över då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannorden:

Usel i betan, men det rättar sig när spelet kommer ut!

Har de sagt det? har spelat en timme BF3, kanske 100 i BFBC2. Ville bara veta om de fixar destruction till bf4, annars stannar jag nog kvar ännu längre i BFBC2, om servrarna gör det, alltså.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Det är "open beta" vilket betyder att "beta" grafiken inte kommer vara den samma som release inklusive alla andra detaljer. Trots allt njuter jag fastän jag spelar på low knappa 60 fps med mitt 560 ti.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att behöva uppgradera cpu osv för att klara sig igenom detta lir. Trodde ja skulle klara mig med att köpa 1 670GTX till och köra i SLI. Men så var det ICKE. 95+ CPU load i BF4 På typ High fast i Auto så utan AA osv kan ja tänka mig den kör det i. Nåja får punga 1 lön till på dator grejer

Visa signatur

CPU Core i5 3570K 4.2Ghz. ModerKort:MSI Z77A-GD55 - ATX. Ström: Corsair 600W Gaming series.
Minne:Corsair 16GB VENGEANCE 1600Mhz LP. Lagring:OS -SSD 120GB Corsair Force 3.Kylning:Antec KÜHLER H2O 620 CPU liquid cooling.GPU: KFA2 GTX 670 EX OC 2GB GDDR5 + Gigabyte GeForce GTX 670 2GB SLI. Chassi:Fractal design define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haufen:

tur att man sitter på 7970 ghz crossfire då, AMD rules.
Sen tycker jag att man ska köpa AMD så att dom inte går i konkurs, ser ju inte så bra ut med intel vs AMD.
Inte bra om Nvidia skulle få för stora marknads andelar

Lösningen på alla problem...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WinCraft:

Tråkigt att behöva uppgradera cpu osv för att klara sig igenom detta lir. Trodde ja skulle klara mig med att köpa 1 670GTX till och köra i SLI. Men så var det ICKE. 95+ CPU load i BF4 På typ High fast i Auto så utan AA osv kan ja tänka mig den kör det i. Nåja får punga 1 lön till på dator grejer

Du behöver ingen ny CPU, köp bra kylning och överklocka istället, skit enkelt och skit billigt.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Blir att inhandla nytt grafikkort inom kort då.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Så nu vet alla att 2GB VRAM är för lite i 1080p sluta tjata om att det räcker nu.

Förmodligen fylls 200+ MB ut av en mängd reserverade texturer alla beståendes av:

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Känns säkrare med Intel, vissa spel är väldigt dåligt optimerade för flera trådar.

Nya Frostbite motorn kommer driva rejält många spel framöver och den använder upp till 8 kärnor rätt så bra.
Sen får du ju inte glömma CryEngine heller.. (:

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Så nu vet alla att 2GB VRAM är för lite i 1080p sluta tjata om att det räcker nu.

Vart i testet ser du det? 770 har samma minimum fps som 7970 i 1080p testet, ser inget som tyder på att 2GB skulle vara för lite i 1080p, att ett titan laddar in mer än 2GB i vram testet säger inte så mycket, är ofta spel som laddar in mer i grafikminnet än vad som behövs om det finns ledigt.

Permalänk
Medlem

Jag har testat en hel del idag. Flyter på bra. Vissa saker gillade inte mitt 7970 när jag mixtrade med men har en inställning nu som funkar bra. Texturer på ultra och det mesta andra på high. Sänkt två saker till medium då jag tänkte att det borde spara rätt mycket prestanda utan att förstöra upplevelsen så att säga och någon mer sak sänkte jag. Flyter på bra, har vart med om att bilden fryser till en extremt kort stund men inga som helst FPS drops innan dess. Vet inte om det är en "beta" sak då det inte är färdigoptimerat för förutom dessa plötsliga stopp som förövrigt kommer extremt sällan flyter det på helt ok för min del. Har dock planer på att skaffa ett 7970 till så jag inte behöver bry mig så mycket om inställningarna när det färdiga spelet kommer...

Angående de som säger att spelet är klart. Jag tror en hel del saker kan fixas/ändras innan spelet kommer ut. Jag lirade BF3 betan och det var en hel del saker som var mycket annorlunda när jag väl hade köpt spelet och lirade det direkt efter launch vill jag minnas. Men kanske minns det helt fel vad vet jag.

Spelet vi lirar i betan nu behöver ju inte vara "present" eller den nivå spelet ligger på nu hos DICE heller. Kan ju vara en build som är en...två månader gammal. Det vet vi ju inte liksom? Så kan de som gör det sluta snacka om det hela som att vi vet hur betan kommer vara mot det riktiga spelet när det kommer. För så länge inte DICE själva säger exakt hur det ligger till vet vi inte om betan är en rätt gammal version av spelet eller precis som slutprodukten kommer att bli. Har visserligen inte stött på några direkta problem alls så visst kan det vara en rätt färdig version. Men tänker inte spekulera så mycket om det när jag inte vet hur ny versionen är. Eller finns det fakta på hur ny versionen är? Kanske ser ut som en idiot när jag skriver detta och så finns fakta att det är en typ färdig build.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

För att det dubbleras, alltså 1950MB x2 i ditt fall. Lite märkligt att det inte kan visa rätt, men så är det i alla fall.

Ok så den avänder alltså 1950 MB av de 3000 MB då? Det var lite mystiskt..

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av WinCraft:

Tråkigt att behöva uppgradera cpu osv för att klara sig igenom detta lir. Trodde ja skulle klara mig med att köpa 1 670GTX till och köra i SLI. Men så var det ICKE. 95+ CPU load i BF4 På typ High fast i Auto så utan AA osv kan ja tänka mig den kör det i. Nåja får punga 1 lön till på dator grejer

men hallå, du skojar?
klart du inte behöver uppgradera från 3570k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Ja, lycka till med den processorn.

Är detta problemet för mig med kanske har samma problem.
Det hackar på rätt friskt trots ett GTX680 4gb
Kommer inte köpa ny processor bara för ett spel, jag kanske lirar ibland.
Kanske kommer det optimeras bättre så det blir spelbart då skulle jag säkert köpa spelet.

Trodde först det hade att göra med att, jag var tvungen att stretcha ut fönstret då spelet vägrade att köra fullscreen, men kan nu göra det om jag ställer ner upplösningen till 1080p startar spelet och sen väljer 1440p.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Att prata piratgrejer är otillåtet.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Intressant att FPS skillnaden på 780 och 7970 i 1080p, speciellt på "High" inställningar inte är så jätte stor. Visst, den är där, men om man jämför priset på korten. Väldigt intressant...

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte 60fps räcker i BF4, det var samma i BF3. Spelet blir så jävla segt och oresponsivt under typ 80-90fps imo. Synd det inte funkar köra på low, blir ändå såna feta fpsdrops tack vare min cpu inte räcker till. Kanske får köpa bättre kylning och försöka få upp den i 4.9/5ghz. Får se hur det blir efter ett par patcher, om det är lika illa som nu.

Visa signatur

Dator 1: Intel 6700k @ 4.5ghz |Asus Z170-A |Corsair 16GB Vengence LP |Palit 1080 Jetstream |Samsung 850 EVO 512GB + Crucial m4 128GB
Dator 2: Intel 2500k @ 4,4ghz |Asrock Z68 Extreme4 |Corsair 8GB Vengence |Gigabyte 970 G1 Gaming |Crucial m4 128GB

Permalänk
Medlem

verkar vara hyfsat cpu krävande.. spelar på medium/low nu å har mellan o benchade en bit ur ett game , Min, Max, Avg
Min, Max, Avg : 67, 99, 83.5 , så 67 som minimum o 83 avarage.. behöver fetare graffe för ja ska damnit ha medium 120fps.. o min cpu ligger på 90-95% gpun jobbar på 88-90% 70 grader

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Avstängd

kommer det en ny beta om två dagar eller är det samma bara att den är öppen?
blir ett test då isåfall

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Dags att klocka crossfire korten då.... Fan varför köpte jag 1440p.. Kommer bli dyrt att spela på max.

Jag känner likadant. Sen blev det mycket varmare i datorrummet också vid byte till 1440. Skulle inte vilja byta tillbaka ändå är för krispig bild.

Permalänk

Känns skönt att äntligen få användning utav dem 2 extra giggen av VRAM på mina 680 DC2 4gb och alla kärnorna på 3930k'n, måste säga att det känns lite bortkastad att prestandan inte har använts förrän nu, haha!

Visa signatur

Case: Cooler Master HAF-X | Motherboard: Asus Rampage IV Extreme | SSD 1: Corsair Force GT 120gb | SSD 2: Crucial M4 512gb | HDD 1: Western Digital 500gb | HDD 2: Western Digital Caviar Green 2tb | CPU: Intel i7 3930k @ 4,7ghz | RAM: 32gb Corsair Vengeance 2133Mhz | GPU: Gigabyte GTX980 Ti G1 Gaming | PSU: Corsair 1200i Digital

Permalänk

Gött att spelet behöver mer ramminne så att fler skaffar mer minne, vilket driver på utvecklingen av större minneskretsar.

Angående spelet så kommer jag kanske skaffa det till next gen konsol.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael912:

Känns skönt att äntligen få användning utav dem 2 extra giggen av VRAM på mina 680 DC2 4gb och alla kärnorna på 3930k'n, måste säga att det känns lite bortkastad att prestandan inte har använts förrän nu, haha!

680 kan inte nyttja dina 4gb endå pga minnes bussen tror den kan använda max 2.5

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Med datorn i min signatur, vad tror ni? Nytt grafikkort är ju givet, men frågan är om man ska ta o köra SLI eller om man klarar sig med ett kort?

Frågorna blir..

1. Klarar jag mig med mig CPU?
2. Vad ger ni för rekommendationer på grafiken, ett eller två? Vilka?
Ja kommer bara spela på 1 skärm i 1920*1080, inget annat

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Kollade in en tidig benchmark (BF4 Alpha) där cpu också var med, man får en fingervisning i alla fall.
http://www.bf4blog.com/battlefield-4-alpha-gpu-and-cpu-benchm...

Sen förstår jag inte det här att så många reagerar starkt på det här med grafikminne. Om DICE säger att man måste ha minst 3gb minne för vissa inställningar så är det väl så, sen vad just DU får vid ett speciellt tillfälle med en viss upplösning och grafiknivå är ju en annan. Det går väl säga så här att man kommer ganska långt med 2GB grafikminne också, men det går inte att ligga där i toppen och tro att 2GB minne räcker i alla lägen.

Sen om man sitter på ett 680 med 2GB minne så är väl inte minnet det enda problemet, jag skulle aldrig få för mig att försöka på Ultra med ett 680 både av ren gpu-prestanda men även minnesmängd och det är mest när man pressar på max man behöver mycket minne. Ja det går säkert spela med Ultra i 1080p med ett 680, men då har man låga krav på fps. Nä ett 680 lämpar sig bäst till High och medium känns det som och då räcker 2GB ram väldigt långt. Ett 680 var mer som ett exempel också.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv

Efter att ha varit Nvidia fan i snart 9 år har jag lite motvilligt gått över till AMD-grafik. Och det är väl först nu som jag sett nyttan med det.