Radeon R9 280X från Asus, Gigabyte och MSI

Permalänk
Medlem

Tråkigt, allt annat än R9 290 och R9 290x är ju bara, Mehh.
Starkt att vissa tillverkare i alla fall bemödat sig att göra något annat än att sätta över ett klistermärke på produkter från 2011.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Blir ett Asus kort.

Klarar jag mig på 550 Watt?

Då jag ska köpa Asus kortet och byta min processor till en FX 8350 som drar 125 Watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Starkt att vissa tillverkare i alla fall bemödat sig att göra något annat än att sätta över ett klistermärke på produkter från 2011.

Känner samma för mig själv, men för många som inte vill lägga mer på en gpu och bara kör i 1080p är 280x OTROLIGT intressant, asså äckligt otroligt intressant.

Polare skulle upgradera nu från 460, han ringde sin lokala butik å frågade, de rekommenderade 770/280x han fråga rakt ut, vad är skillnad.

de svara enkelt, 280x är ca 1000 kr billigare men ger samma presanda, välj vilket du vill ha, amd eller nvidia.

hans val va inte så svårt

men för oss som vill ha massa kräm och kör på flera skärmar/högre upplösning är ju detta lite ointressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Även vi har varit nöjda med Gigabytes kylare tidigare, dessutom har vi ett Windforce-kort i årets sommardator utan att klaga.

Just den här gången har de inte lyckats dock. Det kan i teorin vara så illa att det endast är exemplar till media som är högljudda, men det är i så fall inte bara SweClockers kort - även andra recensenter har noterat precis samma höga ljudnivå. Som jag skrev i slutsatsen dock, hela kortet känns tyvärr lite som ett hafsverk. Det är förra generationens Windforce på förra generationens PCB, lite som att Gigabyte främst vill tömma lagrena. Förhoppningsvis kommer det en bättre revision, precis som med bland annat Geforce GTX 760.

Har sett på flera ställen där recensenter som er får bra värden för Gigabyte Windforce kylaren. Dock visar detta testet samt mitt Gigabyte 7970 WF att ljudnivån mot temperatur inte är optimal för förra generationens Windforce på AMD-kort. Detta kanske det kompenseras med kort som har mindre värmeutveckling som tex. Nvidias 670/760 eller med nya generationen Windforce.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nautilus011:

Ja tacka vet jag Intel som släppte nytt i år med Haswell. De byggde ju om grafikkortet den här gången så den har fler men klenare kärnor. Tur att någon släpper något nytt när AMD och Nvidia är så sega på grafikkorten.

Sen har vi ju lite roliga saker på den mobila marknaden också. PowerVR har äntligen släppte Rogue lös på marknaden efter flera års väntan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Har också ett 670 med Windforce och det är väldigt tyst vid stock-frekvenser men när man klockar upp det en bit så brukar fläktarna dra igång rejält, när jag närmare mig 1200MHz på GPU så låter det rätt mycket. Jag kan tänka mig att 280X drar 40-50 Watt mer än ett 670 så det finns väl någon gräns där Windforce-kylaren helt enkelt inte orkar med att skyffla bort så mycket värme utan att öka varvtalet på fläktarna ovanför "tyst läge".

Ok. Ja jag har faktiskt själv inte skruvat upp frekvenserna. Är så nöjd med att det aldrig låter

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som känner lite allmän "Meh" känsla över lanseringen av R9 serien? Det är ju bara rebrandade 7970 GHz edition kort egentligen... Nåja, jag väntar istället med spänning på R9 290...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Är det bara jag som känner lite allmän "Meh" känsla över lanseringen av R9 serien? Det är ju bara rebrandade 7970 GHz edition kort egentligen... Nåja, jag väntar istället med spänning på R9 290...

Delar din åsikt delvis!
MEN, det är ju faktiskt samma sak med 700 serien? 780 och Titan är de enda som inte är rebrandade?

290 och 290x är väl lite samma sak eller har jag missat något?

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk

Kommer bli ett ASUS-kort för min del

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Installerade nyss ett Gigabyte R9 280X. Kan inte säga att jag har reflekterat över ljudnivån, idle så låter det klart mindre än mitt gamla GTX570.
Har lirat BF4 betan nu och har inte hört kortet. Men å andra sidan låter ju Battlefield en hel del.

Kan i alla fall rapportera att det flyter riktigt bra i 1080P.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Wifi:

Kortet i fråga stödjer inte 120 Hz över flera skärmar med DVI? Det var... oväntat. Och dåligt.

Tja det är lite trist tycker jag nog allt.
Inte så väldigt sugen på att pynta ut en massa för att byta skärmarna eller för en ordentlig aktiv adapter som stöder 120hz vilket inte heller verkar fungera så bra. Får helt enkelt bli att köra på grönt, denna gång enbart pga denna "petitess". :X

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare haft Asus-kort som böjt sig, någon som vet om detta Asus-kort har någon form av stöd så att kortet inte börjar böja sig efter en tid? Framkom inte på bilderna nämligen.

Visa signatur

3600X - Asus B450i - G.Skill 32GB Trident Z 3600MHz - MSI 5700XT Mech OC - Fractal Define Nano S - Samsung 970 EVO 500 GB - Corsair SF600 Platinum - Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaurii:

Jag har tidigare haft Asus-kort som böjt sig, någon som vet om detta Asus-kort har någon form av stöd så att kortet inte börjar böja sig efter en tid? Framkom inte på bilderna nämligen.

Mitt Asus 6970 jag har hänger lite för mig då det är så tungt och långt

Permalänk
Medlem

Fyfan vad jag vill ha Toxic kortet. Helt sinnessjukt vad trevligt det verkar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Känner samma för mig själv, men för många som inte vill lägga mer på en gpu och bara kör i 1080p är 280x OTROLIGT intressant, asså äckligt otroligt intressant.

Polare skulle upgradera nu från 460, han ringde sin lokala butik å frågade, de rekommenderade 770/280x han fråga rakt ut, vad är skillnad.

de svara enkelt, 280x är ca 1000 kr billigare men ger samma presanda, välj vilket du vill ha, amd eller nvidia.

hans val va inte så svårt

men för oss som vill ha massa kräm och kör på flera skärmar/högre upplösning är ju detta lite ointressant

Köp ett Titan då och sluta gnälla i en annars intressant tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomjut:

Installerade nyss ett Gigabyte R9 280X. Kan inte säga att jag har reflekterat över ljudnivån, idle så låter det klart mindre än mitt gamla GTX570.
Har lirat BF4 betan nu och har inte hört kortet. Men å andra sidan låter ju Battlefield en hel del.

Kan i alla fall rapportera att det flyter riktigt bra i 1080P.

Vad får du för temp under bf4? Hur ser ditt chassi ut? menar luftflödet.
Skulle uppskatta lite information då det möjligen kan avgöra om jag avbokar eller inte.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Fyfan vad jag vill ha Toxic kortet. Helt sinnessjukt vad trevligt det verkar.

Håller med och det blir troligtvis ett köp för mig. Avvaktar dock först för att se vad 290X presterar och kommer kosta. 2 st Toxic lockar dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Jo känner lite likadant. Å andra sidan så är det samma sak med Nvidias 700-serie, där GTX 780 är ett svagt GTX Titan, GTX 770 är ett pimpat GTX 680 och GTX 760 är ett svagt GTX 670.

Säger alltså inte att 700-serien och R9 200-serien innehåller dåliga kort (långt ifrån), men det är en ganska "tråkig" release överlag. Håller tummarna för att R9 290X ska röra om lite i grytan.

Hittills har jag inte fått någon större WOW!-känsla när jag sett prestandan för något av de nya korten, utan jag känner att mina GTX 670 håller en generation till.
Det enda som imponerat mig är pris/prestandan på R9 280X.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Köp ett Titan då och sluta gnälla i en annars intressant tråd.

vadå gnäll? är du på dåligt humör?
... troll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

vadå gnäll? är du på dåligt humör?
... troll...

Nej men vad är det för vits att komma med negativa inlägg i en sån här tråd? Det finns ju alternativ för dig som sagt.

Permalänk
Medlem

Känns som Nvidia måste sänka priset på 770 nu. Ligger nästan 500+kr över 280x, inte bra.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Känns som Nvidia måste sänka priset på 770 nu. Ligger nästan 500+kr över 280x, inte bra.

Håller med. Även om de nyligen sagt att de inte ska göra det så tror jag att det blir ohållbart för dem annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Nej men vad är det för vits att komma med negativa inlägg i en sån här tråd? Det finns ju alternativ för dig som sagt.

ahh alltid lika kul med internet

Nej ja ville inte alls vara negativ

men dedär med tolkningar blir inte alltid rätt.

Men för skoj skull, vilken del upfattade du som negativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

ahh alltid lika kul med internet

Nej ja ville inte alls vara negativ

men dedär med tolkningar blir inte alltid rätt.

Men för skoj skull, vilken del upfattade du som negativ?

Ja, du dissade enligt min uppfattning mer eller mindre AMDs lanseringav av nya/rebrandade kort trots att många ser fram emot köp då de dels är lite snabbare än föregångarna och dels för att de framförallt är billigare vilket många missat med lanseringen. Intressant bland annat ur Crossfire synpunkt.

Det ständiga tjatet på olika forum om snabbare kort förstår jag inte då det både finns, 770, 780 och Titan som alternativ. Därav mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Ja, du dissade enligt min uppfattning mer eller mindre AMDs lanseringav av nya/rebrandade kort trots att många ser fram emot köp då de dels är lite snabbare än föregångarna och dels för att de framförallt är billigare vilket många missat med lanseringen. Intressant bland annat ur Crossfire synpunkt.

Det ständiga tjatet på olika forum om snabbare kort förstår jag inte då det både finns, 770, 780 och Titan som alternativ. Därav mitt inlägg.

hmm okej intressant.

Då jag rekommenderade 280x, + att ja skriver att det är otroligt mycket gpu för pengarna och att det kom så nära ett 780 när det var överklockat.

tycker de verkar som ja luter mer i amds favör

280x från 2500kr är som jag sa OTROLIGT mycket prestanda för pengarna.

Väntar på 290x här, men de e för ja e väldigt nyfiken på mantle och kommer köra eyefinity å då behöver extra umpff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

hmm okej intressant.

Då jag rekommenderade 280x, + att ja skriver att det är otroligt mycket gpu för pengarna och att det kom så nära ett 780 när det var överklockat.

tycker de verkar som ja luter mer i amds favör

280x från 2500kr är som jag sa OTROLIGT mycket prestanda för pengarna.

Väntar på 290x här, men de e för ja e väldigt nyfiken på mantle och kommer köra eyefinity å då behöver extra umpff.

Sant, väntar själv på att se vad 290X presterar och vad det kommer att kosta innan jag bestämmer mig. Kan även bli 2 st 280 Toxic som alternativ.

Permalänk

Jaha, pojkar och flickor. Ska vi gissa på en test av R9 290 / R9 290X i morgon bitti? Eller vilken dag tror ni?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av DunderHoken:

Jaha, pojkar och flickor. Ska vi gissa på en test av R9 290 / R9 290X i morgon bitti? Eller vilken dag tror ni?

Det kommer dröja ett tag till, förmodligen mot slutet av månaden.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Det kommer dröja ett tag till, förmodligen mot slutet av månaden.

Det där blundar jag för och låsas att jag inte läste....

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag visste innan testet att Asus skulle kamma hem detta då flertalet av deras produkter är best of the best.