Problem med rt-n56u
Jag har ni försökt med det mesta känns det som. Men ingenting fungerar.
Allt började med att vi skaffade fiber i villan och med det kom nytt modem (inteno) och ny router (technicolor). Från att ha kunnat hosta alla sorters servrar på olika spel via hamachi/tunngle så fungerade nu ingenting. Och jag prövade allt. Portforwarding på technicolorn är helt enkelt värdelös. Efter alla problem bestämde jag mig för att skaffa en ny router. Efter många goda ord och bra recensioner så valde jag Asus RT-N56U. Installationen gick smidigt och setupen vi har nu ser ut såhär.
Inteno(internet)
port: 1 2
/ \
/ \
trådlöst (2 datorer) ((- RT-N56U Switch
/ | \ / \
/ dator2 \ / \
dator1 dator3 tv1 tv2
Efter att ha snackat med telia supporten så ska routern kopplas till port 1 på intenon och IPTV på port 2. Vill man skaffa VOIP så ska det sitta i port 3 + en adapter.
När jag för första gången kopplade ihop allting så startade jag om intenon för att få tvmodemen att kalibrera om sig. sedan gjorde jag grundinställningarna på RT-N56U. från att ha haft 65 ner och 10-13 upp så flög den nu upp i taket till 270ner och 10-13 upp, men landade tillslut och trotsade hastigheten vi betalar för (100/10) på 105 ner och 10-13 upp. (allt detta var på min stationära dator).
Helt perfekt. Laptopsen gick dock sämre än innan men jag tror jag lyckades lista ut att 2.4ghz bandet var bättre än 5ghz. Problemet löstes på en av våra laptops. Den relativt nya asusen. Dock så har vi också en sketen toshiba som inte alls går lika bra. och nu efter cirka en vecka så har även hastigheten på min dator försämrats avsevärt. Dessa hastigheter har vi nu:
Stationär 1(Min): 49,9/10 8ms
Stationär 2: 72-85/10 15-25ms
Stationär 3: 95-10 7ms
Laptop-bra: 80-95/10 9ms
Laptop-mindrebra: 44/10 8ms
Allt är mätt på Bredbandskollen.se
Värt att tänka på är att vi alltid hade mellan 3-5ms innan bytet till Asus
upphastigheten på 10 skrev jag för enkelhetens skull. den är allt från 10-15.
Jag har inte tagit med iphones/ipads i huset då dem presterar dåligt hur som helst.
Laptop-mindrebra har presterat bättre innan bytet till RT-N56U. Dem verkar inte riktigt gilla varandra.
Laptop-bra fungerar som den ska förutom att just avanza.se inte fungerar (mycket märkligt)
Stationär 1 som är kabelansluten ska absolut inte prestera sämre än max. och med dessa siffror vet jag inte vad som är fel. (exakt hälften?)
Att laptop-mindrebra presterar dåligt kan ju vara pga att den är just inte säkrskilt bra. Gammal och billig.
Men det som oroar mig är varför hastigheterna i stationär 2 och laptop bra hoppar fram och tillbaka med 20-30 mbit hela tiden och framför allt varför stationär 1 har fått för sig att vi betalar för 50/10?
undrar också varför 2.4ghz är snabbare än 5ghz. Vad är meningen med 5ghz om ingen av våra prylar har någon nytta av det.?
Tacksam för svar!
| Lian Li PC-B25 | Intel core i7 920 2.6GHz | XFX GeForce GTX 280 1GB | Corsair 6GB 1333MHz | Corsair TX750W PSU | Samsung 7200rpm 750GB | Samsung 7200rpm 1000GB | Creative X-Fi Soundblaster |