Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Ditt resonemang är helt korrekt när det kommer till vattenkokaren men knappast jämförelsen mellan kretsarna i 290X och Titan. Det är 2 helt olika kretsar med olika förutsättningar, det är först när man sätter en Radeonkylare på en GK110 som man faktiskt kan bedömma hur bra den kylaren är. Jag personligen tror att storleken på Keplerkretsten är till dess fördel när det kommer till kylning då en större yta är lättare att kyla än en mindre yta. Om du tar en liter vatten och häller den i en vattenkokare som har en bas vars diameter är 5 cm och sedan tillför 1000W kan du jämför det med vattenkokaren som har 1 liter vatten och en bas med diametern 10 cm och 1000W. Vilket vatten kommer ha högst temperatur?

1000W i en liter vatten är 1000W i en liter vatten. Temperaturen blir den samma. Enda skillnaden som skulle kunna bli är hur tät vattenkokaren är för att läcka värme ut i rummet. Skillnad i uppvärmningstid skiljer så klart också, men jämvikt får du vid samma temperatur om vattnet dissiperar värme ut genom vattenkokaren och övriga rummet i samma takt i båda fallen.
Nu är vattenkokare dåligt exempel eftersom den stänger av vid given temperatur så testet avbryts innan jämvikt nås.

Permalänk
Skrivet av KeyPakt:

Ditt resonemang är helt korrekt när det kommer till vattenkokaren men knappast jämförelsen mellan kretsarna i 290X och Titan. Det är 2 helt olika kretsar med olika förutsättningar, det är först när man sätter en Radeonkylare på en GK110 som man faktiskt kan bedömma hur bra den kylaren är. Jag personligen tror att storleken på Keplerkretsten är till dess fördel när det kommer till kylning då en större yta är lättare att kyla än en mindre yta. Om du tar en liter vatten och häller den i en vattenkokare som har en bas vars diameter är 5 cm och sedan tillför 1000W kan du jämför det med vattenkokaren som har 1 liter vatten och en bas med diametern 10 cm och 1000W. Vilket vatten kommer ha högst temperatur?

Det är ingen idé, redan nu trummar de in att TDP är lika och värmeutvecklingen är densamma. Sedan är alla GPU kort utom mitt magiskt då de inte verkar någon termisk jämvikt och all värme de producerar åker ut baktill, i mitt chassi så stannar en hel del kvar då hela kortet blir som ett element i då just 80c, jag provade köra min GPU i 95c igår och fick högre snitt temperatur i chassit än när jag körde min GPU 80c.

Jag väntar på eftermarknadslösningar, vill inte ha 94c på något i chassit även om kortet klarar av det.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomasson:

Det är ingen idé, redan nu trummar de in att TDP är lika och värmeutvecklingen är densamma. Sedan är alla GPU kort utom mitt magiskt då de inte verkar någon termisk jämvikt och all värme de producerar åker ut baktill, i mitt chassi så stannar en hel del kvar då hela kortet blir som ett element i då just 80c, jag provade köra min GPU i 95c igår och fick högre snitt temperatur i chassit än när jag körde min GPU 80c.

Men det är för att vid 95 grader så dissiperar större andel genom kortets baksida än vid 80 grader. Fortfarande samma mängd värme som dissiperar från kärnan.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av jemtegrannen:

Tänk vad alla hade jublat om nvidia hade släppt ett kort som var likvärdigt med amd's värsting för drygt halva priset, då hade det vart Oslagbart och inga klagomål.
Bara att lyfta på hatten för amd, hoppas 290x blir en succé för dem.

Japp! Precis så! Av någon anledning så har Nvidia bättre rykte. Det är inte så konstigt med allt subjektivt strul som micro stuttering och drivrutinsproblem. Nvidia är dock tveklöst bäst på att ta betalt, något många verkar uppskatta utan att tänka efter. Sen är deras kretsar rätt stora också, men de presterar!

Jag köper nog hellre bra prestanda per krona än det dyraste.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Om du har en processor med en liten fläns, processorn utstrålar 50W värme och flänsen kyler dåligt, temperaturen höjs i flänsen ända till det blir jämvikt och flänsen avger lika mycket värme till chassit som den tar emot från processorn. Detta sker vid 70 grader och temperaturen stabiliseras där. Sedan sätter du en bättre fläns på den, utan att ändra något annat, temperaturen där jämvikt uppnås ändras till 40 grader eftersom värmen sprids vidare bättre. Har mängden värme processorn avger minskat? Eller är det fortfarande 50W värme? Hur mycket värme kommer ut i chassit?

Det du skriver säger sig självt och du ska ha en eloge för att du framställde din formulering så väl som du gjorde det. Vilken av flänsarna kommer jag uppleva som varmast, den som håller processorn i 70c eller den som håller den i 40c? Eller kommer jag uppleva dessa som lika varma?

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Alltså vilka jävla kommentarer man läser här inne..

Det märks verkligen att det är ett krig mellan Nvidia/ATI fanboys när såna här "större" nyheter släpps.

Det ÄR ett bra kort, vilket säkert går att få bättre. Speciellt kylaren/ljudnivå.
Priset är RIKTIGT bra!

Varför sånt jävla jidder?!

Det är enbart bra att ATI släpper ett så här bra kort, för ett sådant bra pris.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av KeyPakt:

Kan inte påstå att jag försökte framstå som begriplig så jag förstår dig. Någon expert på detta område är jag inte och då det tycks vara själva begreppsformuleringen som skapar en missförstånd blir det ju svårt att göra sig förstådd eftersom värme betyder exakt en sak för dig och temperatur exakt en sak. För mig kan "värme" ha olika temperatur beroende på bakomliggande faktorer, för dig verkar det vara en fixt faktor. Man kan faktiskt jämföra en grafikkrets med ett nätagg som har olika 80+ märkning. Ett bronsagg läcker mer än ett platinum vilket gör att bronsagget blir varmare och kräver mer kylning. På samma sätt kan en krets läcka mer värme än en annan krets beroende på hur effektivt uppbyggd den är även fast båda matas med 250W. Ett bra exempel på det är första generationen Bulldozer från AMD som läckte som såll och därför blev väldigt varma även om man höll nere dess watt. Så har jag i alla fall förstått de artiklar jag läst men givetvis kan jag ha missuppfattat detta.

Där är pudelns kärna, vi använder ordet värme i dagligt tal för att tala om temperaturer.
I Fysiken är värme och temperatur skiljt från varandra detta skapar förvirring.
I fysiken är temperatur hur många grader något är, och värmet (ja det skall vara t på slutet), hur mycket energi som tillförts för att nå dit.
10 liter kokande vatten har samma temperatur som en liter kokande vatten, men dess mängd värme är tio gånger högre.
Duger då inte dagligt tal?
Som dagligt tal duger det, men när man skall förklara fysikaliska samband duger det inte längre, då är det inte tillräckligt entydigt, när du skiver hur varmt något är vill fyskern hellre att du skall använda orden vilken temperatur något har, dess värme är något annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Det du skriver säger sig självt och du ska ha en eloge för att du framställde din formulering så väl som du gjorde det. Vilken av flänsarna kommer jag uppleva som varmast, den som håller processorn i 70c eller den som håller den i 40c? Eller kommer jag uppleva dessa som lika varma?

Temperaturen skiljer, men du värmer upp datorn och ditt rum med 50W värme i båda fallen. Datorns temperatur och rummets temperatur blir lika höga.

Jämviktstemperatur, alltså när temperatur stabiliserats, får du när flänsen avger lika mycket värme som den tar emot. En mindre fläns har högre jämviktstemperatur, men när den är där så avger den exakt lika mycket värme som en stor fläns. Men den avger värmen på mindre yta, som därför har högre temperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

gör om gör rätt /läs på lite fakta och se vad amd har på görning så kommer du att förstå att det e 60fps som gäller där med

Ok, var kan jag läsa på?

Permalänk
Medlem

(Fortfarande inte uppe i 1000 inlägg?)

Ser fram emot partnertillverkarnas kylare, samt troligtvis lägre priser om några veckor.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Det är enbart bra att ATI släpper ett så här bra kort, för ett sådant bra pris.

Jag vet, svårt att vänja sig...

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Men det är för att vid 95 grader så dissiperar större andel genom kortets baksida än vid 80 grader. Fortfarande samma mängd värme som dissiperar från kärnan.

Jag har aldrig argumenterat om att TDP 250W genererar mindre värme när de olika korten använder full effekt, om jag gjort det så har jag skrivit fel i så fall.

Har alltid eftersträvat att ha så svalt som möjligt för mina komponenter, det gäller både det jag har i tv-bänken och det jag har i chassit. Jag har ju faktiskt sålt ett Titan för att köpa ett R9 290X, men jag blev besviken på temptarget och fläktlösningen hade gärna sett en bättre kylarlösning.

Men jag fick ju detta från ROG idag, så jag gör som jag har sagt tidigare, jag väntar snällt.

ASUS Republic of Gamers8:03 AM
+Taylor Mauceri and +Ola Thomasson
There will be non reference ASUS DirectCU II versions in the coming months :)

Hade faktiskt tänkt att köra en AMD cpu också, men jag är tveksam som fasen och jag har inget bra argument varför heller så det lutar mot en I5 av något slag till grabben.

Prehistoric http://i.imgur.com/xZBD4sr.jpg
Historic http://i.imgur.com/kdLvH9g.jpg
Current http://i.imgur.com/I1nZaj3.jpg

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem

Finns det någon tredjeparts luftkylare utannonserad som passar 290x?
Vattenblocket ifrån EK är det enda jag hört talats om ännu. En Arctic Accelero variant eller liknande är det jag söker efter.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Skäggig legend

Saatan vad det är krig här! Otroligt tråkigt att kylaren var så dålig. Jag gillar verkligen att ha referenskort. Om man mot förmodan skaffar vattenkylning så kan man ju skaffa det.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 16 PRO Max256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Temperaturen skiljer, men du värmer upp datorn och ditt rum med 50W värme i båda fallen. Datorns temperatur och rummets temperatur blir lika höga.

Jämviktstemperatur, alltså när temperatur stabiliserats, får du när flänsen avger lika mycket värme som den tar emot. En mindre fläns har högre jämviktstemperatur, men när den är där så avger den exakt lika mycket värme som en stor fläns. Men den avger värmen på mindre yta, som därför har högre temperatur.

Coolt. Nu till en fråga som kanske inte är relevant i sammanhanget men jag kör ändå. Om jag sitter i en bastu som håller 80c och sedan lugnt blåser typ 37c på armen så borde jag ju i teorin uppleva kyla, det som dock händer är att jag upplever betydligt högre värme. Varför?

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Kan ju hoppas att kylningen på Asus kortet blir något i den här stilen. R9 290X genererar inte särskilt mycket mer värme än vad ett Titan gör så att det är ingen tvekan om att det ska gå att få till bra luftkylning som inte väsnas en massa.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KeyPakt:

Nu blir jag bekymrad över dagens utbildning. Du måste väl ändå ha läst grundläggande fysik? Om inte gör det omedelbart. Det är inte bra för någon om medborgarna inte kan grundläggande fysikaliska fenomen.

Svar: Temperaturen blir exakt samma! Tillförd energi i Joule (Ws) är densamma om båda kokarna är påslagna under lika lång tid, alltså kommer samma energimängd tillföras. Temperaturen i gränsskiktet kommer troligen vara högre under uppvärmningsfasen (men inte helt säkert eftersom vatten har mycket hög värmekapacitivitet) eftersom yteffekten är högre i den smalare kokaren, men så fort vattnet cirkulerat runt lite kommer temperaturen vara densamma.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Sjukt bra kort för den pengen.
Tråkigt med ljudet, kommer vänta på en annan lösning alternativt kolla hur det ser ut med kära 290 (utan x).
Samtidigt blir det intressant med 780ti och priser på övriga nvidia kort. Dock verkar mantle i dagsläget vara riktigt lovande.
Blir nog ett AMD kort denna gång. Men skynda på med kylningar nu gubbar!

Permalänk
Medlem

Man ska som sagt va mäta 780 mot 290x. Om man jämför 780 med titanet så är prestandavinsten yterst liten. I vissa senarie har man sett att ett oclockat 780 har kunnat ta sig förbi titanet , sammt att uppdaterade drivare har gett en större prestanda vinst på 780 än på titanet. Visst Titanet är ju bättre i flesta fallen men i den prisklassen så blir den orimlig som konkurent mellan kort i 5k klassen.
Sen tycker jag fortfarande referenskorten emellan så är 780 ett bättre val än 290x , även 280 är ett bra val.

780 har en bra referenskylare , tyst och ger bra kylning. +
Det clockar väl utan vattenkylning och spänningshöjare. +
Det clockar ännu bättre med vattenkylning och spänningshöjare+
Väldigt stabilt kort+
Och det hänger med både det överklockade 290x sammt titanet. Även här hoppar 780 före både titanet och 290x i sina stunder. Jag tycker 780 gör sig till en bra konkurent trots det känner sig väl det gröna laget tvungen till att göra ett snabbare kort nu när amd visar musklerna. Bryr man sig mer om prestandan och pris så är 290x eller 280x ett bra val.

780 Luftkylning (oc) 1225+ \ 7200
780 Vatten 1300-1400+ \ ? (Kan behöve en annan bios)

Permalänk
Medlem

Tja, "kriget" är igång.
Låt nu hoppas att det sprider sig till AMD/Nvidia så att vi kan få se lite riktigt attraktiva priser på grafikkort.
Kanske ett grafikkort blir årets julklapp?

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Det är inte bara BF3.
Titan presterar bättre än 290X i de 3 första speltesten, och vem fan orkar kolla resultaten från ALLA speltester?
Jag har viktigare saker för mig än att bry mig om något AMD skräp, bl.a. jobba 12 timmar om dagen.

Haha, orka vara så bitter.
Om du inte orkar läsa alla speltester som några få bilder, hur orkar du då sitta här och vara bitter om ditt jobba tar 12timmar om dagen?
Aja, jag ska inte ifrågasätta din tid, då det är din och inte min tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Coolt. Nu till en fråga som kanske inte är relevant i sammanhanget men jag kör ändå. Om jag sitter i en bastu som håller 80c och sedan lugnt blåser typ 37c på armen så borde jag ju i teorin uppleva kyla, det som dock händer är att jag upplever betydligt högre värme. Varför?

Din hud håller bara lite högre temperatur än sin vanliga, men när du blåser så skapar du ett luftflöde och friktion mellan huden och en mix av din utandningsluft och bastuns luft. Så när du sitter helt still i bastun så håller du din temperatur rätt bra, men vid ett luftflöde så värmer bastuns varma luft upp dig.
Som med vinden, vid -20 grader så är det inte så farligt att vara ute om det är vindstilla, blåser det så blir det skitkallt skitfort, även vid 0 så blir man riktigt snabbt kall en blåsig dag, men en stillsam dag så är det helt annorlunda. Vid 30 grader så upplever man inte att vinden kan svalka lika bra längre. Och vid 45 grader så är vinden rent kontraproduktiv ifall man vill bli kall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Kan ju hoppas att kylningen på Asus kortet blir något i den här stilen. R9 290X genererar inte särskilt mycket mer värme än vad ett Titan gör så att det är ingen tvekan om att det ska gå att få till bra luftkylning som inte väsnas en massa.

http://cdn2.wccftech.com/wp-content/uploads/2013/10/ASUS-R9-2...

Förutsatt det vi inte drabbas av ett Ivy Bridge syndrom. Fast med över 400mm² chipyta borde inte vara något problem iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

http://cdn2.wccftech.com/wp-content/uploads/2013/10/ASUS-R9-2...

Det är det vi väntar på och det kommer alldeles säkert att dyka upp närmsta månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Det är inte bara BF3.
Titan presterar bättre än 290X i de 3 första speltesten, och vem fan orkar kolla resultaten från ALLA speltester?
Jag har viktigare saker för mig än att bry mig om något AMD skräp, bl.a. jobba 12 timmar om dagen.

Du basunerar öppet ut att du baserar dina ställningstaganden på aktivt vald ignorans.

Permalänk
Medlem

Många här verkar hänga upp sig på den designade värmekurvan på kortet och att det i sin tur medför en högljudd kylning.
Jag har inte orkat läsa alla inlägg, många handlar verkar mer hanlda om termodynamik än om grafikkort.

Har någon diskuterat vad för nackdelar en hög värme har?
Jag tänker först och främst på överklockning.
Det kanske inte finns så stora marginaler över för överklockning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Många här verkar hänga upp sig på den designade värmekurvan på kortet och att det i sin tur medför en högljudd kylning.
Jag har inte orkat läsa alla inlägg, många handlar verkar mer hanlda om termodynamik än om grafikkort.

Har någon diskuterat vad för nackdelar en hög värme har?
Jag tänker först och främst på överklockning.
Det kanske inte finns så stora marginaler över för överklockning?

Om du vrider ner fläkten på ett Titan så att det ligger på 95 grader, och sedan börjar klocka, vad händer? Jo fläkten börjar arbeta hårdare för att temperaturen inte ska höjas. Är chippet en sämre klockare? Nä det klockar lika bra, dessutom så ställer man ju sin egna fläktkurva om man klockar.

Så i slutändan så kan man nog säga att fläktkurvan från fabrik inte påverkar klockningen, det som däremot påverkar är väl att kylningsanordningen inte är lika bra som t.ex. den på Titan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thomasson:

Jo tack det vet jag, men det är inte rummet jag oroar mig över, det är vad som händer i själva chassit, kör man ett öppet chassi spelar det mindre roll. Vi kan ju diskutera det här fram och tillbaka till evigheten känns det som, det går fortfarande inte att förneka att om kortet jobbar i 95c så gäller det ju att ha en bättre ventilation än om det hade kört i 80c eller hur?

Ska dra en dum liknelse, ett bastuaggregat ute på gården gör ju inte mycket, men ställ det i ett litet rum så ...

Jag har ett In Win X-frame i en låda i garaget, då påverkas ju inte interna komponenter nämnvärt men i ett stängt chassi så blir det ju en annan sak men jag är inte helt säker på att jag vill höra ett 290X som det ser ut nu, därför väntar jag på vad eftermarknaden har att erbjuda.

Dessa open air riggar återspeglar ju inte verkligheten ute hos allmänheten speciellt bra.

Och det där är ju verkligen inte sant...

Det är såhär: Elektriciteten som dras från väggen omvandlas till värme när den förbrukas av GPU'n.
När GPU'n utför sina beräkningar så blir den varm, för att den inte ska bli för varm så snurrar en fläkt mot den för att kyla ner GPU'n till temperaturer där den är funktionsduglig.

Luften som kommer i kontakt med GPU'n blir varm och GPU'n blir svalare.
Därför så är det bättre för GPU'n att gå i 94C och 50% fläkthastighet än 80C och 60% fläkthastighet till exempel för mindre luft tvingas bli uppvärmt av GPU'n och dumpas i chassit. (Bättre sett till temperaturen i chassit)

Jag vet att man kan förklara det här mer avancerat vilket någon redan gjort men jag försökte bara förklara det lite enklare.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomasson:

Men jag fick ju detta från ROG idag, så jag gör som jag har sagt tidigare, jag väntar snällt.

ASUS Republic of Gamers8:03 AM
+Taylor Mauceri and +Ola Thomasson
There will be non reference ASUS DirectCU II versions in the coming months :)

Prehistoric http://i.imgur.com/xZBD4sr.jpg
Historic http://i.imgur.com/kdLvH9g.jpg
Current http://i.imgur.com/I1nZaj3.jpg

crap... aja..
får hoppas det var stavfel utan skulle istället vara month

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sisyfos:

Och det där är ju verkligen inte sant...

Det är såhär: Elektriciteten som dras från väggen omvandlas till värme när den förbrukas av GPU'n.
När GPU'n utför sina beräkningar så blir den varm, för att den inte ska bli för varm så snurrar en fläkt mot den för att kyla ner GPU'n till temperaturer där den är funktionsduglig.

Luften som kommer i kontakt med GPU'n blir varm och GPU'n blir svalare.
Därför så är det bättre för GPU'n att gå i 94C och 50% fläkthastighet än 80C och 60% fläkthastighet till exempel för mindre luft tvingas bli uppvärmt av GPU'n och dumpas i chassit.

Jag vet att man kan förklara det här mer avancerat vilket någon redan gjort men jag försökte bara förklara det lite enklare.

Nej, det är inte bättre. Det är bättre med lägre temperatur, då håller elektronik längre. Den tillförda värmen i lådan blir exakt samma i båda fallen (vid samma grafikkort) och måste ventileras ut.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro