Permalänk

Är min nya 8350 för varm?

Hej!

Har precis byggt klart nya datorn. Efter att ha installerat och börjat spela, oroar jag mig nu för att datorn min blir för varm.

Så här ser det ut efter att ha spelat BF3 på ultra i någon minut: http://forumbilder.se/CFRJQ/cpuid-hw-nr-1-2

Min dator består av följande delar:
Amd fx-8350
Gigabyte 990xa-ud3
Kingston 120GB ssd
Gigabyte R9 280x
Crucial ballistix sport 8GB
Be-Quiet Pure Power L8 CM 630W
Intryckt i ett Corsair 200R

Inte bara processorns temperatur jag är orolig för, känns som hela datorn ligger strax över smärtgränsen!
Eller är jag orolig i onödan? Om inte, vad bör jag göra och vad kan jag göra?

Jag är nya här på forumet, så döda mig inte om jag gjort något fel!

Tack på förhand!

Permalänk

Kör du med stock kylaren ?

Permalänk

Svar ja!

Permalänk

Temperaturerna på bilden är det inga problem med. Cpu n är på gränsen för vad jag skulle köra men grafikkortet är lungt (jag personligen skulle lägga gränsen för cpun på 70 grader, men finns de som tycker annorlunda) . När jag hade 2 470s blev det övre upp till 90 grader när jag spelade och det håller än även om det körs kallare nu (sålde ett på grund av ljudnivå/stutter).

Kör istället bf3 i nån timma eller två för att se hur varm datorn blir som mest ? Du kan ju tabba ner ibland och kolla så att det inte blir för varmt. Jag skulle inte gå över 70 på cpu och runt 80-85 på grafikkortet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem

inget att oroa dig över

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk

Då kan jag lugna ned mina nerver något! Nästa problem är ju då att CPU fläkten låter som en helikopter.. Så det blir nog till att i alla fall uppgradera den till en starkare och tystare!

Gött gött...

Permalänk
Medlem

Från AMD själv säger de att max temp på cores ska vara 61.1c.
Skrev ett mail till dem förut och det är svaret jag fick.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av solomon:

Från AMD själv säger de att max temp på cores ska vara 61.1c.
Skrev ett mail till dem förut och det är svaret jag fick.

Om så är fallet så undviker jag att spela, tills kylaren är bytt.

Känns fortfarande konstigt att den överstiger 61.1c med deras stock? Hoppas det inte är något annat som strular sig.

Permalänk

Cpun klarar över 62 grader men jag skulle inte vilja ligga över det speciellt länge. Nu har jag sett flera som stresstestat sina Piledriver prollar med temps på 70 grader så skulle tro att det inte är så farligt. Stockkylaren är ju väldigt högljud med som du säger så det är ju lika bra att byta

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk

Är det bara jag som tycker det är konstigt att vissa av dina temperaturer är löjligt låga? PÅ t.ex. CPU:n ligger den på 12 grader, hur kallt har du det i ditt rum?
Eller är det något jag missar?

EDIT: Jag märkte nu att dina fläktar har väldigt hög RPM, jag tycker det ser ut som något är fel.

Jag märkte nu två av dina fläktar har väldigt hög RPM, något är fel enligt mig.
Permalänk
Skrivet av Wallman_91:

Cpun klarar över 62 grader men jag skulle inte vilja ligga över det speciellt länge. Nu har jag sett flera som stresstestat sina Piledriver prollar med temps på 70 grader så skulle tro att det inte är så farligt. Stockkylaren är ju väldigt högljud med som du säger så det är ju lika bra att byta

Sant!
För eller senare kommer jag behöva en aftermarket ändå, när jag börjar överklocka. Lite surt att lägga ut pengar för det nu, i och med att pengarna börjar sina. Men skulle hatat mig själv om jag successivt brände sönder både CPU och öron bara för att jag inte hostade upp några hundralappar extra.

Permalänk
Skrivet av oliver0187:

Är det bara jag som tycker det är konstigt att vissa av dina temperaturer är löjligt låga? PÅ t.ex. CPU:n ligger den på 12 grader, hur kallt har du det i ditt rum?
Eller är det något jag missar?

EDIT: Jag märkte nu att dina fläktar har väldigt hög RPM, jag tycker det ser ut som något är fel.

Ja du! Inte reflekterat så där jätte mycket över de låga ''lägsta'' värdera! Lite konstigt, ja..

Om fläktarna har för hög rpm, så kan det ju vara en del av problemet? De står på 67500 som max, men det är någon bug tror jag...

Permalänk
Skrivet av PaperPlanes:

Då kan jag lugna ned mina nerver något! Nästa problem är ju då att CPU fläkten låter som en helikopter.. Så det blir nog till att i alla fall uppgradera den till en starkare och tystare!

Gött gött...

corshair vatten kylnings kit tex h80/100? kommer inte ångra dig

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av Sneaky_rhino:

corshair vatten kylnings kit tex h80/100? kommer inte ångra dig

Jag har svårt att se mig själv missnöjd med h80/100. Problemet med dem är att de krossar de där ''några hundralappar'' och ligger i 600-1000krs prisklass! :/ Men skall jag personligen ha någon vattenkylning blir det nog h80. Men nu lutar det åt någon av Noctuas kylare.

Permalänk

Måste fråga, finns det risk för att någon av fläktarna inte fungerar som de ska? Och att de är anledningen till de höga CPU temperaturerna? Bör jag köpa någon extra chassi fläkt i sådana fall, för att öka på luft flödet i burken?

Permalänk
Medlem

CPU:n går för vamt. jag har samma cpu och hade samma temp med stock kylaren. grafikkortet är normalt. Att CPU:n visar så låga värden i idle är för att deras temp-givare på cpu inte mäter korrekt när cpu:n inte belastas, det är vanligt.

Byt CPU kylare är mitt råd. Den ska inte hållas över 62c som en intel tex kan göra. Den klarar 62 men inget som AMD rek.

Permalänk
Skrivet av Silcan:

CPU:n går för vamt. jag har samma cpu och hade samma temp med stock kylaren. grafikkortet är normalt. Att CPU:n visar så låga värden i idle är för att deras temp-givare på cpu inte mäter korrekt när cpu:n inte belastas, det är vanligt.

Byt CPU kylare är mitt råd. Den ska inte hållas över 62c som en intel tex kan göra. Den klarar 62 men inget som AMD rek.

Jag tänker lyda ditt råd! Nu blir det till att hitta en lämplig kylare i rätt pris! Men det finns förmodligen så många trådar om det redan...

Så länge ni inte anser att de andra chaifläktarna är ett problem, får jag för den här gången tacka för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaperPlanes:

Jag tänker lyda ditt råd! Nu blir det till att hitta en lämplig kylare i rätt pris! Men det finns förmodligen så många trådar om det redan...

Så länge ni inte anser att de andra chaifläktarna är ett problem, får jag för den här gången tacka för mig!

CM 212 evo'n är väldigt prisvärd men kommer nog inte låta dig överklocka så mycket, om du är intresserad utav sådant dvs.
Jag lyckades på 4.5GHz på min 212 evo. Men annars om du vill kosta på lite mer kan jag rekommendera antingen en sluten vattenkylning såsom h100i. Annars om du vill hålla dig till luft kan jag rekommendera Phanteks PH-TC14PE eller Noctua NH-D14

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av solomon:

CM 212 evo'n är väldigt prisvärd men kommer nog inte låta dig överklocka så mycket, om du är intresserad utav sådant dvs.
Jag lyckades på 4.5GHz på min 212 evo. Men annars om du vill kosta på lite mer kan jag rekommendera antingen en sluten vattenkylning såsom h100i. Annars om du vill hålla dig till luft kan jag rekommendera Phanteks PH-TC14PE eller Noctua NH-D14

Tror jag köper en evo 212 och väntar med överklockning! Så önskar jag mig en h100 i julklapp! Så kan jag ge bort evon till broderns uppkommande datorbygge.

Permalänk
Hjälpsam

Har du en bättre fläkt över, kan du testa en gettomodifiering, spänn fast fläkten med buntband på kylaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Har du en bättre fläkt över, kan du testa en gettomodifiering, spänn fast fläkten med buntband på kylaren.

Skulle säker få ned temperaturen, men ska till inet i eftermiddag, så jag ger mig inte in på några sådana operationer!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av PaperPlanes:

Skulle säker få ned temperaturen, men ska till inet i eftermiddag, så jag ger mig inte in på några sådana operationer!

Tycker att det är trist att AMD har satt på en sån jävla skitfläkt, för kylaren är faktiskt skaplig.
En lite fetare fläkt på 8 cm, skulle göra behovet av byte betydligt mindre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Tycker att det är trist att AMD har satt på en sån jävla skitfläkt, för kylaren är faktiskt skaplig.
En lite fetare fläkt på 8 cm, skulle göra behovet av byte betydligt mindre.

Skitfläkt var ordet! Så mycket dyrare kan det ju inte vara för dem? Så som det ser ut nu, tycks ju inte någon använda stockfläkten..

Permalänk
Medlem

Testa prime95 och intel burn test o se vad du får för temps, ifall det åker upp över 60 så avbryt testet bara.

Permalänk
Skrivet av Durdle:

Testa prime95 och intel burn test o se vad du får för temps, ifall det åker upp över 60 så avbryt testet bara.

Redan gjort mina tester! De första 5 minuterna låg den på 58-59 grader. Efter det steg den successivt till 61 grader. Då avsluta jag testet. Som sagt ska jag till inet i eftermiddag, så stockkylaren har snurrat sitt sist varv..

Permalänk
Medlem

Ah okej! Hyper 212 evo är imo värd sina 250 kr eller vad den kostar.

Permalänk
Skrivet av Durdle:

Ah okej! Hyper 212 evo är imo värd sina 250 kr eller vad den kostar.

Förutsatt att den passar in i mitt 200r chassi, så blir det en evo. Om inte så sträcker jag mig till en noctua nh-u9b se2. Men förhoppningen är att evon passar!

Evon : 269kr på webhallen och 299kr inet
Noctuan : 439kr på webhallen och 469kr inet

Permalänk

Om du vill komma undan billigt skulle jag rekommendera denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1462112
Kör min 3570k på 4.5GHz och går aldrig över 60c i stresstest på 24H. Jag rekommenderar denna starkt. DÅ har jag ändå än rätt hög kock och kör bara fläktarna på 40%

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaperPlanes:

Förutsatt att den passar in i mitt 200r chassi, så blir det en evo. Om inte så sträcker jag mig till en noctua nh-u9b se2. Men förhoppningen är att evon passar!

Evon : 269kr på webhallen och 299kr inet
Noctuan : 439kr på webhallen och 469kr inet

Om inte Evo får plats i chassiet så gör förmodligen inte Noctua det heller. Enda skillnaden mellan dem (förutom olika märken då) är att Noctuas fläktar är lite mindre, men själva kylartornen är lika stora på dem.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av Filip1727:

Om du vill komma undan billigt skulle jag rekommendera denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1462112
Kör min 3570k på 4.5GHz och går aldrig över 60c i stresstest på 24H. Jag rekommenderar denna starkt. DÅ har jag ändå än rätt hög kock och kör bara fläktarna på 40%

Där gav du mig något att bita i! Tanken var ju att till jul köpa typ en h80 och börja överklock. 379kr kostar den på komplett idag. Känns nästa för bra för att vara sant för vattenkylning. I deras egna test (som komplett har i sin beskrivning av produkten) står det att den e ca 1 grader kallare än evon. Evon är billigare och kyler iprincip lika bra. Ioch med att jag tänker köpa värsting kylning i vinter, känns det onödigt. Så Naaaa, om evon passar blir det nog fortfarande den.
bra