[BF4] Fov buggad, Låg mer effektivt än hög.

Permalänk
Medlem

[BF4] Fov buggad, Låg mer effektivt än hög.

Uppdaterad: 2013-12-06 Woho Dice has heard our calls!

Skrivet av Cindori:

Idag bekräftar äntligen Dice detta problem!

"We have heard your feedback and the core gameplay designers have decided to look at implementing a change to the FOV system in the future. "

Inlägg av Dice:
http://battlelog.battlefield.com/bf3/en/forum/threadview/2955...

Stor bild
http://i.imgur.com/KLPt2tr.png

Foven har tydligen ändrats en hel del jämfört med hur det var i bf3.

Long story short, Låg fov > hög fov i Battlefield4. Tråkigt att Dice har förbisett detta.
Så i dagens läge ger låg fov en mycket stor fördel jämfört med hög fov, tillräckligt hög för att motivera att sänka den.

Möts två personer med lika bra aim på avstånd så kommer det alltid vara den som kör låg fov som går vinnande ut striden, lite fel tycker jag då det inte var så alls i Battlefield 3.

Låter bilderna tala för sig själva

Battlefield 4
60 Fov

120 Fov

Battlefield 3

Ja, dessa bilder är korrekta, det är en demonstration som visar hur det ska fungera.
60 Fov

90 Fov

Uppdaterade tråden med en bra video.
Mer bilder och jämförelser: http://imgur.com/a/eIXK3
http://battlelog.battlefield.com/bf4/en/forum/threadview/2955...

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

BuggField4 visar mer features

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du fått de två nedre bilderna rätt? Det verkar vara exakt samma bild.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

hmm den som kör med 60fov har tunnelseende..visst sålänge fienden är raktframför så ser du den bra..men den med 120fov hinner se vad som händer brevid dig..så man får väl försöka hitta nått mellanläge som passar sig o sin skärm/skärmar

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Ganska markant skillnad ändå Antar att ingen har märkt det än, kan twittra Battlefield och fråga

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

What?
Är väl inte bugg. Är väl som det ska vara.

Permalänk
Medlem

Och BF3 bilderna är fel. Samma FOV på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Är du säker på att du fått de två nedre bilderna rätt? Det verkar vara exakt samma bild.

PRECIS! Det är så aiming down the sights ska fungera, det ska vara lika mycket förstoring/utzoomning vilken fov du än kör.

Det är fov 60 och 90 men det ser man inte just pga det fungerar som det ska.

Skrivet av Imaculent:

Och BF3 bilderna är fel. Samma FOV på dem.

Nej de är inte fel. Samma fov ja, men bara när man aiming down the sights.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att BF4 inte har någon lenscorrection :/

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

What?
Är väl inte bugg. Är väl som det ska vara.

Exakt förstår inte grejen riktigt... Och självklart blir det sjuka skillnader när du dubblar foven.

Edit: Är poängen att foven ska vara en viss standard som alla får när dom siktar in?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ceogar:

Foven har tydligen ändrats en hel del jämfört med hur det var i bf3.

Long story short, Låg fov > hög fov i Battlefield4. Tråkigt att Dice har förbisett detta.
Så i dagens läge ger låg fov en mycket stor fördel jämfört med hög fov, tillräckligt hög för att motivera att sänka den.

Möts två personer med lika bra aim på avstånd så kommer det alltid vara den som kör låg fov som går vinnande ut striden, lite fel tycker jag då det inte var så alls i Battlefield 3.

Låter bilderna tala för sig själva

Battlefield 4
60 Fov
http://i.imgur.com/WpsY31l.png

120 Fov
http://i.imgur.com/59sCOIw.png

Battlefield 3

60 Fov
http://i.imgur.com/AT888Tdh.png

90 Fov
http://i.imgur.com/itR4oCwh.png

Mer bilder och jämförelser: http://imgur.com/a/eIXK3
http://battlelog.battlefield.com/bf4/en/forum/threadview/2955...

Nu förstår jag inte riktigt.. Det ska väl vara så där? Det är ju det som FOV är, att zooma in och ut på det sättet.

§ 1.5 / § 1.6 / § 5 redigerat.
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lapo:

Exakt förstår inte grejen riktigt... Och självklart blir det sjuka skillnader när du dubblar foven.

Edit: Är poängen att foven ska vara en viss standard som alla får när dom siktar in?

Problemet är att ADS-FoV inte skall ändras sådär.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Demize99 (https://twitter.com/Demize99) svarade på detta - att det är meningen att fungera så med tanke på vissa siktens zoom eller hur det var. Verkar som han tagit bort den tweeten så det kommer säkert att ändras.

Permalänk
Medlem

Okej nu fattar jag. Folk tycker att FOV ska vara standard när man använder siktet.

Vad säger att det ska vara så? Är det ett faktum och så det alltid funkat i fps där man kan sikta med siktet?
Är det ett fel/bugg eller är det ett val?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

What?
Är väl inte bugg. Är väl som det ska vara.

Skrivet av Andyah:

hmm den som kör med 60fov har tunnelseende..visst sålänge fienden är raktframför så ser du den bra..men den med 120fov hinner se vad som händer brevid dig..så man får väl försöka hitta nått mellanläge som passar sig o sin skärm/skärmar

Skrivet av Lapo:

Exakt förstår inte grejen riktigt... Och självklart blir det sjuka skillnader när du dubblar foven.

Skrivet av DevilRape:

Nu förstår jag inte riktigt.. Det ska väl vara så där? Det är ju det som FOV är, att zooma in och ut på det sättet.

Ni som inte förstår problematiken här, jag rekommenderar att ni läser ordentligt i denna tråd där de går in på det mer djupgående: http://battlelog.battlefield.com/bf4/en/forum/threadview/2955...

Tex denna text beskriver det hela rätt bra:

So, everyone saying this should not be changed has pretty much brought up those arguments:

"Don't whine, high FOV players would be at an advanatge otherwise."

- wrong, you do not have a lot more situational awareness when playing on a high FOV. You DO have more stuff on your screen but at the same time it is much smaller and harder to indentify.
- Also, even though players have used high FOVs to gain advantages in games like Quake and UT with bright colored enemies and no textures on the rest of the map (I was one of them), a high FOV in a slow paced game on giant maps does NOT even compare to those in any way.

"If you don't like it just adapt, lower your FOV and have the best of both worlds"

- Oh I would love to, I don't care about fitting as much of the map on my screen as I can, the problem is I, and many many other PC players, can't play for very long with a FOV lower than 90/100, some even higher than that. We do NOT have the choice to do so. It is simply discriminating against people who get motionsickness easily and/or have a setup where they sit rather close to their monitor. I like my monitor and I would prefer not to puke all over it.

"But, players with a low FOV don't gain an advantage like that!"

- Oh yes they do. It's pretty easy, Joe plays on 60 FOV and uses a RDS. Mike also uses a RDS, but due to easily getting motion sick he has to play on 95 FOV. They both see each other on the battlefield, both are in cover and ADS at the same time. Both Joe and Mike have to compensate for the same amount of recoil with the exact same effort because your actual sight moves the same on both screens. But Joe will easily win this firefight, because he has much more leeway to adjust his sight, he doesn't have to go pixelhunting with his bouncing sight because the enemy is simply bigger on his RDS than on Mike's. Mike is now dead, I hope you realize what you've done...

"Okay, but you can just choose to use a magnifier, a scope with more zoom!"

- Oh no, you can't. I mean you can, but first of all you would have to give up an attachment slot for the magnifier, then there is the problem thatt ALL other sights besides RDS block a lot more of your view and make recoil harder to control. And, the biggest problem here, playing at a high FOV will just screw up ALL sights for you in relation to RDS, the most common sight. RDS is supposed to be 1x, no zoom. But the magnifer(due to having a fixed FOV) will suddenly zoom in 3x maybe even 4x in relation to the RDS, which you are used to. If we go to 3.4x or 4x sights it just gets worse, so no, there is no alternative.

If anyone actually read this, I hope you see now that no one is trying to get an advantage over you, nobody wants to see the whole map on his little screen, realize you are standing behind him and then snipe you with their pistol from accross the map. We just want to enjoy the game, have the same experience as you do and have a fair fight.
And to anyone who plays on a high FOV and enjoys it the way it is right now, let's just make it an option, or get a second FOV slider etc. I also don't want you to lose the experience you like at the moment.

That's it, please consider it again.

Citerat inlägg redigerat.
Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Hehe, märkligt. För mig är det tvärtom. Jag störde mig på att FOV ändrades, down the sight i BF3. Nu känns det bättre och musen känns definitivt bättre.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Foven har tydligen ändrats en hel del jämfört med hur det var i bf3.

Long story short, Låg fov > hög fov i Battlefield4. Tråkigt att Dice har förbisett detta.
Så i dagens läge ger låg fov en mycket stor fördel jämfört med hög fov, tillräckligt hög för att motivera att sänka den.

Möts två personer med lika bra aim på avstånd så kommer det alltid vara den som kör låg fov som går vinnande ut striden, lite fel tycker jag då det inte var så alls i Battlefield 3.

Låter bilderna tala för sig själva

Battlefield 4
60 Fov
http://i.imgur.com/WpsY31l.png

120 Fov
http://i.imgur.com/59sCOIw.png

Battlefield 3

60 Fov
http://i.imgur.com/AT888Tdh.png

90 Fov
http://i.imgur.com/itR4oCwh.png

Mer bilder och jämförelser: http://imgur.com/a/eIXK3
http://battlelog.battlefield.com/bf4/en/forum/threadview/2955...

Skrivet av Imaculent:

What?
Är väl inte bugg. Är väl som det ska vara.

Japp, det är så det funkar inget som är fel. FOV = Field Of Veiw . FOV 120 = 120º synfält

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilRape:

Nu förstår jag inte riktigt.. Det ska väl vara så där? Det är ju det som FOV är, att zooma in och ut på det sättet.

FOV ska vara 60 vid ADS, inte 120 konstant.

Citerat inlägg redigerat.
Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Japp, det är så det funkar inget som är fel. FOV = Field Of Veiw . FOV 120 = 120º synfält

Nej det är fel. Antar att du klagade på detta i Battlefield3 då? Tänk på detta, 60 /120 ger stor skillnad i hur inzoomat det är....svara då varför är ditt vapen exakt lika stort vid både 60/120? Antar att det är så fov fungerar, påverkar bara vissa objekt.

http://battlelog.battlefield.com/bf4/forum/threadview/2955065... Läs där och inse att det inte är korrket som det är nu-

Skrivet av BrutalSwede:

FOV ska vara 60 vid ADS, inte 120 konstant.

Precis!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Tack för denna tråden!
Har inte kunnat sätta fingret på vad jag tycker är helt annorlunda mot BC2/BF3 när man siktar in på fiender, allt är så satans lång bort vilket gör mig galen.

Blir att dra ner FOV tills dom fixat denna "buggen", säkert något dom aldrig han fixa för att dom snabbade på med launchen...

Permalänk
Skrivet av DevilRape:

Nu förstår jag inte riktigt.. Det ska väl vara så där? Det är ju det som FOV är, att zooma in och ut på det sättet.

Du missar hela poängen, FOVen ska inte ändras i aiming down sight, utan bara när man springer runt...

Jag spelar med 90 i FOV för att slippa bli illamående, är redan där en stor nackdel för att fiender även på rätt korta avstånd blir svåra att se, och det blir knappast mer rättvist av att det fortsätter att vara lika smått när man ADS:ar, föredrar helt klart som det var i BF3, visst hade man en liten fördel av större FOV där, i och med större synfält när man springer, man knappast lika stor skillnad som detta gör.

Citerat inlägg redigerat.
Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Har också för mig att jag läst någonstans att man hävdat att det är en "feature" och inte en bugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Du missar hela poängen, FOVen ska inte ändras i aiming down sight, utan bara när man springer runt...

Som Tjodd tidigare nämnt i tråden så har jag också hört att de har gjort detta med flit på grund av att vissa sikten fungerar olika i verkligheten och de försökte göra det mer "verkligt". Kom dock inte ihåg argumenten eller varför, men det var något som verkade logiskt när de togs upp i betan

Vet att det ska vara en diskussions tråd på Reddit om det men hittar den inte nu..

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Demize99 (https://twitter.com/Demize99) svarade på detta - att det är meningen att fungera så med tanke på vissa siktens zoom eller hur det var. Verkar som han tagit bort den tweeten så det kommer säkert att ändras.

Ja, precis. Han ställde frågan om man använde högre FOV på PC i somras.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk
Inaktiv

Bör nog vara default fov när man siktar.

Permalänk

^
Samtidigt, blir det inte lite som att både äta kakan och ha den kvar?

120 FOV när man springer runt och sedan 60 FOV vid behov när man ska sikta.

Personligen föredrar jag BF3's variant men jag kan samtidigt inte heller argumentera för en annan implementation än den man nu valt.

Permalänk

Från än som inte spelar BF3 eller BF4, hur ser det ut när man använder sikten med zoomfaktor?

FOV har man ju redan ställt in för att matcha sin skärm och skärmavstånd, känns jävligt lustigt om det plötsligt skulle ändras och börja zooma in med ett vanligt rödpunktssikte.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

^
Samtidigt, blir det inte lite som att både äta kakan och ha den kvar?

120 FOV när man springer runt och sedan 60 FOV vid behov när man ska sikta.

Personligen föredrar jag BF3's variant men jag kan samtidigt inte heller argumentera för en annan implementation än den man nu valt.

Åter igen, om vapnet inte hade varit lika stort vid 120 som 60 så hade jag mer accepterat detta, men nu är det bara konstigt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Från än som inte spelar BF3 eller BF4, hur ser det ut när man använder sikten med zoomfaktor?

FOV har man ju redan ställt in för att matcha sin skärm och skärmavstånd, känns jävligt lustigt om det plötsligt skulle ändras och börja zooma in med ett vanligt rödpunktssikte.

Permalänk
Medlem

Ska den zooma 1.5x så ska den vell göra det tycker jag. Gå från 120 till 60 blir ju 2.0x zoom. Är inte det lite fusk? Om man kollar på hans bilder i bf3.