CDON vägrar att häva mitt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Dock är det ju inga som whinar om att Inet säljer BF4-ready datorer som inte klarar av att driva spelet utan problem. Och varför tror du det är så? Kanske för att folk inser att det är spelet det är fel på och inte datorn?

Det är för att Inet hade skött detta mycket bättre än CDON så det behövs inte dras upp på detta forumet.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk

Nu är det lite skillnad på battlefield och en app.. Appen är inte multiplayer osv osv. Battlefield är gjort till datorer, som faktiskt är gjorda för att ha många olika mjukvaror på osv.. Om dom lovar att battlefield ska fungera så får dom stå för det. Detta gäller ju om spelet inte startar, att någonting har buggar är ju en helt annan sak.
Denna app skapades 29 sep 2011, jag har haft problem i 3 månader. Gott om tid för att fixa en så enkel app.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Så du fixade alltså nätverksproblemet men har ett nytt problem? Vilket då?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Fast de ansvarar ju för att sälja produkter som fungerar som förväntat. Vilken den här inte gör. Appen är trots att till för att styra receivern.

Är det CDON som sålt appen då?
Jag förstår inte hur ni tänker när ni skyller på CDON. Det är ju utgivaren av appen som har ansvaret. Tänk om man köper en playstation i butik 1 och en kontroll i butik 2 och den inte fungerar. Då är det ju inte butik 1 som har ansvaret.

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Skrivet av bosh1:

Jag förstår inte hur ni tänker när ni skyller på CDON. Det är ju utgivaren av appen som har ansvaret. Tänk om man köper en playstation i butik 1 och en kontroll i butik 2 och den inte fungerar. Då är det ju inte butik 1 som har ansvaret.

Ja, och tänk om man inte har köpt två olika varor, från två olika butiker, utan 1 produkt, från en butik. Precis som TS har gjort.

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bosh1:

Om det är playstationet som är fel och anledningen till att kontrollen inte fungerar så jo. Det är det visst.

För det andra, snälla sluta komma med helt irrelevanta jämförelser. Hur orkar ni ens lägga er i? Har ni ens läst de lagar som folk hänvisar till i tråden?

Väldigt enkelt: marknadsför du en produkt med en specifik funktion så ska denna fungera under hela garantiperioden.

Annars skulle ju ingenting hindra företag från att sälja produkter som slutar fungera efter några månader. De skulle ju inte sälja fler grejer till slut men kan säkert sälja mycket och sen gå i "konkurs" eller liknande.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DilluTioN:

Nu är det lite skillnad på battlefield och en app.. Appen är inte multiplayer osv osv. Battlefield är gjort till datorer, som faktiskt är gjorda för att ha många olika mjukvaror på osv.. Om dom lovar att battlefield ska fungera så får dom stå för det. Detta gäller ju om spelet inte startar, att någonting har buggar är ju en helt annan sak.
Denna app skapades 29 sep 2011, jag har haft problem i 3 månader. Gott om tid för att fixa en så enkel app.

Då kan jag upplysa att Pioneer ControlApp 3.0.0 kom 23 Oktober, kanske skulle börja med att uppdatera appen då

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bosh1:

Eller tänk om Youtube eller Netflix appen inte fungerar i PlayStation efter att jag installerat dem, är det SONYs fel då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosh1:

CDON säljer en produkt som specifikt marknadsförs för Iphone, Ipad mm.
Då är det inte orimligt att kräva att det också skall fungera.

Problemet här är väl att det svåraste är att utesluta något annat fel än just själva appen som utvecklas av Pioneer.
I vilket fall som helst så kan man tycka att det är självklart att man skall kunna reklamera produkter som inte fungerar som det är tänkt.
Annars kan ju företag marknadsföra vad som helst och sedan inte ta något som helst ansvar för det.

Permalänk
Medlem

the never ending tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Fast nu ligger ju problemet i hans telefon/surfplatta, alternativt router som blockerar kontakten, och inte i förstärkaren. Hade appen inte existerat, eller om det stått att den var gratis men ändå kostat pengar så hade det varit ett solklart fall. Men nu handlar det om mjukvara som installeras på en tredjepartsenhet.

Problemet är att produkten inte levererar utlovad funktionalitet (vad det beror på vet vi inte, utan det måste utredas) så enkelt är det.
Dessutom är KKL väldigt tydlig med att bevisbördan ligger hos säljaren de första 6 månaderna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Problemet är att produkten inte levererar utlovad funktionalitet (vad det beror på vet vi inte, utan det måste utredas) så enkelt är det.
Dessutom är KKL väldigt tydlig med att bevisbördan ligger hos säljaren de första 6 månaderna.

Fast appen HAR ju fungerat så funktionen är det inget fel på, sen har han inte heller uppdaterat till den senaste versionen av appen, han skriver ju att appen han har skapades 29 sep, vad är det som säger att inte den versionen buggar när det finns en nyare som skapades 23 oktober? Han borde börja kolla upp det innan han gnäller, har man problem med en app så kollar man upp allt innan man gnäller på att det är fel på förstärkaren som antagligen inte har något fel alls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DilluTioN:

Jag är inte ett dugg förvånad.. Skulle vilja ringa till dom och skälla ut dom.
Köpte där för att dom var billigast. Tänker aldrig köpa något där igen.

Prova gör det då, det har jag faktiskt gjort några gånger, tycker man kan få mycket bättre respons och förståelse över telefon när man är "öra mot öra" med en faktisk människa istället för tittandes på en dataskärm.

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Fast appen HAR ju fungerat så funktionen är det inget fel på, sen har han inte heller uppdaterat till den senaste versionen av appen, han skriver ju att appen han har skapades 29 sep, vad är det som säger att inte den versionen buggar när det finns en nyare som skapades 23 oktober? Han borde börja kolla upp det innan han gnäller, har man problem med en app så kollar man upp allt innan man gnäller på att det är fel på förstärkaren som antagligen inte har något fel alls.

Självklart måste man undersöka vad som är fel och om det finns lösningar innan man reklamerar. Något som CDON om någon rimligen borde kunna bidra med om köparen misslyckas, eller en vänlig själ som du på detta forum. Min invändning gäller dock spridningen av den felaktiga uppfattningen att säljaren aldrig har något ansvar och vad den omfattar; Köparens motpart är säljaren och utlovade funktioner måste erbjudas annars anses varan vara behäftad med ett fel enligt konsumentköplagen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem

...Jösses, ibland undrar man vad som har hänt med världen.
Kanske jag skulle börja skylla på min hyresvärdet när det är strömningsavbrott i hela samhället.

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Självklart måste man undersöka vad som är fel och om det finns lösningar innan man reklamerar. Något som CDON om någon rimligen borde kunna bidra med om köparen misslyckas, eller en vänlig själ som du på detta forum. Min invändning gäller dock spridningen av den felaktiga uppfattningen att säljaren aldrig har något ansvar och vad den omfattar; Köparens motpart är säljaren och utlovade funktioner måste erbjudas annars anses varan vara behäftad med ett fel enligt konsumentköplagen.

"Säljaren" i det här fallet då det gäller en app är Pioneer, appen var inget som följde med det han köpte på CDON, den får man tanka hem själv ifall man vill ha den, den är ju inte ett tvång att använda, i så fall vill jag att MARANTZ ger mig en massa prylar gratis till min förstärkare, jag har ju en massa utgångar kvar som jag inte kopplat in något i, men det står ju på deras hemsida att man kan koppla in dem där...eller ska jag kanske reklamera förstärkaren för att de inte följde med

Permalänk
Medlem

Jag tror att du sabbat dina chanser att få någon skälig ersättning eller goodwill från CDON med din attityd gentemot dem. Du verkar, utan att ha riktigt grund för det, överskatta dina rättigheter och underskatta dina skyldigheter som konsument ganska grovt.

OM den här funktionen var så viktig som du påstår skulle jag vilja hävda att du skulle ha kollat upp hur det faktiskt fungerade innan du köpte produkten. Jag skulle aldrig köpa något blint bara för att det står någonstans att det finns stöd för det jag söker, det kunde ju betyda nästan lite vad som helst (en app som bara kan styra volym etc).

Om du istället hade gått in med en mjukare approach, bett dem om råd, förklara besvikelse etc så tror jag att du hade fått bra mycket bättre bemötande och lösningsförslag.

Så länge det faktiskt inte är något fel på förstärkarens sida när det gäller kontakten med appen och appen fungerar på någon enhet (och inte din enhet stod specifikt listad som säljargument när du köpte) så är det inte någon som har något ansvar gentemot dig. Då är det du som inte gjort din research tillräckligt. Enheten du köpt var och är felfri, en funktion tillhandahållen av tillverkaren som återförsäljaren inte pushat för är knappast återförsäljarens huvudvärk.

Jag har själv en Onkyostärkare med liknande app och de flesta är riktigt dåliga tyvärr, men sånt är livet.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

"Säljaren" i det här fallet då det gäller en app är Pioneer, appen var inget som följde med det han köpte på CDON, den får man tanka hem själv ifall man vill ha den, den är ju inte ett tvång att använda, i så fall vill jag att MARANTZ ger mig en massa prylar gratis till min förstärkare, jag har ju en massa utgångar kvar som jag inte kopplat in något i, men det står ju på deras hemsida att man kan koppla in dem där...eller ska jag kanske reklamera förstärkaren för att de inte följde med

Jag är av den uppfattningen att konsumentköplagen reglerar vad som anses som ett fel, inte barnsliga metaforer utan relevans som argument. Hänvisa gärna till den lagtext som ger stöd för din uppfattning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet med den här tråden är att vissa vägrar förstå att alla andra butiker hade agerat precis så som CDON har gjort och att alla andra butiker hade också angivit samma info om produkten, dvs. att det finns en app som kan möjliggöra styrning genom mobiltelefon.
Folk verkar glömma att CDON har nämnt att de kan ta in produkten för koll, men att de (som alla andra butiker) nämner att det kan bli en felsökningsavgift om det visar sig att produkten är felfritt.
Kan dessa personer för guds skull sluta smutskasta en butik som gör allting korrekt, precis som andra vettiga butiker?

Edit: För övrigt. VEM är det som tar och kontaktar försäljningsbutiken när de behöver support med sin vara? Då talar jag inte om att man misstänker att något är trasigt, utan att man eftersöker support, till exempel i form av en konfigurering eller ändring av inställningar mm.
Att tro på att support (inte reparation/garanti) ligger på försäljare och inte på tillverkare är helt enkelt dumt, de flesta butiker har tusentals artiklar och det skulle vara en omöjlighet för en återförsäljare att supporta utbilda personal i att supporta alla dessa olika produkter. Det hela är otroligt dumt bara. =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Dina förstärkare (CDON) fungerar men appen (Pioneer) fungerar inte då är det Pioneer som du ska kontakta och inte kräva pengar från CDON.

Permalänk
Inaktiv

Frågan är vad är det som TS köper. En förstärkare med möjlighet till fjärrstyrning till en app eller är det en app där man får med en förstärkare. Jag tror att de flesta anser att alternativ 1 är det som gäller. Det stämmer att KKL pekar mot säljaren som kunden har kontakt med. En kontaktyta så att säljaren och tillverkaren inte kan bolla kunden fram och tillbaka.

Min erfarenhet av CDON:s kundsupport är att den är undermålig och därför skulle jag ska kontakt med Pioneer för att lösa situationen. Lagen är inte alltid den smidigaste vägen att gå. Ansvaret ligger hos säljaren oavsett vad folk skriver. Annars är det falsk marknadsföring.

Permalänk
Moderator
Forumledare

För mig är svaret väldigt enkelt: Kostade appen något? Om den var/är gratis ingår den inte i köpet från cdon utan är en separat mjukvara från pioneer.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Frågan är vad är det som TS köper. En förstärkare med möjlighet till fjärrstyrning till en app eller är det en app där man får med en förstärkare. Jag tror att de flesta anser att alternativ 1 är det som gäller. Det stämmer att KKL pekar mot säljaren som kunden har kontakt med. En kontaktyta så att säljaren och tillverkaren inte kan bolla kunden fram och tillbaka.

Min erfarenhet av CDON:s kundsupport är att den är undermålig och därför skulle jag ska kontakt med Pioneer för att lösa situationen. Lagen är inte alltid den smidigaste vägen att gå. Ansvaret ligger hos säljaren oavsett vad folk skriver. Annars är det falsk marknadsföring.

Falsk marknadsföring verkar vara modeordet för tillfället här på Sweclockers. Hur resonerar ni i följande fall där flera butiker som säljer datorer skickar med spel såsom BF4 och andra spel?

Med ditt och andras synsätt är det ju falsk marknadsföring om programmet inte fungerar fullt ut trots att det bevisligen inte beror på hårdvaran som produkten bundlades med...

Jag skulle vara lite mer försiktig innan jag hojtade om falsk marknadsföring till höger och vänster speciellt på ett publikt forum som detta, kritiken mot CDON i detta fallet är inte på långa vägar så rättfärdig som så många hävdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Falsk marknadsföring verkar vara modeordet för tillfället här på Sweclockers. Hur resonerar ni i följande fall där flera butiker som säljer datorer skickar med spel såsom BF4 och andra spel?

Med ditt och andras synsätt är det ju falsk marknadsföring om programmet inte fungerar fullt ut trots att det bevisligen inte beror på hårdvaran som produkten bundlades med...

Jag skulle vara lite mer försiktig innan jag hojtade om falsk marknadsföring till höger och vänster speciellt på ett publikt forum som detta, kritiken mot CDON i detta fallet är inte på långa vägar så rättfärdig som så många hävdar.

Problemet är ju att CDON inte ska ta in förstärkaren hos en extern partner för felsökning, utan CDON ska ta kontakt med Pioneer och skicka tillbaka produkten dit, då den uppenbarligen inte levererar vad som är utlovat.

Om det säljs med "Kan kontrolleras med Pioneer controlapp" som försäljningsargument, dvs står på lådan, så SKA detta fungera under hela garantiperioden! detta ligger under KKL

CDON är inte de som ska supporta produkten, MEN de ska ha kontakten med tillverkaren, du som konsument ska inte behöva gå till tillverkaren för att få dina saker fixade.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Problemet är ju att CDON inte ska ta in förstärkaren hos en extern partner för felsökning, utan CDON ska ta kontakt med Pioneer och skicka tillbaka produkten dit, då den uppenbarligen inte levererar vad som är utlovat.

Om det säljs med "Kan kontrolleras med Pioneer controlapp" som försäljningsargument, dvs står på lådan, så SKA detta fungera under hela garantiperioden! detta ligger under KKL

CDON är inte de som ska supporta produkten, MEN de ska ha kontakten med tillverkaren, du som konsument ska inte behöva gå till tillverkaren för att få dina saker fixade.

Kan och skall har inte samma betydelse, det är du medveten om eller? Det finns inget som helst krav att appen måste fungera med förstärkaren, det är en möjlighet, inte ett krav... CDON är i sin fulla rätt att skicka produkten dit där dom finner det är lämpligt för felsökning och dessutom har dom rätt att ta betalt för detta då deras åtagande när det gäller garantifall för hårdvaran och inte för mjukvaran som är beskrivet i försäljningsvillkoren som dessutom har godkänts av köparen ifråga då han ingick ett köpeavtal med CDON.

Ts är ju uppenbarligen fullt medveten om detta då han vägrar att skicka in förstärkaren till CDON då inget fel står att finna hos hårdvaran, dessutom hade ju ts möjligheten att utnyttja ångerrätten inom 14 dagar från köpet ifråga men icke då, först efter flera månader vill han lämna tillbaka produkten och få sina pengar tillbaka och försöker då få sympati för sitt handlande genom att skapa en tråd på Sveriges största datorforum där han beskyller företaget för deras handlande trots att även dom försöker följa avtalet som är ingånget mellan köpare och säljare...

Permalänk

Skitkassa

Jo, att Cdon är kassa på sin support är ingen nyhet. Köpte en dator därifrån förra året för ca 11 000kr. Efter att den slutade fungera så ville jag lämna in den och då dem inte har någon telefon support så fick jag skicka ett mail. Dem ville först inte ha den överhuvudtaget, sedan så fick jag äntligen lämna in den och när den väl var inlämnad påstod dem att jag hade tagit i sönder den och skickade bilder på datorn som såg helt normal ut.

Regel från och med nu: Köp aldrig något från Cdon.

Permalänk

"Tilslut din iPhone, iPod eller iPad (mini) direkte til receiveren og lyt til dine yndlingsnumre i fremragende, digital lydkvalitet"

Skulle bare pointera detta. Här ljuder det inte som att det kan vara en möjlighet, men att det skall fungera och vill fungera med dem produkterna här. DVS. fungera denna delen inte, då är det jue fel reklamation, om CDON fått veta av producenten det skall fungera, då skall dem ta tag i Pioneer, men först och främst, då fungera produkten inte som reklamerad, därför skall man kunna häva köpet.

edit: glömte link: http://cdon.se/hemelektronik/pioneer/pioneer-vsx-528-silver-p...

Visa signatur

| Corsair Air 540 | Asrock Extreme 4 Gen 3 | i7 2600k @ 4.6GHz | H100i [120sp High Performance Push] | 12GB Corsair Vengeance Ram @1600MHz [1 block dog :(] | Gainward GTX 770 SLI "Phantom" | Sound Blaster Z | OCZ Agilit 3 60GB Win 8 System Disk |OCZ Agility 3 256GB Game Disk | 2TB Seagate SSHD | 2TB Western Digital | Asus VG248H | Sennheiser G4ME 360 | LG BH9230 "9.1 3D" Surround System |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

För mig är svaret väldigt enkelt: Kostade appen något? Om den var/är gratis ingår den inte i köpet från cdon utan är en separat mjukvara från pioneer.

Appen borde kunna vara gratis och ändå vara att anse som en separat produkt. Appen medföljde ju inte, utan den fick man ladda ner separat från Appstore. Det går att styra förstärkaren med fjärrkontrollsappen, men om felet ligger i TS nätverk eller telefon så är det inte till CDON man ska vända sig. Jag gissar på att de som menar att det är Pioneer som bär ansvaret mot kunden här har rätt, därför att fjärrkontrollsappen levereras separat från en annan leverantör (från Pioneer, via Apple).

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Kan och skall har inte samma betydelse, det är du medveten om eller? Det finns inget som helst krav att appen måste fungera med förstärkaren, det är en möjlighet, inte ett krav... CDON är i sin fulla rätt att skicka produkten dit där dom finner det är lämpligt för felsökning och dessutom har dom rätt att ta betalt för detta då deras åtagande när det gäller garantifall för hårdvaran och inte för mjukvaran som är beskrivet i försäljningsvillkoren som dessutom har godkänts av köparen ifråga då han ingick ett köpeavtal med CDON.

Ts är ju uppenbarligen fullt medveten om detta då han vägrar att skicka in förstärkaren till CDON då inget fel står att finna hos hårdvaran, dessutom hade ju ts möjligheten att utnyttja ångerrätten inom 14 dagar från köpet ifråga men icke då, först efter flera månader vill han lämna tillbaka produkten och få sina pengar tillbaka och försöker då få sympati för sitt handlande genom att skapa en tråd på Sveriges största datorforum där han beskyller företaget för deras handlande trots att även dom försöker följa avtalet som är ingånget mellan köpare och säljare...

Garanti på Mjukvqaran hade ej gällt om CDON /Pioneer sålt produkten med funktionen att den ska fungera med appen. Då den ej gör detta så följer den ej beskrivning och uppfyller kraven för ett upphävt köp eller reparation.
Då reparation inte är möjlig i detta läge, så är ett hävt köp det som ligger som val.

jag håller dock med dig om att detta skulle varit smidigare ifall köparen skulle gått tillbaka med produkten

KKL
"16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587)."

I detta fall så stämmer detta in på Stycke 2 och anses vara felaktig i enlighet med stycke 2 under varan skall anses felaktig.

KKL 19 §

19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.
Varan ska vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.
Första och andra styckena gäller inte, om säljaren visar att uppgifterna har rättats i tid på ett tydligt sätt eller att uppgifterna inte har inverkat på köpet. Andra stycket gäller inte heller, om säljaren visar att han varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna.
Varan är felaktig också om säljaren har underlåtit att efter föreläggande enligt produktsäkerhetslagen (2004:451) lämna säkerhetsinformation om varan eller underlåtit att lämna sådan information om varans egenskaper eller användning som säljaren enligt marknadsföringslagen (2008:486) har ålagts att lämna. Detsamma gäller om föreläggandet eller åläggandet har meddelats varans tillverkare eller någon annan som i tidigare säljled tagit befattning med varan och säljaren har känt till eller borde ha känt till underlåtenheten att fullgöra föreläggandet eller åläggandet. En förutsättning för att varan ska anses felaktig enligt detta stycke är dock att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet. Lag (2008:492).

Dold text
Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

När man köper produkten står det klart och tydligt i beskrivningen, det står på kartongen och ÄVEN på förstärkaren!

Tack för stödet, det hjälper! Tycker bara att det är så lustigt att man måste gå så sjukt långt för en så liten sak...

Hej alla Swec'are!

Minst sagt intressant tråd tycker jag. Så jag tänkte att jag kan dra ett litet exempel som kanske kan väcka en tanke som inte finns hos många i denna tråd.
Så, låt säga att jag är ett eget företag. Jag bygger datorer och köper alla delar direkt från leverantören/tillverkaren. Låt säga att någon av er är min kund och ni vill ha en HTPC med inbyggt WiFi. Vi kommer överens om att köra på ett moderkort som har det och du önskar även att kunna väcka datorn från sleepmode med din mobil via nätverket. Att detta skall fungera står klart och tydligt på kartongen i STOR text. Perfekt tänker vi, detta blir super.

När datorn väl är monterad och levererad fungerar det inte alls att väcka datorn via nätverket. Du som kund blir frustrerad. Vem vänder du dig till? I detta fall vänder du dig till mig (CDON), jag som har sålt datorn, säljaren. Nu är du jättearg och frågar mig varför jag inte har en lösning på problemet med moderkortet efter som att jag (CDON) lovade att det skulle fungera och att det står på kartongen. Förstår ni vart jag är på väg?
Jag (CDON) tycker själklart att detta är tråkigt och erjuder mig att undersöka saken och skicka ditt moderkort (eller kanske hela datorn) för felsökning hos en auktoriserad verkstad. Vi bestämmer oss för att göra så.

Några veckor senare kommer moderkortet/datorn tillbaka från verkstaden där de långtidstestat moderkortet men inte hittar något fel. Det har testat att starta datorn via deras app, via deras trådlösa nätverk vid flera tillfällen olika dagar och inget problem har uppstått. De har uppdaterat BIOS och installerat det senaste drivrutinerna och skickar sedan tillbaka allting till mig som företagare. När jag fått tillbaka paketet kontaktar jag dig som kund och säger att "tillverkarens auktoriserade verkstad hittar inget fel på moderkortet. Vid test har allt fungerat precis som det är marknadsfört".
Eftersom att verkstaden inte hittar något fel, är det heller inget garantifel (för det är inget fel ). Därav vill givetvis verkstaden ha betalt för sin nedlagda tid och frakt tillbaka till mig som säljare. Då säger jag till dig som kund att denna felsökning kostar dig 299:- (vilket är mindre än hälften än vad de flesta verkstäder tar betalt). Så jag som säljare tar en stor del av kostnaden för detta som Goodwill mot min kund, eftersom detta var ett fel som ingen av oss kunde förutse. Du som kund säger då att jag måste hitta en lösning och att du har rätt till det och att du definitivt inte kommer lägga en krona till på detta problem. Många av er kanske tänkter nu att det är skillnad på stora väletablerade företag och små, men nej. I detta fall är det precis samma sak/princip. Det är därför man mäter felprocent/RMA i just procent och inte i antal produkter... Det är alltså en lika stor del av kakan oavsett storlek på företag.

Shit vilken uppsats det blev. Men summa kardemumma. Nästan alla pratar om sina rättigheter hit och dit, men många vet faktiskt inte alls vad de pratar om. Jag har själv ganska dålig koll på själv Konsumentköpslagen, men i detta fall tycker jag det räcker med att tänka logiskt. Jag förstår verkligen att TS är frustrerad och jag hade själv varit det och detta skrev jag verkligen inte som någon "diss" eller "du har fel" text. Jag skrev detta bara för att väcka en tanke hos så många som möjligt.

Peace out
/William

Visa signatur

PC: Phanteks Enthoo Evolv X - Asus Z690 Prime - i9-12900K - Asus ROG Ryujin 360mm - 32GB Corsair Vengeance @5600Mhz - Intel Arc A770 LE 16GB - ROG Thor 850W