Skrivet av L'ombra:
Så du fixade alltså nätverksproblemet men har ett nytt problem? Vilket då?
Förut fungerade inte internetradion men den fungerar nu. I skrivande stund verkar allt fungera igen. Efter att jag installerade appen på en surfplatta och sedan avinstallerade den. Hokus pokus...
Skrivet av bosh1:
Är det CDON som sålt appen då?
Jag förstår inte hur ni tänker när ni skyller på CDON. Det är ju utgivaren av appen som har ansvaret. Tänk om man köper en playstation i butik 1 och en kontroll i butik 2 och den inte fungerar. Då är det ju inte butik 1 som har ansvaret.
Eftersom man inte har någon användning av appen utan produkt så räknar jag med att jag betalar för den när jag köper produkten. Skulle vara väldigt dålig marknadsföring för Pioneers del om man säljer förstärkare för flera tusentals kronor och sedan tar 7kr för en app.
Jag skrev endast när appen skapades, och med det ville jag säga att dom har haft flera år på sig att skapa en stabil produkt. Självklart har jag den senaste versionen. Om du hade läst tråden så hade du redan fått svar på det.
Skrivet av Sabelskiöld:
Eller tänk om Youtube eller Netflix appen inte fungerar i PlayStation efter att jag installerat dem, är det SONYs fel då?
Ni har så dåliga jämförelser.. Men om Sony själva går ut med att det finns stöd för youtube och Netflix och det inte fungerar på 3 månader så kanske du vill ha svar på varför.
Om du dessutom köpt produkten ENDAST för att kolla på youtube och netflix med så har du ju haft en produkt i 3 månader som du inte har någon användning av.
Skrivet av Sabelskiöld:
Fast appen HAR ju fungerat så funktionen är det inget fel på, sen har han inte heller uppdaterat till den senaste versionen av appen, han skriver ju att appen han har skapades 29 sep, vad är det som säger att inte den versionen buggar när det finns en nyare som skapades 23 oktober? Han borde börja kolla upp det innan han gnäller, har man problem med en app så kollar man upp allt innan man gnäller på att det är fel på förstärkaren som antagligen inte har något fel alls.
Den har fungerat 2 gånger, i ca 2 veckor. Vart i helv*ete har jag nämnt att jag inte har den senaste uppdateringen? Självklart har jag gjort allt för att kontrollera så jag har de senaste versionerna. Det är skillnad på när något skapades och när något uppdaterades.
Skrivet av Sabelskiöld:
"Säljaren" i det här fallet då det gäller en app är Pioneer, appen var inget som följde med det han köpte på CDON, den får man tanka hem själv ifall man vill ha den, den är ju inte ett tvång att använda, i så fall vill jag att MARANTZ ger mig en massa prylar gratis till min förstärkare, jag har ju en massa utgångar kvar som jag inte kopplat in något i, men det står ju på deras hemsida att man kan koppla in dem där...eller ska jag kanske reklamera förstärkaren för att de inte följde med
Oj hur tänker du nu? CDON annonserade med att appen skulle fungera till förstärkaren, så även Pioneer.
Om du köper en telefon som varken går att ringa eller smsa då, blir du inte sur då? Eller tänker du kanske "Äh, det går ju att spela spel på den. Då fungerar den ju i alla fall!"
Appen stod med i beskrivningen och självklart kan den inte följa med i förpackningen, den får man ladda hem vid sidan av, precis som firmware-uppdateringar och drivrutiner osv osv. Man kan inte skicka med en app i förpackningen, det säger sig väl självt?
Skrivet av Yorg:
Jag tror att du sabbat dina chanser att få någon skälig ersättning eller goodwill från CDON med din attityd gentemot dem. Du verkar, utan att ha riktigt grund för det, överskatta dina rättigheter och underskatta dina skyldigheter som konsument ganska grovt.
OM den här funktionen var så viktig som du påstår skulle jag vilja hävda att du skulle ha kollat upp hur det faktiskt fungerade innan du köpte produkten. Jag skulle aldrig köpa något blint bara för att det står någonstans att det finns stöd för det jag söker, det kunde ju betyda nästan lite vad som helst (en app som bara kan styra volym etc).
Om du istället hade gått in med en mjukare approach, bett dem om råd, förklara besvikelse etc så tror jag att du hade fått bra mycket bättre bemötande och lösningsförslag.
Så länge det faktiskt inte är något fel på förstärkarens sida när det gäller kontakten med appen och appen fungerar på någon enhet (och inte din enhet stod specifikt listad som säljargument när du köpte) så är det inte någon som har något ansvar gentemot dig. Då är det du som inte gjort din research tillräckligt. Enheten du köpt var och är felfri, en funktion tillhandahållen av tillverkaren som återförsäljaren inte pushat för är knappast återförsäljarens huvudvärk.
Jag har själv en Onkyostärkare med liknande app och de flesta är riktigt dåliga tyvärr, men sånt är livet.
Jag har inte haft någon dålig attityd från början, eftersom detta pågått i 3 månader så är det klart man blir frustrerad?
Appen är extremt viktig i detta fall och jag gjorde allt jag kunde för att kolla om den var kompatibel med min övriga utrustning. Enligt specifikationer så är den kompatibel med de flesta Iphones osv. Just min (4S) är en utav dom.
"(och inte din enhet stod specifikt listad som säljargument när du köpte)" DET ÄR JU PRECIS SÅ DET VAR! Läs gärna hela mitt inlägg på sida 8 så får du lite mer information..
Skrivet av Sanazin:
Problemet med den här tråden är att vissa vägrar förstå att alla andra butiker hade agerat precis så som CDON har gjort och att alla andra butiker hade också angivit samma info om produkten, dvs. att det finns en app som kan möjliggöra styrning genom mobiltelefon.
Folk verkar glömma att CDON har nämnt att de kan ta in produkten för koll, men att de (som alla andra butiker) nämner att det kan bli en felsökningsavgift om det visar sig att produkten är felfritt.
Kan dessa personer för guds skull sluta smutskasta en butik som gör allting korrekt, precis som andra vettiga butiker?
Edit: För övrigt. VEM är det som tar och kontaktar försäljningsbutiken när de behöver support med sin vara? Då talar jag inte om att man misstänker att något är trasigt, utan att man eftersöker support, till exempel i form av en konfigurering eller ändring av inställningar mm.
Att tro på att support (inte reparation/garanti) ligger på försäljare och inte på tillverkare är helt enkelt dumt, de flesta butiker har tusentals artiklar och det skulle vara en omöjlighet för en återförsäljare att supporta utbilda personal i att supporta alla dessa olika produkter. Det hela är otroligt dumt bara. =/
Självklart kan det uppkomma en undersökningsavgift med cdon är väldigt tydliga med att det endast gäller HÅRDVARA. Det är där problemet kommer in.
CDON säger att det är mjukvarufel i min förstärkare, och vill sedan skicka in den till en verkstad som endast hanterar hårdvara. Hör du inte hur fel det låter?
Har genom kontakt med en medlem på Sweclockers fått tag på en som jobbar på just den verkstaden som förstärkaren skulle skickas till och han tvivlar på att dom skulle kunna hjälpa till i ärendet. Enligt honom verkade det som att jag hade fått betala mina 300kr och sedan haft kvar problemet. Dom hade aldrig fått in något ärende som liknade detta.
Skrivet av NordhNet:
För mig är svaret väldigt enkelt: Kostade appen något? Om den var/är gratis ingår den inte i köpet från cdon utan är en separat mjukvara från pioneer.
En app utvecklas inte av sig självt, med sunt förnuft så förstår man väl att kostnaden för att skapa appen för pioneer är inräknat i priset. Och om du läst tråden så ser du att det inte är någon tillval utan är en funktion på förstärkaren. Appen och förstärkaren kostade mig 2000kr.
Skrivet av Puttefnasket:
Kan och skall har inte samma betydelse, det är du medveten om eller? Det finns inget som helst krav att appen måste fungera med förstärkaren, det är en möjlighet, inte ett krav... CDON är i sin fulla rätt att skicka produkten dit där dom finner det är lämpligt för felsökning och dessutom har dom rätt att ta betalt för detta då deras åtagande när det gäller garantifall för hårdvaran och inte för mjukvaran som är beskrivet i försäljningsvillkoren som dessutom har godkänts av köparen ifråga då han ingick ett köpeavtal med CDON.
Ts är ju uppenbarligen fullt medveten om detta då han vägrar att skicka in förstärkaren till CDON då inget fel står att finna hos hårdvaran, dessutom hade ju ts möjligheten att utnyttja ångerrätten inom 14 dagar från köpet ifråga men icke då, först efter flera månader vill han lämna tillbaka produkten och få sina pengar tillbaka och försöker då få sympati för sitt handlande genom att skapa en tråd på Sveriges största datorforum där han beskyller företaget för deras handlande trots att även dom försöker följa avtalet som är ingånget mellan köpare och säljare...
Självklart är det ett krav eftersom dom sålde förstärkaren och skrev att det skulle fungera? Jag köpte förstärkaren ENDAST för att den hade just den funktionen, annars hade jag haft kvar min gamla. Du har rätt i att deras garanti bara täcker hårdvarufel men det är inte det detta handlar om, utan att jag köpt en produkt som inte fungerar som den ska. Då spelar det ingen roll om vad CDON har för egna villkor utan då är det lagen som gäller.
Om du hade läst tråden så hade du fått reda på att det var efter ca 2 veckor appen slutade fungera. Och att jag även tog kontakt med CDON redan då. Och att det nu gått 3 månader med felsökning och kontakt med CDON utan att komma någonstans.
Jag vägrar att skicka in den då jag kommer få betala 300 kr i undersökningsavgift då det med största sannolikhet är fel på mjukvaran, inte hårdvaran.
Att skriva om detta på Sweclockers var en utan dom sista utvägarna för mig. Självklart sätter jag mig inte ner och skriver skit om ett företag i första hand. Det ska mycket till om jag ska lägga ner all denna tid och energi på att skapa en tråd om detta.
Som du kanske läst innan så har jag fått kontakt med en som utger sig att jobba på just den verkstaden CDON tänkte skicka förstärkaren till, och enligt honom verkade det också som att jag skulle få betala. Det är alltså ORIMLIGT att jag ska skicka in förstärkaren till en verkstad för att få bekräftat att det är något annat som är fel.
Skrivet av Valiumballong:
Appen borde kunna vara gratis och ändå vara att anse som en separat produkt. Appen medföljde ju inte, utan den fick man ladda ner separat från Appstore. Det går att styra förstärkaren med fjärrkontrollsappen, men om felet ligger i TS nätverk eller telefon så är det inte till CDON man ska vända sig. Jag gissar på att de som menar att det är Pioneer som bär ansvaret mot kunden här har rätt, därför att fjärrkontrollsappen levereras separat från en annan leverantör (från Pioneer, via Apple).
Hur hade du tänkt dig att appen annars skulle följa med produkten? Ska en telefon behöva medfölja med förinstallerad app för att ni ska förstå?
Det GÅR INTE att skicka med appen i förpackningen, därför måste man ladda ner den får appstore.
Jag har betalt 2000kr för en förstärkare med stöd för en app. Men fick bara en förstärkare. Och en förstärkare hade jag redan.
Skrivet av hoski:
Nu vet jag inte om det framkommit i tråden ( för många inlägg för att jag ska orka kolla med mobilen), men säljaren har rätt att försöka fixa felet tre gånger innan du kan kräva att köpet hävs. Vilket innebär att du kan åka på felsökningsavgifter om inget fel upptäcks.
CDON har gjort helt rätt, enligt din redogörelse.
Skickades från m.sweclockers.com
Självklart har dom rätt till det du skriver, men eftersom du inte läst tråden kanske det blir svårt att förstå. Det är så att CDON säger att det är ett mjukvarufel, men vill skicka förstärkaren till en hårdvaruverkstad. Och säger även att om dom inte hittar något hårdvarufel så kommer jag få betala 300kr. Orkar inte förklara samma saker om och om igen men hoppas du förstår, och ser att det är något som är fel.
Skrivet av stolproten:
Klart att appen inte är gratis, den tog Pioneer betalt för indirekt när det sålde sin förstärkare.
Sen förstår jag inte på vilka andra sätt CDON och Pioneer ska lyckas få in appen i kundens telefon utan att kunden använder appstore?
Äntligen någon som tänkte som jag.. Pioneer tar betalt för appen och förstärkaren i samma pris.
Och vill även ha svar på hur man skickar med en app i en förpackning.
Skrivet av Systix:
Hoppa av din höga häst. Du har uppenbarligen noll koll.
Vi är överens om att CDON skött sig. De har chans att rätta till problemet (Även om jag tror att det är handhavande i det här fallet).
Du har fel i din "edit". Klarar man inte av att supporta produkterna man säljer ska/får man inte sälja dem. Om du haft någon som helst erfarenhet innom detta hade du vetat att till och med konkursföretag har kvar support/service etc. då det "säljs" ut till andra företag. Så, om vi antar att det inte är handhavande i det här fallet och att det faktiskt är fel på appen gäller följande (som alltid gäller): Slutkund--->Återförsäljare---->Leverantör--->Leverantör (Om appen är köpt av Pioneer från en annan leverantör tex.). Sedan Leverantör--->Leverantör--->Återförsäljare--->Slutkund.
Det finns många bra och dåliga exempel i tråden men för att ge en egen kan man jämföra det med typhus. Om spis/frys/varmvattenberedare/fönster/dörrar (Hur många exempel behöver du?) inte fungerar ringer och reklamerar du hos typhusfabrikanten och INTE respektive leverantör.
Vart har CDON skött sig? Dom säger att det är mjukvarufel på min produkt och vill skicka in den till en verkstad som endast hanterar hårdvarufel, och sedan nämner dom att om dom inte hittar något hårdvarufel så kommer jag få betala 300kr.
Så om jag då skickar in min förstärkare till verkstaden, så kommer dom säga att dom inte hittade några fel. Jag kommer få betala 300kr för att få tillbaka min produkt och felet kvarstår.
Hur har det löst mitt problem?
Skrivet av Sabelskiöld:
Skrivet av OskarW90:
Förstärkaren fungerar inte med deras app, som utlovat... det räcker, om de nu vill testa appen, så får ju firman som felsöker se till att ha verktyg (telefon) som klarar av felsökning av hårdvaran. Denna Förstärkare fungerar inte på det sätt det utlovats, därför ska köpet hävas.
Den fungerar visst med appen, han har ju haft igång den med appen i samanlagt 4 veckor innan den tappade bort den via nätverket, problemet ligger antagligen i att han använder en gammal version av appen som antagligen buggade, han har själv sagt att den version han använder skapades 29 September med det kom en ny version 23 Oktober.
Jag har aldrig i hela mitt liv nämnt något om att använder den första versionen av appen. Där emot har jag nämnt ett flertal gånger att jag har alla de senaste uppdateringar till både app och förstärkare. Nämnde bara när appen skapades, för ca 3 år sedan eller hur det nu var.. Med andra ord, tillräckligt med tid för att kunna skapa en stabil app.
Skrivet av Sanazin:
Uppenbarligen är det ju du som har noll koll?
Eller så har du helt enkelt missförstått hela mitt ursprungliga inlägg. Problemet i tråden är just det faktum att det finns de som inte är överens om att CDON har skött sig utan väljer att smutskasta dem istället. Dessa personer förstår inte heller att CDON måste få ett chans att rätta till problemet och att det inte är några konstigheter med att meddela om att det föreligger ett felsökningsavgift om man hittar ett fel (vilket alla butiker har som rutin att nämna).
Men i alla fall, för det första så talar jag utifrån hemelektronikbranschens perspektiv. Det intresserar mig inte det minsta för hur leverantörer, återförsäljare, slutkund och dylikt är inblandade i det hela och vilka rättigheter det gäller om man skall reklamera sin mikrovågsugn hos Börjes Vitvaror eller ej.
Som sagt, det är bara dumt att tro att återförsäljare skall ha support på uppenbara handhavandefel och övriga mjukvarurelaterade frågor i en produkt.
Det är tillverkaren som tillhandahåller denna typ av support. Det närmsta liknelsen jag kommer på är att ingen operatör i Sverige ger support på vare sig surfplattor eller mobiltelefoner (undantag iPhone, men inte iPad) utan hänvisar till respektive tillverkare.
Det vill säga, om jag nu skulle få för mig att ringa till Tele2 och få hjälp med att flytta över bilder från min hypotetiska HTC One X till en Macbook Air så skulle de hänvisa till HTC för support. Jag hoppas att jag har tydliggjort just vilken typ av support det rör sig om. Det är alltså åter igen inte support när man misstänker att något är trasigt, då är det alltid återförsäljare som gäller.
Med andra ord så kan inte CDON ställas till svars om det nu skulle vara en bugg i appen utan då får man som alla andra ha lite tålamod tills tillverkaren har uppdaterat appen.
CDON har fått en chans att rätta till problemet men dom säger ju att jag kommer få betala 300 kr om dom inte hittar något hårdvarufel, vilket verkstaden antagligen inte kommer hitta.
Nu börjar jag bli trött på dig och dina påståenden när du inte läser vad CDON faktiskt har skrivit. Dom säger själva att det är mjukvarufel, men vill skicka förstärkaren till en verkstad som endast hanterar hårdvara. Och om dom inte hittar något hårdvarufel så får jag betala undersökningsavgiften. Detta innebär alltså om verkstaden har problem med appen men inte hittar något hårdvarufel så kommer jag ändå få betala. Och sedan står jag där, 300kr fattigare och CDON kommer säga "Det är inget fel på din produkt, du får vända dig till pioneer".
Skrivet av Sabelskiöld:
Uppkopplingen går via routern, så vad är det som säger att det inte är routern som är problemet?
Självklart kan det vara fel i den, men enligt manualen så ska den vara kompatibel och jag har inga problem med den för övrigt.