TV, rätt att häva köpet?
Köpte TV från Elgiganten för ca 2 månader sedan, mottagaren i TVn för fjärrkontrollen slutade plötsligt att fungera.
Här kommer hela händelseförloppet:
1/11 TVn kommer hem.
30/11 Mottagaren i TVn slutar fungera men kontaktar inte Elgiganten då jag upptäcker det sent på kvällen och tror det är fjärrkontrollen det är fel på.
2/12 Besöker butik med fjärrkontrollen. De meddelar mig att fjärrkontrollen fungerar och att någon kommer hem för att fixa problemet, det hela var väldigt simpelt.
4/12 Ringer kundservice, ingen kommer hem till mig utan jag måste skicka in min TV. Bestämmer att de ska komma med emballage då jag har inget att packa in TVn med.
6/12 DHL(tror jag det var) ringer och står utanför, har INGET emballage med sig så de får tyvärr åka igen. Ringer Elgiganten och de meddelar att jag måste helt enkelt ta mig till ett varuhus med TVn.. TVn är 55" så inte det lättaste.
11/12 Får en lucka från jobb och kan låna min farsas större bil då min är för liten att transportera i.
27/12 Inte fått någon information om hur det går så besöker varuhuset. En i personalen meddelar mig att MIN TV har anlänt; svarar att min nuvarande bil är för liten så måste återkomma senare. Kommer tillbaka efter att ha hämtat min farsas bil igen(tagit buss-96kr t/r + kört totalt 15 mil nu). Kommer till butiken med låneTV och alla tillbehör men samma kille säger att det tyvärr inte var min TV som de fick in.
När är frågan, kan man häva köpet? Elgiganten här bryter mot flera punkter i konsumentköpslagen och enligt min tolkning ska det vara ganska självklart att kunna häva köpet nu. Anser att det är oskälig tid sedan jag tog upp ärendet, att det varit väldigt olägligt och att det varit kostsamt. Samtliga punkter bryter mot lagen. Fått ta mig ledigt från jobb, bekostat bensin+bussresa och tagit upp massa tid.
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).
Kommer hur som helst bege mig till varuhuset imorgon, väldigt besviken på det hela.
Med vänlig hälsning,
Swiftly