Elgiganten "blåste" grannen på 3300 kr via supportavtal - PROBLEMET LÖST 2014-01-17

Permalänk

Polare från SIBA säger att man betalar tillbaka för tjänster som såldes ihop med produkter MEN man kalkylerar bort minst 30 dagar av det totala priset(så typ 90kr behåller de i detta fall t ex.) och detta ska då inte innehålla något tjafs och vägran från butikens sida.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Skrivet av newflag:

Skall berätta vad grannen köpte

Skärm + försäkring till den (det var grannen med att betala fast försäkringen var värdelös)

Dator + försäkring OK (det var grannen med att betala fast försäkringen var värdelös)

Skrivare + patroner ( det var grannen med att betala för)

Supportavtal i 36 månader för 3300kr (säljaren nämnde inget pris, frågade om han ville ha hjälp med att installera datorn---- någonting grannen inte var beredd att betala någonting för)

du gör ett jävlans jobb åt din 70 åriga granne de ä snällt av dig,
fan du skulle ha sagt skyll dig själv och handla inte på elgiganten nå mer eller..

försäljare kan va riktiga rövhöl på elgiganten

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

Härlig säljare där alltså, riktigt sunket å troligtvis har denne en chef som bara uppmuntrar det hela.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Skicka dit Plus.

Visa signatur

Inte sänt från min Sony Ericsson K530i

Permalänk
Skrivet av L4zz3:

Skicka dit Plus.

Haha, detta vore något!

Visa signatur

Asrock Z77 Pro4-M | Intel core i5 3450 | Gigabyte Radeon HD7970 | Fractal Design R2 550W | NZXT 410 Phantom | SteelSeries 7g

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Fäst en GoPro Hero på magen så att den syns klart och tydligt, ta dig till Elgiganten, konfrontera säljaren med dina argument, påpeka att du tänker gå till botten med det här och hävda att du vill bli återbetald på plats för supportavtalet som din granne aldrig har accepterat (då det kostade 3300kr mer än vad han blev informerad).

Om inte så lär säljaren undra varför du har en kamera med mikrofon på magen och kanske agera på ett annat sätt än hittils.

De kan enkelt vägra dig tillträde eftersom Felgiganten är en privat inrättning och med tanke på förberedelse till stöld som någon nämnde.

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av newflag:

Det elgiganten skulle gjort var att förklara för min granne att denna tjänst kostar 3300kr inte ingår i datorns pris, även att enligt de själva så finns det inget öppet köp på varan fast det klart och tydligt står att det gör det på deras hemsida

Förstår inte vad du tycker har gått rätt till denna affär

Då är jag med

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Er enda chans är att gå dit och klaga högljutt så att andra kunder hör och argumentera för att supportavtalet lurats på din granne. Genom att han har betalt för tjänsten har han också i lagens mening accepterat tjänsten till det pris han betalat.

Det här med att syftet med tjänsten har gått förlorad gäller inte heller i dessa sammanhang. Då skulle man ju kunna köpa en mobiltelefon med abonnemang, sedan sälja telefonen och kräva att abonnemanget ska upphöra eftersom telefonen inte finns längre. Ångerrätten (öppet köp) både vid köp av telefon och datorn i det här fallet slutar gälla när abonnemanget aktiverats, börjat användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Er enda chans är att gå dit och klaga högljutt så att andra kunder hör och argumentera för att supportavtalet lurats på din granne. Genom att han har betalt för tjänsten har han också i lagens mening accepterat tjänsten till det pris han betalat.

Det här med att syftet med tjänsten har gått förlorad gäller inte heller i dessa sammanhang. Då skulle man ju kunna köpa en mobiltelefon med abonnemang, sedan sälja telefonen och kräva att abonnemanget ska upphöra eftersom telefonen inte finns längre. Ångerrätten (öppet köp) både vid köp av telefon och datorn i det här fallet slutar gälla när abonnemanget aktiverats, börjat användas.

Jag förstår inte den här numera relativt vanliga mentaliteten att "klaga högljutt tills man får rätt" Det är också mycket ovanligare än vad som det verkar tros att detta leder till att butiker ger med sig (oavsett juridiskt ansvar).

Det bästa och ofta mest fungerande sättet är att sakligt och vänligt försöka ta upp problemet/ärendet. De allra flesta servicearbetare är nämligen relativt vana vid upprörda kunder och lär sig med tiden bli relativt immuna mot det - förhoppningsvis leder det inte till att kundens lagliga rätt blir åsidosatt även om det inte går att helt komma ifrån. Det är mycket större chans att servicepersonal visar en större vilja att hjälpa till även utanför ramen för deras ansvar om de tar emot en kund som är saklig och vänlig, trots sin upprördhet. Visst kan en del ge med sig, och det kan vara till gagn för den enskilda kunden. Men för det stora hela så är det inte till gagn för konsumenten.
Om en lösning ändå inte går att nå med företaget så är det bättre att testa ärendet via konsumentrådgivare/arn så att det blir utträtt vad som är rätt och fel och att ett eventuellt fel från företaget därmed blir offentligt.

Du påstår även att kunden genom att ha betalat för tjänsten också accepterat tjänsten till det priset han betalat. Vanligtvis så skulle jag ge dig medhåll i detta, men detta fall handlar i stora drag om att kunden enligt TS utsago inte kände till att han köpt en tjänst (eller vad denna innebar) som innebar en extra kostnad för kunden. Detta är en mycket central bit i det hela som kan vara till gagn för kunden.
Det verkar också finnas oklarheter om kunden i fråga har skrivit under något avtal eller ej , åtminstone har kunden inget underskrivet avtal i sin ägo - vilket är anmärkningsvärt.

Din jämförelse med telefon och abonnemang är tämligen haltande. Dels då det beror på hur du köpt telefonen och abonnemanget - ex om du betalat telefonen kontant eller delbetalar till din operatör per månad. Detta är dock något som helt faller utanför detta ärende.

Det som är central i detta fall är återigen att kunden i detta fall menar att denne inte kände till att produkten sålts med en tjänst som medförde en extrakostnad Om detta stämmer så är det inte något som är tillåtet i försäljning . Det är denna tjänst som kunden nu vill returnera, en tjänst som denne inte visste om att den köpte och inte heller önskat sig. Det är som att du vid köp av en telefon utan din vetskap också betalat för ett abonnemang. Vilket inte är lagligt.

Ett telefonabonnemang går förövrigt att vid en försäljning av telefonen att använda på annan produkt. Det går i vissa fall även att flytta över abonnemanget till en ny kund- detta görs då genom att kontakta operatören och en prövning görs.
Om försäljningsstället / operatören kontaktas innan abonnemanget är registrerat hos operatören så brukar det även kunna gå att häva köpet.

Sen är det så att även telefonoperatörer häver pågående abonnemang även om det inte vid säljtillfället förekom några som helst oklarheter. Detsamma gäller service/installationsavtal liknande detta.

Permalänk
Skrivet av ReverenD:

Realize är inte realisera på svenska
Realisera är typ sälja slut på lagren, REA asså.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, det är väl en mening av det.
Men nej, det är inte samma som realize (förstå).

Förverkliga skulle jag översätta det.

Skrivet av kalaws:

mjo, lite off topic:

Jag skulle kunna tro att det är kanske ett företag i sverige, per entreprenad, som behandlar mer avancerade ärenden och en egen enhet som har hand om struntärenden, som exempelvis filtrerar ut felkopplade sladdar etc.

En stor del av de inkomster som elgiganten tjänar är dock deras försäkringar, garantier och supporterbjudande som sällan realiseras. De är i princip rena inkomster framför deras marginalförtjänster per såld produkt.

Absolut.
Lägg även till den faktorn att en väldigt hög procent av de "fel" som en kund kommer in med täcks inom garantin och som åtgärdas av verkstad gratis oavsett. Men det är ju enkelt att låta kunden tro att de gör det för denna servicegrejen som de så snällt betalat för

Mitt tips är att gå till supportavdelningen under rush-hour när många vill ha hjälp.
Helst under lunch så det bara är en person i disken. Att vara själv när kön stackar på och man har en arg kund, det är då man börjar tänja på gränserna och köpa tillbaka grejer. - Beroende på hur stresstålig och rutinerad man är såklart. Dock, personerna lär vid detta laget känna till kunden i fråga och fortsätta neka.

Om det finns lagligt stöd, det vet jag inte.
Om kunden blivit uppriktigt lurad, vilket är en central del i frågan, gör det ju det.
Om inte kan det nog bli svårt, men jag är inte jurist. Kontakta konsumentrådgivare.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Polare från SIBA säger att man betalar tillbaka för tjänster som såldes ihop med produkter MEN man kalkylerar bort minst 30 dagar av det totala priset(så typ 90kr behåller de i detta fall t ex.) och detta ska då inte innehålla något tjafs och vägran från butikens sida.

Pratade med grannen idag och han sa "de får gärna dra av 90 kr, det kan jag förstå men att de inte hjälper oss alls förstår jag inte."

Skrivet av AstralDimension:

du gör ett jävlans jobb åt din 70 åriga granne de ä snällt av dig,
fan du skulle ha sagt skyll dig själv och handla inte på elgiganten nå mer eller..

försäljare kan va riktiga rövhöl på elgiganten

Han har hjälpt oss alldeles för många gånger med vad gäller både huset och bilen, så att springa efter elgiganten är det minsta jag kan göra för honnom.

Skrivet av subruz:

Härlig säljare där alltså, riktigt sunket å troligtvis har denne en chef som bara uppmuntrar det hela.

Man undrar ju chefen ville inte heller hjälpa till, han tog sig inte ens besväret att komma ut och prata med oss.

Skrivet av L4zz3:

Skicka dit Plus.

Det borde man göra....

Skrivet av Annero:

Mycket bra skrivet

Vill även lägga till några nya uppgifter som jag fått av grannen:

Grannen har skrivit på papper hos elgiganten men enligt honnom så skall det enligt försäljaren varit försäkringarna. att han skrivit på något specifikt supportavtal säger han att han inte gjort, således det inte gjordes i samband med försäkringarana (vilket jag tror har hänt i detta fallet).....

Frågat han yttligare en gång om han har en kopia på supportavtalet, svaret är fortfarande nej på den frågan

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av newflag:

Pratade med grannen idag och han sa "de får gärna dra av 90 kr, det kan jag förstå men att de inte hjälper oss alls förstår jag inte."

Han har hjälpt oss alldeles för många gånger med vad gäller både huset och bilen, så att springa efter elgiganten är det minsta jag kan göra för honnom.

Man undrar ju chefen ville inte heller hjälpa till, han tog sig inte ens besväret att komma ut och prata med oss.

Det borde man göra....

Mycket bra skrivet

Grannen har skrivit på papper hos elgiganten men enligt honnom så skall det enligt försäljaren varit försäkringarna. att han skrivit på något specifikt supportavtal säger han att han inte gjort, således det inte gjordes i samband med försäkringarana (vilket jag tror har hänt i detta fallet).....

Frågat han yttligare en gång om han har en kopia på supportavtalet, svaret är fortfarande nej på den frågan

Ligg på dom som fan varje dag så det är mer till besvär än vinst för dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Så chefen behagade inte att komma ut? Okej om denne satt väldigt upptagen vid det tillfället men då borde ni ha fått reda på det och att denne då ska ta kontakt med er när tid/möjlighet finns, alternativt blivit hänvisad till någon annan med med befogenhet att lösa tvister och oklarheter - och i minsta fall i alla fall lyssna till frågorna som ställs.

När det gäller papprena. Fick han med sig något information/avtal gällande försäkringen som tecknades? Exempelvis vad den gäller för osv? Något underskrivet där?

Det kan ju tyvärr finnas en risk, om det nu är så att säljaren inte informerat om serviceatalet+extra kostnaden för denna tjänst att denne slängt fram en bunt papper med orden "skriv bara under här och här". Oavsett om det nu skulle finnas ett underskrivet serviceavtal så återstår ju fortfarande grundproblemet

Din granne säger sig inte ha fått relevant information av säljaren och inte heller att en extra kostnad pålades. Dessutom är det fortfarande väldigt felaktigt att inte ge kunden en underskriven kopia på avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annero:

Så chefen behagade inte att komma ut? Okej om denne satt väldigt upptagen vid det tillfället men då borde ni ha fått reda på det och att denne då ska ta kontakt med er när tid/möjlighet finns, alternativt blivit hänvisad till någon annan med med befogenhet att lösa tvister och oklarheter - och i minsta fall i alla fall lyssna till frågorna som ställs.

När det gäller papprena. Fick han med sig något information/avtal gällande försäkringen som tecknades? Exempelvis vad den gäller för osv? Något underskrivet där?

Det kan ju tyvärr finnas en risk, om det nu är så att säljaren inte informerat om serviceatalet+extra kostnaden för denna tjänst att denne slängt fram en bunt papper med orden "skriv bara under här och här". Oavsett om det nu skulle finnas ett underskrivet serviceavtal så återstår ju fortfarande grundproblemet

Din granne säger sig inte ha fått relevant information av säljaren och inte heller att en extra kostnad pålades. Dessutom är det fortfarande väldigt felaktigt att inte ge kunden en underskriven kopia på avtalet.

Grannen hade papper på försäkringarna men de tog killen i återlämmningsdisken tillbaka när vi lämmnade tillbaka försäkringen, eftersom grannen antagligen skrivit på papper så tror också jag att han skrivit på supportavtalet i samma veva som försäkringarna.

Chefen som sagt kom inte ut utan skickade sin arbetare med budet "vi tar inte tillbaka supportavtalet" ungefär, så det var väll ingen tvekan om att chefen var intresserad av vårt ärende...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enlig lag måste El-Giganten påvisa att dom sålt försäkringen och supporten till din granne, i annat fall blir det hela ett avtalsbrott. Har din granne betalat med tex visakort är det mycket lätt att påvisa summan. Kontakta banken och grannes försäkringsbolag och be dom utreda händelsen. El-Giganten måste nämligen av skattetekniska själ kunna påvisa hur detta köp gick till i 10 år framåt. Annars har dom begått ett skattebrott, vilket är betydligt dyrare än vad datorn kostar. Jag tror inte El-Giganten vill pröjsa 1 miljon i böter till skatteverket för så här töntiga missar, lite onödigt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Som jag sagt tidigare - ring huvudkontoret, förhoppningsvis är de inte helt imponerade av att de har en butik som drar varumärket i smutsen och lurar äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BASSiC:

Ska du bojkotta företag för små missar och missförstånd då? Kommer du ha någon kvar att handla hos isåfall?

Tänk på den du!

Att inte vilja samarbeta med sina kunder och hjälpa dom och t.o.m vägra prata om saken
utan bara försöker svindla sig undan är la knappast små missar eller missförstånd.
Kanske borde läsa genom tråden innan du öppnar käften, tänk på det du!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Enlig lag måste El-Giganten påvisa att dom sålt försäkringen och supporten till din granne, i annat fall blir det hela ett avtalsbrott. Har din granne betalat med tex visakort är det mycket lätt att påvisa summan. Kontakta banken och grannes försäkringsbolag och be dom utreda händelsen. El-Giganten måste nämligen av skattetekniska själ kunna påvisa hur detta köp gick till i 10 år framåt. Annars har dom begått ett skattebrott, vilket är betydligt dyrare än vad datorn kostar. Jag tror inte El-Giganten vill pröjsa 1 miljon i böter till skatteverket för så här töntiga missar, lite onödigt.

Elgiganten kan säkert utan några som häslt problem uppvisa att de såkt försäkring och support, det står på kvittot problemet är att min granne inte har en kpia på supportavtaet men det har säkert elgiganten

Skrivet av addek83:

Som jag sagt tidigare - ring huvudkontoret, förhoppningsvis är de inte helt imponerade av att de har en butik som drar varumärket i smutsen och lurar äldre.

Kommer jag göra:

Fairshopping tar god tid på sig märker jag att godkänna artiklar
sen skall vi prata med konsument rådgivaren
efter det blir det samtal till huvudkontoret
vägarar de hjälpa oss sen så kommer jag kontakta aftonblaskan och låta de läsa tråden här på swclockers

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej, har inte läst hela tråden så detta kanske blir en upprepning. Har dock följande att bidra med innan jag lägger mig. Lagrum orkar jag inte hitta nu men kan jag göra om du skickar mig ett PM.

Vid hävning av produkt så har tidigare fall i domstol beslutat att alla kringprodukter eller tjänster man beställer samtidigt som man nyttjar i samverkan med produkten även de skall omfattas av hävning. Exemplet gällde en herre som köpte en mobiltelefon med itllhörande abonnemang och hävde telefonen pga fel på vara. Domstolen ansåg att han inte har nytta av abonnemanget utan telefonen eller hade köpt abonnemanget i samband med det och kan därför häva även det. Har själv använt mig av denna regel i två fall där jag hävt tjänster i samband med hävd produkt.

Dessutom bör säljaren anat att extra information skall ges till en äldre herre som troligtvis inte är så insatt i datorer. Bara detta gör att en information uppstår där hävning av köpet blir aktuellt. Kolla konsumentköplagen här stycken om fel på vara och säljarens ansvar. Se https://lagen.nu/1990:932#R18 speciellt tredje stycket andra punkten. Det finns något mer som gäller här men jag har glömt lagrumshänvisningen. Hävde ett köp en gång med detta som grund då en äldre herre inte med skäl kan anses veta att en 3g router inte kommer fungera i en källare och att säljaren bör ha informerat kund om detta. I ditt fall gäller att han inte blev nödvändigt informerad om saker som hade inverkat på hans köp.

Visa signatur

Altmann

Permalänk
Medlem
Skrivet av Altmann:

Hej, har inte läst hela tråden så detta kanske blir en upprepning. Har dock följande att bidra med innan jag lägger mig. Lagrum orkar jag inte hitta nu men kan jag göra om du skickar mig ett PM.

Vid hävning av produkt så har tidigare fall i domstol beslutat att alla kringprodukter eller tjänster man beställer samtidigt som man nyttjar i samverkan med produkten även de skall omfattas av hävning. Exemplet gällde en herre som köpte en mobiltelefon med itllhörande abonnemang och hävde telefonen pga fel på vara. Domstolen ansåg att han inte har nytta av abonnemanget utan telefonen eller hade köpt abonnemanget i samband med det och kan därför häva även det. Har själv använt mig av denna regel i två fall där jag hävt tjänster i samband med hävd produkt.

Dessutom bör säljaren anat att extra information skall ges till en äldre herre som troligtvis inte är så insatt i datorer. Bara detta gör att en information uppstår där hävning av köpet blir aktuellt. Kolla konsumentköplagen här stycken om fel på vara och säljarens ansvar. Se https://lagen.nu/1990:932#R18 speciellt tredje stycket andra punkten. Det finns något mer som gäller här men jag har glömt lagrumshänvisningen. Hävde ett köp en gång med detta som grund då en äldre herre inte med skäl kan anses veta att en 3g router inte kommer fungera i en källare och att säljaren bör ha informerat kund om detta. I ditt fall gäller att han inte blev nödvändigt informerad om saker som hade inverkat på hans köp.

Detta är tredje gången jag läser texten och glömmer att svara, i alla fall

Om det skulle behövas så återkommer jag med PM: men vi får hoppas på att fairshopping lägger på ett kol och publicerar mitt inlägg då det blivit godkänt.

Grannen har även kontaktat konsumentvägledaren och hon jobbat för fullt med ärendet så vi får se hur det går med elgiganten.

För övrigt så vägrar elgiganten skicka supportavtalet till mig via mail utan vill både ha namn + adress så de kan skicka hem det till mig istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det känns som om Annero, kommer att behöva köpa ett nytt tangentbord, efter denna tråd. ^^

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Grannen har även kontaktat konsumentvägledaren och hon jobbat för fullt med ärendet så vi får se hur det går med elgiganten.

Lycka till ^^. Hoppas ni får en som faktiskt vet vad denne sysslar med. En av anledningarna till att jag valde studera avtalsrätt var just för att de gånger jag varit i behov av dem så har det visat sig att de mer medlar mellan parter än faktiskt trycker på vad lagen säger :).

Visa signatur

Altmann

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

För övrigt så vägrar elgiganten skicka supportavtalet till mig via mail utan vill både ha namn + adress så de kan skicka hem det till mig istället.

Men du måste ju tänka på att de i butiken kanske saknar förmåga hur man scannar in ett dokument och sedan skickar det i mail?

Nog för att det kan ha att göra med att de vill skicka ett orginalunderskrivet dokument, men det torde ju endast ta dem några få sekunder att skicka iväg en kopia som avtalsparten har all rätt i världen att få ta del av.

Skrivet av Lifooz:

Det känns som om Annero, kommer att behöva köpa ett nytt tangentbord, efter denna tråd. ^^

hehe. Ja, det har blivit ett gäng långa svar här, men jag tror tangentbordet håller en stund till

INFO: Fairshopping har nu lagt upp ärendet - finns här för de som är intresserade : http://fairshopping.se/opinions/view/16109

Permalänk
Medlem

e nr 26 som vill ha svar på de.

surt att man kan vara så sniken om så låga summor ist för visa goodwill

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hehh får säga ett extra stort tack till han . han har verkligen engagerat sig i denna tråden

Skrivet av Altmann:

Lycka till ^^. Hoppas ni får en som faktiskt vet vad denne sysslar med. En av anledningarna till att jag valde studera avtalsrätt var just för att de gånger jag varit i behov av dem så har det visat sig att de mer medlar mellan parter än faktiskt trycker på vad lagen säger :).

Precis!

Skrivet av Annero:

Men du måste ju tänka på att de i butiken kanske saknar förmåga hur man scannar in ett dokument och sedan skickar det i mail?

Nog för att det kan ha att göra med att de vill skicka ett orginalunderskrivet dokument, men det torde ju endast ta dem några få sekunder att skicka iväg en kopia som avtalsparten har all rätt i världen att få ta del av.

hehe. Ja, det har blivit ett gäng långa svar här, men jag tror tangentbordet håller en stund till

INFO: Fairshopping har nu lagt upp ärendet - finns här för de som är intresserade : http://fairshopping.se/opinions/view/16109

Skall länka det nu i första posten, kom precis hem och såg att det var utlagt

Skrivet av zorki:

e nr 26 som vill ha svar på de.

surt att man kan vara så sniken om så låga summor ist för visa goodwill

Ibland så undrar man!

Update

Fairshopping har nu publicerat mitt inlägg för er som vill läsa det så finns det här http://www.fairshopping.se/opinions/view/16109

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZman:

Ta i beaktning att jag arbetar på Elgiganten så jag tänker inte diskutera eller försvara vad säljaren i fråga sålt. Jag vill heller inte mena att jag pratar för eller åt företaget på något vis utan bara hur jag och mina kollegor ser på saken. Din granne verkar inte ha problem med pengar direkt och för dom flesta är inte 2495kr för tjänsten i fråga mycket pengar.

Länk till vad tjänsten innebär.
http://www.elgiganten.se/cms/s-TfisGQVuZsgAAAE2ZQtVOL9Q/supportavtal-fa-en-problemfri-datorvardag

Jag och mina kusiner valde att köpa just den tjänsten till vår morfar på 75år då han själv inte längre vill behöva ringa och be oss om hjälp varje gång han "raderat internet" (slängt eller "tappat bort" ikonen till firefox) eller liknande men självklart måste få hjälp med sin dator vid behov och inte enbart när någon har tid att ta av sin privata tid för att avlösa fel som ibland hindrar från att t.ex. kunna föra över pengar till rätt konton för att kunna handla mat eller likande.

När man får in en kund som vill köpa en ny dator och som har som mål att bara kunna betala räkningar, läs nyheter och maila via sin hotmail eller liknande väljer man självklart en billigare dator som kommer att göra jobbet om än inte snabbt, vilket ändå inte är någonting dom som i det här fallet äldre bryr sig om.

Man siktar istället på att kunden ska få en så problemfri tillvaro med sin nya dator som möjligt.

Just supportavtalet innehåller allt vad vi kan erbjuda kunderna vad gäller säkerhet och förenklad tillvaro.

Jag själv kan ju tycka att det är sjukt bra och inte alls speciellt dyrt om man tänker på hur mycket som ingår i priset.

Nedan är ett citat från sidan jag länkade till.

"Supportavtalet ger dig:
Installation av medföljande programvara och tillbehör.
Avinstallation av oönskad förinstallerad programvara.
Konfigurering av Internet och e-post.
Överföring av inställningar och dokument från din gamla dator.
Konfigurering av trådlöst nätverk.
Internet Security med abonnemang under hela avtalsperioden.
Konfigurering av Online backup med Automatisk säkerhetskopiering med obegränsat utrymme.
Obegränsad support under hela avtalsperioden.
Remotefix - distanssupport när du behöver hjälp
Virus tas bort och skador relaterade till viruset rättas till."

Vad gäller just den datorn som din granne köpte eller vad som gick fel kan jag inte uttala mig om då jag bara säljer mobiltelefoner och inte datorer och eller supportavtal men om jag vore dig så skulle jag vilja att min granne hade ett sådant avtal så jag själv inte behöver ansvara för dennes it-säkerhet.

Vad vet din granne eller för den delen som jag nämnde ovan min morfar om vilka mail man ska och inte ska öppna för att undvika virus och eller vilka förfrågningar om ens konto nr man ska akta sig för.

Ni kan fortsätta prata om konsumentverket och om det är rätt att inte ha öppet köp på tjänster som man redan utfört (installation osv), det är inte vad jag pratar om utan bara hur bra tjänsten är för en man/kvinna utan tekninska kunskaper.

Jag kommer som sagt inte svara på frågor eller försvara någonting.

//Sebbe

Visserligen ot och ber om ursäkt för det men:

Inte för att vara sån, men jobbar på icke nämd butik, och har utfört liknade tjänster gratis någon gång till en äldre personen, hade någon minut över på jobbet...

Elgiganten använder sig av fulanställningsmetoder, ful säljknep och så vidare, för mig är det ingen nyhet.
Riktigt jäkla Tråkigt att äldre personer blir lurade bara.

Hoppas det löser sig

Mvh bobin

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så fick ni återlämna själva datorn? Jag skulle yrka på att din granne har gjort ett paketköp, när han fick återlämna datorn så ska självklart hela köpet hävas. Det finns ingen logisk anledning till varför din granne ska betala för en tjänst som uppenbarligen inte längre kan användas då Elgiganten har genomfört ett återköp på datorn.

Det finns flertal tidigare ärenden från ARN, kontakta din konsumentvägledare för vidare hjälp. De bör hitta referat från ARN som du kan använda mot företaget som underlag. Jag bifogar ett nedan som gäller hävning av paketköp, dock inte exakt likadant som ditt ärende med Elgiganten men hoppas du förstår vad jag menar!

Ibland kan det vara så att man rent ut sagt ha en usel konsumentvägledare i sin kommun. Ta direkt kontakt med konsumentverket istället och upprätta en anmälan där alternativt att ni helt enkelt gör en anmälan hos ARN, eftersom det handlar om att en äldre person har blivit lurad så brukar även media vara väldigt intresserade av det.

Skrivet av Ärende hos ARN:

ARN 2010-4898 - Ånger av paketköp då varan är i oförändrat skick
Beslut: Konsumenten fick rätt

Konsumenten ingick avtal om köp av datorpaket med abonnemang för mobilt bredband men returnerade datorn inom ångerfristen. Detta godtogs inte av bolaget med hänvisning till att datorn inte returnerats i väsentligen oförändrat skick. Bolaget menade att konsumenten startat datorn och slutfört installation av operativsystem och därmed skapat personliga inställningar i datorn. Återställande av datorn skulle medföra väsentliga kostnader för bolaget.

Nämnden konstaterade att det är bolaget som har bevisbördan för sitt påstående att datorn returnerats i sämre skick än det haft skyldighet att acceptera. Bolaget har inte presenterat någon bevisning till stöd för sitt påstående och inte ens, på ett mera ingående sätt, förklarat vilka åtgärder och installationer konsumenten genomfört som medfört att konsumenten inte fått ångra avtalet. Mot bakgrund av detta kunde nämnden inte finna det bevisat att datorn returnerats i ett sämre skick än bolaget haft skyldighet att acceptera. Bolaget har därför inte haft rätt att motsätta sig konsumentens begäran om att få utöva ångerrätten och avtalet om abonnemanget bör därmed inte heller vara gällande mot konsumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobin89:

Visserligen ot och ber om ursäkt för det men:

Inte för att vara sån, men jobbar på icke nämd butik, och har utfört liknade tjänster gratis någon gång till en äldre personen, hade någon minut över på jobbet...

Elgiganten använder sig av fulanställningsmetoder, ful säljknep och så vidare, för mig är det ingen nyhet.
Riktigt jäkla Tråkigt att äldre personer blir lurade bara.

Hoppas det löser sig

Mvh bobin

Tackar

Skrivet av Dezent:

Som jag förstår det så fick ni återlämna själva datorn? Jag skulle yrka på att din granne har gjort ett paketköp, när han fick återlämna datorn så ska självklart hela köpet hävas. Det finns ingen logisk anledning till varför din granne ska betala för en tjänst som uppenbarligen inte längre kan användas då Elgiganten har genomfört ett återköp på datorn.

Det finns flertal tidigare ärenden från ARN, kontakta din konsumentvägledare för vidare hjälp. De bör hitta referat från ARN som du kan använda mot företaget som underlag. Jag bifogar ett nedan som gäller hävning av paketköp, dock inte exakt likadant som ditt ärende med Elgiganten men hoppas du förstår vad jag menar!

Ibland kan det vara så att man rent ut sagt ha en usel konsumentvägledare i sin kommun. Ta direkt kontakt med konsumentverket istället och upprätta en anmälan där alternativt att ni helt enkelt gör en anmälan hos ARN, eftersom det handlar om att en äldre person har blivit lurad så brukar även media vara väldigt intresserade av det.

Vi har kontaktat konsumentvägledaren och hon verkar vara ganska bra

Har kommit två kommentarer på Fairshopping där den ena anklagar mig för utpressning för att jag länkar till denna tråden på sweclockers, tycker dens definition för "utpressning" är mycket intressant

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Vi har kontaktat konsumentvägledaren och hon verkar vara ganska bra

Har kommit två kommentarer på Fairshopping där den ena anklagar mig för utpressning för att jag länkar till denna tråden på sweclockers, tycker dens definition för "utpressning" är mycket intressant

Vad skönt att ni har en KV som är bra! Finns få i landet.

Förhoppningsvis så tar Elgiganten en läsning i tråden och inser vilket misstag de har gjort. Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så finns det en pressrisk för elgiganten i detta ärendet och det är något som ni kan trycka på.

Hur som hur så hade jag lagt ett ärende mot ARN även om du inte fått svar från företaget ännu. Går alltid dra tillbaka sin anmälan.

//D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezent:

Vad skönt att ni har en KV som är bra! Finns få i landet.

Förhoppningsvis så tar Elgiganten en läsning i tråden och inser vilket misstag de har gjort. Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så finns det en pressrisk för elgiganten i detta ärendet och det är något som ni kan trycka på.

Hur som hur så hade jag lagt ett ärende mot ARN även om du inte fått svar från företaget ännu. Går alltid dra tillbaka sin anmälan.

//D

Grannen har som sagt kontaktat konsumentvägledaren och hon skulle ringa och prata med elgiganten det är den senaste infon som jag har fått, enligt grannen skulle hon varit hjälpsam också så tror det är en bra en vi har i våran stad

Visa signatur