Själv började jag min träning som överviktig med promenader och simning. Minns jag var helt slut att gå uppför en liten backe att börja med men efter några månader kändes det inte längre som någon utmaning att gå och jag ville börja springa istället. Men väntade tills vågen gick under 100 kg innan jag köpte joggingskorna.
Simningen var bra, man flyter som en kork på fettet! Faktum är att jag inte längre kan simma lika fort nu som jag gjorde när jag vägde 100 kg (väger under 90 kg nu). Antagligen flyter jag inte lika bra och får jobba hårdare för at ta mig fram i vattnet. Eller så är det att jag inte simmar lika ofta längre. Man behöver inte alls skämmas i vattnet och snart visar det sig att de flesta som simmar är stoppkorkar som knappt tar sig fram (man får sicksacka för att ta sig förbi dem). Hände att jag bröstsimmade ikapp en del som crawlade...
Det finns andra saker man kan göra i vattnet också. På Borås simarena där jag brukar simma finns det många som kör "vattenpromenad" och "vattenlöpning". Det sliter inte på knäna lika mycket som vanliga promenader och löpning och kan vara bra om man väger mycket. De har på sig gummistrumpor och går fram på botten i det grundare partiet av bassängen. Det finns också träningscyklar som står under vattnet. Dessa har jag inte testat men de lär ska vara bra som rehabträning. Vattengympa finns det också ibland men det ser sjukt jobbigt ut. Kanske finns lättare varianter för nybörjare?