Raspberry Pi - RetroPie - Plexichassi - 3.5" Skärm - HD

Permalänk

Tänkte jag skulle bygga ett chassi i plexi för en Raspberry med skärm, högtalare, hårddisk, USB-hubb mm, för att ha som mediaspelare/emulator, ute i sommarstugan men även lära sig lite python och lattja med GPIO.

Raspberry Pi
1 TB seagate USB-hårddisk
4-portars USB-hubb med separat strömförsörjning
Högtalare med förstärkare som drivs av USB
3,5"s skärm (för att kunna köra den utan att koppla upp den mot en större)
12 -> 5V omvandlare för att kunna köra skärmen på 12 och resten på 5 med bara en 12V adapter
En XBOX-classic kontroll löddes om med USB-kabel

Kör RetroPie, XBMC, samt 2 hemsnickrade MP3-spelare i python.

Permalänk
Medlem

Häftigt, men är det inte lite klumpigt och jobbigt med en så stor låda och så liten skärm? Fast den ser kanske större ut än den är... Annars ser det bra ut, RetroPie verkar mycket trevligt.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

Så stor är den inte, då tangentbordet och musen är av extra liten modell dessutom, men en av tankarna är att jag ska kunna ha bread-boarden ovanpå för att köra lite GPIO-tester. Storleken är ungerfär 28x28 cm och ca 7-8cm hög om man bortser från uppvinklade delen.

Vill ju ha den helt självständig så man kan köra med bara den här utan några andra lösa prylar om man vill, bara ansluta ström och ev HDMI så kan man spela/kolla film.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Sånt här är det som gör Sweclockers så bra

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Ditt garage till musen, finns det någon tanke med att det just har fjädrar som väggar eller var det bara delar du hade över?

Permalänk
Skrivet av tifius:

Snyggt! Sånt här är det som gör Sweclockers så bra

Tack så mycket!

Skrivet av Persienner:

Ditt garage till musen, finns det någon tanke med att det just har fjädrar som väggar eller var det bara delar du hade över?

Grejer som låg och skräpade, sen tänkte jag göra en plexilucka framför som sitter fast med små neodym-magneter, men har inte kommit dit än, har även gjort små lådor som ska limmas bakom högtalarna som resonanslådor.

Kändes lite kul att göra den så det känns som designen är gammal men med plexi och synliga kretskort känns modern ändå.

Permalänk
Medlem

Den där 1Tb håddisken råkar inte vara köpt till superpris i cdons 2013 julkalender va

Permalänk
Skrivet av benja93:

Den där 1Tb håddisken råkar inte vara köpt till superpris i cdons 2013 julkalender va

Nej, tror det till extrapris på Clas Ohlsson.

Permalänk

Fantastiskt bygge, det kliar i fingrarna att göra något liknande

Permalänk
Medlem

Ser riktigt fint ut! Du skulle ju kunna programmera den till att bli en fullfjädrad portabel HTPC! Har du möjlighet att koppla till större skärm vid extra strömförsörjning?

Permalänk
Medlem

Fantastiskt, grymt jobbat!

Permalänk
Skrivet av golpen:

Fantastiskt bygge, det kliar i fingrarna att göra något liknande

Tack så mycket, jo, vinterhalvåret brukar det bli många projekt för mig. Efter den här började bli klar har jag byggt en Raspberry till bilen med 7"s skärm, även den med retropie, emulationstation, XBMC, och egenknackade program.

Skrivet av MrLingon:

Ser riktigt fint ut! Du skulle ju kunna programmera den till att bli en fullfjädrad portabel HTPC! Har du möjlighet att koppla till större skärm vid extra strömförsörjning?

Det finns HDMI utgång, så fort jag kopplar in något i den så tar den över och bilden går digitalt, har inget med strömförsörjningen att göra, har redan XBMC, med bl a SVT-play och TV3-play-plugin.

Skrivet av DhrDevil:

Fantastiskt, grymt jobbat!

Tack tack!

Permalänk
Skrivet av MrLingon:

Efter att ha använt hjärnan lite, för att svara på din fråga om du menar en lite större skärm istället för den som redan använder, ja, adaptern klarar av att leverera 60W så det räcker gott och väl för en större skärm.

Permalänk
Medlem

lite för liten skärm men annars är det häftigt.
skulle vilja bygga nåt sånt själv men med större skärm då såklart och kanske möjligheten att använda egenbyggd arkadsticka istället.

hur mycket ström drar den?
Skulle man kunna köra den med batteri som laddas via solgenerator?

Permalänk
Medlem

Har du bilder på bygget du gjort till bilen?
Velat gjort något med en sån här sen den kom ut men aldrig blivit av, till bilen kan jag tänka mig att ha en istället för portabel dvd tex ^^

Coolt iaf!

Permalänk
Skrivet av dammskog:

lite för liten skärm men annars är det häftigt.
skulle vilja bygga nåt sånt själv men med större skärm då såklart och kanske möjligheten att använda egenbyggd arkadsticka istället.

hur mycket ström drar den?
Skulle man kunna köra den med batteri som laddas via solgenerator?

Ska ta och mäta hur mycket ström den drar, återkommer om det.

Lillskärmen la jag till för att man ska kunna lyssna på musik utan att behöva ha en stor TV eller skärm igång,
sen fungerar det utmärkt att titta på film eller göra småsaker om man har den precis bredvid sig, men inget jag gjort mer än för att testa.

Har fler projekt som jag håller på med dels en 7" i bilen, men även en UDOO med 7" pekskärm, och det duger men man vill ändå ha större om det finns plats så att säga.

Permalänk
Skrivet av Ashtani:

Har du bilder på bygget du gjort till bilen?
Velat gjort något med en sån här sen den kom ut men aldrig blivit av, till bilen kan jag tänka mig att ha en istället för portabel dvd tex ^^

Coolt iaf!

Bildatorn är nästan helt klar, men har blivit lite roligare pga att jag bygger ett eget relä till den, dels startar den när jag slår på tändningen, och sen när jag slår av tändningen så stänger den av, samt bryter strömmen efter ca 50 sekunder.

Har även lagt till en strömbrytare med 3 lägen, alltid på, alltid av samt låta tändningen bestämma.

Kretsen till reläet är en FET-transistor, 2 dioder, ett motstånd och en kondensator och ett vanligt extraljusrelä.
Gjorde även en 12->3V omvandlare samt en 12->5V omvandlare, 5V för drift och 3V till en av GPIO som känner av när det ska stängas av.

Gör nog ett galleri så småningom när allt är klart.

Så här ser det ut i bilen nu med min hemknackade grafiska MP3-spelare, tog bort ett fack för tex solglasögon och byggde en egen box för skärmen, så ingen åverkan är gjord på bilen och dator och kretskort ligger i handsfacket.

Permalänk

Vad för skärm är det du har använt?

Permalänk
Skrivet av MoppitKing99:

Vad för skärm är det du har använt?

Den lilla 3,5" är någon kina-noname, billigt skit.

Permalänk

Coolt Bygge!
Roligt att se sån kreativitet. Tack för det.

Permalänk
Medlem

Grymt jobbat!

Permalänk

Vart köpte du skärmen?

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Skrivet av GreenPotatis:

Vart köpte du skärmen?

3.5" skärmar finns att köpa på ebay för ~120kr.

Permalänk
Skrivet av GreenPotatis:

Vart köpte du skärmen?

Köpte den på http://www.m.nu ihop med Raspberryn, kostade visserligen drygt 300kr men då va Raspberryn billigare än på andra ställen, 299kr.

Permalänk
Medlem

Grym låt du spelar!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Mobo: ASUS PRIME Z370-A || Processor: i5 8600k @ 4.8GHz || Kylare: be quite! Pure Rock || GPU: Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced || Minnen: Corsair 16gb @ 3200MHz CL 16 || PSU: EVGA GQ 650W || Skärm: Qnix 27" @ 120hz

Fri frakt inet.se

Permalänk
Skrivet av Sakkara:

Grym låt du spelar!

Indeed!

Permalänk
Medlem

Gillar bilbygget där! Synd man inte har plats för nåt sånt i min ^^

Permalänk
Medlem

Hur strömförsörjer och ansluter du hårddisken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ost486:

Hur strömförsörjer och ansluter du hårddisken?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen separat strömförsörjning till hårddisken, utan den drivs via USB-hubben (som har en egen strömförsörjning).

12V DC in i uttaget, sedan vidare till:
1. Skärmen som drivs av 12V
2. Omvandlare till 5V (2st USB)

Från 12V -> 5V omvandlaren går en USB till Raspberryn och en till USB-hubben, USB-hubben i sin tur driver förstärkaren till högtalarna och hårddisken via dess USB-kablar.