Ny dator. ~8K. Liten, tyst och kraftfull. Samt möjlighet till uppgraderingar.

Permalänk
Medlem

Ny dator. ~8K. Liten, tyst och kraftfull. Samt möjlighet till uppgraderingar.

Titeln säger det mesta, men jag tänkte vidareutveckla tanken.

Jag har så gott som bestämt mig för dessa komponenter:

Chassi: BitFenix Prodigy M Svart
Moderkort: ASUS MAXIMUS VI GENE mATX
Processor: Intel Core i7 4770K (ändrad ifrån 4770)
Ramminnen: 2x8GB vill jag ha (eventuellt införskaffa 32GB i framtiden)... Men vilken hastighet? Gärna 2400MHZ, men osäker om jag vinner så mycket på det. Verkar inte vara en stor prisskillnad dock...
HDD: 500GB SSD, har nämligen en extern HDD på några terabytes för lagring av större filer.

Varför vill jag ha dessa då?

Chassit är litet och har plats för ett grafikkort i framtiden om jag skulle önska ett sådant (ett krav att ha den möjligheten).

Moderkortet är relativt litet, väl-recenserat, har ett internt ljudkort som verkar bra (ett krav, annars måste jag köpa ett externt ljudkort) och tillåter 32GB ram (också ett krav).

Processorn ska vara snabb. Jag kör mycket processkrävande program. Därtill vill jag ha mycket minne. Idag sitter jag på 8GB och när jag är som allra mest multi-taskande i mitt programmerande etc, så har det hänt att det tagit slut några gånger (utan att vara minnesläckor).

Jag skulle gärna vilja ha datorn så tyst som möjligt (luftkylt dock). Jag är inte så kunnig på vilka fläktar som är bra och så, jag byter gärna ut de som följer med chassit om de ger en tystare burk. Jag såg även det gick att köpa "ljud-dämpnings-kit". Är detta något som är värt att investera i eller är det bara en onödig extra grej?

Nu har jag inte nämnt nätagget alls, och det är för att jag är osäker på hur kraftfullt man behöver. Jag kommer troligen köpa ett grafikkort framöver (troligen ett kort i mellanklassen eller lite högre. Men inte mer än 3000 (det är verkligen absolut MAX). Den ska dock vara modulär och gärna så tyst som möjligt.

Jag kan även tänka mig byta ut processorfläkten om det föreslås någon billig som är TYSTARE. Jag har inte tänkt överklocka något. I så fall, inte särskilt mycket.

...

Jag hoppas denna text inte är allt för bökig. Det jag egentligen behöver hjälp med är ju att få burken så tyst som möjligt och sen några beslut kring komponenterna. Jag har redan spikat rätt så mycket som ni märkt. Men varje råd och tips, förslag, allt uppskattas. Jag kan bygga datorer, men jag är inte 100 upplyst på vilka komponenter som är de smartaste investeringarna.

Permalänk
Medlem

Varför inte välja ett 4770k med upplåst multiplikator som du kan överclocka sedan med istället för 4770? Cirka en hundring som skiljer de åt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kan vi ändra. 4770K då (hade ingen aning om den här hade en låst multiplikator).

Permalänk

Ska du inte klocka så kan du behålla den vanliga kylaren. Annars är mindre datorer (Prodigy M är väldigt liten för att vara mATX, den har precis samma yttermått som mITX-varianten av samma chassi) väl lämpade för AIO-vattenkylning då det oftast finns begränsat med plats. Dock finns det rätt bra om plats för tornkylare i Prodigy M, men det kan istället bli problem med plats för minnen och grafikkort.

Permalänk
Medlem

Okej, förhåller mig till originalkylaren så länge!

Men vanliga fläktar, de medföljande, är de något man bör byta för att få ned ljudet?

Samma gäller dämpningskit, något att inverstera i?

Permalänk
Skrivet av Headman:

Okej, förhåller mig till originalkylaren så länge!

Men vanliga fläktar, de medföljande, är de något man bör byta för att få ned ljudet?

Samma gäller dämpningskit, något att inverstera i?

Dämpningskit är mer eller mindre värdelöst i ett så öppet chassi som prodigy. Det är perforerat på massor av ställen.

Har dålig koll på hur tystar fläktarna är som medföljer, MEN det hänger också mycket på personlig preferens: vad som är högt för mig kanske inte är högt för dig?

Mitt tips är att prova de som följer med, gör de massa ljud så är det bara att beställa nya.

Permalänk
Medlem

Okej

Börjar bestämma mig.

Men Nätaggregatet!! Hur mycket WATT behöver jag för ovanstående komponenter + ett high end grafikkort ?

500?
600?
700?

Kommer nog inte köra sli eller något. Utan max ett grafikkort (däremot är ett 780 inte osannolikt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headman:

Okej

Börjar bestämma mig.

Men Nätaggregatet!! Hur mycket WATT behöver jag för ovanstående komponenter + ett high end grafikkort ?

500?
600?
700?

Kommer nog inte köra sli eller något. Utan max ett grafikkort (däremot är ett 780 inte osannolikt).

Beror på hur ''high end''. Kör du med förra generationens flaggskepp gtx 680 eller hd 7970 så klarar du dig på bara 500w. Hade du tänkt skaffa denna generations flaggskepp gtx 780/ti, titan eller r9 290x med flera så rekommenderar jag dig 600w eller egentligen allra helst 700w.

Permalänk
Medlem

Så ser det ut just nu (om någon har invändningar så är det fritt fram, t ex om jag på något sätt har komponenter som inte hör ihop, får plats, etc).

Sista steget är Hårddisksituationen.

Det jag funderar över är:

  • 1st 250GB, 1090 kronor, men troligen för lite utrymme

  • 1st 500GB HDD, kommer räcka, MEN ganska dyr! ~2400kr

  • 2st 256GB, 1090*2 = 2160 kronor

Som ses känns sista alternativet bäst, men frågan jag har då, går det att merge:a dessa två SSD diskar så jag får en enhet (c:/) ? Det borde väl gå? Medför detta några risker? Blir det långsammare?

Utrymmesmässigt också, om någon har erfarenhet av Prodigy M... Det kommer ju få plats iaf enligt specifikationen, men stör det kanske möjligheterna att sätta in ett grafikkort? (Jag tror inte det personligen, men en tanke).

Så lite tips och råd kring detta, annars så är det nog troligt att morgondagen blir den dag jag slänger iväg ordern!

Permalänk
Medlem

Har läst på om Raid0, raid1, JBOD, men är inget jag tänker köra på...

Så jag får helt enkelt sova på saken, vilken HDD de blir.