Permalänk
Medlem

Oönskade popup-annonser, virus?

Tjenare!

Jag installerade ett adblock program för några dagar sedan. Jag ville bara ha det till en specifik sida som jag var inne på ( ett fiskspel som laggade varje gång en annons laddade.... ) . Därför avinstallerade jag det senare under dagen.

Nu har jag fått problem med att reklam på olika spel (world of tanks och liknande) poppar upp helt oväntat när jag surfar på vanliga sidor (9gag, google etc.) Detta har hänt ett par gånger nu och jag bestämde mig för att fråga om hjälp.

Jag är inloggad i Google Chrome och detta har hänt på olika datorer. Det borde ju då vara bundet till några användarinställningar (kan ha helt fel).
Jag har redan kontrollerat att jag inte har något tillägg installerat på webbläsaren.

Jag har dessutom kollat i historiken där jag ser att jag har varit inne på följande:

Först har jag varit på en vanlig webbsida (ex. Google.se)

Jag har sedan hamnat på:
cdn4711.net

...och blivit skickad till:
t.ad2games.com (mmotraffic.com i ett fall)

...för att sedan hamna på exempelvis:
eu.wargaming.net eller lp.empire.goodgamestudios.com

Dold text

Vad som är värt att tillägga är att jag även vid två tillfällen har hört slumpmässig reklam i form av ljud på sidan istället för att bli vidareskickad till någon sida.

Jag undrar vad detta beror på (ingen aning om det har med adblock att göra) och hur jag blir av med det.

Tack på förhand!

Mvh/ Namsrof

Edit: Anledningen till att jag inte vill återställa mina inställningar i chrome är att jag har viktiga bokmärken som jag vill ha kvar. Kan man säkerhetskopiera dessa på något sätt

Visa signatur

Intel Core i7 4770K | GeForce GTX 780 | ASUS Z87-A | Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av Namsrof:

Tjenare!

Jag installerade ett adblock program för några dagar sedan. Jag ville bara ha det till en specifik sida som jag var inne på ( ett fiskspel som laggade varje gång en annons laddade.... ) . Därför avinstallerade jag det senare under dagen.

Nu har jag fått problem med att reklam på olika spel (world of tanks och liknande) poppar upp helt oväntat när jag surfar på vanliga sidor (9gag, google etc.) Detta har hänt ett par gånger nu och jag bestämde mig för att fråga om hjälp.

Jag är inloggad i Google Chrome och detta har hänt på olika datorer. Det borde ju då vara bundet till några användarinställningar (kan ha helt fel).
Jag har redan kontrollerat att jag inte har något tillägg installerat på webbläsaren.

Jag har dessutom kollat i historiken där jag ser att jag har varit inne på följande:

Först har jag varit på en vanlig webbsida (ex. Google.se)

Jag har sedan hamnat på:
cdn4711.net

...och blivit skickad till:
t.ad2games.com (mmotraffic.com i ett fall)

...för att sedan hamna på exempelvis:
eu.wargaming.net eller lp.empire.goodgamestudios.com

Dold text

Vad som är värt att tillägga är att jag även vid två tillfällen har hört slumpmässig reklam i form av ljud på sidan istället för att bli vidareskickad till någon sida.

Jag undrar vad detta beror på (ingen aning om det har med adblock att göra) och hur jag blir av med det.

Tack på förhand!

Mvh/ Namsrof

Edit: Anledningen till att jag inte vill återställa mina inställningar i chrome är att jag har viktiga bokmärken som jag vill ha kvar. Kan man säkerhetskopiera dessa på något sätt

ladda ner malwarebytes. uppdatera & scanna

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Vad var det för adblock du installerade?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Vad var det för adblock du installerade?

Tror att det var denna. https://adblockplus.org/en/chrome

Skrivet av jonatan80:

ladda ner malwarebytes. uppdatera & scanna

Ska jag göra det på alla datorer? vad menas med att uppdatera?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Namsrof:

du gör det på dom datorer som ä påverkade av popup ?
vad har du för antivirus nu ?

börja med att ladda ner malwarebytes https://www.malwarebytes.org/
installera programet, den frågar om uppdatera definitionen tryck ja.
gör fullständig scanning

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Tror jag vet vad det kan vara för virus du har då jag haft liknande själv och det heter Bettersurf.

Det BetterSurf gör är att det är ett 3rd party program som smyger sig in och installerar sig genom andra program för pengar så som om du skulle ladda ner till exempel addblock eller andra gratis program som till exempel. Youtube downloader, hamachi från fel sidor o så vidare.

Här är i alla fall en guide för att få bort detta virus http://malwaretips.com/blogs/bettersurf-virus-removal/

Permalänk
Medlem

hjälper inte Malwarebytes så kan du även testa Super Antispyware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namsrof:

Ladda ner vanliga adblock istället. Adblock plus ska visa annonser som blivit "godkända", dvs någon har betalat för att släppa igenom dom.

Du kan läsa om det här

Alternativt kan du stänga av det som du ser i länken.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Hej! Det har gått ett tag sen sist. Jag har nu kört malwarebytes på datorn men jag märker ingen skillnad. Jag fortsätter att bli vidareskickad till en reklamsida för något slumpmässigt online-spel...

Vad kan jag göra mer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har nu även återställt webbläsarinställningarna, fortfarande ingen skillnad... Vad finns det för fler alternativ?

Visa signatur

Permalänk

En del program lägger in addons och plugins i firefox antar att det finns sån skit till Chrome också
Har för mej att utorrent är en av dom program som installerar sån skit.
Kolla aktivitetshanderaren.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Medlem

Testa att stänga av alla addons du har, och starta om google Chrome

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namsrof:

Jag har nu även återställt webbläsarinställningarna, fortfarande ingen skillnad... Vad finns det för fler alternativ?

Har du kollat lägg till/ta bort program menyn? Kanske installerades något annat program tillsammans med det du installerade.

Permalänk

Det beror inte på Adblock plus, om ingen hackat deras hemsida.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Testa att stänga av alla addons du har, och starta om google Chrome

Skrivet av FatAssCartmaN:

En del program lägger in addons och plugins i firefox antar att det finns sån skit till Chrome också
Har för mej att utorrent är en av dom program som installerar sån skit.
Kolla aktivitetshanderaren.

Har inte laddat ned utorrent på någon av dessa datorer. Med addons antar jag att ni menar tillägg i webbläsaren, dessa har jag inga av och har aldrig haft.

"Du har tyvärr inga tillägg Vill du bläddra i galleriet istället?" detta ser jag om jag tar upp Tilläggs-menyn.

Skrivet av Imaculent:

Har du kollat lägg till/ta bort program menyn? Kanske installerades något annat program tillsammans med det du installerade.

Vart finns denna meny? I kontrollpanelen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namsrof:

Har inte laddat ned utorrent på någon av dessa datorer. Med addons antar jag att ni menar tillägg i webbläsaren, dessa har jag inga av och har aldrig haft.

"Du har tyvärr inga tillägg Vill du bläddra i galleriet istället?" detta ser jag om jag tar upp Tilläggs-menyn.

Vart finns denna meny? I kontrollpanelen?

Testa att installera om google chrome isf, och ta en extra titt på program och funktioner och se om du upptäcker något som du inte känner igen/ser suspekt ut.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 