Intel Bay Trail (Gigabyte GA-J1800N-D2H)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Står så här i manualen: "Please use a 9~19V power adapter for the DC jack. This jack accepts dual barrel plugs with an inner diameter
of 2.5 mm and an outer diameter of 5.5 mm, where the inner contact is +19V (±10%) DC and the shell is GND."

YES!!! Då behöver jag inte löda dit ny, eller skaffa en adapter då. Misstänkte just att det var 5.5x2.5mm. Ska man lägga till det på prisjakt då kanske.

Permalänk
Medlem

Det står också så här om strömåtgången:
Please refer to below hardware configuration for the estimated adapter power.
DRAM HDD Estimated Adapter Power
1 1 30W
1 2 45W
2 4 79W
Due to the power limitation and PCIe bandwidth (x1), the VGA card is not supported.
When you use the DC-in power adapter, please use the onboard SATA power connector to get the power for

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Det är nästan lite lustigt, Gigabyte, MSI och ASUS släpper kort med J1800/J1900, men ändå är det lågbudget Asrock som är vinnaren. De andra tillverkarnas kort har antingen buggar eller är "svåra att använda".

Permalänk
Medlem

Jo det ær lite mærkligt. Vet ni något om asrocks moderkort før øvrigt?

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Får man fråga vilken dimension DC-pluggen har, är det 5,5mmx2,5mm eller x2,1mm? Hittar inte det någonstans. Vill veta för jag har en IBM laptop-PSU 16V 50-55 Watt med x2.5mms-plugg, nämligen.

50-55W borde inte vara nåt problem då 2 RAM-stickor & 1 hdd eller 1 RAM-sticka & 2 hdd beräknas dra max 45W enl. manualen.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Det är nästan lite lustigt, Gigabyte, MSI och ASUS släpper kort med J1800/J1900, men ändå är det lågbudget Asrock som är vinnaren. De andra tillverkarnas kort har antingen buggar eller är "svåra att använda".

Vad är det som gör Asus-korten "svåranvända"? Att de har en vanlig ATX-kontakt istället för ett DC-uttag?

Skall man tro prisjakt så kostar ju Asrock-kortet med DC-uttag ett par tre hundra mer än Asus, pengar som man kan lägga på en PicoPSU och då går det ju jämt upp. Jag köper hellre ett bra Asus-kort och en PicoPSU än ett "lågbudget"-kort.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Annars finns ju ASRock Q1900B-ITX också för vanlig strömförsörjning för en avsevärt lägre peng (från 600 kr).
http://www.asrock.com/mb/Intel/Q1900B-ITX/
"Supports Standard & Low Voltage SO-DIMM" så dom billiga minnena från SIBA (2x4GB för 298 kr) passar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

50-55W borde inte vara nåt problem då 2 RAM-stickor & 1 hdd eller 1 RAM-sticka & 2 hdd beräknas dra max 45W enl. manualen.

Nja, Ett minne + HDD och man behöver 30W, Då lär inte 2 minnen och 1 HDD (SSD drar inte många watt) behöva mer och jag har sett i review att J1800/J1900 i max load inte dara mer än 20-25 Watt. Det är nästan som om dom räknar in 3.5-tums HDD i den där tabellen.

Men mer än 2 RAM-minnen och 1-2 SDD/2.5-tums HDD lär det INTE bli, i vilken fall som helst.

http://download.asrock.com/manual/Q1900DC-ITX.pdf <-- Manualen i .pdf, om någon behöver den (sidan 12 för PSU och dyl.)

Permalänk
Medlem

Asrock Q1900DC på lager i Sverige!

Förra veckan beställde jag ett Asrock Q1900DC från Liontech. Jag såg att importören CapTech fått in korten idag!
Har väntat på detta kort sedan jag läste om det i rapporter från CEBIT.

Biltema verkar ha 90W nätdelar som kan funka: http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Batteri-och-Stromforsorj...
- ser ut att vara mycket nätdel för pengarna. Bra med 90W nätdel om man vill använda alla fyra SATA-kontakterna. Det finns 2 SATA Power kontakter
på kortet bredvid SATA-uttagen. Med lite tur så följer de kablarna med moderkortet.

Har också beställt en liten snygg mini ITX låda från Compless: http://shop.compless.com/?p=utforska&artikel_namn=Streacom%F1...

Ser fram emot att sätta ihop en liten, tyst o snygg dator nästa vecka o ersätta mitt stora (fula) ATX-chassi Om allt fungerar bra så blir det ytterligare en Q1900DC som HTPC

Permalänk

Kör med ett Gigabyte J1900 som för övrigt funkar riktigt bra, men om jag vill köra HTPC med detta och koppla till förstärkarn. Skulle detta ljudkort funka då? http://www.inet.se/produkt/6303358/asus-xonar-d1

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Vad håller Dustin på med? Två gånger på ett par veckor har de först sänkt priset på Asus J1900I-C till 720kr för att sedan höja det till 890kr. Seriöst?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har lyckats få igång HDMI i Linux på något sätt?

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Har precis byggt ihop en htpc men när jag ska kolla på swef.. så laggar de?

J1800n-D2h
8 gb siba minnen
ssd

är det nån inställning som jag har glömt?

Mvh

Visa signatur

.: Chassi: Phanteks Eclipse P300 | Moderkort: MSI Z77A-G43 GAMING | CPU: Intel Core i7 2600K (Sandy Bridge) @ 3,4GHz + Corsair H80i | Minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9| GPU: Asus GeForce GTX 1060 6Gb | OS Disk: Samsung 860 EVO 250GB | Nätagg: Fractal Design Integra R2 750W | Skärm: Philips 276E8VJSB 4K IPS | Server: HP Proliant N54L 5Tb :.

Permalänk
Medlem

Tänkte kolla med någon här som kör J1800/J1900 med Windows 8/8.1 och Netflix appen om de/ni kan köra DD+ 5.1 utan problem? Jag kan nämligen bara få till det med Stereo. När jag aktiverar DD+ 5.1 så får jag typ 1-2fps tills att videon helt stannar. Programmet hänger sig inte utan filmen slutar att streama.

Märkte dock att jag kunde utan några som helst problem titta på "Orange is the new black" med DD+ 5.1. Nyfiken på om det verkligen är DD+ 5.1 eller inte eftersom INGA andra titlar med DD+ 5.1 fungerar.

Alla ljudformat i XBMC fungerar utan problem.

Någon som har träffat på detta problem? Jag har googlat en massa men verkar inte finnas många med detta problem, eller någon alls (Eller så googlar jag på helt fel fraser).

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tOPO:

Tänkte kolla med någon här som kör J1800/J1900 med Windows 8/8.1 och Netflix appen om de/ni kan köra DD+ 5.1 utan problem? Jag kan nämligen bara få till det med Stereo. När jag aktiverar DD+ 5.1 så får jag typ 1-2fps tills att videon helt stannar. Programmet hänger sig inte utan filmen slutar att streama.

Märkte dock att jag kunde utan några som helst problem titta på "Orange is the new black" med DD+ 5.1. Nyfiken på om det verkligen är DD+ 5.1 eller inte eftersom INGA andra titlar med DD+ 5.1 fungerar.

Någon som har träffat på detta problem? Jag har googlat en massa men verkar inte finnas många med detta problem, eller någon alls (Eller så googlar jag på helt fel fraser).

Tack på förhand.

Jag har samma problem, skrivit om det här: #14644187 och här: http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/12..., har inte haft tiden att grotta ned mig i det o lösa det men tror det är ett drivrutins problem.

Permalänk
Medlem

någon som har koll på hur stödet för linux är för J1800/J1900? Typ openelec eller xbmc live.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tOPO:

Tack på förhand.

Idag när jag provade fungerade Netflix och DD+5.1 har inte gjort något själv utan det måste kommit någon uppdatering jag inte märkt av, HTPC:n står igång 24/7 och det var säkert 1 månad sen jag provade senast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Jag har samma problem, skrivit om det här: #14644187 och här: http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/12..., har inte haft tiden att grotta ned mig i det o lösa det men tror det är ett drivrutins problem.

Jag löste det. Minns inte vart jag läste om detta men fixen är att INTE använda intels egna drivrutiner till ljud utan fantastiskt nog, Micrososfts egna.
Gick in i Device Manager > Uninstall ljudkort > Reboot. Allt funkar som det ska nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tOPO:

Jag löste det. Minns inte vart jag läste om detta men fixen är att INTE använda intels egna drivrutiner till ljud utan fantastiskt nog, Micrososfts egna.
Gick in i Device Manager > Uninstall ljudkort > Reboot. Allt funkar som det ska nu.

Så med andra ord har du fått igång fullt HD-ljud? Har själv beställt hem ett Asus J1900 och är rädd att jag inte ska kunna "få ut" allt ljud... Tänkte köra en w7 installation om det är någon viktig faktor.

Permalänk
Skrivet av tOPO:

Problemet är att man inte kan bitstreama truehd/dts-hd med msft:s drivrutin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av crisscross:

Problemet är att man inte kan bitstreama truehd/dts-hd med msft:s drivrutin...

Det stämmer nog då jag läst detta lite här och där. Jag är som tur är ingen extrem ljudofil. Nöjer mig med DD5.1 och DTS just nu tills Intel fixat (lol) drivrutinen. Problemet har existerat ett tag nu, skulle nog inte vara överdrivet att säga att det gått över 1år sedan vissa posts på intel forumet skrevs om detta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jikz:

Så med andra ord har du fått igång fullt HD-ljud? Har själv beställt hem ett Asus J1900 och är rädd att jag inte ska kunna "få ut" allt ljud... Tänkte köra en w7 installation om det är någon viktig faktor.

Har inte testat DTS-HD och/eller TrueHD tyvärr. Har läst att det inte fungerar alls med Microsofts egna drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt Asus J1900-C, men vill köra w7 istället för w8. Problemet är att jag (roligt nog) inte vet hur jag ska uppdatera BIOS... Är inne på Asus hemsida och tar hem "J1900I-C BIOS 0606". Det är en .rar fil med en .CAP fil, är det den jag ska använda?
För att nära jag är inne i BIOS så funkar inte filen att uppdatera med.... Antar jag har fel sorts fil, men är inte säker.. Någon snäll själ som kan hjälpa mig? Har kikat runder på Asus hemsida om några andra sorters BIOS, men lyckas inte hitta något...

Vet att min svenska inte blev så bra i detta inlägget, hehe....

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så långt förstår jag också, men vet som sagt inte vad det är för fil. Hade du kunnat länka den hade det varit toppen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jikz:

Så långt förstår jag också, men vet som sagt inte vad det är för fil. Hade du kunnat länka den hade det varit toppen!

Du har rätt fil, packa upp .cap filen och använd den för att uppdatera.

Permalänk
Inaktiv

Fick hem en J1800N-D2H igår och ödslade bort hela kvällen på den. Efter mycket krångel lyckades jag installera Windows 7 men HDMI-porten är väldigt svår att arbeta med. VGA fungerar och HDMI - DVI mot en av mina HP ZR24w. Kopplar jag HDMI - HDMI till TV'n (Sony Bravia någonting) så får jag ingen bild, likaså om jag använder en HDMI - DVI-kabel och sedan ansluter en DVI-HDMI adapter och kopplar emellan. VGA - VGA fungerar.

Finns det några fler knep än vad som nämns i #14456961 ?
Mitt kort kom med F2 BIOS men flashade in F4/senaste. Då de flesta verkar ha kört med F3 tidigare i tråden, vore det värt att försöka backa och se om denna fungerar bättre?

EDIT:

Jag tror jag har löst HDMI-problemet. Kopplar jag in Gigabyte-kortet genom HDMI-switchen så får jag bild. Nog för att min TV är gammal men så gammal är den ju inte.

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Har postat i den här tråden också: guide-ljudlos-htpc-med-prestanda-som-racker-och-blir-over-film-webben

Tänkte det kunde vara intressant att skriva i den här tråden också om någon missat den jag länkat.

Jag köpte följande delar:

Chassi: Streacom F1CB WS EVO Svart
https://www.komplett.se/streacom-f1cb-ws-evo-svart/780808

Moderkort: ASRock Q1900DC-ITX
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2654320

Nätdel: "Laddare för laptop, 70 W"
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/laptop-tillbehor/laddare/anpassningsbara-laddare/nbtpl/laddare-for-laptop-70-w-p44448

Minne: Kingston SO-DIMM DDR3 4GBx2
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555059

Lagring: Samsung 840 EVO 120 GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074412

Jag stötte inte på några större problem vid monteringen utan det var bara att skruva fast moderkortet och sätta dit resterande komponenter.

Kör Windows 8.1, installerat xbmc/kodi och styr med en logitech k400 som jag hade hemma. Har testat streama lite 1080-material från min stationära dator och provat HBO Nordic + Tv4 play. Har inte hunnit med så mycket mer men ska köra lite tester med prime för att se hur temperaturerna håller sig.

Har tidigare använt en gammal laptop som fläkten började ge upp på så den överröstade nästan ljudet när man kollade på film/serier.
Är väldigt nöjd med det lilla jag testat än iaf!

//j0llan

Permalänk
Medlem

Jag fick hem mitt GA-J1800N-D2H igår och körde med HDMI-kabel direkt från start utan problem. Jag installerade Win 8.1 och alla drivrutiner och program som jag ville ha (kopplade den till en av mina datorskärmar under installationen). Den är tänkt att ersätta min E350-baserade HTPC.
När allt var klart så gav jag mig på att uppdatera BIOS från F2 till senaste F4 (nyare är ju alltid bättre...eller?). PANG! så gav HDMI upp och vägrade visa bild hur jag än bar mig åt. Tänkte att nu är det kört, efter några timmars bökande. (Fick lov att köra med VGA för att kunna felsöka).

Jag sov på saken tills i dag och i morse kom jag på att det kanske skulle vara värt att testa F3 som länkades tidigare i tråden. Efter att BIOS nergraderats till F3 så funkade plötsligt HDMI igen!.
Glad i hågen så konkade jag in datorn till vardagsrummet för att koppla in den i min Onkyo-förstärkare, som i sin tur är kopplad till min Sony-TV. Men där var det svart. Ingen som helst signal på HDMI. Så datorn kopplades in i datorskärmen igen och där funkar allt som det ska.

Efter mycket testande fram och tillbaks så visar det sig att datorn vägrar känna av Onkyo-förstärkarens HDMI och skickar därmed inte ut någon signal. Detta har däremot funkat klockrent i flera år med gamla HTPC:n. Så nu återstår en massa jobb och testande för att se om det på något vis går att få bild via förstärkaren så att ljud och bild tar rätt väg.

Men just nu ser det mörkt ut...fortsättning följer...

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

Det verkar ju helt klart som om HDMI-utgången på GA-J1800N-D2H är "nyckfull" - mina erfarenheter liknar dina.

Har man kortet inkopplat endast mot en viss display (ex. TV) så fungerar den fint varje gång, men om man sedan kopplar in det via exempelvis en förstärkare eller annan TV så kan det sluta att visa bild överhuvudtaget.

Det är billigt (netonnet sålde det för 399:-) och fungerar bra när det väl fungerar, men man får tydligen inte hålla på och växla bildvisare...

Jag har ersatt det med MSI J1900 i min HTPC, men jag använder GA-J1800N-D2H som strömsnål server/NAS med Ubuntu som OS.