tips på prisvärd färdigmonterad htpc/mediaspelare?

Permalänk
Medlem

tips på prisvärd färdigmonterad htpc/mediaspelare?

Är det någon som har något tips på någon prisvärd mediaspelare/Htpc som inte tar
så stor plats men som är färdigmonterad (t.ex vill inte ha en Intel Nuc som jag måste
montera ihop själv) och som gärna kan köra OpenElec (för Xbmc) och Windows.
Dessutom vill jag att den ska kunna spela Dvd/Bluray antingen inbyggt eller att man
enkelt kan ansluta det till en usb-port

Redigerat rubrik §3.1
Permalänk
Moderator
Forumledare

*rubrik redigerad*

Tänk på att ge trådar så tydliga rubriker som möjligt. Då blir forumet överskådligare och trevligare att använda

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

En raspberry pi klarar av det mesta som du efterfrågar.

dock inte windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

En raspberry pi klarar av det mesta som du efterfrågar.

dock inte windows.

Men en raspberry måste man bygga ihop olika delar för att få den komplett och som jag
skrev vill jag ha en färdig ihopbyggd produkt

Permalänk
Medlem

Tror det kommer bli svårt att hitta en färdigbyggd produkt som uppfyller dina krav.
Mitt tips skulle vara att bygga en lite Mini-itx HTPC som bygger på antingen intel 1800 (dual core) eller 1900(quad core)
Det finns ett gäng bra och billiga chassin som är små och dessutom innehåller en tillräckligt stor nätdel för att driva allt.

Hur kommer det sig att du inte vill bygga något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av six_dice:

Tror det kommer bli svårt att hitta en färdigbyggd produkt som uppfyller dina krav.
Mitt tips skulle vara att bygga en lite Mini-itx HTPC som bygger på antingen intel 1800 (dual core) eller 1900(quad core)
Det finns ett gäng bra och billiga chassin som är små och dessutom innehåller en tillräckligt stor nätdel för att driva allt.

Hur kommer det sig att du inte vill bygga något?

För att jag vill ha det enkelt och färdigt och gillar/orkar inte hålla på med skruva och pilla i en dator.
När jag senast försökte mig på det på en stationär dator så slutade det med kortslutet moderkort och många tusenlappar
i reparationskostnader.

Blev så glad när jag läste om Xtremer Ultra2 för den verkade ha just det jag sökte och att den var färdigbyggd,
men sedan visade det sig att den inte går få tag på att köpa

Permalänk

Asus och zotac har färdiga minipcs m du inte vill installera nåt (är iofs lättare än att skruva ihop en ikeastol)

Permalänk
Medlem

Såg att Komplett bygger ihop en dator med dom komponenter man vill ha, de kanske kan va nåt? bygga själv

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kolla Asus VM60 modeller. Likt Intel NUC men helt färdigmonterad och klar att köra igång. Trådlös mus & tangentbord medföljer också, så det är rätt så nice.

Finns i flera olika varianter, bl.a. i3a med 4gb RAM & 500gb hårddisk eller i5a med 8gb ram & 128gb ssd. Nackdelen är dock att det är tredje generationens Intel processorer & inte Haswell.

Men det är väl möjligt att det finns Haswell modeller av den också. Dem jag tänkte på specifikt var VM60-G042R och VM60-G043R.