Permalänk
Medlem

12 V

jag hade tänkt att köra 4 blåa högintensiva dioder (4,1 V st) på en 12 V spänning, men då ligger ju diodernas sammanlagda spänning på över 12V (16,4V). Hur kommer det att funka?

Permalänk
Medlem

Dom kommer att lysa svagt om dom lyser allt...
Kör en parallell koppling med 2 diodrar på varje istället, och släng in ett motstånd på varje sålyser dom starkt och fint!

Visa signatur

Jag lär av mina misstag... Gör du?

Permalänk
Medlem

Parallellkoppla lysdioderna istället... Då krävs det motstånd också.. Formeln för detta ger: (12-4,1)/0,08=98 ohm.. Alltså går det bra med ett motstånd på 100 ohm.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Vart fick du 80 mA ifrån PaNiC!?
Om du parallel kopplar två stycken på varje koppling, så ger det:
(12-(2*4.1))/strömmen på diodrarna=Motsåndets storlek.

Visa signatur

Jag lär av mina misstag... Gör du?

Permalänk
Medlem

det blir väl 0.08, för Itot = 0,08 (4*0.02) om man parallellkopplar allihopa vill säga.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Inte för att han har skrivit hur mycket ström dom ligger på, men anta att det ligger på 20 mA då:

(12-(2*4.1))/0,02=190 ohm.

Strömmen är lika stor i hela kretsen, alltså 20 mA

Visa signatur

Jag lär av mina misstag... Gör du?

Permalänk
Medlem

Men om han paralellkopplar dioderna och en diod tar 20mA då blir ju den totala strömmen 80mA och då blir det fint med ett 100 Ohms motstånd som PaNic sa.

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Men strömmen är väl fortfarande LIKA STOR i hela kretsen!?

Visa signatur

Jag lär av mina misstag... Gör du?

Permalänk
Medlem

Det verkar som om någon har problem med att hålla isär serie- och parallellkoppling. *host*[mAd]*host* =D
Men det är faktiskt som PaNiC sa.
Du kan inte seriekoppla allihop, du måste parallellkoppla dem, eller seriekoppla två parallellkopplingar, men det är bara krångligt.

Visa signatur

drick jolt, bli beroende

Permalänk
Medlem

nej men spänningsfallet är lika stort i en parallellkoppling
strömmen är lika stor i en seriekoppling

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

*host* jag blandade ihop parallell och seriell *host*
/me pekar på mig själv och skrattar

Visa signatur

Jag lär av mina misstag... Gör du?

Permalänk
Medlem

så när man paralellkopplar lägger man altså ihop strömmen? i det här fallet 20 mA * 4 = 80 mA, men om man paralellkopplar två seriekopplingar med vardera ett motstånd och två dioder, hur stor blir strömmen då?

Permalänk
Medlem

seriekoppling = lasterna delar på spänningen.
parallellkoppling = lasterna delar på strömmen (samma spänning över alla laster).

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Medlem

Nu blev jag osäker.
Till ett litet bygge ska jag seriekoppla två lysdioder, och räknade då med 12-(2*2.1)/0.02. Har jag tänkt fel?

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem

För att klargöra vad serie- och parallellkopplingar är så bifogar jag en het bild som jag har gjort i paint. ;p
Det skulle egentligen varit lysdioder men vem orkar sitta och rita pilar?
Förutsättningar för uträkningarna är att man har en matningsspänning på 12V, Uf är 2V och If är 20mA.

1. Seriekoppling med dioder. R = U-4*2/0.02
2. Parallellkoppling med dioder. R = U-2/4*0.02
3. Parallellkopplade seriekopplingar. R = U-2*2/2*0.02
4. Seriekopplade parallellkopplingar. R = U-2*2/2*0.02

Ni får ursäkta om jag har fel någonstans, jag är lite trött och förvirrad just nu. ;p

Du har tänkt helt rätt osytol.

Visa signatur

drick jolt, bli beroende

Permalänk
Medlem

XaMMi: Tackar, det låter bra. Fint uppställt, det sparar jag nånstans

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?