Dator som gör att sambon låter mej leva.

Permalänk
Medlem

Dator som gör att sambon låter mej leva.

Ska köpa en ny dator är planen. Målet är att klara dragon age 3 just nu vilket ökar kraven en del på prestandan. Problemet är att betalar jag för mye lär jag få påhälsning av en arg sambo när jag sover.

Jag sitter med 12000 ungefär som kan spenderas men det innebär sannolikt soffan en månad. Kan vi få ner priset så en vecka på soffan räcker vore det bra. Har rätt kass rygg. Så behöver nu alltså hjälp med detta.

Har allt runt men en skärm skulle inte skada men inte ett måste.
Bygga kan jag göra själv men skadar inte om det är klart när det kommer.
Windows har jag typ. Men skadar nog inte om det kommer med en laglig variant.

Hur hade ni byggt under dessa premisser?

Visa signatur

Sav

Permalänk
Avstängd

skrev du denna tråd under pistolhot? (skrattar innombords)

låter i allfall så på rubriken!!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7661789/2015-01-31

jag har tidigare byggt en dator motsvarande detta och ska du ha ett grafikkort som är nått så hamnar vi på 11000:- går vi ner på gtx 960 så kan du spara någon 1000lapp men du kan fortfarande lägga några 100 på en bättre kylning/låda

märk väl att processorn skall ersättas med en i5 4690k men det är samma peng jag har altså kopierat en dator jag har sålt men detta finns fortfarande på marknaden.

Permalänk
Medlem

Här har du en bra sättning, du kan hitta de flesta delarna mycket billigare från andra butiker. Bara att gå igenom med prisjakt och hitta fraktfritt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7662024/sav

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag känner igen dig TS, har varit i samma situation. Jag gjorde kompromissen att:
Inte köpa för dyra grejer.
Inte förvänta mig ULTRA SUPER HAXOR iställningar i alla spel. med höga inställningar.
Bygga en tyst dator, Sambon stod inte ut att bli väckt sena kvällar eller tidiga morgonar (väldigt ovanligt att jag gick upp först, just pga de föregående kvällarna ).

En liten dator är självklart att föredra.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7662073/mellanvagen

Detta är varken ett monster eller långsamt. Notera att grafikkortet är 181mm och chassit säger max 170mm. Det är egentligen något som inte ska vara ett problem, kika på lite bilder på nätet eller välj ett annat chassi. Det går inte att överklocka CPU med nuvarande moderkort.

Vill du ha det riktigt tyst så köper du 2st BeQuiet Silentwings fläktar. En som inblås i bakkant på chassit och en på CPU:kylaren.
Chassit är ungefär lika högt som två Läskburkar ovan på varandra som jämförelse.

Det finns gott om utrymme för förbättringar i budgeten, du får in ett GTX970 om du vill, eller en skärm + windows (rekommenderas starkt att slippa böka med andra konstigheter!). Jag hade kanske kikat på att köpa grejerna från lite olika butiker, finns många alternativ på t ex moderkortet som kan tänkas finnas billigare någon annanstans. Även Asus har ett H97-I som är dugligt. Fördelen med moderkortet jag har valt är 5års garanti om du reg. det på Gigabytes hemsida och plats att stoppa in en WiFi-modul (fördel om sambon inte gillar sladdar).

Jag hade om jag var du skippat HDD och skaffat en 500GB SDD, HDD:er låter väldigt mycket, speciellt i Aluminiumchassin som detta. Jag hade även väntat på grafikkortet då det är bra överprisat idagsläget och kommer gå ner en bit under våren. Eventuellt lanseras ett GTX960ti som verkar spännande om man kikar på Nvidias GPU-kretsar.

VARNING! Köp inte Kingston V300 som är med i en länk ovan. Den är katastrofalt dålig. Inte ens värd 400kr om du får den för det priset.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar det hjälper mycket att ha en del att gå på.

På sista förslaget räcker 400W till eller bör jag sikta på 550 direkt för att slippa problem med ev uppgraderingar. Ang överklockning så är inte det något som kommer bli aktuellt gissar jag så det är inte ett problem.
Har en burk som jag använder nu så överväger om jag skulle ta det chassit och montera i dom ny prylarna i samt även spara den hårddisken vilket skulle frigöra lite mera budget. Återkommer när jag har pillat färdigt med mina tankar

Visa signatur

Sav

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sav:

Tack för alla svar det hjälper mycket att ha en del att gå på.

På sista förslaget räcker 400W till eller bör jag sikta på 550 direkt för att slippa problem med ev uppgraderingar. Ang överklockning så är inte det något som kommer bli aktuellt gissar jag så det är inte ett problem.
Har en burk som jag använder nu så överväger om jag skulle ta det chassit och montera i dom ny prylarna i samt även spara den hårddisken vilket skulle frigöra lite mera budget. Återkommer när jag har pillat färdigt med mina tankar

Du kan inte köra ett R9 290X på det bekvämt, det är dock absolut inte något problem att köra ett GTX 980 på 400W nätagg.
Märk mina ord väl! Effekten har inget med kvalitén på ett nätaggregat att göra. Många billiga nätagg har "MASSOR MED WATT" men det är inget som gör nytta om man inte skall använda dem.

Uppgraderingar?
Framtida komponenter? Trenden är mycket tydlig, nyare grejer blir mer och mer energieffektiva och kräver mindre och mindre effekt att drivas. Dvs nätagget kommer inte behöva vara mycket större än denna konfigurationen. En i5:a + ett GTX 980 drar under 300W i full belastning till exempel.
Tänker du dig ett till grafikkort? Det går inte med min build då moderkort endast stödjer ett grafikkort. Även om det skulle gå att använda två grafikkort, ville du inte få ner tiden på soffan till endast en vecka? Blir ju minst 4veckor om du skall ha flera grafikkort.

Vad har du i dagsläget i din nuvarande dator? Även ramminnet kanske går att använda?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Med Windows. Varsågod: https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/47075

Mycket prisvärt, högst dagsaktuellt. Lycka till!

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du kan inte köra ett R9 290X på det bekvämt, det är dock absolut inte något problem att köra ett GTX 980 på 400W nätagg.
Märk mina ord väl! Effekten har inget med kvalitén på ett nätaggregat att göra. Många billiga nätagg har "MASSOR MED WATT" men det är inget som gör nytta om man inte skall använda dem.

Uppgraderingar?
Framtida komponenter? Trenden är mycket tydlig, nyare grejer blir mer och mer energieffektiva och kräver mindre och mindre effekt att drivas. Dvs nätagget kommer inte behöva vara mycket större än denna konfigurationen. En i5:a + ett GTX 980 drar under 300W i full belastning till exempel.
Tänker du dig ett till grafikkort? Det går inte med min build då moderkort endast stödjer ett grafikkort. Även om det skulle gå att använda två grafikkort, ville du inte få ner tiden på soffan till endast en vecka? Blir ju minst 4veckor om du skall ha flera grafikkort.

Vad har du i dagsläget i din nuvarande dator? Även ramminnet kanske går att använda?

Hmm om jag inte missminner mej är det 2 kingston DDR3 som sitter i just nu. totalt 6gb så lite lite gissar jag.
Lär inte hamna på dubbla grafik kort så ska inte vara ett problem

Minnen: Crucial 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport 699 Inet
Hårddisk: SSD 120GB OCZ Arc 100 649 Inet
Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB 2290 Inet
Grafik: Gigabyte GeForce GTX 970 Windforce 3X OC 3790 inet 3400 pix
Moderkort: Gigabyte B85N Phoenix mITX 849 inet
Nätagg: be quiet! Straight Power 10, 400W 80+ Gold 699 inet
Proc fläkt: Scythe Big Shuriken II Rev.B 399 inet
9375 TOTALT
Här ligger min fundering just nu på ett ungefär. Grafikkortet är jag lite tveksam på om jag bör vänta ut ett tag och se hur pass det droppar ner. Om jag inte beställer grafikkortet från Inet landar jag under 9000 vilket känns ganska bra med tanke på att nästa uppdatering som ev kommer här bör hamna på moderkort med denna setup?

Visa signatur

Sav

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sav:

Ska köpa en ny dator är planen. Målet är att klara dragon age 3 just nu vilket ökar kraven en del på prestandan. Problemet är att betalar jag för mye lär jag få påhälsning av en arg sambo när jag sover.

Jag sitter med 12000 ungefär som kan spenderas men det innebär sannolikt soffan en månad. Kan vi få ner priset så en vecka på soffan räcker vore det bra. Har rätt kass rygg. Så behöver nu alltså hjälp med detta.

Har allt runt men en skärm skulle inte skada men inte ett måste.
Bygga kan jag göra själv men skadar inte om det är klart när det kommer.
Windows har jag typ. Men skadar nog inte om det kommer med en laglig variant.

Hur hade ni byggt under dessa premisser?

Ta absolut inget av dom paketen som har inbyggt killer lanchip så slipper du framtida problem skulle jag säga:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sav:

Ska köpa en ny dator är planen. Målet är att klara dragon age 3 just nu vilket ökar kraven en del på prestandan. Problemet är att betalar jag för mye lär jag få påhälsning av en arg sambo när jag sover.

Jag sitter med 12000 ungefär som kan spenderas men det innebär sannolikt soffan en månad. Kan vi få ner priset så en vecka på soffan räcker vore det bra. Har rätt kass rygg. Så behöver nu alltså hjälp med detta.

Har allt runt men en skärm skulle inte skada men inte ett måste.
Bygga kan jag göra själv men skadar inte om det är klart när det kommer.
Windows har jag typ. Men skadar nog inte om det kommer med en laglig variant.

Hur hade ni byggt under dessa premisser?

Ta absolut inget av dom paketen som har inbyggt killer lanchip så slipper du framtida problem skulle jag säga:-)

Intel eller realtek är det som gäller när det handlar om inbyggda lankretsar.

sorry för bump:(

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Ta absolut inget av dom paketen som har inbyggt killer lanchip så slipper du framtida problem skulle jag säga:-)

Intel eller realtek är det som gäller när det handlar om inbyggda lankretsar.

sorry för bump:(

Hejsan! Ny medlem som håller på att plocka ihop till en ny dator och jag tror moderkortet jag tittar på har inbyggt killer lanchip. Vad för problem kan/kommer det leda till?

Ledsen för kapning av tråden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TeknisktObegåvad:

Hejsan! Ny medlem som håller på att plocka ihop till en ny dator och jag tror moderkortet jag tittar på har inbyggt killer lanchip. Vad för problem kan/kommer det leda till?

Ledsen för kapning av tråden.

Av det jag sett själv och läst på blandade forum så kan det spöka med programvaran till killernic.Säger inte att det gör det jämt men därför är ju alltid intel eller realtek att föredra för dom kräver oftast ingen extra programvara utan funkar direkt med windows egna drivers:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa Windows 10 beta, det är gratis. Och med W7 beta och W8 beta kunde man uppgradera till full version för under 300kr. Antagligen något liknande i höst när den färdiga versionen kommer.

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Av det jag sett själv och läst på blandade forum så kan det spöka med programvaran till killernic.Säger inte att det gör det jämt men därför är ju alltid intel eller realtek att föredra för dom kräver oftast ingen extra programvara utan funkar direkt med windows egna drivers:-)

Tack för svaret.

Då ska jag försöka hitta något utan detta.

Permalänk

Jag tycker att man skall vara lite försiktig med att basera ett moderkortsval på nätverkskrets allena. Dessutom verkar eventuella problem med Killer ha minskat rejält.

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sav:

Hmm om jag inte missminner mej är det 2 kingston DDR3 som sitter i just nu. totalt 6gb så lite lite gissar jag.
Lär inte hamna på dubbla grafik kort så ska inte vara ett problem

Minnen: Crucial 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport 699 Inet
Hårddisk: SSD 120GB OCZ Arc 100 649 Inet
Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB 2290 Inet
Grafik: Gigabyte GeForce GTX 970 Windforce 3X OC 3790 inet 3400 pix
Moderkort: Gigabyte B85N Phoenix mITX 849 inet
Nätagg: be quiet! Straight Power 10, 400W 80+ Gold 699 inet
Proc fläkt: Scythe Big Shuriken II Rev.B 399 inet
9375 TOTALT
Här ligger min fundering just nu på ett ungefär. Grafikkortet är jag lite tveksam på om jag bör vänta ut ett tag och se hur pass det droppar ner. Om jag inte beställer grafikkortet från Inet landar jag under 9000 vilket känns ganska bra med tanke på att nästa uppdatering som ev kommer här bör hamna på moderkort med denna setup?

Grafikkort avgör du själv. Dock måste vi kika på vad du har för nuvarande dator, kompabilitet på grafikkort och moderkort t ex. (mITX passar i nästan alla chassin, men du kommer kanske billigare undan om du kan köpa ett mATX istället. Dock ett större moderkort.
Ett större chassi ger möjligheten att köpa en tornkylare och spara en hundring där utan att tumma på prestandan.

DDR3 betyder att du kan använda det till de nya datorerna. En 4GB sticka och en 2GB sticka. Iom det är DDR3 så kanske det är värt att sälja, vad har du i din gamla dator så kan jag värdera det?
Nästa uppdatering av CPU kommer inte vara på detta moderkortet, INTEL byter sockel till nästa generation som blir LGA1151 och inte är kompatibel med Haswell.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Grafikkort avgör du själv. Dock måste vi kika på vad du har för nuvarande dator, kompabilitet på grafikkort och moderkort t ex. (mITX passar i nästan alla chassin, men du kommer kanske billigare undan om du kan köpa ett mATX istället. Dock ett större moderkort.
Ett större chassi ger möjligheten att köpa en tornkylare och spara en hundring där utan att tumma på prestandan.

DDR3 betyder att du kan använda det till de nya datorerna. En 4GB sticka och en 2GB sticka. Iom det är DDR3 så kanske det är värt att sälja, vad har du i din gamla dator så kan jag värdera det?
Nästa uppdatering av CPU kommer inte vara på detta moderkortet, INTEL byter sockel till nästa generation som blir LGA1151 och inte är kompatibel med Haswell.

Geforce GT 420
6 g ram ddr kingston
Acer EK43-M moderbord
intel pentium E5800 Proc 3,20GHz dual

Har 3 chassin ligger med av lite äldre modell som är större så i värsta fall kan knöka in det i någon av dom istället så storleken bör inte vara ett problem.

Visa signatur

Sav

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sav:

Geforce GT 420
6 g ram ddr kingston
Acer EK43-M moderbord
intel pentium E5800 Proc 3,20GHz dual

Har 3 chassin ligger med av lite äldre modell som är större så i värsta fall kan knöka in det i någon av dom istället så storleken bör inte vara ett problem.

Det låter väldigt konstigt om det skulle vara DDR3 men det är fullt möjligt. Vissa LGA775 moderkort har DDR3 kontrollers monterade på sig. Egentligen inget som går att återanvända, Chassit går nog inte heller att återanvända då det är en OEM dator att tyda? Då är risken att moderkortsformatet och chassiformatet är lite speciellt. Försäljningsvärdet är nog ett par hundralappar på sin höjd.

Äldre chassin fungerar nog om det inte är OEM. Då kan du troligen satsa på ett mATX moderkort och spara runt 2-300kr.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det låter väldigt konstigt om det skulle vara DDR3 men det är fullt möjligt. Vissa LGA775 moderkort har DDR3 kontrollers monterade på sig. Egentligen inget som går att återanvända, Chassit går nog inte heller att återanvända då det är en OEM dator att tyda? Då är risken att moderkortsformatet och chassiformatet är lite speciellt. Försäljningsvärdet är nog ett par hundralappar på sin höjd.

Äldre chassin fungerar nog om det inte är OEM. Då kan du troligen satsa på ett mATX moderkort och spara runt 2-300kr.

Fick svaret från CPUz och har för mej att det ska stämma med vad som sitter i :).

Hmm kan ev få en lösning där jag byter denna gamla burk mot en starkare skärm än vad jag har vilket skulle vara ett trevligt byte för mej då jag behöver något snyggare än gamla bettan som står nu.
Mitx är inte viktigt tror jag storleken kommer inte ha alltför stor betydelse med tanke på position just nu.
Så säg jag skulle byta chassi och moderkort under premiss att storleken inte har betydelse trots sambon vad skulle du rekomendera då om vi utgår från ditt första förslag?

Visa signatur

Sav

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sav:

Fick svaret från CPUz och har för mej att det ska stämma med vad som sitter i :).

Hmm kan ev få en lösning där jag byter denna gamla burk mot en starkare skärm än vad jag har vilket skulle vara ett trevligt byte för mej då jag behöver något snyggare än gamla bettan som står nu.
Mitx är inte viktigt tror jag storleken kommer inte ha alltför stor betydelse med tanke på position just nu.
Så säg jag skulle byta chassi och moderkort under premiss att storleken inte har betydelse trots sambon vad skulle du rekomendera då om vi utgår från ditt första förslag?

Det som ligger i mitt första förslag såklart. Chassit som jag har länkat finns med och utan fönster i 6 olika färger. Det är svårt att förstå storleken på den om man inte tittar på det chassit med något annat objekt man kan relatera till.

Det är ett mycket litet chassi och man behöver extremt sällan större moderkort än mITX. Litet och smidigt, lätt att gömma undan. Men jag har även en förkärlek för små datorer. Kan ha att göra något med att jag har ett stort ATX och inte direkt använder något av det utrymmet jag har i mitt chassi. Chassi är dock helt och hållet en estetisk grej förutsatt man kan få plats med allt som man behöver få plats med och således är det ju en subjektiv komponent i ett datorbygge. Jag kanske gillar små minimalistiska datorer. En annan kanske gillar stora blinkande monster med rotorblad som kan få chassit att flyga. Helt rätt båda två, bara två olika individer med olika smak.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det som ligger i mitt första förslag såklart. Chassit som jag har länkat finns med och utan fönster i 6 olika färger. Det är svårt att förstå storleken på den om man inte tittar på det chassit med något annat objekt man kan relatera till.

Det är ett mycket litet chassi och man behöver extremt sällan större moderkort än mITX. Litet och smidigt, lätt att gömma undan. Men jag har även en förkärlek för små datorer. Kan ha att göra något med att jag har ett stort ATX och inte direkt använder något av det utrymmet jag har i mitt chassi. Chassi är dock helt och hållet en estetisk grej förutsatt man kan få plats med allt som man behöver få plats med och således är det ju en subjektiv komponent i ett datorbygge. Jag kanske gillar små minimalistiska datorer. En annan kanske gillar stora blinkande monster med rotorblad som kan få chassit att flyga. Helt rätt båda två, bara två olika individer med olika smak.

Tänkte mera prismässigt :).
Nu känner jag att jag börjar närma mej något det enda jag egentligen har kvar i huvudet nu är storleken på grafikkortet och hur det kommer att passa.
Annars stort tack för all hjälp har tom lärt mej en del

Visa signatur

Sav

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sav:

Tänkte mera prismässigt :).
Nu känner jag att jag börjar närma mej något det enda jag egentligen har kvar i huvudet nu är storleken på grafikkortet och hur det kommer att passa.
Annars stort tack för all hjälp har tom lärt mej en del

De moderna Nvidiakorten behöver inte vara långa, så det lär inte påverka prestandan. Satsa på ett så litet kort som möjligt. 17cm är de absolut kortaste som finns, tror nog du får in ett 19-20cm kort med ett stort nätagg i det chassit jag har länkat.

500kr för ett mITX chassi är billigt. Svårt att hitta ett biligare. Finns Coolermaster Elite 110/120/130 som brukar säljas för runt 300kr. Ganska tråkig byggkvalité. Hitta ett som är snyggt och som du kan stå ut med, eller så köper du billigaste möjliga och byter när du hittar det perfekta chassit.

Vill du ha ett större grafikkort så får du antingen titta på ett annat nätaggregat eller ett större chassi.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin