"Beroende" av nässpray, hur ska man sluta?

Permalänk

"Beroende" av nässpray, hur ska man sluta?

Jag är allergisk mot pollen och har haft en riktigt jobbig förkylning så jag har behövt använda nässpray ett par månader.
Det jag använt är otrivin menthol, och nu när allergin börjar gå ner lite och förkylningen är borta så blir jag jätte täppt i näsan när jag inte använder nässprayen.
Har fått berättat för mig att man kan bli "beroende" av skiten med.
Slemhinnorna svullnar upp och man blir nästäppt om man inte tar nå, det enda som hjälper är ännu mera nässpray.

Hur ska jag bli kvitt mitt "beroende"?
Är riktigt jobbigt att vara nästäppt hela tiden.

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem

Cold turkey? Jag var beroende av lypsyl förut, och fick då torra läppar/sår om jag inte använde. Men körde en cold turkey och det var lite jobbigt några dagar men sen vart det lugnt, men man kanske inte kan jämföra lypsyl med nässpray .

Visa signatur

En av Sveriges bästa datorspelare genom tiderna.

Permalänk
Medlem

Antingen rider du ut stormen och är täppt ett tag tills det blir bättre utav sig självt ...
Annars finns det kortisonspray på Apoteket som man kan använda ett tag och är inte beroende frammkallande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 5800X
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Hedersmedlem

@VonPluring

Kanske värt att testa en nässköljningsmojäng

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Testa gå över till Renässans att börja med. En otroligt bra nässpray som både jag använder och till grabben när han var liten. Inga konstiga ämnen som är "beroendeframkallande".
Börja med den och se om du kan avvärja dig så att säga.
Annars är det bara en jävla självbehärskning som gäller o gå cold turkey som actiwe säger

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk

OBS OBS: Man får inte samma leende på läpparna som tjejen har!

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med Otrivin Menthol... tog det mer eller mindre dagligen i över ett år. Började också som pollenallergi plus rejäl förkylning på varandra.
Jag gjorde som några andra här inne skriver... jag slutade med det bara. Det var ett par jobbiga dagar (och framförallt nätter) där jag var täppt men det släppte efter ett par dagar den känslan att jag var täppt och behövde ta sprayen.
Otrivin menthol är fortfarande den enda nässprayen som hjälper mig vid nästäppa såhär runt ett år senare så jag kan ta det när jag är förkyld fortfarande men då handlar det om någon gång när det är riktigt illa och sedan tar jag inte mer... för jag vill inte fastna i det igen. Hade ofta näsblod och var irriterad i näsan hela tiden när jag tog det konstant.

Permalänk
Medlem

Vid den typen av allergi verkar nässpray typ ex "Rhinocort" rekomenderas, dvs sk kortisonspray, förkylningssprayerna ska bara användas under korta perioder då och då.

Nässköljning och näsolja kan ju provas, men för det akuta skedet att bli kvitt beroendet kan kortisonspraen provas också vad jag förstår.

Det finns ju också de renodlade allergisprayerna som man tar i näsan, men fungerar inte dessa är nog Rhinocort mer allround.

Permalänk
Avstängd

Cold turkey och lid ett par dagar så är det klart sen ...snabbast och bästa lösningen tror jag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Dom vanliga som otrivin ska man inte använda under längre tid tror jag det står på förpackningen eller medföljande lappen, då är det andra man ska ha. Möjligtvis Rhinocort eller Nasomet, men fråga på apoteket nästa gång du köper.

Permalänk
Medlem

Var samma för mig förra sommaren, slutade med skiten i några dagar sedan blev det bättre. Nu har jag också pollenallergi och varken tabletterna jag tog och nässprayen hjälpte mot min extremt rinniga täppta näsa. Det som verkar fungera för mig är att strunta i all slags skit och låta det vara, brukar vara minst täppt då.

Just idag verkar vara en sådan dag då jag har extrem täppa, men borde bli bättre tills imorgon!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Nästäppan går över efter ett tag. Jag blir likadan varenda gång jag använt näsdroppar mer än någon dag eller två. Om du tycker det är jobbigt under avvänjningen kan du använda spray som bara är saltlösning.

Sen ska du vara rätt försiktig med näsdroppar/spray för att dom inte är bra för slemhinnorna i näsan. Har för mig att det brukar stå att man inte ska använda dom mer än 14 dagar. Om du inte redan gjort det så ska du nog prata med din läkare om detta.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

@VonPluring:

Skrivet av VonPluring:

Jag är allergisk mot pollen och har haft en riktigt jobbig förkylning så jag har behövt använda nässpray ett par månader.
Det jag använt är otrivin menthol, och nu när allergin börjar gå ner lite och förkylningen är borta så blir jag jätte täppt i näsan när jag inte använder nässprayen.
Slemhinnorna svullnar upp och man blir nästäppt om man inte tar nå, det enda som hjälper är ännu mera nässpray.

Bara sluta med skiten. Förstör dina slemhinnor.

Ett mycket bra tips ovanstående.

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=nasoklar

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Nästäppan går över efter ett tag. Jag blir likadan varenda gång jag använt näsdroppar mer än någon dag eller två. Om du tycker det är jobbigt under avvänjningen kan du använda spray som bara är saltlösning.

Sen ska du vara rätt försiktig med näsdroppar/spray för att dom inte är bra för slemhinnorna i näsan. Har för mig att det brukar stå att man inte ska använda dom mer än 14 dagar. Om du inte redan gjort det så ska du nog prata med din läkare om detta.

Då jag själv har allergier bland annat mot pollen så har jag fått både nässpray och ögondroppar utskrivna av läkare i flera omgångar.

Dock har ju nässprayen varje gång lett till kraftigt näsblod och ögondropparna har lett till extremt irriterade och kliande ögon... alltså betydligt värre biverkningar än vad medicinen gjorde nytta.

Det här året fick jag "Prednisolon" kortison-tabletter utskrivna, och har inte ens varit snuvig.

Men nu i höst så blir det vaccination istället. Tackade dumt nog nej till den förra säsongen.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag som är beroende också, jag använder Nasonex. Den förhindrar näsan min att bli inflammerad, snuvig och nysig.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Då jag själv har allergier bland annat mot pollen så har jag fått både nässpray och ögondroppar utskrivna av läkare i flera omgångar.

Dock har ju nässprayen varje gång lett till kraftigt näsblod och ögondropparna har lett till extremt irriterade och kliande ögon... alltså betydligt värre biverkningar än vad medicinen gjorde nytta.

Det här året fick jag "Prednisolon" kortison-tabletter utskrivna, och har inte ens varit snuvig.

Men nu i höst så blir det vaccination istället. Tackade dumt nog nej till den förra säsongen.

Man kan väl inte vaccinera sig mot en allergi eller är jag helt ute och snurrar nu?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Kör med nässpray i ena näsborren bara medans den andra "läker", så slipper du ta hela smällen direkt och kan fortfarande andas lite med näsan.

Permalänk
Medlem

Jag har varit beroende i typ 5-6 år av det. Fast mitt problem är att jag har en permanent nästäppa även när jag inte använde nässpray. Jag har opererats för denna men det hjälpte tyvärr inte. Otrivin-täppan är dock ännu värre för den kommer så plötsligt och har man inte sprayen med sig så kan man helt enkelt inte andas genom näsan. Så mitt "beroende" är i princip nödvändigt om jag vill kunna andas samtidigt som det gör saken värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonPluring:

ser några alternativ

1 sluta helt och ta smällen

2 spraya ena näsborren medan den andra avvänjer sig

3 hål dig borde under dagen och spraya på kvällen innan läggdags för att underlätta då du ska sova
(detta alternativ använde jag mig av)

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonPluring:

Har även jag "missbrukat" menthol och har slutat med det i två omgånger, i skrivande stund har jag inte tagit på 4 månader.

Det jag gjorde var att jag gick in på apoteket här hemmaoch berättade precis som det var och personen i kassan visste direkt vad jag skulle göra, jag var antagligen inte där först angående det problemet. Hon ledde mig till en annan nässpray med kortison som hette "nasonex" som jag skulle ta paralellt med otrivin ett par dagar och försöka ta mindre och mindre otrivin. Inte trycka ner puffen hela vägen osv. Efter lite mer än en vecka med dessa så tog jag steget och tänkte ta en dag utan och det gick!

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Man kan väl inte vaccinera sig mot en allergi eller är jag helt ute och snurrar nu?

Det beror på vad för allergi man har och det går väl inte riktigt till som vid en sådan vaccinering man vanligtvis är van vid. Jag ska sannolikt hoppa på en så kallad hyposensibiliseringskur till hösten.
I korta drag går det ut på att man under en treårig period får en spruta i armen var sjätte vecka som innehåller de ämnen man är allergisk mot, för att vänja kroppen och få den att förstå att det inte är något farligt. I början av kuren tar man sprutan i täta intervaller, typ en gång i veckan, sedan varannan vecka, var tredje... tills man bara tar den var sjätte vecka som sagt under denna tiden ökar man även doseringen.
Finns varianter på den här kuren där man får stoppa i sig piller istället men jag antar att principen är i stora drag den samma här som när man tar sprutan.
Kuren biter inte på precis alla som går igenom den men har ändå visat sig ge mycket bra effekt på en stor majoritet av de som genomgått behandlingen.

Edit: Glömde nämna... När det gäller nässpray för allergibesvär så brukar jag använda Nasonex. Hjälper inte längre fullt ut för min del men lindrar åtminstone besvären. Behöver dessutom bara tas en gång om dagen och verkar ganska snabbt. Nackdelen är väl att man lätt blir lite blodig i näsan men det är ofta att föredra framför allergibesvären, åtminstone för min del. Brukar få det på recept men kanske finns receptfritt också i lite mildare variant?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Hehehe, har varit där själv och det är lätt hänt. Älskar nässpray det är fina grejer men är synd att det förstör bihålorna.

Mitt tips för nässpraysavänjning är grymt enligt mig å du slipper dessutom att ligga flera kvällar med täppt näsa utan att kunna sova.

Du använder idag nässpray för vuxna. Gör så att du går å köper nässpray för 2-10 år, det är hälften så mycket aktivt ämne i denna, mitt tips https://www.apoteket.se/produkt/nezeril-nasspray-losning-025-... Kör den tills du upplever samma effekt som nässprayen du brukar använda.
När du kommit dit, känner du då att du fortfarande inte klarar av att sluta tvärt? Då finns det ett steg till nässpray för spädbarn 0-2 år.
Efter det så skall det inte vara några problem att sluta, om det ändå är svårt finns det en hel drös med produkter som sköljer ur näsan med vanligt saltvatten och liknande.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Samma som rökning, snusning, kaffe, godis och allt annat man kan beroende av. Bara sluta!

Permalänk
Medlem

@VonPluring: Vad är det med människor och att be om råd gällande sitt liv och hälsa på internetforum.....

Ring din vårdcentral eller 1177 så får du veta precis hur du ska göra istället.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv

Bästa sättet är att bara sluta rätt upp och ner. Snorvla och munandas bäst du vill, tillslut försvinner problemet.

Permalänk
Medlem

Köp nässkölj på apoteket. Skölj igenom näsan ett par gånger om dagen till slemhinnorna läkt (samt du spolar rent från pollen osv)
Det enda som hjälper emot beroende av nässpray är tid...tiden du inte använder den alltså Så, sluta helt med det idag och fixa nässkölj om du tycker det är jobbigt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Jag fick operera näsan. Ta bort slemhinnor och borra upp närgången.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tog koksaltlösning och spola med sen när jag skulle sov kortison spray tog ca 3 veckor innan det börja släppa nu använder jag aldrig mer sådär satyg

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Den är bra, använder den själv ibland. Plus att det naturligtvis är skonsamt för näsan till skillnad från Otrivin.

Nässköljningskannan lite varstans, även hos apoteket.

http://www.lifebutiken.se/produkter/forkylning/nasa/life-nask...

http://www.renasnoken.se/produkt/

http://www.clearlife.se/sv/artiklar/naskanna-neti-rosa.html

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

När läkare ordinerar en medicin så görs det ju med verkan och bieffekter i åtanke. Nässpray mot allergi brukar väl vara typ Rhinocort som man kan ta under längre tid. Den nässpray jag trodde vi pratade om här är de vanliga avsvällande, typ Otrivin, Nezeril, Nasil, etc.

Hoppas vaccination funkar, det borde ju vara betydlig bättre än alternativen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"