"Beroende" av nässpray, hur ska man sluta?

Permalänk
Medlem

För det första, använd inte "förkylningsspray" mot allergi. Sjukt mycket effektivare och skonsammare att använda kortison eller kortisonliknande som Nasonex t.ex. Blir du förkyld under allergisäsongen så suger det ju givetvis, men det går fort att bli frisk om man tar hand om sig själv, och det är inte alls lika jobbigt att vara förkyld om man slipper sina allergisymptom helt och hållet samt att det inte rinner blod ur näsan 24/7....

Tänk dock på att allergisprayerna fungerar olika mot de som är tänka för vanlig nästäppa. Tanken är att du Ska använda dom dagligen för att hålla näsan funktionell, inte när problem redan har uppstått som det är med vanliga sprayer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragon_Ball:

OBS OBS: Man får inte samma leende på läpparna som tjejen har!

HAHA. Nä fyfan. Det där en en av de värsta sakerna man kan utsätta sig för.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd

Går inte. Har använt nässpray i mer än 18-19 år. Provade nasonex ett tag för ett herrans massa år sedan (innan den nya paketeringen och innan den blev receptfri, hade en sån jävla äcklig eftersmak i munnen) och slutade med nässpay ett par månader, men sen kom det tillbaka igen. Använder idag Otrivin men när jag var mindre så var det Neseril eller Nazin (kommer inte riktig ihåg utan glaset var brun och vit topp)

Är inte allergisk mot pollen eller annat utan det har bara blivit en beroende. Tror jag började med sprayen när jag var 6-7 år gammal. Om jag inte sprayar innan jag sover så känns det som att jag kommer svimma och får panik. Någon nämde att man skulle prova att ha ena borren öppen och andra stängd men för mig går det inte. Jag måste ha båda öppna.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Går inte. Har använt nässpray i mer än 18-19 år. Provade nasonex ett tag för ett herrans massa år sedan (innan den nya paketeringen och innan den blev receptfri, hade en sån jävla äcklig eftersmak i munnen) och slutade med nässpay ett par månader, men sen kom det tillbaka igen. Använder idag Otrivin men när jag var mindre så var det Neseril eller Nazin (kommer inte riktig ihåg utan glaset var brun och vit topp)

Är inte allergisk mot pollen eller annat utan det har bara blivit en beroende. Tror jag började med sprayen när jag var 6-7 år gammal. Om jag inte sprayar innan jag sover så känns det som att jag kommer svimma och får panik. Någon nämde att man skulle prova att ha ena borren öppen och andra stängd men för mig går det inte. Jag måste ha båda öppna.

Dina bihålor kan inte må bra... skulle råda dig att kontakta vårdcentral/doktor!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Du kan käka Rinexin,
använda såna där klistersaker som bänder ut näsvingarna och/eller
använda långtidsverkande nässprayer istället

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Om man inte vill använda en sån där "näskanna" så rekommenderar jag Saltvattensspray för näsan, typ: https://www.apoteket.se/produkt/saltvattenspray-apofri-30-ml-...
Grymt skönt att ha hemma om man vill skölja ur näsan på ett mer skonsamt sätt.

Kan ju själv säga att jag hade en grym förkylning nu i sommarvärmen, till vilken jag använde nässpray till. Kom till en punkt när jag insåg att jag var tvungen att sluta innan det gick för långt, även om jag fortfarande var täppt i näsan, i synnerhet vid de tidpunkterna jag hade tagit nässprayen innan.
Saltvattenssprayen blev räddaren i nöden för mig, annars hade det inte gått att sova eller allmänt andas ordentligt, utom att då gå längre in i beroendet...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elklazor:

Dina bihålor kan inte må bra... skulle råda dig att kontakta vårdcentral/doktor!

Nä, jag överlever

Tar Nasonex emellanåt

Edit: Kom och tänka på att jag har Renässans nässpray hemma (salt och vatten) kan lika gärna prova den nu under sommaren då jag inte behöver vakna så tidigt. Värt ett försök!

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Har aldrig kunnat använda nässpray direkt.
Det tog dock tills jag var runt 20 för att komma på att det var nässprayen i sig som gjorde mig täppt.
Och då har jag aldrig tagit nässpray mer än 1-2 gånger om dagen och inte mer än 2-3 dagar i följd (samma sak med all övrig medicin).

Dvs jag blir förkyld/täppt använder nässpray och det hjälper i nån timme sen blir det värre i minst 12tim.
Så sen 20 år tillbaks har jag inte använt skiten provade dock nån jul för 5-10 år sedan hos morsan då hon klagade på att jag snörvlade så förbannat och jag sa att det hjälper nån timme sen är det värre och japp det vart värre.

Lypsyl kan jag inte heller använda direkt.
På mig så blir ytan mjuk och fin men 1-2mm innanför ytan så är läpparna lika hårda och blir oftas värre det gör ont helt enkelt.
Det är ungefär som att lypsyl gör ytan mjuk o fin men lägger sig som en hinna över heller kapslar in det hårda partiet och vägrar släppa in fukt/mjukgörande skit/etc.

Försvarets hudsalva däremot hjälper förbannat bra mot mina torra läppar och då även på djupet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

En läkare på en vårdcentral kan skriva ut ett kortisonpreparat åt dig. I första hand i sprayform men vid svårare fall kan även tabletter användas har jag för mig. Det finns receptfritt också. De sprayer som används för att lindra/häva nässpraysberoende brukar vara Nasonex eller Flutikason tror jag. Den senare är troligtvis mer effektiv. I värsta fall kan näsgångarna förstoras kirurgiskt. Då får du en remiss till en öra-näsa-halsmottagning. Konvalescensen är någon vecka. Nässpraysberoende är ett känt fenomen i sjukvården, så chansen är god att en vanlig husläkare kan hjälpa dig.

Lycka till!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."