Permalänk

Nykterist.

Hej, jag kanske uppfattas konstig i någras ögon men men.

Jag har inte gått ut gymnasiet än men fortfarande beslutat mig för att vara nykterist, jag har inte förstått meningen med att dricka alkohol!?
Alla mina vänner festar och dricker alkohol (några omyndiga) på något sätt mår jag dåligt varje gång, en bra vän skulle på fest igår och när jag fick meddelandet vart det som en kall dusch, mår allmänt dåligt känner mig deprimerad av någon anledning för jag är så emot alkohol, alkohol bara förstör. Den lämnar oftast dåliga rester efter sig, trasig vänskap, böter eller andra pinsamheter och liknande.

Jag vet alltså inte exakt varför jag får dendär "kalla duschen" blir deprimerad av någon anledning, och jag kommer inte må bättre för om några dagar när jag glömt det. Det hjälper ju inte direkt att i princip alla som festat hör av sig till mig och berättar vad som hänt och liknande om dem behöver hjälp eller så alltså dem har ångest dagen efter..

Någon annan här som är nykterist som vill slänga in några bra ord eller liknande?
För dethär är ett helvete.

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Man kan dricka med måtta, det behöver inte leda till trasiga vänskaper eller böter.
Däremot har många i din ålder svårt att dricka med måtta, det kommer dock ändra sig.

Vill du avstå från alkohol så kör hårt! Kan du inte vara med på festerna ändå, men vara nykter?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Dricker ej, mest för att jag inte provat en enda dryck med alkohol som inte smakar skit (flertal öl, viner, cider, likörer och drinkar).
Ser sen heller ingen vits vid att bli full

Men har dock varken tid eller känslor över för att bry mig om mina kompisar super.

Skrivet av Rydisen:

Kan du inte vara med på festerna ändå, men vara nykter?

Har du provat vara på en fest utan att dricka?

Är ju bland det värsta som finns imo.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Den kalla duschen känner jag bara igen från den tiden jag hade en tjej som var helgalkis och jag gick hemma och vänta på om hon skulle komma hem eller inte. Den tiden skyllde jag allt på spriten och ville se krogarna brinna. I själva verket var det ju självklart henne och inte det runtom som var det onda.

Jag har många gånger funderat på om inte livet blivit bättre om jag druckit och genom det lärt mig vara social.

Under skolans tid så klarade man sig för man hade några vänner man växt upp med, men i arbetslivet ställs andra krav och som nykter så hamnar man utanför om man inte har en stor social och verbal talang.

Tror livet hade varit roligare, men tänker inte börja dricka nu för det...

Prövat att delta i fester vilket funkar en stund men snart så ser dom berusade än som ett hot eller något och blir otrevliga så det där tror jag inte på såvida man inte är tjej för då är folk intresserad av ens sällskap varesig man är full eller inte.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Man kan dricka med måtta, det behöver inte leda till trasiga vänskaper eller böter.
Däremot har många i din ålder svårt att dricka med måtta, det kommer dock ändra sig.

Vill du avstå från alkohol så kör hårt! Kan du inte vara med på festerna ändå, men vara nykter?

Precis många har svårt att dricka med måtta, när det är fest då ska dem dricka tills dem ligger på golvet....

Problemet är där jag nu bor, så bor det en hel del folk som är helt dum i huvudet, alltså som vi kallar dem "stations hängare" folk i min ålder som hänger på busstationen,slåss och liknande svårt att förklara du kanske förstår.
Men iaf är dem ofta med på festerna och mina kompisar av det andra könet tycker ju självklart dem är "ascoool" och tillomed FÖRSVARAR dem! Tillexempel en kille som gick tillsammans med mig förut som slog ner mig så hårt att han blev anmäld av skolan och avstängd, han blir försvarad av en av mina kompisar som säger näää han har förändrat sig bara för att han/hon har festat med han?!

Avstår väldigt gärna från alkohol, när man blir äldre kanske EN öl till maten eller så inte skadar men inte "dricka", jag skjutsar hellre folk när jag tagit körkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är nykterist och har varit hela livet. Nu fick jag det att låta som jag levt länge men jag är 23år och har gått igenom samma fas som dig!
Det är bara att hänga med kompisarna på fester, krogen m.m ändå! Jag brukar glädjas åt att jag kommer ihåg VARENDA detalj som händer när det spårar ur!

Just i din ålder så kommer det alltid vara ett stort grupptryck men allt eftersom du går över 20år och dina jämnåriga har börjat tröttna på att supa varje helg så kommer de istället ha stor respekt för dig

Mvh en som gått igenom samma sak

Edit: Dock var jag på ett bröllop nyligen med massa irländare.... De hade noll förståelse och trodde att jag var sjuk! Jävligt roligt dock! Kan starkt rekommendera att gå på ett irländskt bröllop! XD

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Dricker ej, mest för att jag inte provat en enda dryck med alkohol som inte smakar skit (flertal öl, viner, cider, likörer och drinkar).
Ser sen heller ingen vits vid att bli full

Men har dock varken tid eller känslor över för att bry mig om mina kompisar super.

Och jag har aldrig provat något faktiskt, kanske är jätte gott.. Eller inte.

Jag bryr mig faktiskt för mycket, alltså nä man vill inte att de ska hända nära och kära någonting, vilket mina vänner är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrunkbowl:

Hej, jag kanske uppfattas konstig i någras ögon men men.

Jag har inte gått ut gymnasiet än men fortfarande beslutat mig för att vara nykterist, jag har inte förstått meningen med att dricka alkohol!?
Alla mina vänner festar och dricker alkohol (några omyndiga) på något sätt mår jag dåligt varje gång, en bra vän skulle på fest igår och när jag fick meddelandet vart det som en kall dusch, mår allmänt dåligt känner mig deprimerad av någon anledning för jag är så emot alkohol, alkohol bara förstör. Den lämnar oftast dåliga rester efter sig, trasig vänskap, böter eller andra pinsamheter och liknande.

Jag vet alltså inte exakt varför jag får dendär "kalla duschen" blir deprimerad av någon anledning, och jag kommer inte må bättre för om några dagar när jag glömt det. Det hjälper ju inte direkt att i princip alla som festat hör av sig till mig och berättar vad som hänt och liknande om dem behöver hjälp eller så alltså dem har ångest dagen efter..

Någon annan här som är nykterist som vill slänga in några bra ord eller liknande?
För dethär är ett helvete.

Dold text

Har samma åsikt som du, de flesta av mina vänner super dock inte men vet vad du menar med "en kall dusch".
Kan precis som du inte förstå de i min omgivning vars enda mål med livet verkar vara att bli fulla. Eftersom alkoholkonsumtionen går uppåt i Sverige, men högre upp i åldern så hoppas jag ju att det blir än förändring. Jag tar studenten i vår och blir bara irriterad på mina klasskamrater som lägger ned all sin vakna tid på att planera in fester varannan dag, som såklart "alla måste komma på, för annars har man inte tagit studenten på riktigt". Har nog allt varit full nån gång men kan knappast säga att det är värt pengarna/skrumplevern. Har även tagit körkort och tycker det är fantastiskt skönt att inte behöva fundera på ifall jag bör köra för tillfället på grund av vad jag drack igår.

Eftersom jag delar din alkoholåsikt kan jag inget annat säga än att fortsätt hålla på den och försök att hjälpa andra att förstå varför du har gjort det val du har gjort, man ska inte tvinga på andra sin åsikt, men åsikter smittar lätt av sig ifall dom has av någon som man tycker om eller ser upp till. Alkohol är inte alls så "livsviktigt" som många får det att verka, nog fan klarar man sig bra utan att bli full stup i kvarten, och nog finns det gott om drycker som smakar bra utan att de behöver ha en hög alkoholprocent.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Jag slutade själv dricka för ca 3 årssen. Jag kände att jag inte kunde hantera det. Jag visste inte när jag skulle sluta. Samt någon bakfylla fick jag inte. Jag gick in i en psykos istället. Det var mitt wake - up call. Många av mina vänner slutade vara med mig och bröt kontakten helt. Jag var då inte ledsen för det. Jag gav dem fingret och vände mig om. ångrar inte en sekund av mitt beslut

Din "kalldusch" skulle jag säga är små panikattacker. Det bästa du kan göra för att undvika dessa är just att distansera dig från allt.

Idag ser jag inte heller någon mening med alkohol. Visst kan det vara gott med en öl till maten eller en whiskey i soffan. Jag tycker inte dem som tar det är sämre människor (inte heller de radar-styrda som brukar ligga i buskaget här ute på fredagskvällen) så varför ska en nykterist/absolutist etc vara sämre? Vi alla har gjort val.

Stå på dig!
Skulle du sitta i en situation där alkohol är inblandat som du känner att du inte klarar av (pga av ångest eller annat) så gå bara därifrån. Strunta i dina vänner, är de bra vänner så förstå de!

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrunkbowl:

Men iaf är dem ofta med på festerna och mina kompisar av det andra könet tycker ju självklart dem är "ascoool" och tillomed FÖRSVARAR dem!

Känner igen det där. Dom som på högstadiet / gymnasiet var "alfa" och alla tjejer flockades kring. Nu lite senare är ju rollerna omvända. Vem jobbar på skitjobb för skitlön och hänger i förortscentrum på syltan och dricker pissöl? Vem har ett bra jobb, lever livet och har det allmänt bra. Dom som var "ascool" då är ofta inte lika balla nu. Finns såklart undantag. Men kämpa på så lovar jag att det blir bättre.

Permalänk
Skrivet av lassefrasse:

Den kalla duschen känner jag bara igen från den tiden jag hade en tjej som var helgalkis och jag gick hemma och vänta på om hon skulle komma hem eller inte. Den tiden skyllde jag allt på spriten och ville se krogarna brinna. I själva verket var det ju självklart henne och inte det runtom som var det onda.

Jag har många gånger funderat på om inte livet blivit bättre om jag druckit och genom det lärt mig vara social.

Under skolans tid så klarade man sig för man hade några vänner man växt upp med, men i arbetslivet ställs andra krav och som nykter så hamnar man utanför om man inte har en stor social och verbal talang.

Tror livet hade varit roligare, men tänker inte börja dricka nu för det...

Prövat att delta i fester vilket funkar en stund men snart så ser dom berusade än som ett hot eller något och blir otrevliga så det där tror jag inte på såvida man inte är tjej för då är folk intresserad av ens sällskap varesig man är full eller inte.

Precis bara att jag får den kalla duschen av alla vänner istället, eller ja det finns vänner som jag inte känner sä bra också men dem får jag inte utan bara dem jag umgås med och så!

Vill inte heller dricka, jag framstår nog som konstig i mina vänners ögon.

Skrivet av Superolle:

Jag är nykterist och har varit hela livet. Nu fick jag det att låta som jag levt länge men jag är 23år och har gått igenom samma fas som dig!
Det är bara att hänga med kompisarna på fester, krogen m.m ändå! Jag brukar glädjas åt att jag kommer ihåg VARENDA detalj som händer när det spårar ur!

Just i din ålder så kommer det alltid vara ett stort grupptryck men allt eftersom du går över 20år och dina jämnåriga har börjat tröttna på att supa varje helg så kommer de istället ha stor respekt för dig

Mvh en som gått igenom samma sak

Aha, skönt att någon som är "lika" problemet är att jag är väldigt tillbakadragen alltså osäker på om jag skulle vilja se när det spårar ur, skulle på något sätt må dåligt för dem, jag är en som mår mer dåligt för andra än för mig själv...
Grupptryck är nog en av mina värsta fiender... Får se vilka som är kvar efter 20, mina vänners största drömmar är att bli 18 och supa ihjäl sig på krogen...

Sen förstår jag fan inte hur föräldrarna som köper ut sprit till sina barn för att dem ska få festa tänker? Vad i helvete?
Dem vill alltså att sina barn ska festa och förstöra sina liv i princip? Väldigt sugen på att höra av mig men vill ju inte att det ska komma fram till mina vänner...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att inte känna sig tvungen att dricka skadar inte alls, känner flera som inte alls bryr sig om att dricka överhuvudtaget verkar bli vanligare och vanligare.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Jag är typ nästan nykterist
Jag dricker kanske 1-2 gånger per år, och då är det typ ett glas skumpa på nyår osv.

Jag har aldrig förstått charmen med sprit, jag AVSKYR smaken på i princip allt med alkohol.
Varför dricka om man inte tycker det är gott.
Har inga problem att prata med folk utan att vara stupfull heller. Vissa super skallen av sig för att våga öppna flabben när dom är ute osv

Jag tar en cola om jag är sugen, samma kalorier men godare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrunkbowl:

Får se vilka som är kvar efter 20, mina vänners största drömmar är att bli 18 och supa ihjäl sig på krogen...

Sen förstår jag fan inte hur föräldrarna som köper ut sprit till sina barn för att dem ska få festa tänker? Vad i helvete?
Dem vill alltså att sina barn ska festa och förstöra sina liv i princip? Väldigt sugen på att höra av mig men vill ju inte att det ska komma fram till mina vänner...

Är de seriösa drickare går de väl redan på krogen? Fan mina kompisar var less på krogen när de fyllde arton. Falskleg i år flera år

Finns alltid någon som säljer. HB är alltid enkelt att få tag på.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrunkbowl:

Aha, skönt att någon som är "lika" problemet är att jag är väldigt tillbakadragen alltså osäker på om jag skulle vilja se när det spårar ur, skulle på något sätt må dåligt för dem, jag är en som mår mer dåligt för andra än för mig själv...
Grupptryck är nog en av mina värsta fiender... Får se vilka som är kvar efter 20, mina vänners största drömmar är att bli 18 och supa ihjäl sig på krogen...

Det kanske låter som att jag är nonchalant nu men låt dina polare göra bort sig. Det är så många lär sig och som någon tidigare sade så är det deras eget val!

Några enkla råd:
1) Slappna av när du är med på fest och bara studsa med när alla andra studsar! Du kommer ha mycket roligare då och att ha roligt är faktiskt meningen med en fest.

2) Var glad att du är nykter när någon behöver din hjälp om det skulle gå illa.

3) Träna upp ditt luktsinne!!! ALLA kommer försöka supa dig under bordet! Jag tar det faktiskt lite som en sport att lukta mig till alkohol i även de mest utspädda drinkar ^^

Det här kommer ifrån en som alltid lägger sig i när det blir problem, alltid ska vara där det händer och som har varit i fler slagsmål på krogen en vad man bör vara som nykterist! Jag är nog världens näst lyckligaste person( min sambo måste vara lyckligast då hon har mig )!

Edit: Kan även tillägga att min sambo konsumerar alkohol och det är inga problem med det

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på alkohol, utan idioterna du verkar ha kontakt med. Att vissa puckon väljer att överdriva är knappast alkoholens fel. Är bilar skit eftersom vissa kör för fort?
Det är inget som helst fel att dricka med måtta, och utöver att öl eller andra drycker smakar otroligt gott blir man också avslappnad (iaf jag och mina polare) och pratglad.
Att sitta och ta ett par iskalla öl, beställa god mat och glo på Fail compilations på Youtube i glada vänners lag är grymt trevligt.

Du verkar tro att man antingen är nykterist eller alkis, när det i själva verket är fullt möjligt att ha en hälsosam och bra inställning till alkohol.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Vänta vänta. Dom som kalasar på helger blir sällan parkbänkalkisar.
Dom bygger upp social kompetens som väger mer än många studier, så det är mer troligt att dom får bättre jobb.

Jag vill inte försvara alkoholet som jag själv inte förtär, men lite realistisk får man vara också.

Min oro som jag byggde upp tog många år att jobba bort. Min syn ändrades när jag spontant beslutade mig en kväll och åka på en musikspelning själv. Mina två första försök att gå in på krogen misslyckades då nerverna spöka. Men sen tog jag mig in, och det var en normal krog för vuxna personer, folk satt ner, levande ljus osv. Jag såg hela spelningen, nykter. Och min uppfattning om utevärlden blev en annan.
- Jag avstår alla företagskalas med mera. Det handlar nog inte lika mycket om alkohol utan kanske rädslan för miljöer jag inte har kontroll över. Detta efter den tid men den vilda alkistjejen som jag ibland fick åka ut och leta efter bland stupfulla äckel som hon hångla med osv.

Poängen med att jag berättar den biten är att det är nog inte dina vänner och deras föräldrar som är problemet, det är nog något mer inom dig själv. Du är rädd för något, och ju tidigare du inser vad desto snabbare kan du hantera det och få en bättre framtid.
- du hör på mig att jag insåg saker sent och upplever mig då missat endel som kunde gjort livet bättre. med eller utan alkohol.

Permalänk
Skrivet av Pinkn00b:

Att inte känna sig tvungen att dricka skadar inte alls, känner flera som inte alls bryr sig om att dricka överhuvudtaget verkar bli vanligare och vanligare.

Känns ju bra att människan utvecklas.
Det finns inget hälsosamt med att dricka, samma sak med rökning, typ: "Nä, nu ska jag ta mig en tagg och försämra konditionen och förkorta livet medans jag riskerar en massa sjukdomar, höhö" ... liksom, varför?!

Skrivet av lassefrasse:

Dom bygger upp social kompetens som väger mer än många studier, så det är mer troligt att dom får bättre jobb.

Det finns ett namn för dessa, helgalkoholister. De är alkoholister precis på samma sätt som periodare, de som super skallen av sig två gånger per år. Frågan för helgalkisar är bara om det blir varje helg tills gränsen är passerad eller om de bryter innan alkoholen tar ut sin rätt.

Sen måste jag säga att om de behöver alkohol för att skaffa ett socialt liv, våga gå ut och prata med folk. Ja, då snackar vi människor som behöver mediciner. Att självmedicinera med "grejjer" är ett tydligt tecken på missbruk.

Permalänk

Klart du kan vara nykterist och partaja. Är många av mina kompisar som är nykterister men vi har roligt iaf på fester (Jag dricker). Jag har inte upplevt någon gång att folk dricker så de ligger på golvet och inte kan röra sig. Jag kanske endast har haft tur. Är 23år, har varit semi-aktiv i föreningar på Chalmers och varit på fester typ en gång per månande. All mina polare dricker måttligt och alkoholen tycker jag själv får mig att slappna av och kan umgås bättre med folk(är lite blyg). Sen för att man drycker betyder inte att man får minnesluckor. Har bara fått lätta minnesluckor en gång.

Har en fråga, är det så att du inte bor i en storstad? Har hört att ute på "landet" så dricks det betydligt mer.

Men som slutsats. Drick inte om du inte vill och troligtvis kommer folk blir mer vuxna senare och drick med måtta.

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_.Anderssons:

Sen för att man drycker betyder inte att man får minnesluckor. Har bara fått lätta minnesluckor en gång.

Det här kan jag varit otydlig med när jag skrev att jag kommer ihåg allt till skillnad ifrån andra. Då menade jag när det verkligen spårar ur och inte för att folk bara smuttat på en cider.

Permalänk
Medlem

Så du mår dåligt pågrund av att dina vänner festar? När jag festar spårar det väldigt sällan ur, visst det kan vara så att jag upplever det annorlunda än du skulle ty jag är full. Men för att jag ska klassa det som en urspårning så borde jag komma ihåg det nästa dag. Jag har aldrig fått en bot full, aldrig varit i bråk full, aldrig förstört eller haft någon annan förstöra ett vänskap full, aldrig gjort något särskilt pinsamt (som jag skäms för mer än någon minut). Men jag har gjort allt detta nyckter.

Det är inget fel med att avstå alkohol, men du har en otroligt pessimistik syn på det hela. Man kan ha roligt utan sprit, men man kan också ha väldigt roligt med sprit. Dina vänner har nog väldigt roligt på festerna, så du kanske ska försöka se det positiva: att de har roligt.

Jag känner också folk som ofta går på fester nycktra och tycker det är kul, går ofta med kompisarna till festerna? Om du har roligt med dem så kanske du ser den ljusa sidan av det hela.

Permalänk
Medlem

Jag är själv nykterist av 3 skäl:

1. Jag gillar inte smaken av alkohol, helt enkelt
2. Självanalyser av folks beteende, hyckleriet som uppstår efter konsumptionen.
3. Farsgubben var alkoholist, hela vägen tills han dog.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Om du med "kalasar på helger" menar att dom dricker alkohol är nog detta bland det dummaste jag läst på Internet.

Social kompetens bygger man inte upp genom alkohol. Social kompetens bygger man upp genom att umgås och interagera med andra människor. Fine, alkohol kan såklart vara en trigger som gör det möjligt, men risken är att man då behöver alkohol för att vara "socialt kompetent". Det finns betydligt bättre verktyg att ta till om man vill träna på sin sociala kompetens. Faktum är att det finns indikationer på att tonåringar som dricker faktiskt får sämre självkänsla och därmed ännu sämre social kompetens. Det är också så att tonåringar som dricker lättare bygger upp ett beroende.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Är de seriösa drickare går de väl redan på krogen? Fan mina kompisar var less på krogen när de fyllde arton. Falskleg i år flera år

Finns alltid någon som säljer. HB är alltid enkelt att få tag på.

Får mig illamående att höra det, kanske skulle bli polis eller nå...

Skrivet av Mr_.Anderssons:

Klart du kan vara nykterist och partaja. Är många av mina kompisar som är nykterister men vi har roligt iaf på fester (Jag dricker). Jag har inte upplevt någon gång att folk dricker så de ligger på golvet och inte kan röra sig. Jag kanske endast har haft tur. Är 23år, har varit semi-aktiv i föreningar på Chalmers och varit på fester typ en gång per månande. All mina polare dricker måttligt och alkoholen tycker jag själv får mig att slappna av och kan umgås bättre med folk(är lite blyg). Sen för att man drycker betyder inte att man får minnesluckor. Har bara fått lätta minnesluckor en gång.

Har en fråga, är det så att du inte bor i en storstad? Har hört att ute på "landet" så dricks det betydligt mer.

Men som slutsats. Drick inte om du inte vill och troligtvis kommer folk blir mer vuxna senare och drick med måtta.

Jag bor på landet, många av mina tjej kompisar kommer dock från stan men festar på landet, inte åt det hållet jag bor utan andra sidan stan eller hur man ska säga, iof är det ingen riktigt stad bor bara några tusen i kommunen.

Får väl se hur många kompisar som stannar:P

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av stimy09:

Om du med "kalasar på helger" menar att dom dricker alkohol är nog detta bland det dummaste jag läst på Internet.

Social kompetens bygger man inte upp genom alkohol. Social kompetens bygger man upp genom att umgås och interagera med andra människor. Fine, alkohol kan såklart vara en trigger som gör det möjligt, men risken är att man då behöver alkohol för att vara "socialt kompetent". Det finns betydligt bättre verktyg att ta till om man vill träna på sin sociala kompetens. Faktum är att det finns indikationer på att tonåringar som dricker faktiskt får sämre självkänsla och därmed ännu sämre social kompetens. Det är också så att tonåringar som dricker lättare bygger upp ett beroende.

Många av mina kompisar som dricker alkohol har även börjat snusa/röka, eller både och samt någon har fått självmordstankar.
Som jag självklart fick hjälpa till med, jag tänker aldrig säga nej till någon, jag har förlorat vänner och jag vet hur det är att inte ha haft någon att prata med när man själv mått dåligt så jag tänker aldrig låta någon hamna i samma sits som mig.
Jag vill inte att någon ska må dåligt och inte ha någon att prata med.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av plutoachilleus:

Så du mår dåligt pågrund av att dina vänner festar? När jag festar spårar det väldigt sällan ur, visst det kan vara så att jag upplever det annorlunda än du skulle ty jag är full. Men för att jag ska klassa det som en urspårning så borde jag komma ihåg det nästa dag. Jag har aldrig fått en bot full, aldrig varit i bråk full, aldrig förstört eller haft någon annan förstöra ett vänskap full, aldrig gjort något särskilt pinsamt (som jag skäms för mer än någon minut). Men jag har gjort allt detta nyckter.

Det är inget fel med att avstå alkohol, men du har en otroligt pessimistik syn på det hela. Man kan ha roligt utan sprit, men man kan också ha väldigt roligt med sprit. Dina vänner har nog väldigt roligt på festerna, så du kanske ska försöka se det positiva: att de har roligt.

Jag känner också folk som ofta går på fester nycktra och tycker det är kul, går ofta med kompisarna till festerna? Om du har roligt med dem så kanske du ser den ljusa sidan av det hela.

Jag anser att man kan ha lika roligt/roligare utan att de kostar lika mycket pengar? Man kanske kan lyckas komma ihåg det dagen efter?

Måste finnas roligare saker än att göra som alla andra för att vara med och vara "cool", man får en riktig fet "cool" stämpel där jag bor om man festar/dricker.
Missuppfatta mig inte

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av stimy09:

Han beskriver att han är hemma medans hans vänner festar. Man bygger ingen riktig social förmåga genom att sitta hemma ensam.
I mina övriga textrader nämner jag att jag inte manar till att dricka alkohol, att jag själv inte dricker, och att man inte behöver dricka.
- Men att uppbyggnaden av social förmåga är viktig sen i arbetslivet för att själv må bra.
- Om han släpper sitt hat emot alkoholet och lägger energin på komma på alternativ till att inte bli hemma sittande ensamvarg så kommer hans liv bli bättre än mitt ensamma liv blev. Det är en annan miljö efter skoltiden, då försvinner bonusvännerna och man får försöka bygga upp något nytt igen.
- och för socialisera behövs oftast erfarenheter. Vilket man får minimalt av hemma. Ut och upplev saker, få minnen, så har man saker att prata om. Det kräver inte alkohol för göra detta, men det är läskigt om man inte övat i tidig ålder.

Permalänk
Medlem

Dricker inte heller alls av princip. Helt ointresserad av allt vad sådana "fester" heter med. Jag vet att det finns de som dricker med måtta, men personligen har jag inte lust att ha i mig tanke-påverkande medel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

IMO är det nog inte spriten som är problemet....

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Dricker inte heller alls av princip. Helt ointresserad av allt vad sådana "fester" heter med. Jag vet att det finns de som dricker med måtta, men personligen har jag inte lust att ha i mig tanke-påverkande medel.

Vi tänker precis lika.

Visa signatur