Dålig emballering av försändelse

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med (§1)*
moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

När tråden startades hade jag noterat hur dåligt emballaget faktiskt var och ville meddela Inet så de kan förbättra rutinerna. Nu visar det sig istället att sådan paketering istället är normalt men att Inet verkar arbeta på att få till bättre passande lådor.

När det nu visar sig att man faktiskt riskerar att få så här dåligt emballerade försändningar från Inet så kommer jag, som jag redan uttryckt mig, att undvika att handla från den butiken den närmaste tiden.
Till skillnad från dig så ser du, om du faktiskt läser tråden, att många faktiskt bryr sig om hur produkterna skickas. I och med att Inet har ansvar för frakten till kund är det viktigt att försändelserna faktiskt håller hela vägen. Om du handlat från någon annan butik så vet du att de skickar stabila kartonger som klarar fraktbolagets ganska våldsamma hantering hela vägen. Insidan av ytterembalaget fylls upp för att stabilisera kartongen. Det har inte gjorts här.

Varför tog jag emot försändelsen? Jag får SMS om att försändelsen är levererad, jag hämtar den när jag slutat och är stressad men lång kö efter mig. Märker först när jag är klar och lyfter upp hur ranglig kartongen är men då jag faktiskt ser allt jag beställt i kartongen så tar jag emot den. Surfplattan ligger synlig i toppen, nätdelens tyngd känns i botten.

Försök inse hur irriterande det är om försändelsen är förstörd inklusive innehållet när det efterlängtade paketet kommit med posten. När ens order paketeras som i det här fallet så ökar risken rejält. Läser du tråden så ser du att någon dessutom arbetat med leveranser och själv vet hur hanteringen sker. Posten är inte direkt hemlig med deras hantering utan har riktlinjer man bör följa för att försändelserna ska överleva deras hantering. Ja, mina grejer överlevde men nu har jag påtalat problemet till Inet och förhoppningsvis behöver nästa kund, kanske rent av du, riskera att få din försändelse förstörd.

Jag har läst tråden, och många verkar bry sig mer om emballaget istället för produkten de verkligen har beställt. När jag beställer en produkt så vill jag ha produkten hel och ren. Spelar ingen roll hur emballaget ser ut bara produkten är hel. Ser emballaget skadat ut så antecknar vi det när jag hämtar ut/tar emot paketet. Skulle det vara någonting som är skadat så får jag ersättning för det sen. Det är företaget som jag köper ifrån som står risken vid frakten så bara jag får min vara intakt så bryr jag mig inte om hur de har skickat den till mig.

Men för all del, ni som vill betala mer för kartonger och emballage får väl göra det. Hoppas det inte drabbar mig bara....

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Jag har läst tråden, och många verkar bry sig mer om emballaget istället för produkten de verkligen har beställt. När jag beställer en produkt så vill jag ha produkten hel och ren. Spelar ingen roll hur emballaget ser ut bara produkten är hel. Ser emballaget skadat ut så antecknar vi det när jag hämtar ut/tar emot paketet. Skulle det vara någonting som är skadat så får jag ersättning för det sen. Det är företaget som jag köper ifrån som står risken vid frakten så bara jag får min vara intakt så bryr jag mig inte om hur de har skickat den till mig.

Men för all del, ni som vill betala mer för kartonger och emballage får väl göra det. Hoppas det inte drabbar mig bara....

Du har ju missat poängen, bättre emballage minskar ju risken för att man ska behöva krångla med att skicka tillbaka och vänta på en ersättare. Vem vill hålla på med den biten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Tycker många värkar vara så ytliga, är ju insidan som räknas?
Inet sa ju själva att dem tagit fram denna variant med hjälp av posten och Inet hade ju inte sett någon ökad del av fraktskador sen dem börja använda denna variant.
Ser väl bara en nackdel isåfall, och det är väl om man ska returnera en vara, men jag har en inet hyffsat nära så åker hellre dit då och lämnar på plats . Det är viktigare för mig isåfall att den sidan jag beställer ifrån har en fysisk butik också.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyzed:

Jag har läst tråden, och många verkar bry sig mer om emballaget istället för produkten de verkligen har beställt. När jag beställer en produkt så vill jag ha produkten hel och ren. Spelar ingen roll hur emballaget ser ut bara produkten är hel. Ser emballaget skadat ut så antecknar vi det när jag hämtar ut/tar emot paketet. Skulle det vara någonting som är skadat så får jag ersättning för det sen. Det är företaget som jag köper ifrån som står risken vid frakten så bara jag får min vara intakt så bryr jag mig inte om hur de har skickat den till mig.

Men för all del, ni som vill betala mer för kartonger och emballage får väl göra det. Hoppas det inte drabbar mig bara....

Tråden diskuterar inte själva innehållet i kartongen utan huruvida kartongen är undermålig. Ingen här bryr sig om hur ytterkartongen på försändelsen ser ut, det är något Falcon fick för sig i början av tråden. Vad flera av oss vill är att vara säkra på en problemfri leverans av de produkter vi redan betalat för. Jag tvivlar på att, i detta fall, Inet vill hantera en massa leveransproblem som riskerar att irritera kunden och kanske förlora denna till en konkurrent framöver.

När ytterkartongen är i ett sånt skick att den knappt håller ihop så har det blivit fel någonstans vilket var vad jag tog upp med tråden. De svarta remmarna ska normalt sett sitta åt så pass att de skär in i kartongen och håller ihop denna. Den leverans jag fick gör dessa inte det utan sitter löst vilket bör gå att se på bilderna.
Min leverans gick trots detta ändå bra, men behövde ändå rapporteras så att nästa person som får sin order skickad inte behöver riskera samma sak. Inet har tagit till sig problemet och förhoppningsvis kommer framtida beställningar, kanske din, inte behöva riskera samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Ser emballaget skadat ut så antecknar vi det när jag hämtar ut/tar emot paketet. Skulle det vara någonting som är skadat så får jag ersättning för det sen. Det är företaget som jag köper ifrån som står risken vid frakten så bara jag får min vara intakt så bryr jag mig inte om hur de har skickat den till mig.

Det fungerar inte. Eller, jag ska säga, det fungerar inte här. Det är möjligt det beror på vem som har hand om posten i ditt lokala område, men här är det en liten ICA nära. De har ingen möjlighet, vilja, kompetens, för att anteckna en skada. Hämtar man ut ett uppenbart skadat paket, men inte får gjort en anteckning anses försändelsen ha varit ok, och det spelar ingen roll vad du säger. Är produkten fysiskt trasig och du försöker hänvisa till emballagets tillstånd, blir det kalla handen, eftersom det skulle ha gjorts en anteckning. Så numera tar jag helt enkelt inte emot uppenbart trasiga försändelser, om varan har några som helst garantier. Det är lagom kul att få höra att man måste ha orsakat skadan själv, för det där hade man ju sett när man hämtade ut försändelsen, och därför fått gjort en anteckning...

Postens service sedan postkontoren stängde... Fy fan.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Årets packning vinner ni inte.

Det är väl pingvinstången som kostar för mycket nu när vinsterna skall maximeras.

Ekvation för möjlig lösning: Bättre emballage - pingvinstång = samma vinstnivå

Tänk er längden på tråden och dramat här i forumet den dagen Inet meddelar att man inte längre skickar med pingvinstång utan istället satsar på bättre emballage. Då gäller det att ha mycket popcorn redo

Permalänk
Medlem
Skrivet av morper:

Ekvation för möjlig lösning: Bättre emballage - pingvinstång = samma vinstnivå

Tänk er längden på tråden och dramat här i forumet den dagen Inet meddelar att man inte längre skickar med pingvinstång utan istället satsar på bättre emballage. Då gäller det att ha mycket popcorn redo

Det har du tyvärr rätt i.
Men jag fattar inte. Hade det varit en chokladkaka värd 20kr.
Men en pingvinstång kostar 2.50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det har du tyvärr rätt i.
Men jag fattar inte. Hade det varit en chokladkaka värd 20kr.
Men en pingvinstång kostar 2.50.

Jag kan bara hålla med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Man kan inte få allt och felfritt varje gång. Butiker går på högvarv och likaså transporterna. Kör själv dhl från och till göteborg. Fraktpriser är skrämande låga och man få väl den emballering man betalar för? Fri frakt antar jag. Men de är klart. Skicka man på andra hållet som retur så ska de vara väldigt bra emballerat. Går ju alltid att retunera utan att hämta utt de pga frakt skada. De hade jag gjort.

Det är fri frakt, ja. Men när man handlar på Inet är det ju ofta stora summor. @20kr betalade 5k till exempel, då är det inte okej att få ett så illa tilltygat paket, även om frakten må vara gratis för konsumenten. Punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Bara för att ni ska ha något att jämföra med så lägger jag upp en bild på ett paket jag hämtade ut från CDON idag. Där kan man snacka om rejält med bubbelplast!

Så inga problem att använda en större förpackning men fylla ut tomrummet.
Borde väl snarare vara regel än undantag när man skickar lite mer värdefulla produkter.

http://i68.tinypic.com/vg6a80.jpg

Fast det där är fel åt andra hållet, inte direkt miljövänligt att frakta runt luft i lastbilar/flygpla/whatever...
Påpekat detta flertalet gånger för cdon, men det är väl tyvärr lättare att fylla med luft än att lagerhålla fler storlekar på kartong...

Permalänk
Inet

Vi tänkte att vi skulle reda ut lite hur våra rutiner ser ut när det kommer till packning. Nedan har ni våra två rutiner som ska gälla när vi packar varor och är framtagna ihop med Posten som har väldigt hårda regler för sånt här om man vill att försäkringar och annat ska gälla. Allt är noga reglerat och testat för att säkra upp att det ska tåla en hårdare hantering.

Rutin 1: Packning in en vik-kartong:

Steg 1:
Moderkort och processor - en rätt vanlig order hos oss.

Steg 2:
Processorn (eller andra ömtåligare produkter t ex mekaniska hårddiskar) får ett lager bubbelplast och en egen vik-kartong.

Steg 3:
Den egna vik-kartongen för processorn buntas separat. Notera "kanterna" som finns runtom - det är med flit för att absorbera stötar och säkra upp mot t ex fallskador.

Steg 4:
Processorn läggs sedan tillsammans med moderkortet i en större vikkartong. (Notera pingvinhållaren )

Steg 5:
Allt viks ihop..

Steg 6:
Buntas ordentligt med buntband och fraktsedel klistras på.

Steg 7:
Ordern är färdigpackad och redo att gå iväg till slutkund!

Dold text

Rutin 2: Packning av order som inte får plats i en vik-kartong:

Steg 1:
En större order där alla produkter inte får plats i en av våra vik-kartonger.

Steg 2:
Hårddiskarna får ett eget lager bubbelplast och vik-kartong precis som processorn.

Steg 3:
Alla varor paketeras i en "vanlig" kartong.

Steg 4:
Överflödigt utrymme fylls upp med bubbelplast för att säkra att varor inte studsar runt.

Steg 5:
Kartongen buntas ordentligt.

Steg 6:
Och sist åker fraktlappen på och ordern är reda att gå iväg till slutkund!

Dold text
Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Inet:

Vi tänkte att vi skulle reda ut lite hur våra rutiner ser ut när det kommer till packning. Nedan har ni våra två rutiner som ska gälla när vi packar varor och är framtagna ihop med Posten som har väldigt hårda regler för sånt här om man vill att försäkringar och annat ska gälla. Allt är noga reglerat och testat för att säkra upp att det ska tåla en hårdare hantering.

Rutin 1: Packning in en vik-kartong:

Steg 1:
Moderkort och processor - en rätt vanlig order hos oss.
http://www.inet.se/gfx/ext/packning/vik-kartong_1.jpg

Steg 2:
Processorn (eller andra ömtåligare produkter t ex mekaniska hårddiskar) får ett lager bubbelplast och en egen vik-kartong.
http://www.inet.se/gfx/ext/packning/vik-kartong_2.jpg

Steg 3:
Den egna vik-kartongen för processorn buntas separat. Notera "kanterna" som finns runtom - det är med flit för att absorbera stötar och säkra upp mot t ex fallskador.
http://www.inet.se/gfx/ext/packning/vik-kartong_3.jpg

Steg 4:
Processorn läggs sedan tillsammans med moderkortet i en större vikkartong. (Notera pingvinhållaren )
http://www.inet.se/gfx/ext/packning/vik-kartong_4.jpg

Steg 5:
Allt viks ihop..
http://www.inet.se/gfx/ext/packning/vik-kartong_5.jpg

Steg 6:
Buntas ordentligt med buntband och fraktsedel klistras på.
http://www.inet.se/gfx/ext/packning/vik-kartong_6.jpg

Steg 7:
Ordern är färdigpackad och redo att gå iväg till slutkund!
http://www.inet.se/gfx/ext/packning/vik-kartong_7.jpg

Dold text

Rutin 2: Packning av order som inte får plats i en vik-kartong:

Steg 1:
En större order där alla produkter inte får plats i en av våra vik-kartonger.
http://www.inet.se/gfx/ext/packning/vanlig-kartong_1.jpg

Steg 2:
Hårddiskarna får ett eget lager bubbelplast och vik-kartong precis som processorn.
http://www.inet.se/gfx/ext/packning/vanlig-kartong_2.jpg

Steg 3:
Alla varor paketeras i en "vanlig" kartong.
http://www.inet.se/gfx/ext/packning/vanlig-kartong_3.jpg

Steg 4:
Överflödigt utrymme fylls upp med bubbelplast för att säkra att varor inte studsar runt.
http://www.inet.se/gfx/ext/packning/vanlig-kartong_4.jpg

Steg 5:
Kartongen buntas ordentligt.
http://www.inet.se/gfx/ext/packning/vanlig-kartong_5.jpg

Steg 6:
Och sist åker fraktlappen på och ordern är reda att gå iväg till slutkund!
http://www.inet.se/gfx/ext/packning/vanlig-kartong_6.jpg

Dold text

Det där ser klart bättre ut än med min leverans iallafall. Förhoppningsvis är skicket på packningen mer i stil med detta vid nästa köp.

Permalänk
Medlem

Tycker Rutin två är bättre med 6st pingvinstänger

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Inet:

Vi tänkte att vi skulle reda ut lite hur våra rutiner ser ut när det kommer till packning. Nedan har ni våra två rutiner som ska gälla när vi packar varor och är framtagna ihop med Posten som har väldigt hårda regler för sånt här om man vill att försäkringar och annat ska gälla. Allt är noga reglerat och testat för att säkra upp att det ska tåla en hårdare hantering.

Rutin 1: Packning in en vik-kartong:

Steg 1:
Moderkort och processor - en rätt vanlig order hos oss.
http://www.inet.se/gfx/ext/packning/vik-kartong_1.jpg

Steg 2:
Processorn (eller andra ömtåligare produkter t ex mekaniska hårddiskar) får ett lager bubbelplast och en egen vik-kartong.
http://www.inet.se/gfx/ext/packning/vik-kartong_2.jpg

Steg 3:
Den egna vik-kartongen för processorn buntas separat. Notera "kanterna" som finns runtom - det är med flit för att absorbera stötar och säkra upp mot t ex fallskador.
http://www.inet.se/gfx/ext/packning/vik-kartong_3.jpg

Steg 4:
Processorn läggs sedan tillsammans med moderkortet i en större vikkartong. (Notera pingvinhållaren )
http://www.inet.se/gfx/ext/packning/vik-kartong_4.jpg

Steg 5:
Allt viks ihop..
http://www.inet.se/gfx/ext/packning/vik-kartong_5.jpg

Steg 6:
Buntas ordentligt med buntband och fraktsedel klistras på.
http://www.inet.se/gfx/ext/packning/vik-kartong_6.jpg

Steg 7:
Ordern är färdigpackad och redo att gå iväg till slutkund!
http://www.inet.se/gfx/ext/packning/vik-kartong_7.jpg

Dold text

Rutin 2: Packning av order som inte får plats i en vik-kartong:

Steg 1:
En större order där alla produkter inte får plats i en av våra vik-kartonger.
http://www.inet.se/gfx/ext/packning/vanlig-kartong_1.jpg

Steg 2:
Hårddiskarna får ett eget lager bubbelplast och vik-kartong precis som processorn.
http://www.inet.se/gfx/ext/packning/vanlig-kartong_2.jpg

Steg 3:
Alla varor paketeras i en "vanlig" kartong.
http://www.inet.se/gfx/ext/packning/vanlig-kartong_3.jpg

Steg 4:
Överflödigt utrymme fylls upp med bubbelplast för att säkra att varor inte studsar runt.
http://www.inet.se/gfx/ext/packning/vanlig-kartong_4.jpg

Steg 5:
Kartongen buntas ordentligt.
http://www.inet.se/gfx/ext/packning/vanlig-kartong_5.jpg

Steg 6:
Och sist åker fraktlappen på och ordern är reda att gå iväg till slutkund!
http://www.inet.se/gfx/ext/packning/vanlig-kartong_6.jpg

Dold text

Ser mycket bättre ut