Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Dålig wifi hastighet

Hej

Jag har får ganska dålig internet hastighet på min stationära med wifi ganska ofta ibland kan den sjunka ner 1-3mbit. sen så kan det bli bra en stund sen samma sak. Min lina är 100/10 lina från Bredband2 det var likadant när jag har bredbandsbolaget. Fast med min mobil och laptop så verkar det fungera fint det är bara med min stationära det verkar strula.

Jag har moderkortet

Asus Z87I-Pro

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2020906

Jag har även skruvat på antenner direkt på moderkortet vilket jag upplever ger lite bättre hastighet men endån kasst.

Jag har även provat denna här.

ASUS PCE-AC68 AC1900

https://www.komplett.se/product/800007/datorutrustning/ntverk...

Vilket gav liknade resultat bra ett tag men även kass hastighet lite då och då. detta börjar bli riktigt fustrerande.

Är det någon som vet hur man kan fixa detta eller vart kan man köpa en wifi usb eller så som är stabil som ger bra hastighet hela tiden.

Min router som jag kör med är Asus RT-N66U

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218

Tack

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har ställt datorn på ett sådant sätt så signalerna släcks? Står datorn i ett hörn med ett par väggar till routern, ja då får du ju självklart störningar. Kör du på 2.4 eller 5.0, är det skillnad mellan?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Datorn står inte i något hörn jag kör just nu på 5 men har även provat med 2.4 samma sak där

Permalänk
Medlem
Skrivet av emmisapp:

Datorn står inte i något hörn jag kör just nu på 5 men har även provat med 2.4 samma sak där

Ah, du har alltså ett par väggar mellan. Testa med fri sikt antenn-antenn för att se om det nu är störningar på det trådlösa.

Föresten, när du säjer att hastigheten är kass... är det uppmätt eller gissar du? Eller är det latenstider du menar? Du har inte kontrollerat om du har lite drivrutinsfel eller liknande (gör det också, aldrig fel).

Bor du i lägenhet, kan grannarna störa osv... hmm, usb-dongle är ju givetvis riktigt dåligt, kör inte med det om du har krav på förbindelsen.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@emmisapp:
Ladda ner wifi-analyzer (app) och titta hur det ser ut på kanalerna där du bor

Permalänk
Medlem

jag upplever den skit kass ganska ofta och när jag mäter mot bredbandskollen så visar den 1-3mbit ca när den e som kass

wifi styrkan visar full räckvidd osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av emmisapp:

jag upplever den skit kass ganska ofta och när jag mäter mot bredbandskollen så visar den 1-3mbit ca när den e som kass

wifi styrkan visar full räckvidd osv

Räckvidd? Du ser signalstyrka, inte överföringshastighet.

Se även över firmware på routern.
Oklart om du har kollat det övriga, återkom när du vet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

routern är uppdaterad till den senaste fw mellan routern och datorn så är det 1 vägg i mellan dom och avståndet mellan routern och datorn är ca 4 meter. internethastigheten via bredbandskollen det är där den brukar visa 1-3mbit i hastighet ibland kan den vara så slå att inte ens bredbandskollen fungerar.

Jag har ingen möjlighet att ha routern i samma rum som datorn eftersom bredbandsuttaget är i hallen ska jag ha den i rummet då måste jag dra en lång kabel då kan jag lika bra köra med kabel direkt if that was the case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emmisapp:

routern är uppdaterad till den senaste fw mellan routern och datorn så är det 1 vägg i mellan dom och avståndet mellan routern och datorn är ca 4 meter. internethastigheten via bredbandskollen det är där den brukar visa 1-3mbit i hastighet ibland kan den vara så slå att inte ens bredbandskollen fungerar.

Jag har ingen möjlighet att ha routern i samma rum som datorn eftersom bredbandsuttaget är i hallen ska jag ha den i rummet då måste jag dra en lång kabel då kan jag lika bra köra med kabel direkt if that was the case.

Det är egalt i felsökningssyfte.

Du är med på att du letar efter ett fel, eller hur? Vill du inte felsöka eller ändra på saker, sitt där med 1mbit då, det slutar inte vara fel bara för att du vill det.

Visa signatur

Permalänk

Låter helt otroligt att du bara får ett par Mbit med bara 4 meter mellan router och dator. Måste vara din leverantör som är kass. Jag kör trådlöst 50/10 med 2 betongväggar och ca 6 meter mellan burk o router och jag får i alltid runt 52/11/13ms i bredbandskollen. (comhem kabel & Netgear 300mbit USB sticka)

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Underklockaren:

Låter helt otroligt att du bara får ett par Mbit med bara 4 meter mellan router och dator. Måste vara din leverantör som är kass. Jag kör trådlöst 50/10 med 2 betongväggar och ca 6 meter mellan burk o router och jag får i alltid runt 52/11/13ms i bredbandskollen. (comhem kabel & Netgear 300mbit USB sticka)

Han beskriver i trådstarten att det är enbart på den enheten, oklart hur det är leverantören som är kass... utveckla gärna hur det hänger ihop.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur står din router då?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

routern står på hatthyllan. och till Gurk jag har svarat på alla frågorna som du har ställt så vad e problemet berätta gärna vad det är som jag inte har svarat på som du har ställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emmisapp:

routern står på hatthyllan. och till Gurk jag har svarat på alla frågorna som du har ställt så vad e problemet berätta gärna vad det är som jag inte har svarat på som du har ställt.

Nej, du missade att felsöka... loggboken och detta:

Skrivet av emmisapp:

Det är egalt (fullständigt irrelevant) - vid felsökning. Det tar 2 minuter av din tid, maximalt... att flytta datorn och/eller routern för att felsöka och se om det är väggen eller routerns placering som påverkar. Men det är omöjligt ju. Då får du sitta där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du vill alltså inte felsöka på uppmaningar? Vad förväntade du dig för typ av svar?

"Starta om routern så blir allt bra igen"

Dra ner något wifiverktyg, du har ett förslag ovan. Med hjälp av ett sådant kan du se om ditt nätverk konkurrerar med någon grannes och då löser du ditt problem genom att byta till en ledig kanal.

Permalänk
Hedersmedlem

De nätverkskorten som har antenner rätt ut från en PCIe plats eller direkt från moderkortet är väldigt mycket lotteri när det gäller hur mycket av signalen som din datorlåda suger upp. Lådor till stationära datorer är ofta väldigt bra på att dämpa WiFi-signal.

Köp ett trådlöst nätverkskort med USB-anslutning och en förlängningssladd till USB så att du kan montera upp nätverkskortet tex på sidan av skärmen eller liknande. Det ska sitta så fritt som möjligt.

Det kan fortfarande vara lönt att felsöka de andra alternativ du fått här i tråden. Det är inte säkert att din dåliga hastighet beror på att datorlådan dämpar signalen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurk:

Det är inte så att du har ställt datorn på ett sådant sätt så signalerna släcks? Står datorn i ett hörn med ett par väggar till routern, ja då får du ju självklart störningar. Kör du på 2.4 eller 5.0, är det skillnad mellan?

Förklara detta med hörnet?

Har haft problem med WiFi sedan jag bytte router och använder den gamla routern endast som AP, men även flyttat AP'n till ett hörn. Inte orkat felsöka än, men skulle vara skönt om det var ett så enkelt problem.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus Z87 Expert moderkort som jag tror har en likadan Wifilösning som ditt Z87 Prokort. Du har inte dålig kontakt mellan antenn och moderkort? Jag har haft ett gäng Wifi klienter under åren och denna är den bästa. Hade tidigare Netgears PCI baserade Wifiklient med ett annat moderkort. Har inga problem att klämma ut ~95 Mbps med bredbandskollen på min 100 Mbps. Har min AP ca 4 meter från min desktop som står bakom en vägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Förklara detta med hörnet?

Har haft problem med WiFi sedan jag bytte router och använder den gamla routern endast som AP, men även flyttat AP'n till ett hörn. Inte orkat felsöka än, men skulle vara skönt om det var ett så enkelt problem.

Jo, av rent estetiska och/eller praktiska skäl ställs router och stationär dator gärna rums hörn. För bästa räckvidd och minsta störningar så ska antennen (oavsett router/ap eller till datorn) placeras så öppet som möjligt. Det är "designreglerna" om du så önskar. En del placerar router eller ap i taket i större samlingssalar av den anledningen, för det blir bättre då.

Sedan kan du få rätt spännande inteferensproblem om du lyckas ställa routern så den studsar signalen i en vägg (gärna hörn för att dubbla problemet) mot sig själv. Draget rakt ur r*ven tror jag skillnaden mellan topp och dal på en wifi-signal är 10cm (eller 20? däromkring iaf) varpå en förflyttning av routern med typ 10cm åt något håll (upp/ner/fram/bak/höger/vänster) kunde i vissa extrema fall rätta till det.

//edit - ska googla och korrigera den siffran där efter middagen.

//edit - 12.5cm - kunde ju ha tryckt miniräknaren där, men avsaknad av mat och en lätt lusse-hangover... ja, sorry.
//edit - ljusets hastighet (meter per sekund) / frekvens (hz eller svängningar per sekund) = våglängd, i meter (300,000,000 / 2,400,000,000 = 0.125)

Visa signatur