Följ Black Week på SweClockers

Nytt 390 - datorn stänger av sig när det får jobba för hårt

Permalänk
Medlem

Nytt 390 - datorn stänger av sig när det får jobba för hårt

Jag stoppade in ett Sapphire R9 390 Nitro i datorn idag (se signatur) och började spela Witcher 3. Efter ett tag stänger datorn av sig helt, och det är väldigt varmt inne i chassit. Jag kan inte starta om datorn direkt, utan något måste tydligen få svalna lite, men jag vet inte vad.

Vid normal användning är det inga som helst problem, men när kortet måste slita lite så händer något.

Hur skall jag ta reda på vad det är? Är det CPU:n som blir för varm, nätagget eller kanske grafikkortet?

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Kör ett stresstest och kolla din temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Jag stoppade in ett Sapphire R9 390 Nitro i datorn idag (se signatur) och började spela Witcher 3. Efter ett tag stänger datorn av sig helt, och det är väldigt varmt inne i chassit. Jag kan inte starta om datorn direkt, utan något måste tydligen få svalna lite, men jag vet inte vad.

Vid normal användning är det inga som helst problem, men när kortet måste slita lite så händer något.

Hur skall jag ta reda på vad det är? Är det CPU:n som blir för varm, nätagget eller kanske grafikkortet?

Ladda ner msi afterburner och följ denna guide så ser du hur alla temperaturer osv.
http://m.youtube.com/watch?v=OZx8PbFmeEM

Visa signatur

| i5 2500k @4.3GHz | Noctua NH-D14
| Asus p8p67-m PRO| 8gb Corsair Vengance LP
| GTX 780 | Samsung 840 120gb| FD Define mini

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätaggregat??
Edit: jag skulle också ladda hem.Intel burn test för att se om cpun överhettad och msi afterburner för att kolla grafikkortatemperaturer:)

Permalänk
Medlem

Cooler master 700watt? Länka gärna exakta specifikationer på nätagget. Låter precis som att det är fel på nätagget.

Prova att ladda ner Whocrashed också och kolla om den ger något.

Visa signatur

4080 super, 5800x3d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ruzikx:

Cooler master 700watt? Länka gärna exakta specifikationer på nätagget. Låter precis som att det är fel på nätagget.

Prova att ladda ner Whocrashed också och kolla om den ger något.

TS spec drar knappt hälften av det han kan få ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

TS spec drar knappt hälften av det han kan få ut.

Fast är det ett 10 år gammalt nätagg ur budgetsegmentet kan det mycket väl vara det som är fel, minns du gamla ace of sweden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@IshethZenunim:

390 är har grymt bra kylare som får bort värmen ifrån GPUn, dock så får den inte ut värmen ur chassit.
Ta en titt på dina CPU temps, då jag gissa att det är din CPU som tvingar en avstängning

HW monitor är ett simpelt och bra program:
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast är det ett 10 år gammalt nätagg ur budgetsegmentet kan det mycket väl vara det som är fel, minns du gamla ace of sweden.

Jodå men sedan tror jag inte att CM går att jämföra med ace, haha

äger själv ett 500w v2 och kör på ett hederligt 7800gtx utan problem

Permalänk
Medlem

Tror jag listade ut vad problemet är. Jag startade Skyrim och kollade temperaturerna med HWMonitor och CoreTemp, och min CPU gick upp i som mest 71 grader. Antagligen damm i kylflänsarna. Skulle beställt tryckluft på burk också. :c

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Tror jag listade ut vad problemet är. Jag startade Skyrim och kollade temperaturerna med HWMonitor och CoreTemp, och min CPU gick upp i som mest 71 grader. Antagligen damm i kylflänsarna. Skulle beställt tryckluft på burk också. :c

Kom ihåg att montera bort fläktarna eller hålla de stilla medan du blåser annars kan de förstöras.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@IshethZenunim:

390 är har grymt bra kylare som får bort värmen ifrån GPUn, dock så får den inte ut värmen ur chassit.
Ta en titt på dina CPU temps, då jag gissa att det är din CPU som tvingar en avstängning

HW monitor är ett simpelt och bra program:
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

71c är en okej temp och bör inte leda till system halt.
Testa spela en stund utan chassivägg, får du inte problemet då så kan du helt utesluta värmeproblem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

71 grader är inte farligt men rör det sig om 100 grader så är det problem. Hur ser tempen ut hos gpun?

Under 50 grader. Jag testade GPU- och CPU-stresstest med Heavy Load nu, och CPU:n gick upp i 84 grader direkt, men GPU:n låg kvar under 50, så det måste vara CPU-kylaren som är full av damm.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Under 50 grader. Jag testade GPU- och CPU-stresstest med Heavy Load nu, och CPU:n gick upp i 84 grader direkt, men GPU:n låg kvar under 50, så det måste vara CPU-kylaren som är full av damm.

Personligen hade jag rengjort både kylaren och kört på ny kylpasta och prövat igen.

Permalänk
Medlem

Osäker på AMD's cpuer men 84grader brukar inte få datorn att stängas av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tompanhuhu:

Kanske har fel själv kom ihåg att gränsen låg vid 80 grader för amd och 100 grader för intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Personligen hade jag rengjort både kylaren och kört på ny kylpasta och prövat igen.

Skrivet av Tompanhuhu:

Jag har fått för mig att man ska hålla bulldozer processorer under 65c helst 60. Jag har alltid kört mina AMD processorer i max 60 c i alla fall och det har fungerat för mig Sen beror det på vilket program man kikar i skiljar många grader mellan Coretemp och Occt för mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har fått för mig att man ska hålla bulldozer processorer under 65c helst 60. Jag har alltid kört mina AMD processorer i max 60 c i alla fall och det har fungerat för mig Sen beror det på vilket program man kikar i skiljar många grader mellan Coretemp och Occt för mig.

Såg det nu XD, haha

these are "CORE TEMPS" remember... you can check this link before read maximum temperatures for each AMD CPU (Thanks to ALUCARDVPR) -> http://www.overclock.net/t/1128821/amd-temp-information-and-g...
All Athlon II x2's max temps are -> 74~75'C
Athlon II x3 Series -> 73'C
Athlon II x4 Series -> 71'C
Phenom II x2 5XX Series -> 70'C
Phenom II x3 7XX Series -> 73'C
Phenom II x4 8XX Series -> 71'C
Phenom II x4 9 Series 95W -> 71'C
Phenom II x4 9 Series 125/140W -> 62'C
Phenom II x6 1035T/1045T(new released)/1055T 95W -> 71'C
Phenom II x6 1055T (125W) 1065T 1075T 1090T 1100T -> 62'C
FX8120/FX8150 (BULLDOZERS) -> 61'C
FX6100/FX4100 -> 70'C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Kanske har fel själv kom ihåg att gränsen låg vid 80 grader för amd och 100 grader för intel?

90 och 105 tror jag det är.. Intel diffar lite från olika Generationer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Såg det nu XD, haha

these are "CORE TEMPS" remember... you can check this link before read maximum temperatures for each AMD CPU (Thanks to ALUCARDVPR) -> http://www.overclock.net/t/1128821/amd-temp-information-and-g...
All Athlon II x2's max temps are -> 74~75'C
Athlon II x3 Series -> 73'C
Athlon II x4 Series -> 71'C
Phenom II x2 5XX Series -> 70'C
Phenom II x3 7XX Series -> 73'C
Phenom II x4 8XX Series -> 71'C
Phenom II x4 9 Series 95W -> 71'C
Phenom II x4 9 Series 125/140W -> 62'C
Phenom II x6 1035T/1045T(new released)/1055T 95W -> 71'C
Phenom II x6 1055T (125W) 1065T 1075T 1090T 1100T -> 62'C
FX8120/FX8150 (BULLDOZERS) -> 61'C
FX6100/FX4100 -> 70'C

Det var ju inte mycket värme den klarade!

Permalänk
Medlem

Har bytt kylpasta nu, flänsarna var tyvärr ganska rena, så det får nog bli en ny kylare. Jag har i alla fall öppnat chassit och ställt upp alla fläktkontroller till max. Det låter och känns som att jag sitter bredvid en jetmotor, men förhoppningsvis hjälper det något om CPU:n inte får 60-gradig luft rakt in i kylaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har bytt kylpasta nu, flänsarna var tyvärr ganska rena, så det får nog bli en ny kylare. Jag har i alla fall öppnat chassit och ställt upp alla fläktkontroller till max. Det låter och känns som att jag sitter bredvid en jetmotor, men förhoppningsvis hjälper det något om CPU:n inte får 60-gradig luft rakt in i kylaren.

Jag skulle också satsat på ett nytt nätagg. Jag har ett på 1000W i min och kör ett R9 390 kort.
Våra kort kräver ett nätagg på 750W, kolla länken nedan:

https://www.komplett.se/product/846401/datorutrustning/grafik...

Visa signatur

Moderkort - Asus Rog Maximus XI Hero (WI-FI)
GPU - GTX 1080 ti
CPU - i9 9900K
Minne - 64GB 3200Mhz
Hårddisk - 500GB + 2TB + 2TB

Permalänk
Avstängd

Antar att du använder Stock-kylaren? AMD´s alternativ är kända för att ha en hög ljudnivå under load.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Vad har du för kylare?

Skrivet av mikew91:

Jag skulle också satsat på ett nytt nätagg. Jag har ett på 1000W i min och kör ett R9 390 kort.
Våra kort kräver ett nätagg på 750W, kolla länken nedan:

https://www.komplett.se/product/846401/datorutrustning/grafik...

Nja har man ett nätaggregatet av bra kvalitet fungerar ett 500w kika på swecloxkers test av R9 390 och vad den drar

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag hade detta problem med min 8320 då stängde datorn av sig men bara när jag spelade watchdogs, stressade CPU och fick kanske runt 75 grader och testade GPU men fick inte fram felet, dock när jag stressade CPU och GPU samtidigt så for CPU tempen upp till vad jag minns 85 grader och där dog också datorn. Köpte mig en CM EVO 212 kylare så försvann problemet och gick aldrig över 65 grader igen vilket jag tror är den rekommenderade max tempen på CPU´n

Permalänk

Hade själv samma problem tidigare med mitt R9 290 att efter ett tags spelande så bara tvärdog datorn och det visade sig vara dels nätagg och moderkorts problem.

Visa signatur

Dator:
CPU: I7-6700k 4,0GHz | Mobo: MSI Z170A Krait Gaming 3X | GPU: Asus Radeon R9 290 4GB OC | SSD: 240GB Kingston (OS) | SSD2: 120GB Kingston | HDD: HITACHI DESKSTAR 1TB 7200RPM | Minnen: Corsair VENGEANCE 16GB 2400MHz | Chassi: NZXT S340

Permalänk
Medlem

1. Kör du med stockkylaren eller med eftermarknadskylare?
2. Finns problemet även när du kör utan chassisida?
3. Hur ser chassikylningen ut?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

1. Kör du med stockkylaren eller med eftermarknadskylare?
2. Finns problemet även när du kör utan chassisida?
3. Hur ser chassikylningen ut?

1. Stockkylare.
2. Vet ej, har inte vågat testa Witcher 3 än, eftersom jag bytte kylpasta; jag vill att den ska "bränna in" ordentligt först. Det var inga problem att spela Dragon Age: Inquisition i en halvtimme (Witcher 3 dödade datorn inom fem minuter).
3. Den som följer med Antec Three Hundred: en fläkt i toppen, en bak. Jag har ställt båda fläktkontrollerna på max.

Jag ska köp en sån här, tror jag: http://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo#/rec...

Jag vet att det finns bättre, men jag vill verkligen inte plocka ur hela moderkortet för att montera en fläkt. Kör på med öppen låda under julhelgen; får kanske hålla mig till mindre krävande spel tills jag har bättre kylning.

Just nu, med Twitch-streaming och sånt igång så visar CoreTemp 27 grader.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1. Stockkylare.
2. Vet ej, har inte vågat testa Witcher 3 än, eftersom jag bytte kylpasta; jag vill att den ska "bränna in" ordentligt först. Det var inga problem att spela Dragon Age: Inquisition i en halvtimme (Witcher 3 dödade datorn inom fem minuter).
3. Den som följer med Antec Three Hundred: en fläkt i toppen, en bak. Jag har ställt båda fläktkontrollerna på max.

Jag ska köp en sån här, tror jag: http://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo#/rec...

Jag vet att det finns bättre, men jag vill verkligen inte plocka ur hela moderkortet för att montera en fläkt. Kör på med öppen låda under julhelgen; får kanske hålla mig till mindre krävande spel tills jag har bättre kylning.

Just nu, med Twitch-streaming och sånt igång så visar CoreTemp 27 grader.

Jag kom på att när jag körde min 8350 ihop med något skräp från Noctua stängde datorn av sig när man körde ex GTA v och det löste sig när jag fixade rejäl kylning Tyvärr vill de flesta kylarna att man skruvar ner moderkortet (om inte chassit är av lite modernare sort då har de utskuret ett hål bakom moderkortet. )

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@IshethZenunim:
Bättre med denna då även den använder orginalfästet.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/94283-arctic_...
http://www.arctic.ac/eu_en/freezer-xtreme-rev-2.html

Edit: Finns även denna som använder sig av orginalfästet & denna hade jag nog skaffat själv om jag inte ville plocka ur moderkortet.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/146386-arctic...

Men det bästa vore att plocka ur moderkortet & montera dit en bättre kylare istället.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless