Minneshastighetens roll vid CPU flaskhals?

Permalänk
Medlem

Minneshastighetens roll vid CPU flaskhals?

Tja,

läst och glott lite grann på de "nya" testerna som föreslår att höghastighets-RAM påverkar prestandan i CPU-tunga spel för oss som kör SB fortfarande. En grej som jag inte riktigt fattar dock, och gärna vill ha hjälp med att förstå, är hur det påverkas i de tillfällen där CPU redan ligger på 100% över alla 4.

Är det så att de 100% FORTFARANDE blir mer effektiva för att de har snabbare tillgång till information och de 4,5Ghz:en producerar mer pga. det, eller gäller bara ökningen i den mån att CPU inte maxar och att cykelhastigheten på minnet är ointressant om processorn ändå är på 100%? I mitt huvud borde mängden minnescykler vara den begränsande faktorn tills att CPU är 100%, men inte efter dess.

Har jag fel?

"Vad fan bryr du dig, du får ju ändå ut mer 95% av tiden när den inte är på max?"

Bra fråga faktiskt, mer nyfikenheten som tar över på hur det går till.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Utan att vara så insatt så håller jag med dig om att det inte bör påverka om processorn ändå belastas till 100%. Minneshastigheten påverkar ju hur fort data kan skyfflas till processorn för bearbetning, men om redan en lägre hastighet kan fylla processorns kapacitet så borde inte snabbare minnen bidra med något nämnvärt.

Men uppenbarligen så har det ju visat sig att snabbare minnen ger mer prestanda i spel, jag har sett de testerna jag med. Å andra sidan kanske de inte konstant belastar CPU till 100% där...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv

Din fråga är mest hypotetisk.
Om vi ser nedan har vi ett test i City Skylines med en, två, tre och fyra trådar på en 2500k i 4,2 Ghz och så ser det väl nog ut också normalt i ett spel och hastigheten på minnet spelar då ingen roll för fps i spel, för minnets bandbredd utnyttjas inte till fullo.

Min gissning är att om belastningen ökar markant och trådarna verkligen utnyttjas, som i vissa scenarion i FO4, utnyttjas även minnets bandbredd på ett annat sätt och kan därmed bli en flaskhals pga mängden data. Mån kunnig person får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Din fråga är mest hypotetisk.
Om vi ser nedan har vi ett test i City Skylines med en, två, tre och fyra trådar på en 2500k i 4,2 Ghz och så ser det väl nog ut också normalt i ett spel och hastigheten på minnet spelar då ingen roll för fps i spel, för minnets bandbredd utnyttjas inte till fullo.

Min gissning är att om belastningen ökar markant och trådarna verkligen utnyttjas, som i vissa scenarion i FO4, utnyttjas även minnets bandbredd på ett annat sätt och kan därmed bli en flaskhals pga mängden data. Mån kunnig person får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar.

http://www.gameplayinside.com/wp-content/uploads/2015/03/cities-skylines-game-performance-review-texture-quality-multi-threaded.png

Fast det där måste vara en sjukt liten stad i cities skylines... Min stad på drygt 200k inv ger sisådär 99% load på mina 8 trådar. Sen är fps irrelevant i det spelet då det är simuleringshastigheten som spelar roll. 50fps eller 20fps gör inget om tredje hastigheten ändå går som smör

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Starric:

Fast det där måste vara en sjukt liten stad i cities skylines... Min stad på drygt 200k inv ger sisådär 99% load på mina 8 trådar. Sen är fps irrelevant i det spelet då det är simuleringshastigheten som spelar roll. 50fps eller 20fps gör inget om tredje hastigheten ändå går som smör

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, detta var bara ett exempel på hur det normalt sett ser ut i spel.
Du får gärna visa en dump liknande den ovan med 99% över 8 trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Jo, detta var bara ett exempel på hur det normalt sett ser ut i spel.
Du får gärna visa en dump liknande den ovan med 99% över 8 trådar.

Ska prova på kul och damma på GTA 5 i 7980x1440 och se hur det ser ut med CPU-load mest för nyfikenhet, återkommer med screenshot.

Edit;

Nope! Haha. Här är det väl grafikkortet sätter stopp iofs, pga den groteska upplösningen? För jag har sett högre CPU load än såhär i spel inklusive detta, men då har det varit på en skärm och högre FPS istället.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Masyve:

Ska prova på kul och damma på GTA 5 i 7980x1440 och se hur det ser ut med CPU-load mest för nyfikenhet, återkommer med screenshot.

Edit;

https://i.gyazo.com/e3e45e050eca703995260b376d094a9e.png

Nope! Haha. Här är det väl grafikkortet sätter stopp iofs, pga den groteska upplösningen? För jag har sett högre CPU load än såhär i spel inklusive detta, men då har det varit på en skärm och högre FPS istället.

Kör en slinga fast med alla grafikinställningar, inkl upplösning, i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Kör en slinga fast med alla grafikinställningar, inkl upplösning, i botten.

OK!

Jävlar vad illa det såg ut. Men ja, då pratade CPU:n en annan historia. Du ser nog vart jag börjat spela någonstans.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Masyve:

OK!

Jävlar vad illa det såg ut. Men ja, då pratade CPU:n en annan historia. Du ser nog vart jag börjat spela någonstans.

https://i.gyazo.com/aca37403c5cb5a20ac24ab6c5997c06c.png

Tack, mycket intressant. Då du är så gpu begränsad kommer nog inte minnet ge något extra tyvärr iaf inte i det här spelet.

Men det är väl om belastningen är som ovan över cpu-kärnorna som minnesbandbredd kan ge extra fps prestanda. Dåligt optimerade spel som inte är programmerade att utnyttja trådarna ger det inte, vilket stämmer med vad som det var allmänt uppfattat tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Tack, mycket intressant. Då du är så gpu begränsad kommer nog inte minnet ge något extra tyvärr iaf inte i det här spelet.

Men det är väl om belastningen är som ovan över cpu-kärnorna som minnesbandbredd kan ge extra fps prestanda. Dåligt optimerade spel som inte är programmerade att utnyttja trådarna ger det inte, vilket stämmer med vad som det var allmänt uppfattat tidigare.

Jag spelar nästan aldrig på max i surround, körde lite tester osv. dagen jag köpte minnena och märkte en markant skillnad. Fast under andra omständigheter än de vi provade nu. Komiskt nog var GTA det jag märkte mest skillnad i till och med, i någon annan titel gav det i princip inget alls. Men det är nog för att jag ligger "i mitten" av dessa två, så att säga, där GPU:n inte är en begränsning på samma sätt.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!