Permalänk
Medlem

Privatleasing av bil under 3000:-

Tänkte åka och prova lite bilar i helgen, men ville fråga vilken bil i denna priskategori som anses vara "bäst" eller ge mest för pengarna i alla fall.

Hittills har jag tittat på Volvo V40, Golf och Mazda3. Har jag missat några eller är jag helt ute och cyklar kanske? Vill inte ha en kombi, utan sedan/hatchback(om det nu kallas det). Dra relativt lite, men ändå vara rolig att köra. Antar att komfort inte är högsta prion på bilar i denna prisklass, men vill ändå åka relativt tyst och bekvämt. Bilen ska användas till lite längre körningar i bland, annars är det till och från, samt i jobbet då och då.

Kan tänka mig att lägga 3000:- i månaden, men helst mindre. Dock är jag inte omöjlig med att gå upp 2-300 i fall det finns en bra deal.
Det jobbiga när jag har kollat hittills är att tillverkarna kör väldigt olika med vad som ingår i priset man visar. Volvo kör t.ex försäkring och service i priset, medan VW verkar inte ha något ut av dom, utan får läggas till, vilket gör att priset sticker i väg.

Så, priset jag sagt, inklusive försäkring, service och vinterdäck. Vilken bil är bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Tänkte åka och prova lite bilar i helgen, men ville fråga vilken bil i denna priskategori som anses vara "bäst" eller ge mest för pengarna i alla fall.

Hittills har jag tittat på Volvo V40, Golf och Mazda3. Har jag missat några eller är jag helt ute och cyklar kanske? Vill inte ha en kombi, utan sedan/hatchback(om det nu kallas det). Dra relativt lite, men ändå vara rolig att köra. Antar att komfort inte är högsta prion på bilar i denna prisklass, men vill ändå åka relativt tyst och bekvämt. Bilen ska användas till lite längre körningar i bland, annars är det till och från, samt i jobbet då och då.

Kan tänka mig att lägga 3000:- i månaden, men helst mindre. Dock är jag inte omöjlig med att gå upp 2-300 i fall det finns en bra deal.
Det jobbiga när jag har kollat hittills är att tillverkarna kör väldigt olika med vad som ingår i priset man visar. Volvo kör t.ex försäkring och service i priset, medan VW verkar inte ha något ut av dom, utan får läggas till, vilket gör att priset sticker i väg.

Så, priset jag sagt, inklusive försäkring, service och vinterdäck. Vilken bil är bäst?

honda civic eller Golf. Resten kan du glömma om du vill ha en rolig bil att köra.

Permalänk
Medlem

Vilken bil som är bäst är jäkligt svårt att svara på!!! Det är som att fråga vilken datormus som är skönast.
Du får 1000 olika svar.
Har själv testat en Seat Leon som va riktigt skön att köra , sen finns det ju nya Renault Megane som ser riktigt snygg och fräck ut.
Det bästa tipset jag kan ge dig är att provköra provköra och provköra.
Mvh / Mange

Permalänk
Medlem

Missa inte att lusläsa leasingavtalen! Kan vara stora skillnader i körsträcka, restvärde, vad som ingår mm. Jag inbillar mig att det kan vara fördelaktigt att faktiskt istället gå till en bank och låna pengar och köpa bilen rakt av.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Privatleasade förut och det man skall tänka på att eventuella reparationer inte ingår om det inte står specifikt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Lustigt, när jag kollade på en VW Polo så ingick allt (dvs inkl försäkring/service) och kostade vid det tillfället 2000kr månaden eller 2300kr för automat. Kanske var en tillfällig kampanj?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Vilken bil som är bäst är jäkligt svårt att svara på!!! Det är som att fråga vilken datormus som är skönast.
Du får 1000 olika svar.
Har själv testat en Seat Leon som va riktigt skön att köra , sen finns det ju nya Renault Megane som ser riktigt snygg och fräck ut.
Det bästa tipset jag kan ge dig är att provköra provköra och provköra.
Mvh / Mange

Lite så är det ju, dock borde vissa saker som ljudnivå osv inte vara fullt så individuellt. Ska kolla på Megane, verkar intressant.

Som sagt ska jag provköra en del i helgen, tänkte dock om det fanns några tydliga "låt bli denna" "dessa är vass" osv.
Lusläsa avtalet gör jag givetvis, sånt som körsträcka osv har jag koll på. Dock blir man lätt lurad av "Endast 2495:-" i månaden. Sen ser man att bara service ingår, så vinterdäck plus försäkring är 700:- extra.

Någon som har några tankar om Ford Focus förresten?

Permalänk
Medlem

Alfa Romeo Giuieltta

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Alfa Romeo Giuieltta

Gillade inte alls fronten på den, tyvärr.

Permalänk
Medlem

V40'n är det diesel eller bensin du tittat på?
Tycker deras D2 är en väldigt trevlig motor och dessutom snål och hyfsat rapp.

Körde en sådan mellan Stockholm och Helsingborg och tillbaka och hade fortfarande lite mer än kvarts tank kvar.

Permalänk
Medlem

Ford Focus

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Klart du ska ha en Volvo V40!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv

Ford fikus RS kanske faller inom den kategorin du är ute efter.... vet visserligen inte Vad man får böta för en sådan... men rolig är den att köra iaf...

Permalänk
Medlem

Seat Leon kan man leasa väldigt förmånligt.
Fina bilar och är lite sportigare än Golf etc.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Kolla ny Honda Jazz. Rymligare småbil hittar du inte.

*EDIT*

Glöm V.A.G helt. Dom är arroganta ( förutom Seat) , har sämst villkor och sen ska vi inte prata om "fuskwagen" skandalen.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Seat Leon, billig, snygg och faktiskt bra bil(typ samma bil som golf)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du räknat på detta? Eller vill du leasa av andra anledningar, jag har precis beställt en Skoda Octavia 2017 och det blev billigare att låna än att leasa, trots att jag tagit med allt som "ingår" i leasingen. Då hade jag iof ca 50k i inbytesvärde. Men räntan är låg nu.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Hade utan tvekan gått på Volkswagen Scirocco. Riktigt rolig bil att köra, snygg som sjutton men troligen lite dyrare än 3000:- i leasing.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Har du räknat på detta? Eller vill du leasa av andra anledningar, jag har precis beställt en Skoda Octavia 2017 och det blev billigare att låna än att leasa, trots att jag tagit med allt som "ingår" i leasingen. Då hade jag iof ca 50k i inbytesvärde. Men räntan är låg nu.....

Har räknat på det. Har dels ingen inbytesbil och är inte så sugen på att ta 50k från sparkontot för att köpa.

Skrivet av Dangerdan:

Hade utan tvekan gått på Volkswagen Scirocco. Riktigt rolig bil att köra, snygg som sjutton men troligen lite dyrare än 3000:- i leasing.

Faktiskt kikat lite på Scirocco R, då den finns att leasa för 2995:- om jag förstått det rätt. Dock ska service, försäkring och vinterdäck läggas på, då sticker det i väg lite. Den är väl även rätt törstig? Samt att det inte finns så mycket utrymme för att använda all kraft när man kör i sthlm.

Seat Leon ser väldigt intressant ut hittills. Min första bil var en Ibiza, som dock var en smärre katastrof på vintern när det blev lite kallt. Samtidigt har det väl hänt lite på bilfronten på 15 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Privatleasade förut och det man skall tänka på att eventuella reparationer inte ingår om det inte står specifikt.

Fast vad är det för reparationer du syftar på som kommer behövas på en helt ny bil? Du har rimligen garanti på bilen leasingperioden ut, i sämsta fall två år garanti. Rena slitdelar som bromsar osv ingår normalt däremot inte.

Permalänk
Medlem

Som andra har skrivit: läs villkoren noga och förutsätt inget. Vissa bilmärken inkluderar allt (vinterhjul, service, försäkring etc) i priset, andra har bara med servicen och andra tar inte med något alls. Kolla också vad som anses vara "normalt slitage", det skiljer sig både från märke till märke och från kund till kund. Vad gäller reparationer så skall det som sagt inte behövas men bilen skall ju servas iaf en gång de första tre åren, i vissa fall två.

Vinterhjul köper du billigast själv, om jag minns rätt skulle VW ha 200 kr/månad för v-hjul till en Polo. Köper man istället plåtfälg och däck på nätet kan man komma undan med 5000-6000 kr och då har man dessutom hjulen kvar när leasingperioden är över och kan antingen använda dem på nästa bil eller sälja dem (istället för att betala 7200 kr och sedan lämna tillbaka dem med bilen). Man kan tom köpa märkesfälgar med däck för ungefär samma pengar som man lägger på leasingen, jag har för mig att vi gav drygt 8000 för en uppsättning 15" alufälgar med dubbfria Goodyear-däck i höstas när vi köpte en Polo.

Vi funderade också mycket på hur vi skulle finansiera vårt bilköp: billån, leasing, personalbil, kontant etc, och leasing var rätt lockande. I slutändan betalade vi dock kontant med hjälp av ett lån inom familjen så vi själva kunde välja avbetalningstid och faktiskt äga bilen själva. För ungefär samma månadskostnad som leasingen (2500kr) och en egen kontantinsats på 50 kkr betalar vi ner hela skulden på 3,5-4 år och har då ett restvärde som iaf motsvarar vår kontantinsats. Personalbil skulle kosta lika mycket som privatleasing så det sparar vi till den gång då vi skall byta den stora bilen (Kia Cee'd kombi), ju dyrare bil desto mer lönsamt är det.

Vi är för övrigt nöjda med vår Polo, frugan tycker den är mycket roligare och behändigare att köra än Kian och den är både bekväm och tyst. I motorvägsfart blir den lite surrig pga den femväxlade lådan men under 90 km/h är den riktigt tyst. Inte riktigt samma upplevda byggkvalitet som de större VAG-bilarna men det kan jag leva med.

Andra förslag på leasingbilar är Kia Cee'd, Toyota Auris, Mazda 3. Av de som räknats upp här skulle jag tveklöst gått på V40, jag har åkt mycket i dem och gillar modellen skarpt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag har en Skoda Rapid Monte Carlo och måste säga att jag gillar känslan i den, känns typ som morsans golf, sen sitter det ju typ bara vw prylar i den också.

Det enda jag tycker är tråkigt är att det endast finns 110 hästars turbo 4a som största motor. Men det går att optimera till 135 har jag för mig.

Edit

Gick tydligen att få större motor och effekt, tror dock den går över din prisplan då.

Permalänk
Medlem

Köpte mig själv en Mazda 3 och den är jag väldigt nöjd med. Snål och rolig att köra, snygg som tusan.

*bort*

Tog bort en bild som omvandlats till Phising försök. /Mod
Permalänk
Medlem

Köpte mig en Volvo V40 D2 Momentum med lite extrautrustning för 3800:-/mån. Restvärde på ca 130.00kr.

Sjukt nöjd med bilen, underbar att köra.

Permalänk
Medlem

Det jag åkte på var ett bromsok som rasade efter 2 år och det gick då inte på garantin, så jag vill bara uppmärksamma att det är bra att ha det i åtanke och kanske ha en buffert. För övrigt kan det finnas andra reparationer som måste till och som inte garantin täcker. Förhoppningsvis är det ett bekymmersfritt ägande men man skall inte utgå från det villkorslöst tycker jag.
Med det vill jag önska alla en riktigt trevlig helg.

Skrivet av raskus:

Fast vad är det för reparationer du syftar på som kommer behövas på en helt ny bil? Du har rimligen garanti på bilen leasingperioden ut, i sämsta fall två år garanti. Rena slitdelar som bromsar osv ingår normalt däremot inte.

Stavade fel
Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Köpte mig en Volvo V40 D2 Momentum med lite extrautrustning för 3800:-/mån. Restvärde på ca 130.00kr.

Sjukt nöjd med bilen, underbar att köra.

Kör en V60 D4 för strax under 3000:- här, via jobbet då. Kan bara hålla med om att bilarna är sköna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bugati vekrån hall0 Bästa bilen

Permalänk
Medlem

Mitt tips till TS är att ha lite is i magen. Snart kommer MY17 och då brukar handlarna samt generalagenterna bli mer benägna att rea ut fjolårsmodellerna, även om det inte alltid innebär några nyheter. Själv plockade jag i höstas ut en Skoda Octavia RS TSI DSG "RS Edition" med lite lull-lull utöver vad RS innebär, såsom bättre stereo från Canton, parkeringssensorer, tonade rutor m.m. för 2795 :- i månaden (36 månader, 4500 mil), där service ingår men inte försäkring.

Det vill säga att jag fick en väldigt välutrustad Octavia med största motorn och automatlåda för ungefär samma peng som en basutrustad inropare med manuell låda och hälften så stark motor.

Hade det inte varit för dealen på Skodan, hade jag valt Volvo V40. Grym bil, bland de mest komfortabla i klassen, troligtvis den säkraste. Har en högre grundutrustning än en snik-Golf med masterspaketet och brukar nästan alltid inkludera klimatpaketet, vilket är härligt att ha på vintern. Kollar du på Jagrullars forum verkar det som det finns en del marginal att ta ifrån på V40-leasing också.

Min pappa äger en Golf TSI 110 Masters 2015 och min bror har en V40 D2 Momentum, och jag har kört båda en hel del. Har även haft Golf som lånebil vid verkstadsbesök, och även om det inte är någon dålig bil känns V40 klart mer ombonad och tightare att köra.

Permalänk
Medlem

Ni som har leasat tidigare, tycker ni att ni klarar er på 1500 mil per år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ni som har leasat tidigare, tycker ni att ni klarar er på 1500 mil per år?

Hur långt är ett snöre? Hur många mil har du kört det senaste året? Bara du kan svara på om det räcker för dig.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.