Hörlurar impedans.. Bättre ljud med hög impedans?

Permalänk
Medlem

Hörlurar impedans.. Bättre ljud med hög impedans?

Funderar lite på hörlurar, speciellt deras impedans.

Ger en lur med högre impedans bättre ljud?

Har ett par 30 ohm:are, och skulle vilja ha en hörlursförstärkare till dom, i hoppet om att få bättre ljud. Kommer jag få det ?

Permalänk
Medlem

@hardrade: Nej 30ohm kan drivas av i prinsip allt idag. Ändra "förbättringen" du kan tänkas få är färgat ljud (alltså att vissa delar av ljudet förstärks t.ex. bas.
Sen när det gäller din andra fråga så är svaret nej högre impedans ger inte bättre ljud utan är snarare en biprodukt.
Om du vill göra hörlurar som har större element (drivers) så behöver de oftast mer förstärkning för att få ut hyfsad volym, Det går att göra dem mer effektiva men då blir de ofta lite dyrare.

Vad man kan testa om man vill få ut mer av ett par billiga hörlurar är att köpa en DAC/amp combo. Detta gör lite även för dåliga lurar. Sen är fördelen att när du väljer att uppgradera lurarna nästa gång så har du lite saker för att driva dem

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hardrade:

Funderar lite på hörlurar, speciellt deras impedans.

Ger en lur med högre impedans bättre ljud?

Har ett par 30 ohm:are, och skulle vilja ha en hörlursförstärkare till dom, i hoppet om att få bättre ljud. Kommer jag få det ?

Nja, en lur med högre impedans är lättare att driva utan att förstärkaren påverkar ljudkvaliten, men enbart impedansen har inget direkt samband med ljudkvaliten.
Förhållandet mellan lurens och drivstegets impedans ska vara minst 8:1 så om lurarna har 30 ohm så måste drivsteget och allt kablage ge mindre än 3,75 Ohms impedans för att man ska undvika ganska enkelt hörbar ljudpåverkan.

En lur med högre impedans blir alltså mindre känslig för vad man driver den med ljudkvalitetsmässigt men samtidigt kräver de oftast högre drivspänning för att uppnå ett visst ljudtryck jämfört med en lur med lägre impedans.

Läs dessa
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-impedance-explai...
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-amp-impedance.ht...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Har ett par Beoplay h6 på 30ohm. Dom drivs via en Macbook pro. Tror ni det skulle bli ett bättre ljud med en hörlursförstärkare?

Permalänk
Medlem

Mer men troligen inte bättre, du kan dock märka en färjning av ljudet beroende på föstärkare/dac med förstärkare. Det är ganska bra kretsar i dagens datorer så är ljudet på macbooken nästan full och du vill ha mer volym då ska du skaffa en förstärkare men annars är det ingen vits

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Med volym antar jag du menar att jag vill spela högre? Kan spela mkt högt i denna setup.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hardrade:

Med volym antar jag du menar att jag vill spela högre? Kan spela mkt högt i denna setup.

Ljudkvalitet är inte detsamma som spela starkt men en hörlursförstärkare är första steget i att byta upp dig i hörlursljudanläggning i ditt fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av infigo:

Mer men troligen inte bättre, du kan dock märka en färjning av ljudet beroende på föstärkare/dac med förstärkare. Det är ganska bra kretsar i dagens datorer så är ljudet på macbooken nästan full och du vill ha mer volym då ska du skaffa en förstärkare men annars är det ingen vits

En sanning med modifikation. Det är mer troligt att macbooken "färgar" iom dess utgångsimpedans som förklarats i ovan post. Nu verkar inte apple ge spec:s för just denna parameter men lite sök på nätet ger bud på 10-24 ohm. Således en "missmatch" för OT: s lågohmiga lurar. Det sagt behöver det ljudmässiga resultatet inte vara oangenämt.

Till OT: om möjligt, hitta ett ställe du kan låna ett exemplar av en amp / dac. På så sätt kan du ju avgöra själv om det är värt pengarna eller ej.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hifisnubben:

En sanning med modifikation. Det är mer troligt att macbooken "färgar" iom dess utgångsimpedans som förklarats i ovan post. Nu verkar inte apple ge spec:s för just denna parameter men lite sök på nätet ger bud på 10-24 ohm. Således en "missmatch" för OT: s lågohmiga lurar. Det sagt behöver det ljudmässiga resultatet vara oangenämt.

Till OT: om möjligt, hitta ett ställe du kan låna ett exemplar av en amp / dac. På så sätt kan du ju avgöra själv om det är värt pengarna eller ej.

Mvh

Det glömde jag helt av. Men som sagt så kommer en förstärkare inte göra så mycket men mer än att förstärka då det är det han frågar efter. men det finns bra DAC med amp också

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det glömde jag helt av. Men som sagt så kommer en förstärkare inte göra så mycket men mer än att förstärka då det är det han frågar efter. men det finns bra DAC med amp också

En förstärkare har en ingångsimpedans på kanske 10kOhm, vilket gör att macbookens utgång inte stöter på patrull, trots den är, relativt sett, högohmig. Förmodligen kommer man att uppleva tajtare bas osv tack vare bättre damping factor med en hörlursförstärkare som har lägre utgångsimpedans.
Så en förstärkare kommer inte bara att förstärka utan fungera som ett slags "buffert". Förutsatt att det är en vettig förstärkare då.