Sista check - Ny GTX 1070 dator - för spel, lång livslängd, inget OC-behov

Permalänk
Medlem

Sista check - Ny GTX 1070 dator - för spel, lång livslängd, inget OC-behov

https://www.komplett.se/wishlists/ca2f56d8-e5f7-49da-aca7-077...

Hej

Tar gärna in kommentarer på denna innan jag beställer.

Som jag förstår det från tekn. spec. så matchar alla komponenter ihop, och 550W ska visst räcka också.

Tanken är att OS, och steam + spel ska få plats på 500 GB SSDn, sen 2 TB HDD för lagring.

För spel (ganska casual - men vi ha bra performance så klart), lång livslängd (har inte rört min nuvarande på 3 år), inget OC-behov.

Tack på förhand.

/Henkos

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, men hade personligen sparat in och gått för 16gb ram och köpt ett bättre nätagg.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Bygg inte en dator för 15000kr och köp en PSU för 500kr.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Haha - ok, I get the message Tack!

Sen så tror jag att CPU-kylaren ska passa med 1cm kortare än chassits rek. max - så länge inte minnena ställer till det.

Blir 1 minne mindre och bättre PSU. Corsair VS 650? Jag har ingen koll på skillnaden.

Tack igen.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Med tanke på att du går in för lång livslängd bör du fundera över om inte MSI-s specialdesignade GTX 1070 AERO-kort är vad du vill ha. Det kortet kör på en lägre klockhastighet.

Länk till Inets site om kortet: https://www.inet.se/produkt/5402788/msi-geforce-gtx-1070-8gb-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av os_97:

Ser bra ut! Med tanke på att du går in för lång livslängd bör du fundera över om inte MSI-s specialdesignade GTX 1070 AERO-kort är vad du vill ha. Det kortet kör på en lägre klockhastighet.

Länk till Inets site om kortet: https://www.inet.se/produkt/5402788/msi-geforce-gtx-1070-8gb-...

Ok - bra poäng! Tack.

Permalänk
Medlem

För den summan hade jag istället tagit en 6700k då den från start redan har en högre klock. Visst, du ska inte överklocka, men för 15 000 kr så hade jag inte gått lägre. Dessutom 16 gb ram, bättre nätagg, 250 gig SSD (för att hålla priset nere) och möjligen ett Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 (också fär att hålla priset nere ). Bättre att köra en kraftfull bas och uppgradera utifrån den. Är själv inget fan av MSi men då du verkar älska dem så kör på det :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

För den summan hade jag istället tagit en 6700k då den från start redan har en högre klock. Visst, du ska inte överklocka, men för 15 000 kr så hade jag inte gått lägre. Dessutom 16 gb ram, bättre nätagg, 250 gig SSD (för att hålla priset nere) och möjligen ett Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 (också fär att hålla priset nere ). Bättre att köra en kraftfull bas och uppgradera utifrån den. Är själv inget fan av MSi men då du verkar älska dem så kör på det :).

Tack! Bra resonemang. Kör eventuellt på ditt spår.

Jag har ingen speciell preferens för MSI egentligen - jag är n00b. Hörde bara att det kortet var riktigt tyst och tänkte att det var logiskt att matcha med moderkortet ^_^

Permalänk
Medlem

Antar att det är spela i 1440 eller 4K du ska göra för annars funkar 480 eller Nano lika bra. Du skrev att din nuvarande dator endast är 3år det kan inte vara så att det räcker med ett nytt grafikkort?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@sesese:

Tack för svar. Egentligen är den nog snarare 4,5 år gammal när jag tänker efter, köptes tidigt 2012. Oavsett så kör jag på en helt ny tänker jag.

Angående grafikkortet så tänkte jag köpa något väldigt nytt så slipper jag tänka på prestanda de närmsta ca: 3 åren igen i alla fall.

Permalänk
Medlem

När det gäller nätaggregat, kör på evga g2 eller rmx ifall du ska något som ska hålla länge och vara stabilt. Du kan lika väl ta noctua u14s istället, den kyler bättre/lika bra dom d14 men är enkeltorn.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Sitter själv med samma inköpslista förutom att jag väljer 6700k
enligt egen koll så räcker 550w PSU så vad menas med bättre PSU ? mera spcifikt ?

Permalänk
Medlem

@hammarland:

Bättre plattform som ger renare ström, lägre rippelvärden (kan skada komponenterna) för att nämna några få.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkos1:

@sesese:

Tack för svar. Egentligen är den nog snarare 4,5 år gammal när jag tänker efter, köptes tidigt 2012. Oavsett så kör jag på en helt ny tänker jag.

Angående grafikkortet så tänkte jag köpa något väldigt nytt så slipper jag tänka på prestanda de närmsta ca: 3 åren igen i alla fall.

jag sitter fortfarande på en 8350 cpu med 2st Fury X. Fortfarande så är det grafikkorten som är begränsningen så ett 3dje är på väg med posten Jag skulle börja med att byta grafikkort blir du inte nöjd då kan du byta resten. sedan gör en SSD stor skillnad för känslan om att sitta vid en snabb dator. uppstart 3-5s det fixar du aldrig med en vanlig HD

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Ta en i7 6700k annars kommer du ångra dig senare, 6700 är mycket bättre i nyare spel, sedan skulle jag ta en evga supernova g2 650w också

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut hellre tagit i7 6700K och 16GB ram istället för i5 och 32GB ram. Och som andra säger bättre PSU.

Permalänk
Medlem

Tack alla för ytterligare svar. Har nu moddat om lite:

16 GB RAM istället för 32 GB
Lägger dom pengarna på i7 6700k istället för i5
Samt uppar nätagg till EVGA G2 650W
Noctua U14s kylare istället för D14

Blir i stort sett samma pris. Nästan 16.000. Känner inte att det finns så mycket förbättringsutrymme - kanske moderkortet som jag valde lite slumpmässigt, men i värsta fall är det några hundralappar för dyrt.

Natureboy - tack, tog dina förslag

Hammarland - som jag förstår det nu så är det skillnad på om du har t.ex. 550w Plus white/bronze/gold - samma effekt men skillnad i kvaliten, hållbarhet och risk (antar jag)

Blue eyed - tack, jag gjorde så känns bra för min fomo

Sesees - du har säkert rätt, men nu kör jag ändå Ja SSDn lär bli grym - lite trött på min 1 min+ från knapptryck till inne i win

Squalie - tack du med!

Så tack för er input!

Permalänk
Medlem

Vill du länka hela kundvagnen är du snäll så slipper jag plocka ihop själv

Tänkte vara lat och bara kopiera din beställning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av duelito:

Vill du länka hela kundvagnen är du snäll så slipper jag plocka ihop själv

Tänkte vara lat och bara kopiera din beställning!

Visst!

https://www.komplett.se/wishlists/39880055-4df6-485f-96a2-7d0...

Det där är exakt vad jag köpte - fick allt på posten idag men hinner inte kitta ihop förens imorgon.

Nu finns inte alla delar på lager hos just komplett men du kan t.ex. byta ut nätagget mot RM650x och försöka köpa ett annat GTX 1070 eller helt enkelt kolla annan butik.

Enjoy!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@duelito:

Fick strax över 15.000 poäng i 3D Mark firestrike rakt ut ur lådan. Nästan 16.000 när jag satte på MSI Command Center "Game Boost". Men då finns det fortfarande en hel del att pressa antar jag för den insatte. Temperaturerna är låga och minnet finns det mycket kräm kvar i.

Vet inte vad som är Bra men jag var på "93% of all tested systems" i online comparison med game boosten på, 90% utan. Men det bör man väl vänta sig med helt ny dator för 16k.

/Henkos

Permalänk
Medlem

Ser ju bra ut! Ska inhandla efter semestern