Fick telefon stulen på festival- rädd att hackare har tillgång till den

Permalänk
Medlem

Fick telefon stulen på festival- rädd att hackare har tillgång till den

Tjenare! Vill först och främst be om ursäkt om tråden ligger i fel forumdel, vet tyvärr inte riktigt var jag ska lägga den.

Det är så att jag var på The weekend festival i lördags, och fick där min telefon stulen mitt under en konsert. Det var en jailbreakad iPhone på ios 8, men med en relativt svag skärmkod och ingen pin-kod. Gick in på Find My iPhone inom 5 min och låste den, men då var den redan avstängd. Efter mycket trubbel lyckades jag till slut stöldlåsa sim-et efter ungefär två timmar kanske. Poilisanmälde senare allt. Fast forward till idag, då mina föräldrar fick sms på engelska om att min telefon var hittat(rätt modell) med mitt rätta namn. Var också en länk till nån scammy hitta min iphone sida, där hag loggade in med påhittat email och lösenord medans jag använde en vpn.

Har redan bytt lösenord på icloud, google, facebook men är rädd att jag missat något eller var för sen. Tror ni att de har kommit in på min telefon och tänker utpressa mig, eller hur visste de mitt namn och föräldrars nummer?

p.s med svagt pin menas inte 1234, 1111 etc

Permalänk
Medlem

De va inte så att när du låste den via icloud, att du lämnade en nummer som ska komma upp för att kontakta dig? För när man väljer att telefonen ska vara i borttappat läge så kan man lämna ett meddelande till den som hittar den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

De va inte så att när du låste den via icloud, att du lämnade en nummer som ska komma upp för att kontakta dig? För när man väljer att telefonen ska vara i borttappat läge så kan man lämna ett meddelande till den som hittar den

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det stämmer, men jag är säker på att jag lämnade min kompis nummer, och inte någon av minda föräldrars.

Kan för övrigt tillägga att tjejen jag pratade med från telia aldrig hade hör något liknande, med tanke på smset.

Permalänk
Medlem

Läste härom veckan om någon som också tappat bort sin iPhone och lämnat ett reservnummer som visades. Den som hittade den hade då lyckats leta fram mailadressen till ägaren genom reservnumret och skickat ett fejkmail för att få ägaren att skriva in sin mailadress och lösenord (vilket då låter tjuven låsa upp telefonen).

Så jag skulle bara ignorera mailet, har du otur så kanske de hittar något sätt att ta sig in i och med att den är jailbreakad men i och med att du bytt lösenord och att du har Find My iPhone aktiverat så kan de ändå inte göra mycket.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Hedersmedlem

@Zed': Ditt problem handlar ju om mobiltelefoner, därför bör den också ligga där.

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Läste härom veckan om någon som också tappat bort sin iPhone och lämnat ett reservnummer som visades. Den som hittade den hade då lyckats leta fram mailadressen till ägaren genom reservnumret och skickat ett fejkmail för att få ägaren att skriva in sin mailadress och lösenord (vilket då låter tjuven låsa upp telefonen).

Så jag skulle bara ignorera mailet, har du otur så kanske de hittar något sätt att ta sig in i och med att den är jailbreakad men i och med att du bytt lösenord och att du har Find My iPhone aktiverat så kan de ändå inte göra mycket.

Okej, men det konstiga är att reservnummret och mina föräldrars nummer inte har någon koppling alls. Förutom i kontaktboken då.

Permalänk
Medlem

@MultiMan:
Tack man, min motivering var att det handlade om säkerhet i allmänhet

Permalänk
Medlem

men hur som, har du låste den med iCloud så kommer de aldrig kunna göra något så fort de antingen ansluter den till wifi eller försöker återställa den i datorn. Din telefon är helt oanvändbar för dem. SIM-kortet borde väl också vara oanvändbart om det nu är spärrat så jag hade inte oroat mig.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.