Hemskt fungerande SLI gör mig galen

Permalänk
Medlem

Hemskt fungerande SLI gör mig galen

Hej på er, har ett huvudbry som tagit mycket mer energi än vad det borde. Det började med att jag fick för mig att jag skulle testa GTX 970 i SLI då jag blev sugen på 30-80% bättre prestanda i 1440p... Till mitt förtret har det fungerat sämre än SJ.
Det ena kortet var från början ett Strix 970 och ett Gigabyte G1 970, vilka skulle kopplas ihop med en MSI-brygga i LED-utförande. Tyvärr var uppenbarligen höjden från moderkortet alldeles för olika för att det skulle fungera...
Runt tre veckor senare fick jag tag i en medlem som jag kunde byta Strix-kortet med mot ett MSI 970. Dessa har ungefär samma höjd, att koppla ihop dem med den stela bryggan var inga problem. Sagt och gjort, GPU-Z känner igen att korten sitter i SLI, inställningen i Nvidia-kontrollpanelen för SLI säger "Maximal prestanda", energisparinställningarna i både sagda kontrollpanel och windows är båda på "föredrar maximal prestanda", HW-Monitor ger korrekta värden för båda korten, 3DMark hittar båda korten, MSI Afterburner kan klocka båda korten, och så vidare... På papper ska allt vara optimerat och bara tuta att köra!

Men istället fungerar nästintill inget i SLI... Jag får följande resultat (FPS) i spel som har SLI-profil enligt nvidias hemsida:
RB6 Siege SLI: 40-48
RB6 Siege Singel: 80-110

Witcher 3 SLI: 20-28
Witcher 3 Singel: 40-50

Fallout 4 SLI: 40-45
Fallout 4 Singel: 65-70

Shadow of Mordor SLI: 60-65
Shadow of Mordor Singel: 80-85

Det i särklass märkligaste i denna soppa är att Battlefield 4 SLI pendlar mellan 90-110fps, och Singelkort runt 60-70...?!
Korten ligger båda på 99% usage, även om det fungerar uruselt. Kan tillägga att poängen från fire strike låg på runt 13500, kollade runt lite och andra med liknande setup rapporterar runt 15-20k poäng :/

Det jag har gjort är:
-Installerat om drivrutinerna 2 gånger utan DDU, 2 gånger med DDU. Det är installerat med det senaste (368.81) jag kunde hitta...
-Testat att ha en "ribbon"-SLI-brygga istället, och det fungerar subjektivt sett några FPS sämre.
-Bytt plats på de båda korten.
-Klocka ner det kortet med högst frekvens då de enligt HW-monitor och GPU-Z inte gjort detta automatiskt (?), så att de båda visar samma GPU-boost. De har även samma frekvens på minnet.
-Kört med bara ett kort i taget, både med SLI-avaktiverat och genom att fysiskt ta bort ett kort, och de fungerar väl båda två...

Det jag har i övrigt är:
MSI Z87-G45
i5 4670k-4,5ghz
24gb DDR3-1833mhz
EVGA Supernova G2 1000w
Windows 10 64bit
kopplat från GPU1 med DP1,2 till en Acer XG270HU

Så, är det någon som kan förstå sig på vad felet kan vara? Jag har väldigt svårt att tänka mig att CPU:n flaskar på ett sådant horribelt sätt. Har hittat flertalet trådar på forum på nvidias, diverse steamspels, reddits, och tomshardwares hemsidor som alla mynnar ut i att antagligen uppdatera drivrutiner med varierat resultat, eller att spelen helt enkelt inte är optimerade för det. Många med snarlika (4690k, 6600k) CPU:er och 970 SLI som det fungerar väl för också.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det är iaf garanterat inte att CPUn flaskar. Då hade du fått samma FPS som ett kort. Du kan inte få lägre Fps så länge du inte ändrar några grafikinställningar som ökar belastningen på CPU.

Har du korten i plats 1 och 2? Det andra PCI-E platserna har ofta betydligt lägre överföringshastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Kan även testa o gå in i nvidia kontroll panelen. Sen in där man specificerar för vilket spel som körs o testa köra sli profil 2. Hjälpte mig med mina 780s i sli. Hade ett jävla problem innan med att det vägrade funka. Hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem

Du har två olika märken på grafikkorten sli vill ha samma sorts grafikkort där kan du ha boven.
Crosfire som AMD använder kan justera snarlika grafikkort men de gör inte sli .

Har själv kört sli och Crosfire i många år har märkt att sli är känsligare än Crosfire på omaka grafikkort

PS finns mjuka sli bryggor

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Har du korten i plats 1 och 2? Det andra PCI-E platserna har ofta betydligt lägre överföringshastighet.

Förvisso, men det borde väl inte ge högre prestanda i ett spel och lägre i alla andra?

Skrivet av d3tonate:

Kan även testa o gå in i nvidia kontroll panelen. Sen in där man specificerar för vilket spel som körs o testa köra sli profil 2. Hjälpte mig med mina 780s i sli. Hade ett jävla problem innan med att det vägrade funka. Hoppas det löser sig.

ska försöka hitta och testa detta!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Jygge:

Du har två olika märken på grafikkorten sli vill ha samma sorts grafikkort där kan du ha boven.
Crosfire som AMD använder kan justera snarlika grafikkort men de gör inte sli .

Har själv kört sli och Crosfire i många år har märkt att sli är känsligare än Crosfire på omaka grafikkort

PS finns mjuka sli bryggor

Märket spelar ingen roll så länge båda är GTX 970. Med AMD Crossfire kan man till och med blanda modeller. T.ex 7970 och 7950. Motsvarande går inte att göra med Nvidia kort. Men om korten är gjorda av Gigabyte eller Asus etc har ingen påverkan.

Visa signatur

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av LNDL:

Förvisso, men det borde väl inte ge högre prestanda i ett spel och lägre i alla andra?

Det kan absolut visa sig på det viset. Det beror på hur mycket data som skyfflas över PCI-E bussen, något som kan skilja sig åt mellan olika spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det kan absolut visa sig på det viset. Det beror på hur mycket data som skyfflas över PCI-E bussen, något som kan skilja sig åt mellan olika spel.

Så MSI:s Z87-G45 är egentligen ingen SLI-bräda då den andra PCI-E-platsen inte kan skyffla över tillräckligt mycket data för att få det att fungera? Varför fungerar det för andra isåfall på samma moderkort?

Permalänk
Medlem

Testat köra båda korten 1 och 1? Vilka pcie slots sitter de på? Kollat att mb bios är uppdaterat osv?

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av LNDL:

Så MSI:s Z87-G45 är egentligen ingen SLI-bräda då den andra PCI-E-platsen inte kan skyffla över tillräckligt mycket data för att få det att fungera? Varför fungerar det för andra isåfall på samma moderkort?

Nej nej. Den har sli stöd. Men bara om du använder just PCI-E 1 och 2. Den tredje platsen (den längst ner) är betydligt långsamare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem med mina 1080 (specifikt att Fallout 4 gick riktigt uselt i SLI), och efter att ha försökt ALLT förutom os-ominstallation under 1,5 veckas tid testade jag till slut att installera Windows 10 (jag körde 7:an innan) på en extradisk. Problemen försvann.

Ingen aning om det var tack vare Windows 10 eller om det hade räckt med ominstallation av 7:an (dvs om det bara berodde på att jag hade något gammalt skit installerat/kvarblivet som spökade), men min poäng är att om du inte testat installera om Windows så kanske det kan hjälpa...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har man två likadana kort i sli (i detta fallet 970) och kör från två olika tillverkare så spelar det ingen som helst roll, har de olika fabriksöverklock så klockar det högre ner sig till det lägsta. Det gjorde det för mig.
Såvida det är rätt kopplat och har ett nätagg som kan hantera det.

Du tror inte att din Freesync-skärm kan vara boven i dramat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9224:

Testat köra båda korten 1 och 1? Vilka pcie slots sitter de på? Kollat att mb bios är uppdaterat osv?

japp, första och andra, och japp... tyvärr!

Skrivet av backfeed:

Hade ett liknande problem med mina 1080 (specifikt att Fallout 4 gick riktigt uselt i SLI), och efter att ha försökt ALLT förutom os-ominstallation under 1,5 veckas tid testade jag till slut att installera Windows 10 (jag körde 7:an innan) på en extradisk. Problemen försvann.

Ingen aning om det var tack vare Windows 10 eller om det hade räckt med ominstallation av 7:an (dvs om det bara berodde på att jag hade något gammalt skit installerat/kvarblivet som spökade), men min poäng är att om du inte testat installera om Windows så kanske det kan hjälpa...

Det vore ju något att testa isåfall... inte för att jag är särskilt sugen på det, tror jag hellre säljer av rubbet och köper ett 1070 :/

Skrivet av Pathway:

Har man två likadana kort i sli (i detta fallet 970) och kör från två olika tillverkare så spelar det ingen som helst roll, har de olika fabriksöverklock så klockar det högre ner sig till det lägsta. Det gjorde det för mig.
Såvida det är rätt kopplat och har ett nätagg som kan hantera det.

Du tror inte att din Freesync-skärm kan vara boven i dramat?

Det skulle väl kunna vara ett alternativ, men jag har "alla" dess freesync-funktioner avslagna så den ska inte vara speciellare än en vanlig 1440p 144hz-skärm... Ingen annars låst fps heller :/