Permalänk

Tips på speldator

Hej!

Vänder mig till er för att få ett bra tips på dator för mitt ändamål.
Har länge funderat på att investera i en spelkonsoll, men mynnar oftast ut i att jag bör köpa en speldator eftersom jag ser det som fler möjligheter till att testa olika spel samt att man alltid kan byta ut delar för att hålla den uppdaterad.

Grejen är dock att jag inte är någon klassisk gamer, utan jag tycker det är kul att tidvis dyka in i ett spel för en tid för att sedan kanske inte spela på flera veckor. Därför är jag inte beredd att lägga alltför stora summor på en dator.

Spel som jag vill att datorn ska klara är exempelvis Witcher 3, Skyrim, Rocket League och Fifa mfl. Och som sagt, kommer spela väldigt sporadiskt.

Har nog främst tänkt en stationär eftersom den känns enklare att uppgradera om så krävs. Men är öppen för bärbar också såvida det inte blir allt för mycket dyrare.

Har även planer på att kräma på med en lite större och bättre skärm som därför kunnat lämpa sig bättre för exempelvis Fifa och Rocket League när man spelar med vänner.

Jag kör annars en ganska trimmad Macbook Pro som arbets-/surfdator i dagsläget och har därför inget behov av att speldatorn ska klara av Adobe-programvaror eller diverse sidoaktiviteter etc även om det är en fördel att kunna nyttja den för att kolla på film exempelvis.

Hoppas ni har något bra tips och råd! Är relativt okunnig och har inte meckat med datorer så mycket, så uppskattar en hyfsat enkel lösning!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är ganska svårt att ge svar på så breda frågor. "alltför stora summor" varierar väldigt mycket från person till person. Det gör även "en lite större och bättre skärm". Om din nuvarande skärm är en VGA-standard skärm eller om det är en 4k 144hzare ger vilt olika svar på frågan.

Du nämner också möjligheten att uppgradera framöver, vilket i sig bär med sig något av en prispremie. För en någorlunda mainstreamburk, som klarar det mesta i 1080p och har hyggliga delar hade jag sagt runt 8-10 tusen. Därifrån kan du gå båda upp och ned så klart, men det är ett hyggligt hum.

Laptops för med sig en rad nackdelar, sämre prestanda till högre pris den mest påtagliga. Om portabiliteten inte är en faktor i sig är det väldigt svårmotiverat.

Permalänk

@princeplasma:
Du nämnde att du bland annat ville spela The Witcher 3 och Skyrim (menar du SE då?). För att nå 60fps i 1080p behöver du minst en 1060. Skulle rekommendera någon i den här stilen, men eftersom du inte specificerade din budget kunde jag inte förhålla mig till något.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9870312/

Edit: men 60fps i 1080p menar jag för The Witcher 3, om du kör på ultra

Permalänk
Inaktiv

Om du har en TV med HDMI så kan du använda den som datorskärm. Ställ datorn vid tvn och använd ett trådlöst tangentbord och mus för en bra upplevelse!

Permalänk
Skrivet av TheNoNa:

Det är ganska svårt att ge svar på så breda frågor. "alltför stora summor" varierar väldigt mycket från person till person. Det gör även "en lite större och bättre skärm". Om din nuvarande skärm är en VGA-standard skärm eller om det är en 4k 144hzare ger vilt olika svar på frågan.

Du nämner också möjligheten att uppgradera framöver, vilket i sig bär med sig något av en prispremie. För en någorlunda mainstreamburk, som klarar det mesta i 1080p och har hyggliga delar hade jag sagt runt 8-10 tusen. Därifrån kan du gå båda upp och ned så klart, men det är ett hyggligt hum.

Laptops för med sig en rad nackdelar, sämre prestanda till högre pris den mest påtagliga. Om portabiliteten inte är en faktor i sig är det väldigt svårmotiverat.

Förståeligt. Var kanske inte så tydlig där, tänkte att jag inte ville begränsa för mycket, men det gav kanske motsatt effekt.
Budgeten ligger ursprungligen på ca 6-10 000, men är öppen för att höjas om det finns ett konkret syfte.
Samt ger det mer utrymme till att eventuellt uppgradera i framtiden.
Har du något konkret tips i den prisklassen?

Skrivet av Grishnackh:

@princeplasma:
Du nämnde att du bland annat ville spela The Witcher 3 och Skyrim (menar du SE då?). För att nå 60fps i 1080p behöver du minst en 1060. Skulle rekommendera någon i den här stilen, men eftersom du inte specificerade din budget kunde jag inte förhålla mig till något.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9870312/

Edit: men 60fps i 1080p menar jag för The Witcher 3, om du kör på ultra

Tack för att du tog dig tid att komponera ihop ett förslag. Kan dock kännas som ett något saftigt paketpris. Antar att det är "bästa möjliga" för mitt ändamål, men hur hade det mer budgeterat förslag sett ut? Kan man skära ner på vissa delar? Budgeten skulle jag nog sätta på 6-10 000 om det är möjligt.

Skrivet av anon185723:

Om du har en TV med HDMI så kan du använda den som datorskärm. Ställ datorn vid tvn och använd ett trådlöst tangentbord och mus för en bra upplevelse!

Yes, har ju tänkt på det också. Har förstås mest tänkt köra med handkontroller, så då motiverar ju det att köra på tv:n helt enkelt.

Permalänk

Kan ni ge mig tips på delar till en grym speldator för ca 7000 kr?
Inkluderat Windows.
Inte skärm, tangentbord m.m.
Tänkte spela Rocket League, Overwatch, Paladins och Star Wars Battlefront.
Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WaldenKing:

Kan ni ge mig tips på delar till en grym speldator för ca 7000 kr?
Inkluderat Windows.
Inte skärm, tangentbord m.m.
Tänkte spela Rocket League, Overwatch, Paladins och Star Wars Battlefront.
Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9871564/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av princeplasma:

Förståeligt. Var kanske inte så tydlig där, tänkte att jag inte ville begränsa för mycket, men det gav kanske motsatt effekt.
Budgeten ligger ursprungligen på ca 6-10 000, men är öppen för att höjas om det finns ett konkret syfte.
Samt ger det mer utrymme till att eventuellt uppgradera i framtiden.
Har du något konkret tips i den prisklassen?

....

Yes, har ju tänkt på det också. Har förstås mest tänkt köra med handkontroller, så då motiverar ju det att köra på tv:n helt enkelt.

Jag antog att ni aldrig kommer att överklocka er dator. https://www.inet.se/kundvagn/visa/9871581/

Permalänk
Skrivet av princeplasma:

Hej!

Vänder mig till er för att få ett bra tips på dator för mitt ändamål.
Har länge funderat på att investera i en spelkonsoll, men mynnar oftast ut i att jag bör köpa en speldator eftersom jag ser det som fler möjligheter till att testa olika spel samt att man alltid kan byta ut delar för att hålla den uppdaterad.

Grejen är dock att jag inte är någon klassisk gamer, utan jag tycker det är kul att tidvis dyka in i ett spel för en tid för att sedan kanske inte spela på flera veckor. Därför är jag inte beredd att lägga alltför stora summor på en dator.

Spel som jag vill att datorn ska klara är exempelvis Witcher 3, Skyrim, Rocket League och Fifa mfl. Och som sagt, kommer spela väldigt sporadiskt.

Har nog främst tänkt en stationär eftersom den känns enklare att uppgradera om så krävs. Men är öppen för bärbar också såvida det inte blir allt för mycket dyrare.

Har även planer på att kräma på med en lite större och bättre skärm som därför kunnat lämpa sig bättre för exempelvis Fifa och Rocket League när man spelar med vänner.

Jag kör annars en ganska trimmad Macbook Pro som arbets-/surfdator i dagsläget och har därför inget behov av att speldatorn ska klara av Adobe-programvaror eller diverse sidoaktiviteter etc även om det är en fördel att kunna nyttja den för att kolla på film exempelvis.

Hoppas ni har något bra tips och råd! Är relativt okunnig och har inte meckat med datorer så mycket, så uppskattar en hyfsat enkel lösning!

Är det ens möjligt att landa på 5-6000 kr? Eller har man bantat ner för mycket då i nivå på grejerna för att ens kunna nå de krav jag har?

Permalänk

Tack för hjälpen fxfighter!
Men går det verkligen väl med en processor med 2 kärnor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett Best Bang for the Buck förslag. Bra prisvärda komponenter med uppgraderingspotential. Lägg till annat chassi efter tycke, mer disk etc.

Shoppa runt eller ta delarna från samma butik om de finns där.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3232394

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Skrivet av WaldenKing:

Tack för hjälpen fxfighter!
Men går det verkligen väl med en processor med 2 kärnor?

Skickades från m.sweclockers.com

Den har 4 st

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Skrivet av princeplasma:

Hej!

Vänder mig till er för att få ett bra tips på dator för mitt ändamål.
Har länge funderat på att investera i en spelkonsoll, men mynnar oftast ut i att jag bör köpa en speldator eftersom jag ser det som fler möjligheter till att testa olika spel samt att man alltid kan byta ut delar för att hålla den uppdaterad.

Grejen är dock att jag inte är någon klassisk gamer, utan jag tycker det är kul att tidvis dyka in i ett spel för en tid för att sedan kanske inte spela på flera veckor. Därför är jag inte beredd att lägga alltför stora summor på en dator.

Spel som jag vill att datorn ska klara är exempelvis Witcher 3, Skyrim, Rocket League och Fifa mfl. Och som sagt, kommer spela väldigt sporadiskt.

Har nog främst tänkt en stationär eftersom den känns enklare att uppgradera om så krävs. Men är öppen för bärbar också såvida det inte blir allt för mycket dyrare.

Har även planer på att kräma på med en lite större och bättre skärm som därför kunnat lämpa sig bättre för exempelvis Fifa och Rocket League när man spelar med vänner.

Jag kör annars en ganska trimmad Macbook Pro som arbets-/surfdator i dagsläget och har därför inget behov av att speldatorn ska klara av Adobe-programvaror eller diverse sidoaktiviteter etc även om det är en fördel att kunna nyttja den för att kolla på film exempelvis.

Hoppas ni har något bra tips och råd! Är relativt okunnig och har inte meckat med datorer så mycket, så uppskattar en hyfsat enkel lösning!

Hej! Testar igen. Har samma behov, men tror jag får krympa budgeten till 6-7000 om det är möjligt. Finns det något konkret alternativ för mig?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WaldenKing:

Tack för hjälpen fxfighter!
Men går det verkligen väl med en processor med 2 kärnor?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag rekommenderar självklart mitt dyrare paket. I dagsläget fungerar i3 6100 för spel. Paketet är till för folk med en tight budget. I framtiden kan man uppgradera datorn med en begagnad processor med 4 kärnor.

Permalänk
Medlem

Kör begagnat istället så får du mycket mer för pengarna, i5 4690k/i7 4790K och ett GTX 970 t.ex.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk

Klarar man sig på en hdd ett tag?
Hur installerar man en ssd rätt sedan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vet inte hur man citaterar.
fxfighter, det var en bra byggd du kom med men klarar den 60fps i 1080p i spelen jag spelar?
Är grafikkortet tillräckligt starkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av princeplasma:

Hej! Testar igen. Har samma behov, men tror jag får krympa budgeten till 6-7000 om det är möjligt. Finns det något konkret alternativ för mig?

Lite dyrare är det tyvär om du vill lira Witcher 3 e.x, dem andra spelen är inte lika krävande dock. Gjorde en lista som jag länkar nedanför. Dock så har jag inte lagt till saker som windows, tangentbord m.m. Annars kan det vara värt att kolla in färdiga/kompletta datorer e.x en Intel Nuc. https://www.inet.se/produkt/1450114/intel-nuc-i7-6770hq-skyla... Intels NUC är liten och smidig om du inte nu kanske ska andvända datorn hela tiden. lättare att lägga undan osv. Kan vara värt att ta en titt. http://www.pcworld.com/article/3074962/computers/intel-nuc6i7...

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9977581/

Permalänk

Violer masters gm 550w har gått upp till 749 kr från 499, varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är det inte då bättre att köpa ett billigare 500w nätaggregat och lägga mer på grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WaldenKing:

Vet inte hur man citaterar.
fxfighter, det var en bra byggd du kom med men klarar den 60fps i 1080p i spelen jag spelar?
Är grafikkortet tillräckligt starkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Gtx 1050 Ti har i dagsläget inga problem med att driva The Witcher 3, Skyrim, Rocket League och Fifa m.m. I värsta fall hamnar du på Medium för att nå 60FPS i 1080p.

En video säger mer än tusen ord. Du kan nog förvänta dig samma prestanda inom en felmarginal på 5%.

Permalänk
Inaktiv

Uppdaterar paketen.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9980334/

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9980342/

Permalänk

Hur hittar du videorna?
Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har fått i uppdrag av en kompis att sätta ihop en dator för 9000 kr.
Här är min byggd än så länge:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10041054/

Något som bör ändras?

Något som kan bli billigare?
Alla delar ska vara från inet eftersom dom ska bygga O testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10042121/