Varning för CDON - Oseriösa metoder vid hävning av köp

Permalänk
Medlem

Har också väldigt dåliga erfarenheter av CDON, ska härefter undvika dem.

Permalänk

@Gigena: @120hz:

Det är synd att ni inte hade någon att fråga om hjälp.
Det är som ni vet fullt möjligt att skicka någon annan för att hämta vanliga paket. Dock så kräver en sån där bjässe till skärm bil eller två personer. Eller bagagevagn fungerar i och för sig också, men att bära själv är inte roligt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd

Läste mycket i CDON-tråden efter Black Friday och att dom kommer med påståenden om att det inte går att avbeställa en order om en beställning är vidarebefordrad till lagret. Frågade även hur detta överhuvudtaget är möjligt men fick inget svar. Det kanske personen i CDON-tråden inte kan svara på, men det är ju oerhört fascinerande.

Har aldrig hört talas om någonting liknande förut.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Konsumentköplagen

Avbeställning
Du har alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats till dig. Företaget kan då inte kräva att du ska genomföra köpet och betala för varan. Företaget har däremot rätt att kräva ersättning av dig om de har haft kostnader i samband med beställningen.

http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigena:

Det stämmer inte. Enligt 2 kap. 14§ 1 st. Distansavtalslagen så gäller följande:

De kan inte komma runt detta genom att skicka varor efter att köpet har hävts.

Då har de ändrat lagen. För det var upp till 30dagar förut. Men det är ju positivt!

Permalänk
Medlem

Skulle köpa en dator av cdon en gång, hade som krav att den skulle ha nya usb-c så fanns inte så många att välja på.
CDON hade en som uppfyllde alla krav men leveranstiden var satt jättelångt fram i tiden på deras hemsida så valde bort den av den anledningen, dagen efter ändrade dom till 1-3 arbetsdagar och jag kontaktade dom för att säkerställa leveranstiden då jag skulle iväg på en resa.
Ja det var 1-3 arbetsdagar inga konstigheter enligt CDON.
Datorn levererades 14 dagar senare från CDON...

Permalänk
Medlem

Om jag handlar från Cdon är det saker som är så pass mycket billigare där än någon annanstans att jag känner mig tvungen. Men förstahandsval är det aldrig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

@Gigena: Du har väl anmält detta hoppas jag? I annat fall så kan ju CDON fortsätta med detta kund efter kund.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Köper i princip bara film från CDON, men det har alltid fungerat klockrent. Tråkigt att läsa däremot att så många har problem.
Får helt enkelt börja beställa från annat håll.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@Gigena: Du har väl anmält detta hoppas jag? I annat fall så kan ju CDON fortsätta med detta kund efter kund.

Jag har inte anmält detta ännu, men jag ska ta saken vidare. Jag har pratat med en vän som är jurist som skulle vilja driva ärendet om jag har lust att ta det till domstol. Annars blir det förmodligen anmälan till Konsumentverket och ARN.

Permalänk
Medlem

@altair4: Beställde en del grejer av netonnet på BF, la dom vid midnatt då jag inte visste om de skulle ta slut. Under dagen så visade det sig att de alla finns i lagerbutiken 15 minuter från mitt hem.
Skrev till netonnet och frågade om jag kunde åka dit, plocka ihop varorna och använda samma order. Men det gick inte, däremot så kunde dom avbryta min nuvarande order om jag valde att köpa det i butik istället.
Köpte varorna i butiken men glömde informera deras support om att jag inte skulle ha onlinebeställningen.
Fick en bekräftelse på att de skickat varorna och jag skrev och berättade om mitt misstag.
De skrev att det var inga problem och att de tagit bort returavgiften. Hade beställt via faktura som jag alltid gör vid större reor för att slippa ligga ute med pengar om varan skulle ta lång tid eller om jag skulle ångra mig/hitta den billigare på annat ställe). Så behövde iof inte vänta på pengar.
Men själva returen var inga problem alls för dom.

@Gigena: Kan bara tipsa dig om att köpa via faktura, många ställen har ingen fakturaavgift längre, vet inte om CDON har det iof. Men ofta kan det vara värt strulet, särskilt runt dessa stora reor. Du kanske inte köpa så mycket på BF tidigare, men alla butiker får ökad leveranstid en kortare tid, CDON brukar det dock ta längst för att komma ikapp, i år tog det dock inte 2 månader som tidigare år!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Jag var med på den tiden då man fick bråka som fan för att lämna igen grejer tex minns jag när jag köpte en skärm på microshop i Umeå då dom fortfarande fanns här:

- Var in till microshop, såg en fin Samsung demo skärm utan dåliga pixlar, undrade om jag fick köpa demoskärmen och det gick inte, frågade om jag fick plocka upp en skärm ur lådan av förpackade skärmar och kolla att den är ok och det gick inte. Fick lite yviga svar om öppet köp men jag behövde en skärm så jag köpte en

- Kom hem, packade upp och kopplade in skärmen, dussintals lysande pixlar trots Samsung skärm, alla färger och mitt i bilden, omöjlig att använda.

- Gick tillbaka till microshop och ville ångra köpet, utskälld i 10 minuter, hävdade att skärmen bröt alla dåliga pixel policys som fanns, ännu värre utskällning.

- Slog skärmen i småbitar och slängde den i närmaste soptunna och gick aldrig in till microshop umeå igen. From nu köpte jag allt på nätet från ställen som respekterade ångerrätten.

Så förutom "att vi steg upp innan vi gick till sängs" och "bodde i ett hål i gatan" så hade vi det jäkla tufft när vi köpte elektronik på 2000 talet , dagens ungdom bara klagar .

PS. Hoppas någon iallafall har sett "Four Yorkshiremen" annars är nog sista kommentaren helt oförståerlig.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB