Permalänk

Beslutsångest SSD

Hej!
jag köpte nyligen en bärbar dator som har en 128gb m.2 SSD, det räcker egentligen men med lite lagring av familjefoton så fylls disken snabbt och om man sedan vill installera något spel så är det fullt.
Nu till min fråga, laptopen har en m.2 PCIe plats som är upptagen av den nuvarande SSD'n och en ledig 2.5" plats.

Ska jag byta den nuvarande disken mot en större mao en ny m.2 PCIe SSD?
Sätta i en vanlig SATA-SSD i 2.5" platsen?
Eller sätta i en vanlig 2.5" disk för lagring?

Det borde räcka med en vanligt disk för lagring men sen tänker jag att OM man framöver skulle installera något spel så vill man ju ha det på SSD..

Hur ska jag tänka här?

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem

Alternativt en USB disk där du fyller alla antikviteter och enbart använder en stor SSD till OS och program/spel.

Är pengar inte ett problem så vet du redan svaret.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@jemtegrannen
Du skulle köpa en till vanlig SSD och ha som lagringsdisk, dels för hålla nere på både värme och ljudnivån.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt en 500 gb SSD ligger för runt 1500:- så inte super dyrt och sedan lagra bilder/filmer på en extern disk då du aldrig går säker på om laptopen går sönder eller att den blir stulen.

MVH
jensen.

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad du har på dator och hur du använder utrymmet. Själv tycker jag att 128GB duger bra till en C disk och då får man även plats med några spel. Beroende så klart på vilka spel det är med tanke på att många av dagens AAA spel är 30GB+.

Känns ju bäst att börja med en 2.5" mekanisk disk för lagring hur som. Men beror ju lite på, hur mycket utrymme behöver du?

Klarar du dig med en större SSD enbart, 250-500GB eller behöver du mer?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@jemtegrannen
Du skulle köpa en till vanlig SSD och ha som lagringsdisk, dels för hålla nere på både värme och ljudnivån.

Lite så tänker jag, det är väl nackdelen med en mekanisk disk.

Skrivet av jensen.:

Jag skulle köpt en 500 gb SSD ligger för runt 1500:- så inte super dyrt och sedan lagra bilder/filmer på en extern disk då du aldrig går säker på om laptopen går sönder eller att den blir stulen.

MVH
jensen.

Det är ungefär vad jag har kikat på en SSD på 500gb skulle räcka för OS och eventuella spel osv.
Men ska jag behålla den nuvarande till OS och den nya för spel, eller bör jag byta ut den nuvarande och bara ha en SSD på 500gb?

Skrivet av Elghinnarisa:

Beror ju på vad du har på dator och hur du använder utrymmet. Själv tycker jag att 128GB duger bra till en C disk och då får man även plats med några spel. Beroende så klart på vilka spel det är med tanke på att många av dagens AAA spel är 30GB+.

Känns ju bäst att börja med en 2.5" mekanisk disk för lagring hur som. Men beror ju lite på, hur mycket utrymme behöver du?

Klarar du dig med en större SSD enbart, 250-500GB eller behöver du mer?

Jag skulle klara mig fint med en SSD på 500gb, har faktiskt en extern disk som ligger där hemma som skulle funka som en backup/lagringsdisk..

Men skulle jag vinna något prestandamässigt att byta ut den nuvarande mot en 500gb disk eller ska jag köra OS på 128gb disken och sedan spel/lagring på en 500gb disk?

128gb disken som sitter i är ju via PCIe bör ju prestera bättre än en vanlig SSD?

Bör jag byta ut den befintliga och sätta en 500gb via m.2 PCIe eller sätta i en till fast via SATA ?

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jemtegrannen:

Lite så tänker jag, det är väl nackdelen med en mekanisk disk.

Det är ungefär vad jag har kikat på en SSD på 500gb skulle räcka för OS och eventuella spel osv.
Men ska jag behålla den nuvarande till OS och den nya för spel, eller bör jag byta ut den nuvarande och bara ha en SSD på 500gb?

Jag skulle klara mig fint med en SSD på 500gb, har faktiskt en extern disk som ligger där hemma som skulle funka som en backup/lagringsdisk..

Men skulle jag vinna något prestandamässigt att byta ut den nuvarande mot en 500gb disk eller ska jag köra OS på 128gb disken och sedan spel/lagring på en 500gb disk?

128gb disken som sitter i är ju via PCIe bör ju prestera bättre än en vanlig SSD?

Bör jag byta ut den befintliga och sätta en 500gb via m.2 PCIe eller sätta i en till fast via SATA ?

Tycker du borde ha kvar den nuvarande m2 disken med OS på så har du SSD till spel / andra program så har du externa hårddiskar för bilder, filmer etc.

Så hade jag kört iallafall.

MVH
jensen.

Permalänk
Medlem

Tryck i en till SSD eller större HDD. Att ta bort den gamla disken är helt onödigt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jemtegrannen:

Hej!
jag köpte nyligen en bärbar dator som har en 128gb m.2 SSD, det räcker egentligen men med lite lagring av familjefoton så fylls disken snabbt och om man sedan vill installera något spel så är det fullt.
Nu till min fråga, laptopen har en m.2 PCIe plats som är upptagen av den nuvarande SSD'n och en ledig 2.5" plats.

Ska jag byta den nuvarande disken mot en större mao en ny m.2 PCIe SSD?
Sätta i en vanlig SATA-SSD i 2.5" platsen?
Eller sätta i en vanlig 2.5" disk för lagring?

Det borde räcka med en vanligt disk för lagring men sen tänker jag att OM man framöver skulle installera något spel så vill man ju ha det på SSD..

Hur ska jag tänka här?

Jag är i en liknande situation, sitter faktiskt just nu och ser över alternativen. SD-minnen i kortläsaren för filer som inte är prestandakrävande exempelvis. Är det Lenovo 700-15ISK du också köpt? Isåfall tänk på att själva hållaren för hårddisken inte finns i datorn, den måste skaffas på något annat vis.

Oavsett, behåll M.2-enheten om du kan och skaffa en lämplig 2,5" enhet om möjligt. Är vad jag kommer göra med min laptop bara jag fått tag i hållare för lagringsenheten.

Permalänk
Medlem

@anon5930
Är det någon speciell hållare som behövs?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bärplockaren:

@anders190
Är det någon speciell hållare som behövs?

Jo, tyvärr så är det denna som saknas/behövs: https://www.manualslib.com/manual/1153557/Lenovo-Ideapad-700-...
SATA-gränsnittet finns som tur är i systemet men lagringen ligger löst. Med en SSD i en dator som bara står still borde det gå bra ändå, såvida man inte knäcker anslutningen eller något. Men ska man ta med datorn är det risk att den far runt i datorn. Och är det en mekanisk disk så lär den nog inte må bra av att vara i rörelse förmodar jag. :/

Jag har tänkt kolla om Lenovo kan skicka/sälja en till mig men inte riktigt klurat ut vem och vart jag ska kontakta hos företaget. Tänkt försöka få ordning på det i helgen.

Min SD-läsare tappar mitt 128GB microSD-minne som jag försökt använda. Fungerar fint i min Lenovo-tablet så vettefan vad det är. Har en dockningsstation för 2,5" och 3,5" enheter kopplad via USB3 men är en väldigt osmidig lösning dessvärre.

EDIT: Dubbelhäftande tejp bör gå bra om det är en SSD iofs. Eller något alternativt fäste. Finns två skruvhål där Lenovos hållare monteras fast som skulle kunna användas för att stabililsera 2,5" enheten.

Så här ser den ut iallafall: https://www.encompassparts.com/item/10691217/LENOVO/5B40K8593...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jemtegrannen:

Hej!
jag köpte nyligen en bärbar dator som har en 128gb m.2 SSD, det räcker egentligen men med lite lagring av familjefoton så fylls disken snabbt och om man sedan vill installera något spel så är det fullt.
Nu till min fråga, laptopen har en m.2 PCIe plats som är upptagen av den nuvarande SSD'n och en ledig 2.5" plats.

Ska jag byta den nuvarande disken mot en större mao en ny m.2 PCIe SSD?
Sätta i en vanlig SATA-SSD i 2.5" platsen?
Eller sätta i en vanlig 2.5" disk för lagring?

Det borde räcka med en vanligt disk för lagring men sen tänker jag att OM man framöver skulle installera något spel så vill man ju ha det på SSD..

Hur ska jag tänka här?

Jag skaffade en NAS som kommunicerar trådlöst med routern och kan användas av alla i familjen, dels för en publik (på det lokala nätet) partition som alla har tillgång till och dels för att var och en ska ha en privat partition som bara hen kan komma åt. 4 st 4TB som arbetar i par (RAID) så totalt 8 TB lagringsutrymme med lika mycket backup. Lite långsamt för att komma åt vissa grejor men allas datorers SSD:er kan användas till det nödvändigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag är i en liknande situation, sitter faktiskt just nu och ser över alternativen. SD-minnen i kortläsaren för filer som inte är prestandakrävande exempelvis.

Lagra ingen _orginaldata_ på SD-minne, endast kopior tagna från mer pålitlig media som från snurrdiskar. SD-minne (och USB-stickor) är idag för osäker lagringsmedia för långtidslagring av filer av anledningen att flash-minnena är i låg klass eftersom de är 3'-sorteringen av chippen där SSD-tillverkarna och smartphonetillverkarna och industrin har tagit sitt först.

Kort sagt SD och USB-sticke-förpackarna får ta det minne som de andra ratat...

Idag nu när det är brist på NAND-flash så är situationen ännu värre då det är i princip bara Samsung som producerar volymer (och tar det mesta för sin egen del) medans konkurrenterna har inte fått igång sina fabriker som planerat och de tidigare tillverkningslinorna med äldre tillverkningsprocesser av flash-chip är rivna. - kort sagt det har blivit tomt i hyllorna och det är nu brinnande akut brist på NAND-flash.

Denna situation kommer att vara minst ett år framöver...

Om SSD fick en skjuts i försäljning av att snurrdisktillverkarna fick problem pga. översvämning runt 2010, så är det nu omvänd situation med allt dyrare SSD i kombination att dagens snurr-HD har låg pris samt växer våldsamt i lagringsvolym.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxargs:

Lagra ingen _orginaldata_ på SD-minne, endast kopior tagna från mer pålitlig media som från snurrdiskar. SD-minne (och USB-stickor) är idag för osäker lagringsmedia för långtidslagring av filer av anledningen att flash-minnena är i låg klass eftersom de är 3'-sorteringen av chippen där SSD-tillverkarna och smartphonetillverkarna och industrin har tagit sitt först.

Kort sagt SD och USB-sticke-förpackarna får ta det minne som de andra ratat...

Idag nu när det är brist på NAND-flash så är situationen ännu värre då det är i princip bara Samsung som producerar volymer (och tar det mesta för sin egen del) medans konkurrenterna har inte fått igång sina fabriker som planerat och de tidigare tillverkningslinorna med äldre tillverkningsprocesser av flash-chip är rivna. - kort sagt det har blivit tomt i hyllorna och det är nu brinnande akut brist på NAND-flash.

Denna situation kommer att vara minst ett år framöver...

Om SSD fick en skjuts i försäljning av att snurrdisktillverkarna fick problem pga. översvämning runt 2010, så är det nu omvänd situation med allt dyrare SSD i kombination att dagens snurr-HD har låg pris samt växer våldsamt i lagringsvolym.

Inget viktigt kommer enbart lagras på den datorn bör väl tilläggas, allt som är viktigt kommer lagras på NAS samt extern backupdisk. SD-minnet är för att bygga ut utrymmet när jag är utanför hemmet.

Klart märkbart att det är dåligt med minneskretsar, varit tomt bra länge på många produkter. Jag väntar själv på att intressantare prestanda SSD'er i M.2 format dyker upp då jag vill ha en till min primära dator.

Får hoppas läget återgår till det normala snart nog.

Permalänk
Medlem

I bärbar så rekommenderar jag enbart ssd gärna med kondensator som gör att den inte ska gå sönder vid strömabrott enligt paddanx är det vanligaste felet.

Så i efterhand ångrar jag väll mig lite att jag inte köpte något annat än 850 pro men den klarar sig säkert ändå har ju ändå 10 års garanti. Min 730 drar lite mer ström så den sitter i htpcn istället.

Fördelen med ssd i bärbar är att åker den ner i backen vid drift så klarar sig ssd disken kan mycket väl gå sönder då dem är väldigt känsliga.

Men som ren lagring i vanlig burk kör jag hårddiskar har 4 re4 som ligger oanvända när jag är tvungen köpa nytt kommer jag köper ssd till lagring men är många år framåt så då lär priserna gått ner

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Köp en samsung ssd evo 850

Visa signatur

.:-O_o-:.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Jag är i en liknande situation, sitter faktiskt just nu och ser över alternativen. SD-minnen i kortläsaren för filer som inte är prestandakrävande exempelvis. Är det Lenovo 700-15ISK du också köpt? Isåfall tänk på att själva hållaren för hårddisken inte finns i datorn, den måste skaffas på något annat vis.

Oavsett, behåll M.2-enheten om du kan och skaffa en lämplig 2,5" enhet om möjligt. Är vad jag kommer göra med min laptop bara jag fått tag i hållare för lagringsenheten.

ja det stämmer att det är lenovo 700
Såg det igår när jag satte i mer RAM.. en var inne lite på att antingen köra dubbelhäftande av något slag eller köpa behållaren, vi får se..

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Skrivet av Tre till Trettiotvå Täcken:

Köp en samsung ssd evo 850

får se om det blir något intressant erbjudande i mellandagarna på 500gigarn

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Visa signatur

.:-O_o-:.

Permalänk

Inte så jättedyrt med SSD nu för tiden. Hade lätt lagt de pengarna. De är så mycket bättre!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jemtegrannen:

ja det stämmer att det är lenovo 700
Såg det igår när jag satte i mer RAM.. en var inne lite på att antingen köra dubbelhäftande av något slag eller köpa behållaren, vi får se..

Jag har bestämt mig för att beställa hållaren ändå. Kan rapportera tillbaks om ett tag om allt fungerar som det ska. Långt ifrån gratis men med tanke på rabatten på datorn så blir det nog att slå till. Gör det så mycket enklare att få in mer lagring med en 2,5" enhet.

Edit: Borde få den inom fyra dagar, skickas från Tyskland med Deutsche Post. Iofs är det julvecka så kan nog bli nästa vecka till och med. 301kr totalt med Paypal som betallösning för övrigt. Rätt mycket för en bit metal egentligen hehe.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Jag har bestämt mig för att beställa hållaren ändå. Kan rapportera tillbaks om ett tag om allt fungerar som det ska. Långt ifrån gratis men med tanke på rabatten på datorn så blir det nog att slå till. Gör det så mycket enklare att få in mer lagring med en 2,5" enhet.

Edit: Borde få den inom fyra dagar, skickas från Tyskland med Deutsche Post. Iofs är det julvecka så kan nog bli nästa vecka till och med. 301kr totalt med Paypal som betallösning för övrigt. Rätt mycket för en bit metal egentligen hehe.

Spännande! Hojta hur det gick för dig sen.

Du har inte funderat på dubbelhäftande skum/tejp annars?

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jemtegrannen:

Spännande! Hojta hur det gick för dig sen.

Du har inte funderat på dubbelhäftande skum/tejp annars?

Jag hittade tillslut fram till Lenovo-tråden så kommer posta där ifall jag glömmer bort att svara i denna, såg att du också hängde där nu.

Funderade på det först men när jag väl hittade rätt fäste så fick det bli den ändå. Har man möjlighet att få något enklare fäste tillverkat så kan det nog mycket väl vara billigare. Kan man få till två simpla fästen med två skruvhål per sida för 2,5" enheten och sedan en liten bockad ände att skruva fast den mot chassits skruvhål så borde man kunna komma billigt undan och ändå få något stabilare.

Borde nog gå att 3D-printa något i plast för samma funktion, vore nog absolut enklast och billigast, om man vill ha något lite stabilare dvs.