Kylning till en dator som ska flyttas runt.

Permalänk

Kylning till en dator som ska flyttas runt.

Hej.
Vilken cpu kylare är bättre på en dator som kommer flyttas runt en hel del, vanlig luft eller en vattenkylare?
Jag kan tänka mig att en vatten inte kommer röra sig så mycket och inte heller har så mycke vikt på cpu så flytta runt kommer förmodligen inte skada något om nu inte vatten börjar läcka.
En vanlig luft kylare är ju rätt tung eller sticker upp en del vilket gör att den kanske kan knäcka något om den flyttas runt mycket?

Någon som har nå erfarenhet att resa utomlands med dator? Flyg eller något där andra tar hand om bagage?

mvh,
Threepwood

Permalänk
Medlem

Bästa är ju om du köper ett förråd med kylpasta och plocka av kylaren innan du flyttar med den.

Räkna alltid med att den som har hand om ditt bagage eller paket kommer att kasta det, stå på det och allmänt misshandla det.
Det är inte så det Skall gå till, men det är så det Går till.

Bittert tillägg
Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Lego Master

Om du har kört själv hade jag rekommenderat sluten vattenkylning, främst eftersom det minskar vikten på moderkortet.

Men när det gäller att skicka datorn med andra transportmedel så hade jag nog monterat ner den i delar, paketerat dem var för sig och skickat. Även GPUer kan råka illa ut om datorn utsätts för krafter i fel riktningar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Jo, kan nog tänka mig att plocka bort är det bästa alternativet.
Tänkte inte på grafikkortet men det är nog också bra att packa ner separat.

Permalänk
Medlem

@Threepwood: Hade nog kört en AIO och vid längre transporter ta ur grafikkortet och lägga det i sin låda. Kan ju även vara en idé att plocka ut eventuella mekaniska hårddiskar då dom innehåller rörliga delar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har kanske en idé annars för att transporten ska bli lätt. Och det är att köpa en Intel Nuc i7 modellen och koppla till grafikkort igenom thunderbolt 3. På så sätt får man spelprestanda samtidigt som det är väligt lätt att transportera. Just i7 modellen + grafikkort kanske kostar lite för mycket men det är en idé iallafall

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux