Erfarenhet av aliexpress.com?

Permalänk
Medlem

Köpt prylar mellan 1-35$ , ca 50-60 gånger. Betalar med mastercard som är registrerat/inlagt på ali.

Har fått alla varor på ca 2-4veckor utom en som fastnade i tullen "nikon kamerabatterier" fick pengar tillbaka utan strul.Beställde dock samma batterier igen som levererades på 3v.

Har bara bra erfarenheter utav ali fast skulle inte själv köpt större dyrare elektronik prylar där pga sämre eller inga garantier och/eller ev dolda fraktskador.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Hoverboard

Köpte Hoverboard vi Aliexpress till min grabb och beställde en med Samsungbatteri i. Det första jag gjorde vid leverans var att öppna batteripacket för att kika så att det var Samsungceller vilket det givetvis inte var. Detta trots att hölje och etikett såg ut som Samsungs originalbatteri. Blev en dispute som höll på under 1 1/2 månad med en säljare som vägrade ge med sig och hela tiden hittade på ursäkter samt krävde nya bevis från mig hela tiden. Det slutade med att jag fick tillbaka 400 kronor trots att ett originalbatteri här i Sverige kostade 750:-.

Känner att det börjar "fulas" medvetet eller omedvetet mer både via ebay och Aliexpress nu jämfört med förr. Nu chansar säljarna ofta på att man inte ska höra av sig om problem uppstår. Om man hör av sig vill det gärna att man ger dem någon vecka till för att paketen ska ha en chans att komma fram när de har hamnat på villovägar. En säljare gav jag en chans och väntade vilket resulterade i att tiden för att kunna lämna omdöme gick ut och jag kunde således inte lämna ett negativt omdöme på säljaren. Ingen vara kom trots att han hävdade att han skickat en ny.

Som sagt var... Tro inte att ni får originalprylar när ni beställer och räkna med att leveranstiden är lång. Likaså att paket kommer på vift är inte heller ovanlig enligt min erfarenhet. Om det beror på säljare eller postombud låter jag vara osagt.

Jag köper numer bara småprylar och räknar inte längre med att få bra kvalitet på grejerna. Man får lite vad man betalar för.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Hedersmedlem

Har handlat en hel del från olika Kina-sidor. Har gjort en dispute på bland annat Ali, och det enda problemet med det var att det tar tid.

I mitt fall med Ali kom inget paket fram och det trackingnr som säljaren hade angivit funkade inte alls. Gjorde dispute efter ca 1 månad. Först fick man den vanliga visan om att man ska vänta några veckor till för paketet kommer fram, sedan började säljaren gnälla om att det inte var hans fel, att han skickat paketet osv. Men eftersom han inte kunde presentera några bevis för sin sak så gick dispute'n till sist igenom. Men då hade jag legat ute med typ 800kr i tre månader.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om man kan hitta någon rabatt-kupong för att bli ny kund eller user på aliexpress? Typ $5 - 10 första köpet eller så?

Permalänk
Medlem

man ska inte ha bråttom om man beställer från ali, det är inget dagen efter leverans. 2månader är inte ovanligt att det tar ibland. så får man sakerna fortare än 1månad så blir man ju nästan chockad. Och att bli arg för du inte fick nått orginal, är det konstigt eller, du är inne på en snuskigt billig kinasida. Kinakvalitet kostar, kinaskräp ges bort nästintil.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Jag beställde från Aliexpress den 15:e December. Jag förväntade mig inte att få mitt paket förren mot slutet av Januari, men jag blev glatt överraskad imorse när jag såg att paketet redan har hunnit fram till min stad. Tog alltså 18 dagar från att jag beställde, trots att de sa 22-33 dagar.

Här är händelseförloppet om någon är intresserad:
Beställde som sagt den 15:e.
Enligt säljaren skickades ordern den 18:e.

Permalänk
Medlem

Tre till fyra veckor tar det.

Jag handlar lite därifrån emellanåt och är väl uppe i runt trettio beställningar. Jag har aldrig behövt reklamera nåt ännu, så jag vet inte hur smidigt det är.

Dessutom har jag beställt via aliexpress systersida, alibaba.com. Denna sida är mer till för företag och de som vill beställa kvantiteter. Vi behövde köpa in några prylar till mitt jobb och jag föreslog att vi skulle köpa det från kina. Det slutade med att jag fick sköta hela affären med den kinesiske leverantören och totalt köpte vi för 80000:-. Inga som helst problem och kvaliteten var helt ok. Det mest uppseendeväckande med den affären var att det bara kostade 1500:- i frakt för en pall som vägde nästan ett ton. Helt otroligt...

Aliexpress tillsammans med alibaba är faktiskt världens största ehandelsbolag. Detta uppmärksammades på TV för något (eller ett par) år sedan.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Tre till fyra veckor tar det.

Jag handlar lite därifrån emellanåt och är väl uppe i runt trettio beställningar. Jag har aldrig behövt reklamera nåt ännu, så jag vet inte hur smidigt det är.

Dessutom har jag beställt via aliexpress systersida, alibaba.com. Denna sida är mer till för företag och de som vill beställa kvantiteter. Vi behövde köpa in några prylar till mitt jobb och jag föreslog att vi skulle köpa det från kina. Det slutade med att jag fick sköta hela affären med den kinesiske leverantören och totalt köpte vi för 80000:-. Inga som helst problem och kvaliteten var helt ok. Det mest uppseendeväckande med den affären var att det bara kostade 1500:- i frakt för en pall som vägde nästan ett ton. Helt otroligt...

Aliexpress tillsammans med alibaba är faktiskt världens största ehandelsbolag. Detta uppmärksammades på TV för något (eller ett par) år sedan.

Av ren nyfikenhet, får man fråga vad nu köpte?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjon00:

Som99.
Har köpt ett 64GB USB, som vad jag förstår fungerar utmärkt. Kingston. Hur kollar jag om det är "oäkta". Fö kostade det 70kr. Tog en månad att få.

Köpte ett micro sd minneskort på 32gb för något år sedan till min RPI för runt 20kr. Använts varje dag sedan dess utan problem. Det finns bra och det finns dåliga säljare helt enkelt.

Skrivet av iMatter:

Är det någon som vet om man kan hitta någon rabatt-kupong för att bli ny kund eller user på aliexpress? Typ $5 - 10 första köpet eller så?

Om du köper via appen tror jag du får 5 dollar ellet något.

Angående frakten så varierar det också kraftigt. Har köpte ganska mycket skal och skärmskydd och det brukar ta mellan 3-5 veckor. Men för 1.5 vecka sedan beställde jag en ny volymknapp till min telefon, fick den idag.

Köpte för 2 år sedan en kina tablet via Aliexpress för 3000kr, fick hem den med ett dhl bud efter 4 dagar. Fungerade jättebra och är fortfarande nöjd med datorn. Dock gick tangentbordet sönder efter 6 månader, öppnade en dispute och efter en ganska dryg mejlkonversation fick jag tillslut ett nytt tangentbord utan kostnad.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Väntat i 7 veckor och det enda tracking visar är att planet lämnat China... så bad om en refund nu =(

Permalänk

Räkna med fet leveranstid

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 4everapple1:

Självklart har jag koll på det, är en Ebay-veteran

Trevligt, då kanske du kan hjälpa mig som vill sälja på eBay?

Permalänk
Medlem

Handlar skitmycket från aliexpress. Varje gång man kommer på att man saknar något går man in och beställer en liten grej för några enkronor, så det dyker upp paket lite då och då som jag inte kommer ihåg att jag köpt

Senaste grejen va ett snyggt fjärrkontrollsställ för några tior

Är ju inte de snabbaste sättet att få varor precis men kvaliten har nästan alltid varit över förväntan

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag har köpt lite småsaker genom Aliexpress. Skulle nog inte beställa något som är dyrt med tanke på alla problem som kan uppstå. Sen ska man inte underskatta säljares stora engagemang i att dividera om småsummor när dom gjort fel, även om det är billiga saker det rör sig om.

Idag t.ex. fick jag ett skal till mobil som kosta typ småkronor. Beställde 15e december, skickades den 16e. När jag såg att det var skickat och inscannat av posten beställde jag ett likadant från samma säljare. Nu är det 3e januari och det står fortfarande "elektronisk förhandsinformation mottagen". Så, eh... Säljare på Aliexpress är såklart lika olika som affärer i verkligheten. Så det gäller att välja säljare med bra betyg.

Ibland har jag sett saker på Aliexpress som kan ha mängder av säljare på samma vara med ungefär samma pris, men alla är kanske 30-40% dyrare än säljare utanför Aliexpress, typ Ebay eller Gearbest och så. Vilket är lite märkligt, så bra att kolla runt.

En fördel är t.ex. att om man beställer en laddningskabel till USB som sålts ganska många av samma, så skriver ofta några om kabeln verkligen kan ladda med 2A+ och så. Samma med minneskort, folk kommer köra H2testw och ladda upp bild på hastigheterna.

Permalänk
Medlem

Bara positiva saker att säga om Aliexpress. Köpt allt från mobilskärmar till nackkuddar. Finns allt i varierande kvalité. Hittade ett par inear hörlurar för 20 dollar som slår mina sennheiser momentum (in-ear) på fingrarna.

Permalänk
Medlem

Jag har köp en hel del "skit" saker så som mobilskal/gadgets så det är inga större summor det handlar om.
Hur som helst överlag har sakerna kommit fram och funka kalas bra, dock nu vid senaste beställning köpte jag ett tangentbord som inte kom fram de beror dock inte på AliExpress utan posten som inte skickade ut någon AVI.

Så de åkte tillbaka till Kina och jag gjorde en anmälan och fick pengarna tillbaka utan krångel eller krisduller.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Av ren nyfikenhet, får man fråga vad nu köpte?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte 20-kg hantlar i rostfritt stål.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en del också, allt från mobilskal till "lego", tar runt en månad men det kan de va värt

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Köpte ett par in-ear-hörlurar den 21/12 och till min förvåning så fanns lurarna redan hos utlämningsstället 30/12. Det är den överlägset lägsta leveranstid jag haft på något jag köpt från Aliexpress. Jag skulle nog dragit mig för att handla något dyrare än 400 spänn från Aliexpress då man aldrig riktigt vet vad man får hem i brevlådan.

Permalänk
Medlem

Har handlat relativt mycket från aliexpress!

tre tangentbord varav ett är under leverans just nu
3d skrivare
en jävla massa småskräp såsom pincetter, leds, usb kontakter (hona/hane för lödning), step-up och step-down pcbs, low volt till usb adaptrar, skruvar osv.

Leveranstiden är väl vad man har att förvänta sig ifrån asien. Men för 12kr inkl frakt för 2st fina rosa pincetter kan jag inte klaga
Har haft problem med ett av tangentborden och säljaren var väldigt responsiv och erbjöd att lösa problemen. Köper jag något dyrare så kollar jag upp säljarens omdömen först, men för småskraffs så är det lättare att bara kräva refund/resend om det inte kommer.

Snabbaste leveranstiden: 28 December beställde jag en 5m RGB-ledstrip med power inverter och fjärrkontroll för ~90kr som kom idag

Permalänk

Så jag har ingen koll på detta och tänkte köpa
https://www.aliexpress.com/item/Original-Doogee-X5-Max-Pro-4G...

Står att priset blir drygt 800kr, hur mycket mer i extra avgift kommer jag betala?(Dvs tull och sånt?)

Permalänk
Medlem

Köpt några utbytesdisplayer till mobiltelefoner. De flesta har fungerat men varit klart bräckligare än original. (gått sönder vid första tapp av sambo) 1 defekt vid leverans, tog en -evighet- att få till en lösning mot säljaren som ljög, försökte hitta på en lösning som jag accepterade och som de sedan drog tillbaka, osv.

Nej, inga fler mobilskärmar från kina för mig, iallafall..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Inaktiv

Har faktiskt bättre erfarenhet av Aliexpress än Ebay. Ebay är riktigt värdelösa när det kommer till dispyter då de lägger ned dispyter i princip direkt. Aliexpress kan man iaf tvinga vidare.
Hänt vääääldigt sällan att jag haft dispyter på båda.
Däremot skulle jag aldrig köpa något över tusingen på nån av dom.

Permalänk

Har handlat ganska mycket på Aliexpress men endast 2ggr har grejorna inte kommit och båda dom gångerna så har det inte varit några problem utan dom har skickat nya grejor (Pannlampa och display till Iphone 6)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

Så jag har ingen koll på detta och tänkte köpa
https://www.aliexpress.com/item/Original-Doogee-X5-Max-Pro-4G...

Står att priset blir drygt 800kr, hur mycket mer i extra avgift kommer jag betala?(Dvs tull och sånt?)

Går det som vanlig brevpost är chansen rätt stor att det slinker igenom.
Men kalkylera alltid med moms/tull. Blir det inget är det en bonus.

I ditt fall är det 25% moms på totalbelopp och hanteringsavgift på runt 100-150kr beroende på speditör.

Permalänk

@SUMITOMO:
Tack för svaret!
Då vet jag det, så man skall alltid förvänta sig betala moms/tull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

@SUMITOMO:
Tack för svaret!
Då vet jag det, så man skall alltid förvänta sig betala moms/tull.

Jag köpte Xiaomi i Dec på Aliexpress som kom fram på 7-9 dagar till min brevlåda. Värdet var skrivet till $20 så ingen tull/moms blev det heller.

Okej, nu har man/vi handlat på aliexpress, är det någon som har erfarenhet av att handla på aliababa.com? Jag skulle kanske vilja köpa en lite äldre modell av en smartfåne där. Ibland står det att man måste köpa ett större parti, 2-10 för att få handla i vissa affärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Okej, nu har man/vi handlat på aliexpress, är det någon som har erfarenhet av att handla på aliababa.com? Jag skulle kanske vilja köpa en lite äldre modell av en smartfåne där. Ibland står det att man måste köpa ett större parti, 2-10 för att få handla i vissa affärer.

Samma "butik" vad jag vet, bara att Alibaba är för just större partier, t.ex för företag. Aliexpress är mer privatperson.
Går dock att köpa via Alibaba som privatperson också, men har ingen erfarenhet av det själv.

Permalänk
Medlem

@4everapple1: Kinesiskt Ebay, kör på.

Permalänk
Medlem

Har snart sen en månad väntat på lite billigt skit vet inte om det är så bra, tycker jag får grejer snabbare om jag handlar från ebay trots att det också skickas från kina..