Problem med nvidia background removal

Permalänk
Medlem

Problem med nvidia background removal

Hej.
Jag har börjat streama lite och jag har problem med att min stream fullständigt laggar ur när jag använder nvidia background removal.
Jag har
AMD Ryzen 9 9950X3D
INNO3D GeForce RTX 5080
Så är ju ändå okej dator tänker jag.

Läste att man kunde begränsa spelet till 120 fps och det har jag gjort, hjälpte inte.

Det är obs jag streamar genom.
När jag gör en obs Analys säger den "99.1% Encoder Overload" Så är ju något med grafikkortet?

Vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwePeos:

Hej.
Jag har börjat streama lite och jag har problem med att min stream fullständigt laggar ur när jag använder nvidia background removal.
Jag har
AMD Ryzen 9 9950X3D
INNO3D GeForce RTX 5080

Läste att man kunde begränsa spelet till 120 fps och det har jag gjort, hjälpte inte.

När jag gör en obs Analys säger den "99.1% Encoder Overload" Så är ju något med grafikkortet?

Vad kan vara fel?

Jag kan inte mycket om det här men tänkte ändå fråga vad du använder för encoder och huruvuda du kör cpu eller gpu encoding?

Glhf!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Jag kan inte mycket om det här men tänkte ändå fråga vad du använder för encoder och huruvuda du kör cpu eller gpu encoding?

Glhf!!!

Har testat båda. Hade pgu först när jag upptäckte felet så tänkte jag testar cpu men då blev det ännu värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwePeos:

Har testat båda. Hade pgu först när jag upptäckte felet så tänkte jag testar cpu men då blev det ännu värre.

Vilken encoder kör du? Nvenc?

edit: förtydligade frågan något

Permalänk
Medlem

En sak till jag tänkte på, har du senaste versionen av OBS? RTX 5080 är ju ganska nytt tänker jag, lirar kanske dåligt med äldre versioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

En sak till jag tänkte på, har du senaste versionen av OBS? RTX 5080 är ju ganska nytt tänker jag, lirar kanske dåligt med äldre versioner?

Har senaste uppdatering av obs.

Har testat alla 3. "x264, Nvenc och AMD HW. Ingen funkar

Edit och ska tillägga att kör jag inte med "nvidia background removal " så flyter det på bra.

Edit igen. Jag förstår det inte, så dåligt ska inte mitt kort vara. Jag ser ju streamers som skriver dom har sämre kort än vad jag har och hos dom flyter det på hur bra som helst. Jag har kollat massa videos för att kolla inställningar, men jag får det inte att funka. Kan man kolla om kortet är defekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwePeos:

Har senaste uppdatering av obs.

Har testat alla 3. "x264, Nvenc och AMD HW. Ingen funkar

Edit och ska tillägga att kör jag inte med "nvidia background removal " så flyter det på bra.

Edit igen. Jag förstår det inte, så dåligt ska inte mitt kort vara. Jag ser ju streamers som skriver dom har sämre kort än vad jag har och hos dom flyter det på hur bra som helst. Jag har kollat massa videos för att kolla inställningar, men jag får det inte att funka. Kan man kolla om kortet är defekt?

Hola, hittade en tråd om ett liknande problem men där en individ uppdaterat från ett 3060 till ett 4070 och med samma problem som du beskriver, lösningen var att ladda ner och installera en eller flera SDK's som var nVidia specifika för de olika grafikkortsserierna, bifogar länk till nVidia sidan med filerna:

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/broadcasting/broadcast-s...

och här länk till diskussionen på OBS forumet:

https://obsproject.com/forum/threads/nvidia-background-remova...

Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hola, hittade en tråd om ett liknande problem men där en individ uppdaterat från ett 3060 till ett 4070 och med samma problem som du beskriver, lösningen var att ladda ner och installera en eller flera SDK's som var nVidia specifika för de olika grafikkortsserierna, bifogar länk till nVidia sidan med filerna:

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/broadcasting/broadcast-s...

och här länk till diskussionen på OBS forumet:

https://obsproject.com/forum/threads/nvidia-background-remova...

Hoppas det löser sig!

Jag har tyvärr redan dom senaste för RTX 50-serien. Men frågan är ju om man ska prova 40-seriens istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwePeos:

Jag har tyvärr redan dom senaste för RTX 50-serien. Men frågan är ju om man ska prova 40-seriens istället

Rackarns... Jag har tyvärr slut på id'eer, kanske ominstallera drivrutin och SDK'n om du inte redan gjort det.

Hoppas det löser sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwePeos:

Hej.
Jag har
AMD Ryzen 9 9950X3D
INNO3D GeForce RTX 5080

Vad kan vara fel?

En tråd som kanske löser ditt problem?

https://github.com/obsproject/obs-studio/issues/7639

Permalänk

har för mig Nvidia background removal äter ganska mycket encoder prestanda genrellt så om du dessutom kodar videon med nvidia encodern med hög bitrate så kan det mycket väl vara att du överbelastar encodern.

typs är att ha din webcam i relativt låg upplösning och bildfrekvens för att minska encoder lasten.

ingen större ära att mata obs med typ 4k uplösning till en liten ruta i hörnet på typ 6x6cm 1080 eller t.om 720 är defentivt good enough för en liten ruta på typ 1/10 del av totala skärmen i hörnet. ju fler pixlar och bilder per sekund från kameran desto högre last för processen att ta bort bakgrunden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows