Blocketköpare begär kvitto

Permalänk

Blocketköpare begär kvitto

Hejsan! Jag sålde nyss mitt gamla grafikkort till en kille på blocket, och han ville ha kvittot. Jag har en orderbekräftelse på mailen (som jag förstått ska funka som vanligt kvitto) men jag undrar om jag ska stryka över något, namn/adress osv.

Han vet redan mitt namn, telefonnummer mail förstås, så egentligen kanske det inte har så stor roll. Eventuellt adressen jag kan stryka tror jag. Killen verkar ärlig men man vet aldrig

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Hejsan! Jag sålde nyss mitt gamla grafikkort till en kille på blocket, och han ville ha kvittot. Jag har en orderbekräftelse på mailen (som jag förstått ska funka som vanligt kvitto) men jag undrar om jag ska stryka över något, namn/adress osv.

Han vet redan mitt namn, telefonnummer mail förstås, så egentligen kanske det inte har så stor roll. Eventuellt adressen jag kan stryka tror jag. Killen verkar ärlig men man vet aldrig

jag sålde mitt grafikkort och jag strök över min adress bara. namn lät jag stå kvar.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

jag sålde mitt grafikkort och jag strök över min adress bara. namn lät jag stå kvar.

Låter vettigt, vill han kan han söka upp mig på hitta eller eniro, men ändå!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Kvittot är väl snarare din faktura på köpet? Eller står det i orderbekräftelsen att det även gäller som kvitto?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Skrivet av drwlz:

Kvittot är väl snarare din faktura på köpet? Eller står det i orderbekräftelsen att det även gäller som kvitto?

Hittade inget kvitto från dem, måste tappat bort det fysiska när jag fick paketet. Brukar spara såna större kvitton men detta har jag tydligen tappat bort (var nästan två år sen jag köpte det)

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Intressant.

Ska precis skicka iväg ett paket. Ett paket jag fått direkt från tillverkaren. Så följde med "invoice" papper från tillverkaren. Där står alla mina uppgifter som Address, nummer, mail osv. Tänkte skicka med papprena ifall köparen kan använda de för ev. garantiärenden i framtiden.

Har inget att dölja, inte så att några kortuppgifter står på pappret så ska väl inte va någon fara tänker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Hittade inget kvitto från dem, måste tappat bort det fysiska när jag fick paketet. Brukar spara såna större kvitton men detta har jag tydligen tappat bort (var nästan två år sen jag köpte det)

Orderbekräftelse kanske duger åt köparen i och för sig

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Är det ett dyrt objekt vill man ha kvitto bara för att det är bra och ha om något inträffar, eventuell (hem)försäkring måste användas etc så underlättar det..

Inte för att blåsa säljaren, eller annat misstänksamt som allt på dessa forum verkar kretsa kring...

Räcker med ett brev. Med innehållet " Jag har sålt ett grafikkort med serienummer 12345678 " för 000kr .. Underskrivet med signatur och datum. Det är inga konstigheter med det.

Däremot är det köparens ansvar att man har en mall utskriven och redo. Det går inte förvänta sig att säljaren har en skrivare tillgodo ifall man behöver ett sådant.

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

Är det ett dyrt objekt vill man ha kvitto bara för att det är bra och ha om något inträffar, eventuell (hem)försäkring måste användas etc så underlättar det..

Inte för att blåsa säljaren, eller annat misstänksamt som allt på dessa forum verkar kretsa kring...

Räcker med ett brev. Med innehållet " Jag har sålt ett grafikkort med serienummer 12345678 " för 000kr .. Underskrivet med signatur och datum. Det är inga konstigheter med det.

Däremot är det köparens ansvar att man har en mall utskriven och redo. Det går inte förvänta sig att säljaren har en skrivare tillgodo ifall man behöver ett sådant.

Precis, kan vara så han menar. Men iaf så hittade jag ett riktigt kvitto genom att logga in på netonnet, stod exakt samma information som på orderbekräftelsen, så då bör det funka om någon undrar

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Orderbekräftelse kanske duger åt köparen i och för sig

Vet inte om det appliceras på alla butiker, men en orderbekräftelse brukar i regel inte gälla som kvitto.
Det är en bekräftelse på att de har tagit emot din order, men du kan fortfarande makulera din order efter det.

Så om det skulle dyka upp ett ärende som garantin ska stå för, så tvivlar jag på att de kommer att godta orderbekräftelse som kvitto på att köpet har genomförts

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Avstängd

Varför skulle man stryka över något? Om man nu inte har skyddad identitet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Brunbeck:

Vet inte om det appliceras på alla butiker, men en orderbekräftelse brukar i regel inte gälla som kvitto.
Det är en bekräftelse på att de har tagit emot din order, men du kan fortfarande makulera din order efter det.

Så om det skulle dyka upp ett ärende som garantin ska stå för, så tvivlar jag på att de kommer att godta orderbekräftelse som kvitto på att köpet har genomförts

Eftersom orderbekräftelsen med största sannolikhet hjälper dem att inse att de har sålt varan så duger det som kvitto vid reklamation. Du behöver bara göra det troligt att du köpt varan på ett visst ställe. Har du bara handlat en vara så kan även ett kontoutdrag från din bank funka.

Dock så gäller inte kvittot för köparen, han kommer inte att ha någon rätt att reklamera bara för att han har originalkvittot. Ibland går det ändå, men det ska man inte lita på. Enda anledningen att man vill se originalkvittot är för att försäkra sig om att varan inte är stulen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Så länge inget specifikt som konto/kreditkort/inloggningsuppgifter står på kvittot så är det ju bara skicka med. Inte svårare än så.

Ingen kan göra något konstigt med de uppgifterna och kunde man det finns det redan uppgifter om alla svenskar att hämta i diverse databaser.

Permalänk
Medlem

Är det 2 år gammalt och om det är mindre summor känns det ju som att kvittot inte behövs, om det inte finns någon utökad garanti, eller om man nu kanske vill ha möjlighet att driva en reklammationsprocess som kanske inte är helt lätt så långt efter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lappen81:

Är det 2 år gammalt och om det är mindre summor känns det ju som att kvittot inte behövs, om det inte finns någon utökad garanti, eller om man nu kanske vill ha möjlighet att driva en reklammationsprocess som kanske inte är helt lätt så långt efter.

Kan ju vara att de vill veta att det inte är stöldgods eller liknande, en del är ju petiga på sådant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Vet inte om det appliceras på alla butiker, men en orderbekräftelse brukar i regel inte gälla som kvitto.
Det är en bekräftelse på att de har tagit emot din order, men du kan fortfarande makulera din order efter det.

Så om det skulle dyka upp ett ärende som garantin ska stå för, så tvivlar jag på att de kommer att godta orderbekräftelse som kvitto på att köpet har genomförts

Vad jag förstått så brukar inte garantin följa med, utan gäller bara ursprungsköparen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beroende på hur gammal det är samt märke och var man köpt det kan man även överföra köp till en annan person.

Via komplett gjort det förut. Sa att jag skulle säga det och vem som skulle köpa det så skrev dom över det på honom istället och han fick rätt till garanti. Vilket var trevligt.

Samt att visa tillverka var deras egen produkt registrering där man ibland kan göra samma sak.

Skadar inte att veta allafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv

Stryker du över grejjjer gäller inte kvittot.

Du finns ju på hitta mm, bara skicka med kvitto i original skick

Permalänk

Alla saker som säljs begagnat bör man ha ett kvitto på, inget kvitton från där första person köpte produkten utan ett kvitto på att den befintliga affären har gått igenom. Finns färdiga mallar på de flesta köp o sälj sidor. Finns även de klassiska kvitto blocken att skriva med. Detta vet du troligtvis.

Angående kvitto från när du köpt en elektrisk pryl så hade jag aldrig skickat med det. Av olika skäl, jag anser att köparen inte har och göra med var jag köpt saken från början, elektronik är inte värt nått i andra hand, garantier är alltid svåra att få igenom i andra hand om inte snarare omöjligt.
Så svar till din fråga: Aldrig i hela någonsin hade jag skickat med det för en sån liten sak som komponent till datorn.

Vi alla har våra principer, jag fattar inte hur man ens kan köpa begagnad elektronik. Vet jag vem som haft det är det en sak men aldrig från okända källor. Så hade jag fått den frågan hade jag knappt kunnat hålla mig för skratt och pekat var dörren är.

Löjligt mycket text om knappt ingenting sakligt men jag fick iallafall skriva av mig och gnälla lite även denna dag.

Visa signatur

General Sydland

Permalänk
Medlem

Ska man begära kvitto ska man inte handla beg, snåla jävlar då det oftast gäller bara ursprungsköparen..

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Själv vill jag alltid ha originalkvitto (eller likvärdigt) om jag köper begagnat, då för att minska risken för att det är stöldgods. Kan inte säljaren skicka med något liknande så är jag inte intresserad. Sedan bör man alltid skriva ett kvitto på själva affären då det minska risken för missförstånd och ökar chansen att sälja det vidare om man vill det.

Permalänk
Medlem

"Men garantin gäller i många fall bara den köpare som först köpte varan, något många inte vet om."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/garantier-ofta-var...

Skillnad på butikens garanti och tillverkarens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Eftersom orderbekräftelsen med största sannolikhet hjälper dem att inse att de har sålt varan så duger det som kvitto vid reklamation. Du behöver bara göra det troligt att du köpt varan på ett visst ställe. Har du bara handlat en vara så kan även ett kontoutdrag från din bank funka.

Dock så gäller inte kvittot för köparen, han kommer inte att ha någon rätt att reklamera bara för att han har originalkvittot. Ibland går det ändå, men det ska man inte lita på. Enda anledningen att man vill se originalkvittot är för att försäkra sig om att varan inte är stulen.

Skrivet av Blofeld:

"Men garantin gäller i många fall bara den köpare som först köpte varan, något många inte vet om."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/garantier-ofta-var...

Skillnad på butikens garanti och tillverkarens.

Det finns ju dock tillverkargarantier där garantin följer med produkten, t ex EVGA, och då kan det vara vettigt att ha kvitto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ska man begära kvitto ska man inte handla beg, snåla jävlar då det oftast gäller bara ursprungsköparen..

Hur är det snålt menar du?

Själv skulle jag aldrig fråga efter ursprungskvitto om det gällde en gammal GPU men samtidigt skulle jag aldrig köpa något om säljaren vägrade att skicka med ett kvitto. Det om något tyder på en oseriös försäljare, då ger jag hellre pengarna till något annat.

Om det gäller lite dyrare inköp, som t.ex. när jag köpte min kamera begagnad så är det nästan ett krav att det dels finns ett kvitto från köpet i butik samt att säljaren gav mig ett kvitto i stil med "härmed köper Tdoll kamera XXX för YYY kronor dd/mm/åååå"

Permalänk
Medlem

Hur många sparar på gamla kvitton?

Själv brukar jag kasta dem innan det ens gått några månader. Är endast ett fåtal produkter som jag sparat kvitto på.

Permalänk
Avstängd

Gamla kvitton sparar jag inte ofta, Men nya som har ett garantivärde sparar jag alltid.
köper jag en coca cola på Ica så bryr jag mig inte direkt, men om jag köper en tv för 14000 och den pajjar så är det ju ganska bra med kvitto för garanti. Men du kanske har kommit på ett bra sätt att skita ut pengar.

Skrivet av Exxovion:

Hur många sparar på gamla kvitton?

Själv brukar jag kasta dem innan det ens gått några månader. Är endast ett fåtal produkter som jag sparat kvitto på.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Gamla kvitton sparar jag inte ofta, Men nya som har ett garantivärde sparar jag alltid.
köper jag en coca cola på Ica så bryr jag mig inte direkt, men om jag köper en tv för 14000 och den pajjar så är det ju ganska bra med kvitto för garanti. Men du kanske har kommit på ett bra sätt att skita ut pengar.

Kvitton sparas i regel digitalt hos återförsäljarna idag så jag har aldrig behövt uppvisa något vid garantiärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Kvitton sparas i regel digitalt hos återförsäljarna idag så jag har aldrig behövt uppvisa något vid garantiärenden.

Jo, i regel ja. Den dagen din nya TV för 15K pajar och denna återförsäljare inte hade sparat ditt kvitto, då skrattar du inte längre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jo, i regel ja. Den dagen din nya TV för 15K pajar och denna återförsäljare inte hade sparat ditt kvitto, då skrattar du inte längre!

Fast återförsäljaren måste enligt lag spara kvittot, då de måste ha det till sin bokföring, så ditt argument håller inte.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |