Är det Elgiganten vi pratar om så skulle det iaf aldrig fungera där jag bor.
Elgiganten i Varberg har de mest pissiga anställda jag varit med om när det kommer till kundservice.
Jag: Det här mobilskalet har NetOnNet för 199kr, och ni tar 349kr - men ni kan väl matcha det iom er prisgaranti ?"
El-G: Nej NetOnNet ligger för långt bort.
Jag: Öhh...?"
El-G: Närmsta NetOnNet härifrån är 31km - vi har en gräns på 25km.
... Liksom hallå ?
En annan gång fick jag liknande svar, men om ännu mer uppkäftigt:
Jag: Den här saken kostar XXX :- där - kan ni matcha?"
El-G: Nej det kan vi inte.
Jag: Men... prisgaranti ?"
El-G: Det gäller inte för den typen utav produkter
Jag: "???, gäller väl allt?"
El-G: Nej inte XXX (minns inte vad det var, men det var elektronik-relaterat)
Jag: "Jaha... sedan när då ?"
El-G: Det står på våran hemsida någonstans du får leta där.
Jag: "Ok, så jag som kund skall leta upp era vilkor ?"
El-G: Ja, kan du leta priser, så kan du väl leta finstilt text ?
// vid detta laget blir jag riktigt irriterad //
Jag: Alltså vad håller du på med ?, jag är kund och vill köpa en sak här men ni tar mer än en konkurrent - samt att ni erbjuder prisgaranti.. ?"
El-G: Du, vi säger såhär - köp du din grej där då.
* Så går han iväg *
... Sedan dess handlar jag ALDRIG, AAAALDRIG mer på Elgiganten.
Över min döda kropp och grannens hund.
Tyckte det där var lite för intressant för att kunna låta bli att fråga dem själv. Kontaktade precis deras support för att fråga vad det är som gäller, det enda som står på deras webbsida är att det måste ske inom 30 dagar och vara hos en lokal konkurrent. Vad "lokal" innebär framgår inte.
Svaret jag fick var att det är upp till varje butik att bestämma. I teorin skulle de med andra ord kunna bestämma att lokalt innebär i samma byggnad. Det finns därmed heller inga regler om hur ofta de får ändra den begränsningen, ett effektivt sätt är ju att helt enkelt hålla gränsen till exakt det avstånd som är till närmaste konkurrent. Det finns ingen central dokumentation över vad varje butik har för bestämmelse och ingen reglering över hur ofta det får ändras. Eftersom "det finstilta" är upp till varje butik att sätta går heller inte det att få tag i på nätet.
Så kort och gott prisgarantin är helt meningslös och garanterar inget alls, däremot kan de mycket möjligt vara måna om sina kunder och väldigt tillmötesgående om du ställer frågan, det finns bara ingen garanti.