Permalänk
Skrivet av KentBrack:

@Winerstone:

Jag skulle tippa på att det funkar. Det går att sätta minnena på 2400MHz i bios om modekortet inte tar snabbare.
Någon kan ju rätta mig om jag har fel.

Ja annars äre ju kört.

Permalänk
Medlem

@Winerstone:

Är rätt säker på att eftersom modekortet tar 3866 MHz (OC) så ska det bara vara att ändra till "XMP" i bios.
Så kan du köra snabbare minnen än 2400MHz.

Sen sitter jag på min gamla trogna 2600k, så är inte så insatt i såna nymodigheter

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Skrivet av KentBrack:

@Winerstone:

Är rätt säker på att eftersom modekortet tar 3866 MHz (OC) så ska det bara vara att ändra till "XMP" i bios.
Så kan du köra snabbare minnen än 2400MHz.

Sen sitter jag på min gamla trogna 2600k, så är inte så insatt i såna nymodigheter

Jag kan inte ett skit om bios å sådär, så jag får klura lite på det där haha

Permalänk
Medlem

@Winerstone:

Äh, det är ganska lätt att hitta guider.
Tror bara det ska vara att ändra ifrån disable till en förinställd profil.
"Extreme memory profile (X.M.P.)" brukar det nog heta

Där har du en snubbe som snackar om det: https://www.youtube.com/watch?v=NTWEzTV8B54

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Skrivet av KentBrack:

@Winerstone:

Äh, det är ganska lätt att hitta guider.
Tror bara det ska vara att ändra ifrån disable till en förinställd profil.
"Extreme memory profile (X.M.P.)" brukar det nog heta

Där har du en snubbe som snackar om det: https://www.youtube.com/watch?v=NTWEzTV8B54

Tack så mycket för hjälpen! Får kolla på det där när jag får datorn

Permalänk
Hedersmedlem

@Winerstone *Trådar sammanfogade*

Tänk på att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om ex. samma datorköp). Den här gången har jag sammanfogat trådarna åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Winerstone:

Inga problem. Hoppas du blir nöjd.
Den kommer garanterat klara både LoL och WoW ^^

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Winerstone:

Tack så mycket för hjälpen! Får kolla på det där när jag får datorn

Minnena kommer att fungera utmärkt oavsett. De körs bara i en lägre hastighet om man köper en högre hastighet, men det är bara att gå och ändra i BIOS om man vill ha den högre hastigheten.

Det är egentligen en "upp till"-hastighet som är angiven och garanterad om man sätter värden till de som tillverkaren rekommenderat, vilket kallas för XMP-profil.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Winerstone:

Har redan beställt Kommer det inte att funka?

Kommer funka men du kommer förmodligen inte få ut all kraft ur dina RAM minne, så det är kanske på prislappen du har tappat. Men annars så funkar det lika bra som de andra, och bättre eftersom om du vill överklocka dem i framtiden så blir det ingen riktig överklockning eftersom RAM:et är gjort för att klara högre hastighet.