Trump tillåter ISP's att samla och sälja användares uppgifter

Permalänk

Trump tillåter ISP's att samla och sälja användares uppgifter

https://www.svd.se/bredbandsbolag-i-usa-far-salja-anvandarupp...

Citat:

Kongressen i USA har beslutat att låta amerikanska bredbandsbolag samla in användares uppgifter på nätet och sälja vidare. Under sina sista månader införde Obama en regel mot företagens spridning av personliga uppgifter. Med kongressbeslutet väntas Trump nu upphäva den.

Citat:

Republikanerna kommer också försöka dra tillbaka Obama-administrationens regler om så kallad nätneutralitet. Nätneutralitet innebär att bredbandsbolag förbjuds att blockera, sakta ner eller ta extra betalt för utvalda nedladdningar, hemsidor eller applikationer.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det någon logisk anledning till detta över huvud taget eller är det något de gör bara för att det var Obama som införde det?

Avskyr Trump för övrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet du vad för skillnad det är på kongressen och presidenten? /Facepalm

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Vart är alternativet "älskar Trump och detta beslut?"

Permalänk
Medlem

Varför skriva som att det är klart? Trump har inte tagit emot förslaget ännu.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Vet du vad för skillnad det är på kongressen och presidenten? /Facepalm

Söker jobb på Aftonbladet

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Finns det någon logisk anledning till detta över huvud taget eller är det något de gör bara för att det var Obama som införde det?

Avskyr Trump för övrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Logisk anledning? De har blivit betalda av organisationer som vill ha det här genomfört, dvs ISP:er som vill kunna tjäna pengar på att sälja information om sina kunder.

Edit: här kommer en länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Varför skriva som att det är klart? Trump har inte tagit emot förslaget ännu.

Tror du att Trump kommer att lägga in sin veto mot lagförslaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Trump är en klok karl som inte låter sig köpas. Förhoppningsvis, om han inte blir pressad allt för mycket.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2

Permalänk
Medlem

En länk till hur politikerna i representanthuset röstade.
215 Republikaner röstade ja, 15 röstade nej, och 6 avstod.
Inga Demokrater röstade ja, 190 röstade nej, och 3 avstod.

Och en länk hur senatorerna röstade för några dagar sedan.

50 Republikaner röstade ja, inga röstade nej, och 2 avstod.
Inga Demokrater röstade ja, 46 röstade nej.
De två oberoende kandidaterna (som är knutna till demokraterna) röstade båda nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Trump är en klok karl som inte låter sig köpas. Förhoppningsvis, om han inte blir pressad allt för mycket.

Haha.

Vem skulle pressa Trump? Putin?

Edit:

Trump försökte tvinga vissa Republikaner att rösta igenom AHCA, Republikanernas alternativ till ACA, mer känt som Obamacare, det misslyckades spektakulärt. Men om nu Trump signerar den här lagen så är det för att han har blivit pressad att göra så...

Jag tror det finns ett ord för att i såfall beskriva honom.

Cuck.

Det är väl rätt? Har för mig att det var rätt så populärt inom vissa kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Fullständigt irrelevant i sammanhanget. Anser inte att diskussionsunderlaget för ett ämne bör vara vad TS antar kommer att hända presenterat som fakta.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Älskar ju trump men, så därför fick det bli en bock där. Dock tror jag inte på vad Svd skriver, dom är fakenews. När man googlat efter detta så har ju inte trump lagt något beslut alls????

är allt detta bara vad man tror att han ska göra? Och det framstås i tråd titeln att Trump har aktivt gjort ett val? Vad är det här, Aftonbladet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Fullständigt irrelevant i sammanhanget. Anser inte att diskussionsunderlaget för ett ämne bör vara vad TS antar kommer att hända presenterat som fakta.

Så Trump kommer att spendera politiskt kapital för att gå emot ett förslag som Republikanerna har röstat igenom nästan enhälligt? Han skall alltså allienera de som han behöver för att driva igenom sin politik för en fråga som han inte bryr sig om? När han varit President i bara lite mer än två månader?

Det är lite som att tro att solen inte kommer stiga upp imorgon...

Skrivet av Silcan:

Älskar ju trump men, så därför fick det bli en bock där. Dock tror jag inte på vad Svd skriver, dom är fakenews. När man googlat efter detta så har ju inte trump lagt något beslut alls????

är allt detta bara vad man tror att han ska göra? Och det framstås i tråd titeln att Trump har aktivt gjort ett val? Vad är det här, Aftonbladet?

Lite enkelt. Kongressen röstar om lagförslag, som sedan Presidenten skriver under så att de blir lag. Vägrar Presidenten genom att lägga in sitt veto så kan Kongressen köra över honom med 2/3 majoritet i båda kammarna.

Vad som hänt är att kongressens Republikaner nästa enhetligt har röstat för förslaget, och det går nu till Trump. Finns inte några med kunskaper i ämnet som tror att Trump kommer att vägra att skriva under.

Permalänk
Medlem

Vadå trump tillåter? Det röstas i kongressen. Trump har ingen röst där, han är president.

Däremot ogillas att republikanerna röstar för det. Oklart vad trump tycker om förslaget, någon som har länk kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Så Trump kommer att spendera politiskt kapital för att gå emot ett förslag som Republikanerna har röstat igenom nästan enhälligt? Han skall alltså allienera de som han behöver för att driva igenom sin politik för en fråga som han inte bryr sig om? När han varit President i bara lite mer än två månader?

Med tanke på att det är samma personer som nyligen sköt ned AHCA (som pushades hårt av Trump och Paul Ryan) ser jag det absolut som en möjlighet att han kan fälla förslaget som en maktdemonstration. Förslaget är såpass obetydligt att det gott kan utgöra ett exempel.

"I’m gonna come after you, but I know I won’t have to, because I know you’ll vote ‘yes’. Honestly, a loss is not acceptable, folks."
- Ryktades Trump säga inför omröstningen om AHCA.

Min poäng är fortfarande att ämnet hade kunnat formuleras bättre än "men jag tror ju att det kommer hända så då har det ju typ hänt".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Vadå trump tillåter? Det röstas i kongressen. Trump har ingen röst där, han är president.

Däremot ogillas att republikanerna röstar för det. Oklart vad trump tycker om förslaget, någon som har länk kanske?

Washington Times, en tidning till höger i USA:

Citat:

The White House signaled Tuesday that President Trump will sign a controversial bill rolling back Obama-era internet privacy rules, drawing the ire of online advocates who said he is failing his first major drain-the-swamp test by allowing broadband companies to sell users’ personal browsing histories.

Daily Caller, också till höger i USA.

osv.

Det är bara att googla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Haha.

Vem skulle pressa Trump? Putin?

Edit:

Men om nu Trump signerar den här lagen så är det för att han har blivit pressad att göra så...

Hur ska du ha det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Hur ska du ha det?

Du verkar tror att om han skriver under så är det för att han har blivit pressad, han kan inte stå upp för sig själv...

Cuck alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Du verkar tror att om han skriver under så är det för att han har blivit pressad, han kan inte stå upp för sig själv...

Cuck alltså.

Var det inte det du skrev också? Att om han skriver under så har han blivit pressad?
Jag tror att om han skriver under så är det för att inte motsätta sig sina partikamrater. Dvs att han känner sig pressad till det.
Eftersom Trump är en mycket klok/vis karl så förstår han att detta är vansinne och om han enhälligt skulle få bestämma så skulle det bli ett blankt nej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Var det inte det du skrev också? Att om han skriver under så har han blivit pressad?
Jag tror att om han skriver under så är det för att inte motsätta sig sina partikamrater. Dvs att han känner sig pressad till det.
Eftersom Trump är en mycket klok/vis karl så förstår han att detta är vansinne och om han enhälligt skulle få bestämma så skulle det bli ett blankt nej.

Han kan enhetligt bestämma att det inte blir en lag, det är det som Presidentens veto är till för. Det finns inte tillräckligt röster i kongressen för att köra över honom om han skulle göra det.
Så sett ur din synvinkel så måste ju förklaringen vara enkel.

Cuck.

Personligen, om det inte framgår av vad jag skrivit, så kan jag göra det klart för dig.
Nej, när han skriver under så handlar det inte om att han blir pressad. Trump är en idiot och rent ut sagt så bryr han sig inte då lagen inte kommer att påverka honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag tvivlar inte en sekund på att trump tycker att denna lagen är skitbra. Trump är en dum mytoman. Därav blir 90% av hans utalanden objektivt falska och/eller rena lögner. Trump är bakom denna typ av politik och kommer troligen skriva under detta. Visst finns det en changs att han inte gör det. Skriver han inte under så kommer de vara pga press från folkopinion skulle jag gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Lite enkelt. Kongressen röstar om lagförslag, som sedan Presidenten skriver under så att de blir lag. Vägrar Presidenten genom att lägga in sitt veto så kan Kongressen köra över honom med 2/3 majoritet i båda kammarna.

Vad som hänt är att kongressens Republikaner nästa enhetligt har röstat för förslaget, och det går nu till Trump. Finns inte några med kunskaper i ämnet som tror att Trump kommer att vägra att skriva under.

Så med andra ord är det kongressen som röstar igenom detta och inte trump?

Permalänk
Medlem

Slående hur stor skillnaden är mot Sverige, där många ISP:er kämpar *mot* beslut om att lämna ut personuppgifter till företag, myndigheter o.s.v.

Undrar om marknaden kan lösa det i USA också. Det känns som det borde finnas stort utrymme för någon aktör att marknadsföra sig som alternativet som värnar om folks integritet. Dock verkar olika ISP:er i USA ha monopol i många områden p.g.a landets fibernät är så dåligt utbyggt. Kan man bara ha t.ex. Comcast kan de ju göra lite som de vill.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Finns ett par fel med din kommentar. Klok och Trump går inte hop t.ex. Att han inte heller låter sig köpas ställer jag mig skeptisk till. Sett till hur han behandlade fiaskot som i folkmun kallas "Trumpcare" säger en hel del till hur pressad han är.

Skrivet av Gropenator:

Cuck alltså.

Och där kom det..

Skrivet av Silcan:

SvD? Fake news? Snälla människa.. Att stödja Trump och samtidigt påstå att andra driver "fake news" är ganska hyckleri måste man säga.

Skrivet av Pepsin:

Slående hur stor skillnaden är mot Sverige, där många ISP:er kämpar *mot* beslut om att lämna ut personuppgifter till företag, myndigheter o.s.v.

Undrar om marknaden kan lösa det i USA också. Det känns som det borde finnas stort utrymme för någon aktör att marknadsföra sig som alternativet som värnar om folks integritet. Dock verkar olika ISP:er i USA ha monopol i många områden p.g.a landets fibernät är så dåligt utbyggt. Kan man bara ha t.ex. Comcast kan de ju göra lite som de vill.

Finns incitament i Sverige för att göra detta. ISP marknaden i Sverige är betydligt större och har fler konkurrerande företag som gör att om en ISP lägger sig platt så kan de tappa kunder till en annan ISP. Med andra ord så tjänar företagen att använda situationen som någon form av PR stunt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Finns ett par fel med din kommentar. Klok och Trump går inte hop t.ex. Att han inte heller låter sig köpas ställer jag mig skeptisk till. Sett till hur han behandlade fiaskot som i folkmun kallas "Trumpcare" säger en hel del till hur pressad han är.

Och där kom det..

SvD? Fake news? Snälla människa.. Att stödja Trump och samtidigt påstå att andra driver "fake news" är ganska hyckleri måste man säga.

Finns incitament i Sverige för att göra detta. ISP marknaden i Sverige är betydligt större och har fler konkurrerande företag som gör att om en ISP lägger sig platt så kan de tappa kunder till en annan ISP. Med andra ord så tjänar företagen att använda situationen som någon form av PR stunt.

Svd fakenews ja, och trådtiteln också, vi vet inte om trump stödjer detta en. "Trump tillåter ISP's att samla och sälja användares uppgifter" gör han? källa på det? Detta är bara något som ni tror han kommer göra, och basunerar ut det som fakta. Läser Svd och får ta del på vad skribenter tror på och sedan är det fakta haha. Kongressen har majoritet för detta och det skulle vara emot praxis att gå emot något kongressen röstat för 75% JA, oavsett om trump avskyr detta så är det praxis att skriva under för en så stark enad kongress.

Permalänk
Medlem

USA samlar i princip hela världens befolknings data för alla människor som är uppkopplad lär använda någon typ av USA tjänst eller webbplats så trafiken, och USA samarbeta med FRA och andra nationer underrättelseverksamhet.

Och på tanke att Trump vill ha betalt för allt för öka ekonomin förvånar jag mig inte om beslutet lagringen finns redan det är dyrt lagra datan också om alla världens människor, så vill andra länder ta del av informationen får det ju betala.

Det är ju bara titta Tyskland spenderar 1.5% av sin BNP på militären och i ett NATO medlemskap måste man spendera minst 2% av BNP och nu vill ju trump att Tyskland ska betala till USA för den 0.5% av deras BNP som de inte lägger ner på militäralliansen då USA får stå den notan.

Han är ju affärsman och det innebär att inte ge bort något utan att ta betalt för det, så beslutet var inte så överraskande dock.

Men skulle jag som kund välja ISP så skulle jag givetvis välja en operatör som inte samlar in data, ännu mindre en som säljer iväg informationen, så lär nog finnas ISP som inte tillämpar detta för ta över kunder från andra ISP, de som inför detta kommer ju i slutändan förlora på det i längden med mindre slutkunder.

Visa signatur

▰ MSI RTX ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ Samsung 980 1TB & 3 x Kingston KC3000 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Svd fakenews ja, och trådtiteln också, vi vet inte om trump stödjer detta en. "Trump tillåter ISP's att samla och sälja användares uppgifter" gör han? källa på det? Detta är bara något som ni tror han kommer göra, och basunerar ut det som fakta. Läser Svd och får ta del på vad skribenter tror på och sedan är det fakta haha. Kongressen har mojiritet för detta och det skulle vara emot praxis att gå emot detta oavsett om trump nu hatar detta förslag. Fattar ni?

"The White House signaled Tuesday that President Trump will sign a controversial bill rolling back Obama-era internet privacy rules, drawing the ire of online advocates who said he is failing his first major drain-the-swamp test by allowing broadband companies to sell users’ personal browsing histories."

Washington Post.

http://www.washingtontimes.com/news/2017/mar/28/trump-bill-ro...

Betyder det att Trumps egna stab sprider fakenews on Trumps vilja att skriva under sagda lagförslag?

Sedan är det ganska klart vad administrationen anser om nätneutraliteten..

http://fortune.com/2017/01/20/trump-net-neutrality-opponent-h...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

"The White House signaled Tuesday that President Trump will sign a controversial bill rolling back Obama-era internet privacy rules, drawing the ire of online advocates who said he is failing his first major drain-the-swamp test by allowing broadband companies to sell users’ personal browsing histories."

Washington Post.

http://www.washingtontimes.com/news/2017/mar/28/trump-bill-ro...

Betyder det att Trumps egna stab sprider fakenews on Trumps vilja att skriva under sagda lagförslag?

Sedan är det ganska klart vad administrationen anser om nätneutraliteten..

http://fortune.com/2017/01/20/trump-net-neutrality-opponent-h...

Trump kanske avskyrt detta men vill inte gå emot en stark enad kongress? Det är ju emot praxis att göra så, speciellt med småsaker som detta. Så vad vill trump egentligen, vet du detta? Tycker du att det är trumps fel att kongressen röstat för detta? USA är ju ingen diktatur trotts att presidenten har en hel del makt.

Permalänk

Fast det är ju inte Trump som har röstat ja, det är kongressen som röstade ja. Trump kan nu låta det gå vidare, eller så kan han veto det.

USA är inte en diktatur, en person kan inte göra vad den vill. Utan det är folket som röstat fram kongressen som sedan röstar åt folket. Presidenten av USA har dock veto makt, som kan användas vid vissa tillfällen. Är inte säker på när/om presidenten inte kan veto något.