Trump tillåter ISP's att samla och sälja användares uppgifter

Permalänk
Medlem

alla ni som pratar om trump och inte ens kommer från USA kan lika gärna hålla tyst. Jag är född och uppvuxen där och kan säga att han förstår landet inifrån.. Repeal and dont replace shit is his motto.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Trump kanske avskyrt detta men vill inte gå emot en stark enad kongress? Det är ju emot praxis att göra så, speciellt med småsaker som detta. Så vad vill trump egentligen, vet du detta? Tycker du att det är trumps fel att kongressen röstat för detta? USA är ju ingen diktatur trotts att presidenten har en hel del makt.

Eller så håller han helt med vilket även hans administration tyder på. Eller du kanske anser att nätneutralitetens största motståndare i USA bara råkar hamna i hans administration? Dessutom om han hade varit emot den så hade han gått ut och lagt sitt veto.. inte låta sin administration snacka om hur han kommer att skriva på den.

Nej. USA är ingen diktatur MEN Presidenten har vetorätt om inte kongressens har 2/3 röst.. vilket de inte har. Stark enad kongress? Vem är det nu som kommer med "Fake news"? Det är uppenbart att kongressen inte är enad.

Skrivet av Gtoxed:

alla ni som pratar om trump och inte ens kommer från USA kan lika gärna hålla tyst. Jag är född och uppvuxen där och kan säga att han förstår landet inifrån.. Repeal and dont replace shit is his motto.

Hans aktioner går rakt emot det du säger.

Skrivet av Frejoh466:

Fast det är ju inte Trump som har röstat ja, det är kongressen som röstade ja. Trump kan nu låta det gå vidare, eller så kan han veto det.

USA är inte en diktatur, en person kan inte göra vad den vill. Utan det är folket som röstat fram kongressen som sedan röstar åt folket. Presidenten av USA har dock veto makt, som kan användas vid vissa tillfällen. Är inte säker på när/om presidenten inte kan veto något.

Vill minnas att så länge som kongressen inte har 2/3 majoritet så kan presidenten lägga sitt veto.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Klok och Trump går inte hop

Typiskt vänsternarrativ att varje republikansk president är "dum", har upprepats gång på gång t.ex. med 37, 38, 41 och 43. Jo men precis, Trump är inte klok på något sätt. Han blev bara miljardär i fastighetsbranschen, ett av de största namnen i nöjesbranschen och uppnådde utan tidigare erfarenhet den högsta positionen inom amerikansk politik (på två år). Han är inte det minsta klok. Det säger Tumnus, skrivbordskrigaren från Umeå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Typiskt vänsternarrativ att varje republikansk president är "dum", har upprepats gång på gång t.ex. med 37, 38, 41 och 43. Jo men precis, Trump är inte klok på något sätt. Han blev bara miljardär i fastighetsbranschen, ett av de största namnen i nöjesbranschen och uppnådde utan tidigare erfarenhet den högsta positionen inom amerikansk politik (på två år). Han är inte det minsta klok. Det säger Tumnus, skrivbordskrigaren från Umeå.

Trump fick enormt stort ekonomiskt stöd av sin far samt ärvde en ansenlig summa pengar.

Jag vill påstå att det är lätt för vem som helst att lyckas om man får nog med startkapital att kunna anställa intelligent folk som gör grovjobbet åt en.

sen kan man ju också fråga sig hur "klok" han är när 6 av hans företag gått i konkurs. Även om det är "strategiskt" så ser jag inget beundransvärt eller klogt i att smita från att betala skatt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Trump fick enormt stort ekonomiskt stöd av sin far samt ärvde en ansenlig summa pengar.

Jag vill påstå att det är lätt för vem som helst att lyckas om man får nog med startkapital att kunna anställa intelligent folk som gör grovjobbet åt en.

Kan tillägga att en indexfond skulle ha lyckats mycket bättre än Trump om man satt in lika mycket pengar i den som han fick av sin far.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaZman:

Snälla människa. Är inte på något sätt vänstersympatisör.. så du får nog prova med andra halmgubbar hörde du.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

sen kan man ju också fråga sig hur "klok" han är när 6 av hans företag gått i konkurs.

Fast det där är en offermentalitet som grundas i "om jag hade..." och som gång på gång motbevisats i praktiken. Finns en anledning till att mängder av lotto-vinnare ofta hamnar hos kronofogden, eller varför folk med hundratusentals kronor på sparkontot inte förvandlar dem till miljoner. Vidare ger inte startkapital möjligheten att bli framgångsrik inom tre helt olika områden, eller kompetensen att föra en valkampanj med betydligt mindre budget än motståndarna och ändå få ut större exponering. Folk skriker "dum" när de själva inte kan göra vinst av en tusenlapp..

Avkastning kräver risker, alla affärer går inte genom. Trumps antal konkurser över tiden han varit aktiv och utsträckningen han varit aktiv i, är minimalt. Ser man till hur mycket i skatt som gått att spara genom konkurs är det dessutom strategiskt smart i vissa fall. Du kanske borde fråga dig hur "inkompetent" man är om man trots dessa konkurser är en av världens rikaste (och mäktigaste) människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Snälla människa. Är inte på något sätt vänstersympatisör.. så du får nog prova med andra halmgubbar hörde du.

Finns nog ingen medlem i hela Swec som slänger runt begreppet "halmgubbe" lika frekvent som dig, kanske dags att lära sig vad det betyder istället? När du slutar föra vänsterargument med vänsterretorik i politiska diskussioner kan jag bemöta argumenten på annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Fast det där är en offermentalitet som grundas i "om jag hade..." och som gång på gång motbevisats i praktiken. Finns en anledning till att mängder av lotto-vinnare ofta hamnar hos kronofogden, eller varför folk med hundratusentals kronor på sparkontot inte förvandlar dem till miljoner. Vidare ger inte startkapital möjligheten att bli framgångsrik inom tre helt olika områden, eller kompetensen att föra en valkampanj med betydligt mindre budget än motståndarna och ändå få ut större exponering. Folk skriker "dum" när de själva inte kan göra vinst av en tusenlapp..

Avkastning kräver risker, alla affärer går inte genom. Trumps antal konkurser över tiden han varit aktiv och utsträckningen han varit aktiv i, är minimalt. Ser man till hur mycket i skatt som gått att spara genom konkurs är det dessutom strategiskt smart i vissa fall. Du kanske borde fråga dig hur "inkompetent" man är om man trots dessa konkurser är en av världens rikaste (och mäktigaste) människor.

Jag har inte sagt att man måste lyckas bara för att man har ett (enormt) startkapital. Jag hävdar bara att det är lättare än om man har tomma händer, och att bedriften därför är betydligt mindre beundransvärd, eller värdefull som måttstock på hut "bra" någon är som affärsman.

Jag tycker inte det är något beundransvärt i Trumps befrifter helt enkelt.

Vad gäller hans politiska bedrifter rider han på en missnöjervåg, och det är inget unikt för USA utan det sker överallt nu. Brexit i Storbritannien, SD i Sverige, osv osv, och hans framgångar hittils har ju varit begränsade, milt uttryckt. Det vi kan konstatera är att det är betydligt lättare att säga att andras politik är värdelös än att komma med hållbara lösningar själv.

Men hur som haver, är det ju rätt så off topic, och jag vet redan hur sagan slutar: Fanatiker kastar paj tills tråden blir låst, så jag ber att få tacka för mig och gissar att tråden får hålla på till sida 6 innan den blir låst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaZman:

Finns nog ingen medlem i hela Swec som slänger runt begreppet "halmgubbe" lika frekvent som dig, kanske dags att lära sig vad det betyder istället? När du slutar föra vänsterargument med vänsterretorik i politiska diskussioner kan jag bemöta argumenten på annat sätt.

Är ingen vänstersympatisör så ge dig.

Jag är fullt medveten om vad en halmgubbe är för något. Det räknas till argumentationsfel och inkluderar att man påstår att den man diskuterar med anser något denna inte anser för att enklare kunna attackera det argumentet. Den dagen folk slutar slänga halmgubbar på en.. den dagen kommer jag sluta påpeka sagda halmgubbar.

Det är dock komiskt att man inte får kritisera Trump utan att bli stämplad som en vänstersympatisör. Det är bara barnsliga argument du kommer med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Är ingen vänstersympatisör så ge dig.

Jag är fullt medveten om vad en halmgubbe är för något. Det räknas till argumentationsfel och inkluderar att man påstår att den man diskuterar med anser något denna inte anser för att enklare kunna attackera det argumentet. Den dagen folk slutar slänga halmgubbar på en.. den dagen kommer jag sluta påpeka sagda halmgubbar.

Det är dock komiskt att man inte får kritisera Trump utan att bli stämplad som en vänstersympatisör. Det är bara barnsliga argument du kommer med.

Du är ju den okrönte kungen på halmgubbar själv:D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Du är ju den okrönte kungen på halmgubbar själv:D

Något måste man ju vara bra på. Däremot kan du upplysa mig om vilka halmgubbar jag har fört fram?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Finns ett par fel med din kommentar. Klok och Trump går inte hop t.ex. Att han inte heller låter sig köpas ställer jag mig skeptisk till. Sett till hur han behandlade fiaskot som i folkmun kallas "Trumpcare" säger en hel del till hur pressad han är.

Och där kom det..

SvD? Fake news? Snälla människa.. Att stödja Trump och samtidigt påstå att andra driver "fake news" är ganska hyckleri måste man säga.

Finns incitament i Sverige för att göra detta. ISP marknaden i Sverige är betydligt större och har fler konkurrerande företag som gör att om en ISP lägger sig platt så kan de tappa kunder till en annan ISP. Med andra ord så tjänar företagen att använda situationen som någon form av PR stunt.

https://www.reddit.com/r/OutOfTheLoop/comments/59iobf/what_is...

Priserna för nästan alla som tjänar mer än $35 000 om året har stigit från ~$300 i månaden till $800 med dubbla självrisken för att finansiera sjukvården för de allra fattigaste.
Helt värdelöst system när de har så pass dyr sjukvård som skall finansieras via försäkringar istället för skattepengar.
Det hade förmodligen varit mer ekonomiskt att skattefinansiera sjukvården, då folk slipper begära personlig konkurs.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX Red Devil Limited Edition| Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

https://www.reddit.com/r/OutOfTheLoop/comments/59iobf/what_is...

Priserna för nästan alla som tjänar mer än $35 000 om året har stigit från ~$300 i månaden till $800 med dubbla självrisken för att finansiera sjukvården för de allra fattigaste.
Helt värdelöst system när de har så pass dyr sjukvård som skall finansieras via försäkringar istället för skattepengar.
Det hade förmodligen varit mer ekonomiskt att skattefinansiera sjukvården, då folk slipper begära personlig konkurs.

Finns en rad frågetecken i Trumps försök till "billigare" Obamacare. Ett sådant exempel är att om man plötsligt fick en ökning av pengar på kontot (spelar ingen roll om vunnit på Lotto eller hittat pengarna och satt in dem på banken) så ska man utförsäkras.

Systemet som USA har är bra.. så länge man har en kontinuerlig inkomst och fast arbete eftersom det ingår oftast i anställningen ett grundskydd. Timanställda och arbetslösa har inget skyddsnät som helst och blir de sjuka så ruineras de. Alltså väljer folk att jobba sjuka än att uppsöka en läkare. Detta pga. att de skulle ruineras direkt antingen av försäkringspremien eller i värsta fall den totala kostnaden. Systemet är helt enkelt utformat efter folk som ligger på eller över medellönen i landet istället för att vara utformad för den del som behövde den mest. Alltså de utan skyddsnät. Detta är vad Obamacare skulle förändra genom att ge ett grundskydd med ett visst tak finansierad med offentliga medel. "Trumpcare" däremot mer än halverade detta tak. Det slog även ut mot den största delen av hans väljare ironiskt nog.

Ska bli intressant att se hur Trumpadministrationen sköter detta eftersom omstruktureringen av "Obamacare" var en av hans tyngsta vallöften. Hade inte Trump hotat att låta Obamacare bli kvar eftersom omröstningen inte togs upp så hade man kunnat förvänta sig en revision av sagda förändring men eftersom Trump (i en av sina vanliga uppblåsningar) sagt att det var då eller aldrig så är det inte säkert.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Finns en rad frågetecken i Trumps försök till "billigare" Obamacare. Ett sådant exempel är att om man plötsligt fick en ökning av pengar på kontot (spelar ingen roll om vunnit på Lotto eller hittat pengarna och satt in dem på banken) så ska man utförsäkras.

Systemet som USA har är bra.. så länge man har en kontinuerlig inkomst och fast arbete eftersom det ingår oftast i anställningen ett grundskydd. Timanställda och arbetslösa har inget skyddsnät som helst och blir de sjuka så ruineras de. Alltså väljer folk att jobba sjuka än att uppsöka en läkare. Detta pga. att de skulle ruineras direkt antingen av försäkringspremien eller i värsta fall den totala kostnaden. Systemet är helt enkelt utformat efter folk som ligger på eller över medellönen i landet istället för att vara utformad för den del som behövde den mest. Alltså de utan skyddsnät. Detta är vad Obamacare skulle förändra genom att ge ett grundskydd med ett visst tak finansierad med offentliga medel. "Trumpcare" däremot mer än halverade detta tak. Det slog även ut mot den största delen av hans väljare ironiskt nog.

Ska bli intressant att se hur Trumpadministrationen sköter detta eftersom omstruktureringen av "Obamacare" var en av hans tyngsta vallöften. Hade inte Trump hotat att låta Obamacare bli kvar eftersom omröstningen inte togs upp så hade man kunnat förvänta sig en revision av sagda förändring men eftersom Trump (i en av sina vanliga uppblåsningar) sagt att det var då eller aldrig så är det inte säkert.

Bra och bra. Snittpriset för en singelperson med Obamacare för en bra försäkring är 7000:- i månaden, vilket är rent utsagt snuskigt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX Red Devil Limited Edition| Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Bra och bra. Snittpriset för en singelperson med Obamacare för en bra försäkring är 7000:- i månaden, vilket är rent utsagt snuskigt.

Säger väl mer om den dyra sjukvården i sig. Om jag inte missminner mig ger dessa pengar däremot ett tak för sjukvård uppemot 13.000 dollar. Trump mer än halverar detta. Däremot är Obamacare snarare ett resultat av åtta års tummande. Alternativet hade hade ju varit att dessa personer inte fått vård alls. Premierna för försäkringarna är ganska höga om man vill ha med det skyddsnät som Obamacare införde.

Som sagt. Det Amerikanska systemet är framtaget för folk som har någon form av försäkring via sitt jobb och kan betala för extra skydd. Inte för att ge ett grundskydd även för de som inte kan betala.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Vadå trump tillåter? Det röstas i kongressen. Trump har ingen röst där, han är president.

Däremot ogillas att republikanerna röstar för det. Oklart vad trump tycker om förslaget, någon som har länk kanske?

Skrivet av Silcan:

Svd fakenews ja, och trådtiteln också, vi vet inte om trump stödjer detta en. "Trump tillåter ISP's att samla och sälja användares uppgifter" gör han? källa på det? Detta är bara något som ni tror han kommer göra, och basunerar ut det som fakta. Läser Svd och får ta del på vad skribenter tror på och sedan är det fakta haha. Kongressen har majoritet för detta och det skulle vara emot praxis att gå emot något kongressen röstat för 75% JA, oavsett om trump avskyr detta så är det praxis att skriva under för en så stark enad kongress.

Ganska säker på att Trump gillar det här beslutet, iaf om man utgår från Breitbarts artikel

http://www.breitbart.com/big-government/2017/01/27/donald-tru...

'President Donald Trump hopes appointing Ajit Pai as FCC Chairman will undo many of the stifling regulations the Federal Communications Commission enacted under the Obama administration, including the net neutrality rules."

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

Kan tillägga att en indexfond skulle ha lyckats mycket bättre än Trump om man satt in lika mycket pengar i den som han fick av sin far.

"lyckats bättre"
Hur kan man lyckas bättre än att bli president som han blev till stor del genom det kändisskap han fått från sina byggnader och TV?

Han har ett eget jetplan redan och inte skulle det göra honom lyckligare om han hade råd att äga 40st jetplan istället när han ändå inte nyttjar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

"lyckats bättre"
Hur kan man lyckas bättre än att bli president som han blev till stor del genom det kändisskap han fått från sina byggnader och TV?

Han har ett eget jetplan redan och inte skulle det göra honom lyckligare om han hade råd att äga 40st jetplan istället när han ändå inte nyttjar dem.

Fast det är ju vad han byggt allt på, att han skall vara en lysande företagare, och det är det som gjorde att han fick ett tv program. Hans politiska kärriär fick ju en ordentlig skjuts av att han var/är en av de mest kända personerna som hävdade att Obama inte var född i Hawaii.

Vad han egentligen är är en mytoman och han är ju utan tvekan bra på att sälja sig själv. Personligen tycker jag nog att man skall ha lite bättre kvalifikationer än det för att bli president.

Hans byggnader? Det är hans namn på dem, men han äger bara ett fåtal av dem, de handlar istället om att han har licenserat sitt namn. Återigen yta, men inte mycket mer än så.

Permalänk
Medlem

Slå tillbaka genom att köpa politikernas internethistorik, kan det fungera?

https://www.gofundme.com/searchinternethistory

Permalänk
Medlem

För de som lever i någon drömvärld och trodde att Trump inte skulle skriva under:

Trump Signs Bill to Roll Back Privacy Rules into Law

Citat:

Despite massive backlash from the American people, Congress passed and President Donald Trump signed into law a resolution that repeals the Federal Communications Commission (FCC) rules to protect consumers from privacy invasions by their Internet service providers (ISPs) like Comcast, AT&T, Verizon, and Time Warner Cable.

Permalänk

Go Trump!

Permalänk
Medlem

Alternativ: USA har röstat fram honom, nu får de skylla sig själva.