Permalänk

Partition check

Har stött på följande problem på två stycken "gamla" diskar nu. Den ena är en 540 mb och den andra är en 5 gb.

När jag skall gå in i installationsprogrammet för linux så fryser datorn vid följande rader:

Partition check:
hda:

Eftersom problemet rör två diskar av olika storlek och tillverkare så borde det ju ändå vara ett ganska så vanligt problem. Någon annan som råkat ut för det eller vet vad det kan vara som krånglar?

Visa signatur

And on the seventh day, god stepped back and said: "There is my creation, perfect in every way... oh, dammit I left pot all over the place. Now they'll think I want them to smoke it... Now I have to create republicans." - Bill Hicks

Permalänk

Jag hade samma problem, hittade två lösningar.

1. Köra nodma som kernelparameter (ger förbannat risig hddprestanda)

2. Köra ena disken på IDE2 istället för båda på 1.

2 är att föredra, om det nu fungerar för dig.

Det konstiga är att 2.2.x kerneln inte har samma problem, endast 2.4.x

Visa signatur

db^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storstark
Det konstiga är att 2.2.x kerneln inte har samma problem, endast 2.4.x

Jag tror det är så att 2.2 aldrig kör med dma aktiverat även om stödet finns. Man måste då specifikt aktivera det med t.ex hdparm medan i 2.4 så kör den med dma om man har stöd för det.

Visa signatur
Permalänk

Man tackar, nodma funkade fint, men presandan reducerades som sagt en hel del, men det får det vara värt

Visa signatur

And on the seventh day, god stepped back and said: "There is my creation, perfect in every way... oh, dammit I left pot all over the place. Now they'll think I want them to smoke it... Now I have to create republicans." - Bill Hicks