Permalänk
Medlem

Vad orsakar (svarar inte) meddelande?

Kör med I7 4970K processor

Köpte denna 2014 den ska klara "multitasking" men på senare tid får jag ofta "svarar inte" meddelande på väldigt enkla program

Är det processorn som strular eller är det minnet eller kan det vara hårddisken?

Finns det något bra program som kan analysera vad bäst?

Permalänk
Medlem

Inget av det. Det beror på att en process/applikation är dåligt skriven och inte relaterat till hårdvaran på något vis.

Det kan tex vara antivirus som ligger och låser saker. Eller en overlay som overwolf och dyligt. Eller appen i sig som är kass.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

@spawnstah:

Så när jag tex skulle högerklicka på en fil zippa ner den och det står (svarar inte) på utforskarens kant, fel på windows 10 då?

Permalänk
Medlem

I det fallet är det något program som reggat sig i högerklicks meny funktionen som inte är okej.
En så kallad hook.

Det kan också vara rester från ett program du avinstallerat som ligger kvar. Men inte Win10 i sig det är fel på.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM

Permalänk
Medlem

Testa med dessa verktyg här;
http://www.nirsoft.net/utils/shexview.html

De kan visa vad som ev skapar hängningarna men också så du kan prova stänga av de olika högerklicks grejerna för att hitta vilken som spökar för dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du inte hittar orsaken i Windows så får du ta bort och installera om allt. Windows har en tendens att bugga och bli seg förr eller senare.

Om du bara vill testa lite snabbt kan du låna (köpa) en disk att installera på medan alla andra diskar är urkopplade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Om du inte hittar orsaken i Windows så får du ta bort och installera om allt. Windows har en tendens att bugga och bli seg förr eller senare.

Om du bara vill testa lite snabbt kan du låna (köpa) en disk att installera på medan alla andra diskar är urkopplade.

Snart 2 år jag installerade win 10 men man tycker vissa fel inte ska inträffa

Ex nyss skulle jag dra ner en zip fil på några kb

Webbläsaren fryser fast när det är redo laddas ner släpper frysningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Testa med dessa verktyg här;
http://www.nirsoft.net/utils/shexview.html

De kan visa vad som ev skapar hängningarna men också så du kan prova stänga av de olika högerklicks grejerna för att hitta vilken som spökar för dig.

Tack för tipset

Det strular mer i allmänt i windows och olika program vad man gör än när man ex spelar

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera dig att blåsa datorn bara, enklaste lösningen om detta är möjligt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Skulle rekommendera dig att blåsa datorn bara, enklaste lösningen om detta är möjligt då.

Antar du är sarkastiskt

Men då kan du förklara varför detta dyker upp när jag skulle redigera 2 bilder idag fryser programmet under den tiden behandlingen av bilderna sker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Antar du är sarkastiskt

Men då kan du förklara varför detta dyker upp när jag skulle redigera 2 bilder idag fryser programmet under den tiden behandlingen av bilderna sker

Blåsa datorn betyder installerar om Windows osv. Särskilt när alla felen händer i Windows och alla är inne på att orsaken troligen är där.

stavning
Permalänk
Skrivet av Ozeroun:

Antar du är sarkastiskt

det går inte förklara varför dator X laggar/fryser/inte svarar utan att först felsöka datorn..

enklaste sättet att felsöka är att ta bort dom Variabler som snabbast kan strykas från listan som "problem" eller inte problem.

ett ännu enklare lösning är att installera Windows på en annan hårddisk och se om den efter alla uppdateringar, drivrutiner, installeringar av program fortfarande inte svarar ibland..

för att felsöka djupare behöver man en fungerande dator där Minne, grafikkort, hårddiskar, ssd kan testas..

tar detta tid? ja visst självklart det kan ta dagar/veckor att felsöka..

det finns program som kan stresstesta grafikkort & CPU och kolla hdd men du behöver själv göra jobbet med allt pillande..
hade det funnits något magiskt program som automatiskt visade vad det var för fel på datorn kanske om 50-100år

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv

Installera om windows 10 helt enkelt.

Här kan du ladda ner nyaste win 10 och du kan välja att lägga in det på dvd eller usb i programmet.
Ta "Ladda ned verktyget nu"
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Jag använde detta idag och fick nyaste versionen.

Du behöver ej ange serienyckel och kan välja "Jag har ingen nyckel" under installationen då ditt moderkorts serienr redan är reggat i microsofts servrar då du redan haft win 10 på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Installera om windows 10 helt enkelt.

Här kan du ladda ner nyaste win 10 och du kan välja att lägga in det på dvd eller usb i programmet.
Ta "Ladda ned verktyget nu"
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Jag använde detta idag och fick nyaste versionen.

Du behöver ej ange serienyckel och kan välja "Jag har ingen nyckel" under installationen då ditt moderkorts serienr redan är reggat i microsofts servrar då du redan haft win 10 på datorn.

OK tack, är väl enda som återstår

Ska logga in på windows 7 testa lite där med se om samma saker uppstår då

Grymt störande man får upp (svarar inte) på minsta lilla man gör