Permalänk
Medlem

dt770 80 eller 250 ohm?

Som titeln lyder, hur olika låter dem?
Googlat på internet men har fett svårt för engelska så förstod inte riktigt

vill ha bra bas men vill också ha någorlunda hum om vart motståndarna är i spel
mina nuvarande är siberia v2 och dem hör ja ganska bra med vart dem är, så bättre än det behövs ej

Permalänk
Medlem

ps. är dem någorlunda bra för gaming overall?
gillar closed för mina grannar är fett högljudda, så trist att open är generellt sett bättre..

Permalänk
Medlem

250 ohm behöver amp för att drivas bra. Vad jag hört så har 80 ohm mer bas. Jag har 250 ohm och tycker dom är mer än nog på bas fronten. För slutna hörlurar är dom mycket bra när man spelar.

Permalänk
Medlem

Jag har 250 ohm lurar nedan i signatur tillsammans med ljudkortet jag har, kombinerat är dom passande till alla områden, musik, spel och film.

Du måste ha ett ljudkort som stödjer upp till 250 ohm.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag har 250 ohm lurar nedan i signatur tillsammans med ljudkortet jag har, kombinerat är dom passande till alla områden, musik, spel och film.

Du måste ha ett ljudkort som stödjer upp till 250 ohm.

Ljudkort har jag inte, dock så funderade jag på fiio e10k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SGHaz:

250 ohm behöver amp för att drivas bra. Vad jag hört så har 80 ohm mer bas. Jag har 250 ohm och tycker dom är mer än nog på bas fronten. För slutna hörlurar är dom mycket bra när man spelar.

Tror du 80ohm är för "muddy" eller vad man ska säga?

Permalänk
Medlem

@breakbec:

250 ohm måste du ha en amp för att driva, 32 & 80 ohm ska alla inbyggda ljudkort i moderkort klara
Skillnaden mellan 32 och 80 är liten till ingen, jag köpte själv 32 ohms versionen för att kunna lyssna på musik med mobilen också

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU
Kingston Fury Renegade NVMe Gen4 2TB
LG 32" UltraGear 32GS95UV 4K/240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicker:

@breakbec:

250 ohm måste du ha en amp för att driva, 32 & 80 ohm ska alla inbyggda ljudkort i moderkort klara
Skillnaden mellan 32 och 80 är liten till ingen, jag köpte själv 32 ohms versionen för att kunna lyssna på musik med mobilen också

Aa, var tveksam från början min kunde köra 80 ohm också
men 32 är inget alternativ iaf
undrar om 80ohm är lite mer för "muddy, boomy" än 250ohm?
vill ha bas men vill inte ha för överdriven

Permalänk
Medlem

@breakbec: Nejdå, dom är ganska neutrala. ingen överdriven baskurva i min mening iaf

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU
Kingston Fury Renegade NVMe Gen4 2TB
LG 32" UltraGear 32GS95UV 4K/240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakbec:

Ljudkort har jag inte, dock så funderade jag på fiio e10k.

Enligt Fiios hemsida så är rekommenderad Headphone impedance 16-150ohm för Fiio e10k. Så för dt770 250ohm är den inget att ha.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800x3D | GPU: Asus Prime 5070 Ti OC | Mobo: Asus ROG Strix B650E-F | RAM: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 | M.2 2 x Kingston FURY Renegade 2TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | PSU: Phanteks AMP GH 850W ATX 3.1 | Kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Chassi: Lian Li LANCOOL 216 RGB | Monitor: Lenovo Legion Y27q-20 | Tangentbord: Mountain Everest Max MX Brown | Mus: Glorious PC Gaming Race Model I | Hörlurar: Sennheiser HD 560S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicker:

@breakbec: Nejdå, dom är ganska neutrala. ingen överdriven baskurva i min mening iaf

okej vad bra, blir förmodligen 80ohm då

Permalänk
Medlem

Nu blev jag lite kluven igen... är det onödigt att köpa 80ohm nu om jag i kanske ganska snar framtid ska köpa dac+amp, så jag ska köpa 250ohm och dac+amp nutillsammans?
Eller kan man ha dac+amp till 80 ohm?

Vilket låter bäst enligt er, 80 eller 250 ohm?

Permalänk
Medlem

beslutsångest ^

Permalänk
Skrivet av breakbec:

Vilket låter bäst enligt er, 80 eller 250 ohm?

Jag tror de låter väldigt lika varandra, givet att de drivs av något med tillräckligt låg utgångsimpedans. Kortfattat påverkar impedansen hos hörlurarna följande egenskaper:

• En hörlur med högre impedans kräver högre matningsspänning än en hörlur med lägre impedans för att åstadkomma samma ljudnivå. Detta är dock vanligtvis bara ett problem för lurar som används tillsammans med små batteridrivna saker som mobiltelefoner. Om lurarna matas från ett datorljudkort eller moderkortets integrerade ljudkretsar så finns det i alla fall jag mätt tillräckligt med spänningssving för att driva lurar på upp till 300 ohm med god marginal. Däremot har många ljudkort andra brister, men det har aldrig varit ett skäl att välja en lågohmigare lur.*

• En hörlur med högre impedans är mer förlåtande mot hörlursförstärkare (t ex de inbyggda i moderkortet) med hög utgångsimpedans. Låg och ojämn impedanskurva ger upphov till tonkurveavvikelser om lurarna drivs av förstärkare med hög utgångsimpedans.

• En hörlur med högre impedans brusar mindre än lurar med lägre impedans, förutsatt att lurarna i övrigt fungerar likadant (samma känslighet etc). Skillnaden är dock minimal: huvuddelen av elektronikbruset uppstår i tidigare led i kedjan och maskeras i de flesta miljöer av det akustiska bruset i miljön där lurarna används.

* ...så länge rak frekvenskurva är målet. Det kan förstås vara så att kombinationen förstärkare + lågohmig hörlur upplevs som roligare att lyssna på, även om den är mindre korrekt. Men nu är vi inne på personlig smak och subjektiv uppfattning och då brukar det vara ganska meningslöst att diskutera personlig preferens eftersom den är just personlig. Vad jag tycker är roligt att lyssna på behöver inte alls vara det du tycker är roligt att lyssna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Jag tror de låter väldigt lika varandra, givet att de drivs av något med tillräckligt låg utgångsimpedans. Kortfattat påverkar impedansen hos hörlurarna följande egenskaper:

• En hörlur med högre impedans kräver högre matningsspänning än en hörlur med lägre impedans för att åstadkomma samma ljudnivå. Detta är dock vanligtvis bara ett problem för lurar som används tillsammans med små batteridrivna saker som mobiltelefoner. Om lurarna matas från ett datorljudkort eller moderkortets integrerade ljudkretsar så finns det i alla fall jag mätt tillräckligt med spänningssving för att driva lurar på upp till 300 ohm med god marginal. Däremot har många ljudkort andra brister, men det har aldrig varit ett skäl att välja en lågohmigare lur.*

• En hörlur med högre impedans är mer förlåtande mot hörlursförstärkare (t ex de inbyggda i moderkortet) med hög utgångsimpedans. Låg och ojämn impedanskurva ger upphov till tonkurveavvikelser om lurarna drivs av förstärkare med hög utgångsimpedans.

• En hörlur med högre impedans brusar mindre än lurar med lägre impedans, förutsatt att lurarna i övrigt fungerar likadant (samma känslighet etc). Skillnaden är dock minimal: huvuddelen av elektronikbruset uppstår i tidigare led i kedjan och maskeras i de flesta miljöer av det akustiska bruset i miljön där lurarna används.

* ...så länge rak frekvenskurva är målet. Det kan förstås vara så att kombinationen förstärkare + lågohmig hörlur upplevs som roligare att lyssna på, även om den är mindre korrekt. Men nu är vi inne på personlig smak och subjektiv uppfattning och då brukar det vara ganska meningslöst att diskutera personlig preferens eftersom den är just personlig. Vad jag tycker är roligt att lyssna på behöver inte alls vara det du tycker är roligt att lyssna på.

Det där var väldigt svåra ord jag inte riktigt förstod mig på haha... men tror du att det är för mycket bas i 80ohm, liksom att det överröstar själva musiken?
Förklara gärna så att en noob som mig förstår haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakbec:

Det där var väldigt svåra ord jag inte riktigt förstod mig på haha... men tror du att det är för mycket bas i 80ohm, liksom att det överröstar själva musiken?
Förklara gärna så att en noob som mig förstår haha

Ok. Det du frågar motsvarar typ: "Vilken jacka tror du är varmast? Den ena är blå och den andra är grön."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Ok. Det du frågar motsvarar typ: "Vilken jacka tror du är varmast? Den ena är blå och den andra är grön."

Dock har folk kunnat svara på den frågan på engelska, har dock inte riktigt förstått vad dem menar då jag inte förstår engelska så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakbec:

Dock har folk kunnat svara på den frågan på engelska, har dock inte riktigt förstått vad dem menar då jag inte förstår engelska så mycket.

Då har dessa personer antingen svarat utifrån
- en viss trosuppfattning...
- eller så har de mer information
- och/eller så gör de (förmodligen felaktiga) antaganden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Då har dessa personer antingen svarat utifrån
- en viss trosuppfattning...
- eller så har de mer information
- och/eller så gör de (förmodligen felaktiga) antaganden.

Det sägs att 250ohm har "better mids" än 80ohm, och vet inte vad "better mids" betyder

som det här t ex, förstår 0.01% av vad han menar

"80 is the only one with a slight design difference and really does sound different. A lot of dubstep and electronica people prefer it, but the mids to my ears are slightly more scooped- they arent in reality its an aural illusion caused by the boated bass frequencies extending beyond the usual DT770 subbass into a more crowded upper bass region. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakbec:

Tror du 80ohm är för "muddy" eller vad man ska säga?

Nej det tror jag inte. Har inte lyssnat på dom själv men det ska inte vara väldigt stor skillnad mellan 250 & 80. Alltså DT 770 är inte neutrala, dom är ju lite mer basiga (V formade brukar man kalla ljudbilden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakbec:

Det sägs att 250ohm har "better mids" än 80ohm, och vet inte vad "better mids" betyder

som det här t ex, förstår 0.01% av vad han menar

"80 is the only one with a slight design difference and really does sound different. A lot of dubstep and electronica people prefer it, but the mids to my ears are slightly more scooped- they arent in reality its an aural illusion caused by the boated bass frequencies extending beyond the usual DT770 subbass into a more crowded upper bass region. "

Mids är röster i stort sett. När dom sjunger.

Edit

Inte bara röster mycket annat också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SGHaz:

Nej det tror jag inte. Har inte lyssnat på dom själv men det ska inte vara väldigt stor skillnad mellan 250 & 80. Alltså DT 770 är inte neutrala, dom är ju lite mer basiga (V formade brukar man kalla ljudbilden).

Vill ha dem basiga, men dock inte föööör basiga så det överröstar allt annat ljud

Permalänk
Avstängd

@breakbec kortfattat är det nog bättre att köpa 250 ohm och en hörslursförstärkare/ljudkort. Är det för mycket bas i lurarna får du helt enkelt pilla lite i equalizern

Permalänk
Medlem

@breakbec: Du kommer bli nöjd med vilken du än väljer. Jag tycker 250 har bra bas och vill inte ha mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SGHaz:

@breakbec: Du kommer bli nöjd med vilken du än väljer. Jag tycker 250 har bra bas och vill inte ha mer.

Egentligen är 250 ohm över min budget då jag måste köpa till en dac+amp
så får beställa 80ohm och hoppas på det bästa haha.... (((((:

Permalänk
Avstängd

Ett alternativ skulle kunna vara ATH-M50x, för att göra valet svårare för dig

Permalänk
Medlem

Det sägs alltid att 80ohm versionen av DT770 har bättre bas än dom andra. Jag sålde mina M50 och köpte DT770 80 ohm och är väldigt nöjd. Tyckte att M50 inte alls var bekväma när man använt dom ett tag.