Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Ser inte ut som om det blir fler än 64 ROP iaf. Någon har grävt sig ner i AMDs nya linuxdrivare och hittat lite specifikationer. Inga överraskningar vad jag kunde se.

http://www.guru3d.com/news-story/amd-radeon-rx-vega-details-s...

Skickades från m.sweclockers.com

Nä jag såg det. Specifikationerna där är precis enligt rykten sedan lång tid. Får hoppas att det inte håller tillbaka för mycket. Men är skeptisk.

Permalänk
Hjälpsam

@Aleshi: Från och med Polaris finns det en finess kallad "Primitive Discard Accelerator", den tar bort fler "osynliga" trianglar från bilden.
Med osynliga menas oftast trianglar som är skymda av andra objekt.
Detta skall avlasta bla ROP:s väldigt mycket, om det avlastar tillräckligt vet jag inte, men det krävs färre än förut, även annat avlastas givetvis också främst tessellering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

Gör som jag, köp aldrig Nvidia, jag vet med 100% säkerhet att jag kan uppgradera till Vega, det kommer bli ett lyft gentemot mitt gamla R9 290.

Skämt och sido, jag tror att Vega blir fina fisken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Gör som jag, köp aldrig Nvidia, jag vet med 100% säkerhet att jag kan uppgradera till Vega, det kommer bli ett lyft gentemot mitt gamla R9 290.
https://www.youtube.com/watch?v=DesGQoZwFSc

Skämt och sido, jag tror att Vega blir fina fisken.

Inte alls lika bra som 970-sketchen, den var oslagbar. För mycket fanboytrams i denna.

Men jag gillade "The driver team is alseep"

Äntligen!

För övrigt är kommentarsfältet på WCCF stora popcornfesten

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Hoppas dom släpper lite mer info men tyvärr så tror jag bara dom kommer dilla om när det ska releasas (eller snarare när dom ska köra nästa presentation) och hur deras teknik funkar utan att presentera några fakta om hur snabbt Vega faktiskt är. Kanske nåt om vilka varianter vi kommer se. Det skulle förvåna mig extremt mycket om det faktiskt är en release innan juni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Hoppas dom släpper lite mer info men tyvärr så tror jag bara dom kommer dilla om när det ska releasas (eller snarare när dom ska köra nästa presentation) och hur deras teknik funkar utan att presentera några fakta om hur snabbt Vega faktiskt är. Kanske nåt om vilka varianter vi kommer se. Det skulle förvåna mig extremt mycket om det faktiskt är en release innan juni.

Det är många freesync monitorer som släpps just i juni/juli så det vore ju passande med ett nytt grafikkort som kan matcha 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Hoppas dom släpper lite mer info men tyvärr så tror jag bara dom kommer dilla om när det ska releasas (eller snarare när dom ska köra nästa presentation) och hur deras teknik funkar utan att presentera några fakta om hur snabbt Vega faktiskt är. Kanske nåt om vilka varianter vi kommer se. Det skulle förvåna mig extremt mycket om det faktiskt är en release innan juni.

Måste tyvärr med ett suckande hålla med dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

Hoppas dom släpper lite mer info men tyvärr så tror jag bara dom kommer dilla om när det ska releasas (eller snarare när dom ska köra nästa presentation) och hur deras teknik funkar utan att presentera några fakta om hur snabbt Vega faktiskt är. Kanske nåt om vilka varianter vi kommer se. Det skulle förvåna mig extremt mycket om det faktiskt är en release innan juni.

2 månader kvar.
så snart...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Nånting säger mig att Vega kommer bli kanon! Hur som så lär det bli en fetingupgrade från mitt nuvarande 570!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Hoppas detta inte e sant

AMD will reportedly launch the Radeon RX Vega with less than 20,000 units for the first few months

http://www.tweaktown.com/news/57418/amd-radeon-rx-vega-less-2...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xorce:

Hoppas detta inte e sant

AMD will reportedly launch the Radeon RX Vega with less than 20,000 units for the first few months

http://www.tweaktown.com/news/57418/amd-radeon-rx-vega-less-2...

3 olika Vega kort kommer lanseras, deras vattenkylda entusiast lär bli exklusive.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xorce:

Hoppas detta inte e sant

AMD will reportedly launch the Radeon RX Vega with less than 20,000 units for the first few months

http://www.tweaktown.com/news/57418/amd-radeon-rx-vega-less-2...

Med tanke på ryktet om att de ska prata om Navi den 16:e i kombination med hur tysta de varit om Vega sedan i vintras så ser det inte bra ut alls. Pratar man om hur bra det kommer gå nästa gång innan man ens lanserat det som ska komma den här gången så har det nog skitit sig.
Lägg till att både i AMDs egna presentationer och påstådda läckor så verkar prestandan vara i linje med Fury X per Hz. Ingenstans ser vi ökad "IPC" som det pratades så mycket om. Och eftersom det ser ut som att det är Yieldproblem så tvivlar jag på att de når 1500+ på 225W som det sägs. Tvivlar att vi alls når 1500 i turbo ens.

Permalänk
Medlem

Den 16:de är "financial analyst day" för AMD. Titta på föregående år, de brukar inte tillkännage produkter då. Klart kommer de nämna Vega, Navi etc, men vänta er ingen ny information.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

3 olika Vega kort kommer lanseras, deras vattenkylda entusiast lär bli exklusive.

Vilket ju inte hjälper eftersom artikeln säger att det är HBM2 minnen som är i låg supply. Vattenkylt eller luft, samma minnen. Ju mer dom sprider ut det på 3 olika versionen, desto värre är det.

Endast om en Vega variant har GDDR5/X minne och finns överallt så kan dom kanske dom kan hålla sig flytande med ett "exklusivt" top end kort, annars så är AMD totalt körda den här generationen också. Men med tanke på att dom trummat så hårt på HBM2 så tror jag inte det kommer någon sån variant... kanske i slutet på året på sin höjd. Folk kommer flockas till Nvidia som måsar till fisk under sommaren.

Så allt tyder på besvikelse. AMD lär ha panikbokat detta event för att försöka lugna aktieägare så *kanske* det tvingar dom till att komma med nåt konkret iaf.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Boredbynoobs:

@SolidReactor:

Jag har inte nekat att det inte "åldras fint", jag skrev ju själv om FineWine i mitt inlägg. Dock är man en blind AMD-fanboy om man tror att Fury X är ett av företagets bra släpp. Det är utan tvekan ett av dem sämre "high-end" lanseringarna som har gjorts av AMD. Det spelar ingen roll att den efter 2 år "nästan" är lika bra som ett 1070 i dx12/vulkan. Dem som köper ett kort för 8000 kr vill inte vänta flera år på att FineWine ska slå igenom utan man vill köra det senaste hetaste på högsta möjliga inställningar. 980 ti var det bättre kortet i nästan alla punkter såsom effektivitet, temperatur, överclockning och inte minst prestanda och prestanda/kr. Folk som köpte 980 ti bytte nog inte till 1070 utan snarare till 1080 ti som dödar fury x totalt. Tid är också pengar, så har man haft typ världens bästa grafikkort (980 ti) i två år så är det värt en hel del pengar om man är datorentusiast.

Teknikvärlden är nog generellt sätt ganska eniga om att Fiji var lite av en flop.

Jag tänker själv köpa ett Vega, om det som sagt inte blir Fury-flop över det hela. Jag är heller ingen AMD-hater då i princip alla min GPU varit ATI/AMD utan jag försöker ändå se produkterna så objektivt jag kan och då inser man att varenda kort som företaget spottar ut inte behöver höjas till skyarna.

Jag tror faktiskt Vega kommer bli grymt

Bra sammanfattat. Jag sitter på ett GTX 980Ti som är klockat till skyarna och utpresterar GTX 1070 och nosar på GTX 1080 stock prestanda. Precis som du skriver så är jag ute efter Vega eller rättare sagt, det kortet som visar sig bringa mest prestanda för pengen i Halo-segmentet.

Furu X var för dyrt, för slött och klockade ingenting i princip. Tyvärr AMD, dropped the ball, men Jag har all tid i världen att invänta Vega. Korkat vore annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Om inte AMD lyckas lansera ett kompetent och prisvärt kort denna gång så blir det nog att byta planhalva, men jag är försiktigt optimistisk!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Om inte AMD lyckas lansera ett kompetent och prisvärt kort denna gång så blir det nog att byta planhalva, men jag är försiktigt optimistisk!

Jag håller med dig här. Jag vill också vara optimistisk, men av någon anledning känns det som att AMD passivt försöker ner-hypa denna launch medvetet.
AMD brukar sällan sandbag:a sina artiklar. Förstår inte riktigt vad de gör just nu.
Allt är så snurrigt!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Vilket ju inte hjälper eftersom artikeln säger att det är HBM2 minnen som är i låg supply. Vattenkylt eller luft, samma minnen. Ju mer dom sprider ut det på 3 olika versionen, desto värre är det.

Endast om en Vega variant har GDDR5/X minne och finns överallt så kan dom kanske dom kan hålla sig flytande med ett "exklusivt" top end kort, annars så är AMD totalt körda den här generationen också. Men med tanke på att dom trummat så hårt på HBM2 så tror jag inte det kommer någon sån variant... kanske i slutet på året på sin höjd. Folk kommer flockas till Nvidia som måsar till fisk under sommaren.

Så allt tyder på besvikelse. AMD lär ha panikbokat detta event för att försöka lugna aktieägare så *kanske* det tvingar dom till att komma med nåt konkret iaf.

Givet att denna typ av event har skett årligen ett tag så har jag svårt att se hur det kan vara panikbokat. Snarare tvärtom, hade de inte haft detta event så skulle det funnits skäl till oro.

Skrivet av Skrutto:

Jag håller med dig här. Jag vill också vara optimistisk, men av någon anledning känns det som att AMD passivt försöker ner-hypa denna launch medvetet.
AMD brukar sällan sandbag:a sina artiklar. Förstår inte riktigt vad de gör just nu.
Allt är så snurrigt!!

Skickades från m.sweclockers.com

Fast Ryzen sandbagga de rätt duktigt. Det enda de släppte var Cinebench och Handbrake och att den kunde driva spel i 4k, men att IPC ökade med 52% och inte 40% som utlovat, höll de väldigt tätt mot bröstet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Givet att denna typ av event har skett årligen ett tag så har jag svårt att se hur det kan vara panikbokat. Snarare tvärtom, hade de inte haft detta event så skulle det funnits skäl till oro.

Fast Ryzen sandbagga de rätt duktigt. Det enda de släppte var Cinebench och Handbrake och att den kunde driva spel i 4k, men att IPC ökade med 52% och inte 40% som utlovat, höll de väldigt tätt mot bröstet.

Jag håller inte med dig här faktiskt. Jag ska förklara varför.

Du pratar om Ryzen och att de sandbag:ade här.
Jag kommer på direkten på två tillfällen där man genomförde två moment där de INTE sandbaggade när de presenterade Ryzen.

De började med att i Augusti 2016 köra blender där de ställde upp Ryzen mot 6900K där båda körde 3GHz.
Detta var för att visa en bättre IPC jämfört med 6900k
De hade kunnat köra detta i åtminstone 3.6GHz för vi vet att Ryzen 1800X lirar alldeles utmärkt så i stock, men AMD valde 3GHz. Förmodligen för att Ryzen presterade bättre i denna frekvens.

I december samma år körde de ett nytt test där Ryzen out-of-the-box körde i 3.4GHz mot 6900K där den förmodat gick i 3.5GHz.
Här var målet att visa bättre energieffektivitet (performance per watt)
Båda processorerna blev färdiga ganska exakt samtidigt, men Ryzen drog 186W medan 6900K drog 191W.

Så första gången var det för att visa bättre IPC. Nästa gång bättre energy efficiency.

Det var samma när de körde demo på Polaris 11 vs Geforce GTX 950 ännu tidigare i januari 2016.
Då visade man en Star Wars Battlefront i 1080p@60fps för att lyfta hur energieffektivt polaris var.
Polaris 11-systemet gick i runt 80-90W medan GTX 950 drog ungefär 150W.

Kort sagt, AMD Sandbag:ar inte. De har traditionellt aldrig gjort det, utan visar alltid sina produkter i bästa möjliga dager.
Om de sandbag:ar med Vega så är det i så fall ett paradigm-skifte i deras marknadsföring. Men jag tvivlar faktiskt på det.

Men jag är ett AMD-fan, så jag hoppas givetvis på att de håller ner "hypen" för en så enkel sak som brist på HBM2-minnen och att de därför vill dröja på launch, inte för att prestandan är undermålig.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

@Skrutto:

Jag är väldigt tveksam till att AMD kunde ta ut mer av sina Enginering samples än 3GHz i Augusti 2016. Det måste ha varit extremt tidig kisel så frågan är hur väl det stod sig mot vad som senare releasades. Skulle nog säga att den demon mer handlade om "proof of concept", Ryzen fanns, satt i ett system och fungerade (och därtill i enlighet med förväntan).

Vad gäller new Horizon håller jag med dig, där stack man ut hakan lite, men det var också denna enda indikation man fick på Ryzen, två applikationer som en 8-kärnig CPU borde prestera väl i och dessutom höll man tillbaka prestanda med 20% mot vad som skulle bli förväntad prestanda hos kretsen.

Tidigare har nätet fullständigt svämmat över med läckor inför AMDs produktsläpp. Polaris hade vi i princip koll på vad den gick för minst ett par veckor innan release, men när det gäller Ryzen fanns det enbart läckor med cinebench och handbrake. Inget mer. Som om någon hade sagt vad som var OK att läcka om och inte. Spelprestanda höll man strikt för sig själva. (också därför det kom som en så positiv chock för alla när det väl släpptes).

Vad gäller Vega så hade Vega sin introduction (på samma sätt som Ryzen hade sin i augusti) under New Horizon i december. Det vi såg då var ett Vega som slog GTX 1080 så hårt i 4k i Battlefront att det knappt går att hitta en Review med 1080ti i just Battlefront, men sedan har det varit knäpptyst! Nästan som om någon sagt att det inte är OK att läcka det allra minsta.

AMD har traditionellt inte ägnat sig åt sandbagging. AMD har traditionellt sett inte hållit inne med information heller och AMD har traditionellt sett inte lyckats hålla inne med ett lanseringdatum och de har knappast kunnat ta marknaden med överraskning när VD sagt att "ni kan börja göra era pre-orders nu". Förutom med Ryzen och (än så länge) Vega, då.

Det som vi blev mest positivt förvånade över med Ryzen var det som ingen läckte om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@Skrutto:

Jag är väldigt tveksam till att AMD kunde ta ut mer av sina Enginering samples än 3GHz i Augusti 2016. Det måste ha varit extremt tidig kisel så frågan är hur väl det stod sig mot vad som senare releasades. Skulle nog säga att den demon mer handlade om "proof of concept", Ryzen fanns, satt i ett system och fungerade (och därtill i enlighet med förväntan).

Vad gäller new Horizon håller jag med dig, där stack man ut hakan lite, men det var också denna enda indikation man fick på Ryzen, två applikationer som en 8-kärnig CPU borde prestera väl i och dessutom höll man tillbaka prestanda med 20% mot vad som skulle bli förväntad prestanda hos kretsen.

Tidigare har nätet fullständigt svämmat över med läckor inför AMDs produktsläpp. Polaris hade vi i princip koll på vad den gick för minst ett par veckor innan release, men när det gäller Ryzen fanns det enbart läckor med cinebench och handbrake. Inget mer. Som om någon hade sagt vad som var OK att läcka om och inte. Spelprestanda höll man strikt för sig själva. (också därför det kom som en så positiv chock för alla när det väl släpptes).

Vad gäller Vega så hade Vega sin introduction (på samma sätt som Ryzen hade sin i augusti) under New Horizon i december. Det vi såg då var ett Vega som slog GTX 1080 så hårt i 4k i Battlefront att det knappt går att hitta en Review med 1080ti i just Battlefront, men sedan har det varit knäpptyst! Nästan som om någon sagt att det inte är OK att läcka det allra minsta.

AMD har traditionellt inte ägnat sig åt sandbagging. AMD har traditionellt sett inte hållit inne med information heller och AMD har traditionellt sett inte lyckats hålla inne med ett lanseringdatum och de har knappast kunnat ta marknaden med överraskning när VD sagt att "ni kan börja göra era pre-orders nu". Förutom med Ryzen och (än så länge) Vega, då.

Det som vi blev mest positivt förvånade över med Ryzen var det som ingen läckte om...

Valid points, men jag har vissa åsikter på vad du skrivit.
Vega slog inte GTX 1080 hårt i Battlefront 4k. Man såg att den dippade ner till 57 fps vid ett tillfälle. Jag misstänker att de körde vsync on för att Vega inte låg så mycket högre än kanske 60-70fps.
SW: Battlefront är inte ett särskilt krävande spel.

Ett GTX 1080 kan också hålla stabila 60 fps i det spelet, så det säger inte så mycket.

DOOM-demot var däremot mer talande. AMD sa att det var flaggskeppet och den låg på ca 70-80fps.
Detta kunde även ett GTX 1080 göra, om än något klockat.

Jag vill inte vara negativ inför Vega, men man får ta den fakta som finns och utvärdera hur realistisk prestandan kommer vara.
Doom-demot var dock med modifiera Fuji-drivers, så där kan vi säkert vänta oss +10-30% mer prestanda.
Dock så räcker det inte mot 1080Ti/Titan X.
Inte med tanke på att den kommer 1 år senare.

1080Ti eller Titan Xp är inget "nytt". Det är bara Nvidia som hållit tillbaka GP102-kretsen tills senare tid.
Nvidia har fortfarande GP100-kretsen om de vill göra en slam dunk mot Vega.

Men som sagt, vi får se!
Men jag gillar inte att över-hypa släppet. Det är inte bra för oss konsumenter och definitivt inte investerare.

Q1-rapporten visade nästan exakt den prognos som AMD hade. Det är något bra! De har nått sina mål.
Trots detta rasade AMD-aktien med 25%. Helt oförståeligt!

Hype är livsfarligt för AMD. För mycket som står på spel eftersom vi förväntar oss - nästintill - det omöjliga.

Men vi håller ändå tummarna, hoppfullt, men diskret

La till kommentar om SW: Battlefront - inte så krävande.
Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xorce:

Hoppas detta inte e sant

AMD will reportedly launch the Radeon RX Vega with less than 20,000 units for the first few months

http://www.tweaktown.com/news/57418/amd-radeon-rx-vega-less-2...

Detta är oroväckande....
Lågt antal kort = högre priser och dålig tillgänglighet

Man kan undra om HBM är värt detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Med tanke på ryktet om att de ska prata om Navi den 16:e i kombination med hur tysta de varit om Vega sedan i vintras så ser det inte bra ut alls. Pratar man om hur bra det kommer gå nästa gång innan man ens lanserat det som ska komma den här gången så har det nog skitit sig.
Lägg till att både i AMDs egna presentationer och påstådda läckor så verkar prestandan vara i linje med Fury X per Hz. Ingenstans ser vi ökad "IPC" som det pratades så mycket om. Och eftersom det ser ut som att det är Yieldproblem så tvivlar jag på att de når 1500+ på 225W som det sägs. Tvivlar att vi alls når 1500 i turbo ens.

Men samtidigt... Hur går det ihop med uttalandet till finansiärer att Vega kommer vara "very vey competitive"? De kan väl inte ljuga rakt upp och ner för dem?

Skrivet av Skrutto:

Valid points, men jag har vissa åsikter på vad du skrivit.
Vega slog inte GTX 1080 hårt i Battlefront 4k. Man såg att den dippade ner till 57 fps vid ett tillfälle. Jag misstänker att de körde vsync on för att Vega inte låg så mycket högre än kanske 60-70fps.
SW: Battlefront är inte ett särskilt krävande spel.

Ett GTX 1080 kan också hålla stabila 60 fps i det spelet, så det säger inte så mycket.

DOOM-demot var däremot mer talande. AMD sa att det var flaggskeppet och den låg på ca 70-80fps.
Detta kunde även ett GTX 1080 göra, om än något klockat.

Jag vill inte vara negativ inför Vega, men man får ta den fakta som finns och utvärdera hur realistisk prestandan kommer vara.
Doom-demot var dock med modifiera Fuji-drivers, så där kan vi säkert vänta oss +10-30% mer prestanda.
Dock så räcker det inte mot 1080Ti/Titan X.
Inte med tanke på att den kommer 1 år senare.

1080Ti eller Titan Xp är inget "nytt". Det är bara Nvidia som hållit tillbaka GP102-kretsen tills senare tid.
Nvidia har fortfarande GP100-kretsen om de vill göra en slam dunk mot Vega.

Men som sagt, vi får se!
Men jag gillar inte att över-hypa släppet. Det är inte bra för oss konsumenter och definitivt inte investerare.

Q1-rapporten visade nästan exakt den prognos som AMD hade. Det är något bra! De har nått sina mål.
Trots detta rasade AMD-aktien med 25%. Helt oförståeligt!

Hype är livsfarligt för AMD. För mycket som står på spel eftersom vi förväntar oss - nästintill - det omöjliga.

Men vi håller ändå tummarna, hoppfullt, men diskret

GP100 är inget spelchip utan ett (dyrt) beräkningschip, så den kommer inte släppas som spelkort https://arstechnica.com/gadgets/2017/02/nvidia-quadro-gp100-p...
Titan Xp är toppen. Möjligen går det att pressa ut högre frekvenser.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Men samtidigt... Hur går det ihop med uttalandet till finansiärer att Vega kommer vara "very vey competitive"? De kan väl inte ljuga rakt upp och ner för dem?

GP100 är inget spelchip utan ett (dyrt) beräkningschip, så den kommer inte släppas som spelkort https://arstechnica.com/gadgets/2017/02/nvidia-quadro-gp100-p...
Titan Xp är toppen. Möjligen går det att pressa ut högre frekvenser.

Tvekar inte en sekund på att Nvidia skulle få för sig att släppa Titan XpP Black om någon månad ifall Vega visar sig vara ruskigt bra.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Hjälpsam

@lowngcawt: De har redan låst upp alla kärnor, skulle möjligtvis kunna vara lite högre klockat som @GilbertG skrev.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gruarn:

Givet att denna typ av event har skett årligen ett tag så har jag svårt att se hur det kan vara panikbokat. Snarare tvärtom, hade de inte haft detta event så skulle det funnits skäl till oro.

Fast Ryzen sandbagga de rätt duktigt. Det enda de släppte var Cinebench och Handbrake och att den kunde driva spel i 4k, men att IPC ökade med 52% och inte 40% som utlovat, höll de väldigt tätt mot bröstet.

Hur får du det till att AMD sandbaggade kring Ryzen? De benchmark som "läckte" var nästan garanterat sanktionerande av AMD, hur förklarar man annars att det endast var Ryzens "best-case" som läckte (program som främst använder skalära flyttal)?

Spel ses ju som ett av de områdena där Ryzen inte når upp till Intel, framförallt gäller det Ryzen 5 som rent generellt är ett bättre val än Core i5 utom just för spel.

ArsTechnica har precis lagt upp ett test av Ryzen 5, där har man kört speltesterna med GTX1080Ti. Till och med i5-7600K och i7-7700K @ 3,5 GHz är snabbare än hela Ryzen-serien i just spel.

I min mening är Ryzen 5 (de 6-käriga) idag ett bättre val än Core i5, men är spel det enda man bryr sig om är faktiskt Core i5 fortfarande ett bättre val.

Ryzen har tre akilleshälar: relativt låg IPC för heltal när bara en CPU-tråd per kärna används (i bästa fall når man Sandy Bridge IPC här), låg kapacitet för SIMD samt den verkar tappa en del i applikationer som har ett "working-set" som hyfsat ofta missar CPU-cache (en av de stora förbättringarna i Skylake över Broadwell är just i detta fall). I övrigt är det en lysande design

Skrivet av GilbertG:

Men samtidigt... Hur går det ihop med uttalandet till finansiärer att Vega kommer vara "very vey competitive"? De kan väl inte ljuga rakt upp och ner för dem?

Vad har man konkret lovat när man säger "very very competitive"? Det är en ren floskel.

Det skrivet. Tycker ändå patentet kring variabel bredd på SIMD-enheterna som ska finnas med i Vega känns som helt rätt väg för att höja effektiviteten på GCN, ska bli väldigt spännande att se hur pass mycket det ger!

Har läst det patentet ett par gånger nu, förstår vad man vill göra och varför det kommer öka effektiviteten. Känns ändå som att det finns en hel del tekniska svårigheter att implementera det på ett bra sätt givet hur dagens GCN fungerar, finns en väldigt hård koppling mellan dagens kretsars front-end och att det just är 4 SIMD enheter per CU som har samma kapacitet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Men samtidigt... Hur går det ihop med uttalandet till finansiärer att Vega kommer vara "very vey competitive"? De kan väl inte ljuga rakt upp och ner för dem?

GP100 är inget spelchip utan ett (dyrt) beräkningschip, så den kommer inte släppas som spelkort https://arstechnica.com/gadgets/2017/02/nvidia-quadro-gp100-p...
Titan Xp är toppen. Möjligen går det att pressa ut högre frekvenser.

Nej, nu rör du ihop det.
Ja, Tesla P100 baserat på storkretsen GP100 är inget gamingkort.
Däremot kan man ta GP100 och göra t.ex. ett nytt Titan Black.
Finns inget som talar emot att det låter sig göras.
Titan Xp är inte pascals värsta kort. Det är bara det värsta de har släppt.
Nvidia kan göra ett värre om de bestämmer sig för att gå all out.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Vilket ju inte hjälper eftersom artikeln säger att det är HBM2 minnen som är i låg supply. Vattenkylt eller luft, samma minnen. Ju mer dom sprider ut det på 3 olika versionen, desto värre är det.

Endast om en Vega variant har GDDR5/X minne och finns överallt så kan dom kanske dom kan hålla sig flytande med ett "exklusivt" top end kort, annars så är AMD totalt körda den här generationen också. Men med tanke på att dom trummat så hårt på HBM2 så tror jag inte det kommer någon sån variant... kanske i slutet på året på sin höjd. Folk kommer flockas till Nvidia som måsar till fisk under sommaren.

Så allt tyder på besvikelse. AMD lär ha panikbokat detta event för att försöka lugna aktieägare så *kanske* det tvingar dom till att komma med nåt konkret iaf.

Det finns inte på kartan att det finns stöd för GDDR5 i Vega. Minneskontrollers är väldigt dyrt och de har inte en hel uppsättning som de inte behöver. Det är nog rimligare att de isf skulle ha en helt annan variant av Vega som backup med endast GDDR5-kontroller och med färre CUs. Men det tror jag inte heller.

Skrivet av Gruarn:

Givet att denna typ av event har skett årligen ett tag så har jag svårt att se hur det kan vara panikbokat. Snarare tvärtom, hade de inte haft detta event så skulle det funnits skäl till oro.

Fast Ryzen sandbagga de rätt duktigt. Det enda de släppte var Cinebench och Handbrake och att den kunde driva spel i 4k, men att IPC ökade med 52% och inte 40% som utlovat, höll de väldigt tätt mot bröstet.

Skrivet av Gruarn:

@Skrutto:

Jag är väldigt tveksam till att AMD kunde ta ut mer av sina Enginering samples än 3GHz i Augusti 2016. Det måste ha varit extremt tidig kisel så frågan är hur väl det stod sig mot vad som senare releasades. Skulle nog säga att den demon mer handlade om "proof of concept", Ryzen fanns, satt i ett system och fungerade (och därtill i enlighet med förväntan).

Vad gäller new Horizon håller jag med dig, där stack man ut hakan lite, men det var också denna enda indikation man fick på Ryzen, två applikationer som en 8-kärnig CPU borde prestera väl i och dessutom höll man tillbaka prestanda med 20% mot vad som skulle bli förväntad prestanda hos kretsen.

Tidigare har nätet fullständigt svämmat över med läckor inför AMDs produktsläpp. Polaris hade vi i princip koll på vad den gick för minst ett par veckor innan release, men när det gäller Ryzen fanns det enbart läckor med cinebench och handbrake. Inget mer. Som om någon hade sagt vad som var OK att läcka om och inte. Spelprestanda höll man strikt för sig själva. (också därför det kom som en så positiv chock för alla när det väl släpptes).

Vad gäller Vega så hade Vega sin introduction (på samma sätt som Ryzen hade sin i augusti) under New Horizon i december. Det vi såg då var ett Vega som slog GTX 1080 så hårt i 4k i Battlefront att det knappt går att hitta en Review med 1080ti i just Battlefront, men sedan har det varit knäpptyst! Nästan som om någon sagt att det inte är OK att läcka det allra minsta.

AMD har traditionellt inte ägnat sig åt sandbagging. AMD har traditionellt sett inte hållit inne med information heller och AMD har traditionellt sett inte lyckats hålla inne med ett lanseringdatum och de har knappast kunnat ta marknaden med överraskning när VD sagt att "ni kan börja göra era pre-orders nu". Förutom med Ryzen och (än så länge) Vega, då.

Det som vi blev mest positivt förvånade över med Ryzen var det som ingen läckte om...

Ryzen sandbagades inte alls. Lisa Su sa uttryckligen att Zen överträffade deras förväntningar och överskred deras IPC-mål.
https://www.overclock3d.net/news/cpu_mainboard/amd_s_zen_will...

Dessutom visade de bara upp Ryzen i best case scenarios. De marknadsförde Ryzen så gott de kunde. Angående att det inte kom så mycket läckor. Det kom nog ändå fler läckor än vad det gjort vid något tidigare CPU-släpp någonsing från AMD. Du kan inte jämföra CPU-släpp med GPU-släpp. Läckor vid CPU-släpp är väldigt ovanliga.

Skrivet av GilbertG:

Men samtidigt... Hur går det ihop med uttalandet till finansiärer att Vega kommer vara "very vey competitive"? De kan väl inte ljuga rakt upp och ner för dem?

Polaris 11 kan anses var väldigt "competitive". Allt handlar om pris och flytande definitioner.

Skrivet av Yoshman:

Det skrivet. Tycker ändå patentet kring variabel bredd på SIMD-enheterna som ska finnas med i Vega känns som helt rätt väg för att höja effektiviteten på GCN, ska bli väldigt spännande att se hur pass mycket det ger!

Har läst det patentet ett par gånger nu, förstår vad man vill göra och varför det kommer öka effektiviteten. Känns ändå som att det finns en hel del tekniska svårigheter att implementera det på ett bra sätt givet hur dagens GCN fungerar, finns en väldigt hård koppling mellan dagens kretsars front-end och att det just är 4 SIMD enheter per CU som har samma kapacitet.

Vad är din tolkning av patentet? Kan vi få se ökad prestanda per shader och Hz? Marknadsföring leder en gärna att tro att den ökade effektiviteten tillåter en att köra fler beräkningar på samma antal SIMDs eftersom färre blir låsta till en specifik uträkning. Samtidigt visar AMDs egna slides upp till dubbelt så mycket beräkningar per Hz. Men jag får intrycket av att den ökade effektiviteten ändå mest är ökad energieffektivitet och frekvens eftersom att de kan stänga av en del SIMDs som inte används.

Permalänk
Medlem

@Aleshi:

Alla former av energieffektivitetsförbättringar är välkomna för GCN. De har legat värre till på den punkten än ren prestanda gentemot Nvidias arkitekturer sedan Kepler. Sedan är det såklart ett problem att AMD för att matcha Nvidia inte kan designa GPU:er med liknande antal transistorer, det blir dyrt i längden att inte kunna konkurrera på lika villkor. Även där måste det till en rejäl förbättring.

Det blir spännande att se vad de kan krysta ut denna gång.