Permalänk

Tips på skrivbordsstolar?

Tja ska köpa mig en ny stol snart. Min budget är kring 1500-2000kr och jag behöver lite tips. Jag kar kikat lite på Ikea Markus och även testat den och den verkar vara en vettig stol för priset. Har även kollat på Arozzi stolarna men dom känns som en budget version av DXracing.

Vad rekommenderar ni?

Hade en jysk stol innan som lädret sprack på och började gnissla inte långt efter jag köpte den så är inte så sugen på någon jysk stol.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@Gurk: Kinnarps har ju väldigt bra saker men jag vill helst satsa på något nytt faktiskt!

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

@Gurk: Kinnarps har ju väldigt bra saker men jag vill helst satsa på något nytt faktiskt!

Jag förstår, men du kan göra klipp faktiskt om man bara har tålamod och väntar ut. Hade jag varit som du och prompt velat ha helt nytt så hade jag sparat ca 4-5000kr till och köpt något bra istället, eller i skinn begagnat (vilket är mycket enklare att få som helt nytt mer eller mindre). Du får (tyvärr) inte kvalitet för dom pengarna du har i budgeten.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@Gurk: Precis men jag har inte lusten att lägga 6-7k på en stol atm och det är många som har haft Ikea markus i många år och säger att den är en väldigt bra stol för pengarna. Lägger möjligt vis till några hundra och köper en DXracer.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Enligt mig bör man undvika alla så kallade gamingstolar. Måste vara det dummaste jag har sett. Stolar formade för racing, alltså sidorna går framåt lite för att man inte ska flyga runt för mycket när man kör på bana. Detta är tydligen viktigt när man sitter framför datorn. Du kommer säkert sitta bekvämt men tyvärr är det just bekvämt som leder till problem senare. En sak som verkligen stör mig med dxracer är att "axel" delen på stolen kramar axlarna och om du då har någorlunda breda axlar kommer dina axlar tryckas framåt och ge dig en vacker gamer hållning.

Om du inte har lust att köpa en svindyr så har IKEA en del ergonomiska stolar. Folk rekommenderar Markus, vilket kanske fungerar för kortare människor. Volmar är också ett bra alternativ. Bäst att gå och provsitta. Sen ser ju ergonomiska stolar gräsliga ut vilket är det tråkiga.

Permalänk
Avstängd

Har haft Markus ett tag och den funkar ju men den är inte särskilt ergonomisk. Kvaliteten är också ungefär vad man kan förvänta sig av Ikea, alltså att den håller hyfsat bra men ser ganska sliten ut inom kort. Sen samlas det en del damm på svankstödet som jag inte har lyckats få bort hur jag än gör. Just svankstödet kan också göra den ganska obekväm i längden om man inte sitter korrekt, och det gör man ju inte. Införskaffade en Kinnarps för några år sedan begagnad, hittade på någon skum marknad för en hundring, och den är ju sjukt mycket bättre trots att den saknar både arm- och nackstöd. Satsa på en sådan om pengarna finns eller du hittar någon prisvärd begagnad. Annars finns det de här fula amerikanska modellerna som är väldigt ergonomiska och ändå bekväma, typ Herman Miller Aeron eller liknande, men de är inte så billiga heller och de är ju sjukt fula (dock inte så fula som gamingstolar förstås ).

Permalänk
Medlem

Stolar är oftast personliga och varje individ känner lite olikt när dom får sätta sig på en stol, oftast brukar de dyrare varianterna passa fler kropps typer och vara byggd med mer kvalité.

Jag har suttit på allt från billiga ikea stolar till lite dyrare kinnarps varianter och ibland kan jag rekommendera de billigare.
Därför ber jag dig snällt att du åker till ett x antal butiker och testar stolarna själv, sätt dig där i någon minut och kolla hur bra det känns.

Vill också tillägga att det är inget fel med gaming stolar, passar dom för dig och du känner dig bekväm i en sådan så köp en

Permalänk
Medlem

Kinnarps eller andra ergonomiska alternativ. Tro mig, din rygg kommer tacka dig i framtiden.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

@NewCamps: Tänker exakt som du. En stol kanske passar en viss person och inte en annan. Så jag har tänkt att åka och kolla lite, jag har suttit och kollat lite på ikea på nätet och jag hittade Volmar för 3095kr och jag tänker mig även om det är ikea bör det vara någorlunda kvalité på den för de priset. Antagligen mer värt o lägga till en tusenlapp så kanske man får något som håller längre.

Jag har haft 2 st Jysk stolar på under 1.5år och har varit dum nog att köpa 2 st i rad...

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk

Tack för alla tips! Ska åka och känna på lite stolar imorgon så återkommer jag med svar med om vilken som jag kände mig mest hemma med.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk

Jag har varit och köpt en stol nu och det blev faktiskt en Akracing Premium Gaming chair. Den passade mig väldigt bra, jag sitter rakt och bra med ryggen och har en bra position helt enkelt.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Kul att du hittat en stol du är nöjd med @BiggieLiten. Om du eller nån annan i framtiden är på jakt efter ergonomiska kontorsstolar kan jag tipsa om Rekomo som verkar köpa in konkurspartier och dylikt och säljer vidare stolarna billigt.

Köpte precis en RH Mereo därifrån fullt utrustad för c:a 60 % av nypris. Hade varit ett visningsex tidigare så den var ju i princip ny. Skillnaden i mitt fall för Mereo är att jag bara fick 6 månaders garanti till skillnad från de 10 år man får annars av RH-stolen vid nyinköp.

Fantastisk stol för övrigt.

Permalänk

@Mutation: Får bli något och kolla vid nästa stolköp som förhoppnings vis inte blir om ett år igen..

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.