Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Komma åt kamera remote?

Hej,

Jag har en telenordongel, 4g, på landet där den är uppkopplad till en Dovado Tiny. Lilla routern är, i sin tur, ansluten till några kameror (TP-Link NC250). Jag har ställt in Tiny så att jag kommer åt den hemifrån och har inga problem med det. Kameror funkar bra. (Jag har dem främst för att kolla på div vilt som springer förbi och kan se om nåt bus skulle vara där).

Dagens önskan är att jag vill komma åt kamerornas gränssnitt hemifrån. Det känns inte orimligt eftersom jag dels kan kolla på kamerorna både via app på telefonen och via login på datorn. Routern kommer jag ju, i sig, åt och det funkar bra...

Jag har ju bara inten IP på kamerorna, tex 192.168.0.25 medan routern ju bara har ett externt IP, tex 123.456.78.90. Nu vill jag alltså komma åt kameran med interna IPt på nåt sätt..

tacksam för råd och dåd..

Permalänk
Medlem

Du får ställa in en port forward på routern så när du skriver in extern IP i webbläsaren så omvandlar routern det till kamerans IP.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

tack...

@Agonotheta:

Hej, Tack för hjälpen ... Jag är för dum för att förstå hur jag fixar detta, ha ha.. Jag hittar "port forwarding" i routermenyn och har valt att koppla upp mina tre kameror på portarna 60, 61 & 62 (helt random plockat) JAg har kopplat dessa portar till respektive kameras interna IP ... Mina valda portar dyker upp som "destination port". Jag har rutor med rubrikerna "Direct" & "PPTP" och har klickat i båda. JAg kan också välja protokoll. Det finns fem varianter: TCP, UDP, TCP/UDP, GRE, IPSEC. JAg väljer den första TCP utan att eg veta vad jag gör. ..Sparar inställningarna... ok... Sen då ? ha ha... Vad gör jag nu? Kommer jag åt kamera ett med IP 123.456.78.90:60 eller ska det vara /60 eller nåt annat? Låter det som korrekt valt "protokoll"?

Tack snälla för hjälpen. .

//

Permalänk
Rekordmedlem

Alla kamerorna lär använda port 80 som förval och det måste du på nått sätt hantera, du kan inte bara ange nått portnummer du hittar på utan att ändra i kamerorna. Alternativet är att du skapar nån regel i routern som översätter en extern, unik och oanvänd port mot ett specifikt ip och port 80, jag vet inte vad dina delar klarar av men principiellt är det så du får göra.
Tänk på säkerheten om du verkligen vill göra så här, jag hade inte släppt ut kamerorna på internet och måste det verkligen gå att nå admininterfacet på distans så borde det lösas tex med vpn eller nått liknade som ger högre säkerhet och kontroll av "fjärren"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack!

@mrqaffe:

Jag tappade fokus på det här men försöker igen. Uppenbart begriper jag inte riktigt hur man gör, men låt se:

Router alltså lilla Dovado Tiny. Målet är att komma åt tre kameror (TP-Link TC250) jag har på landet för att främst via distans kolla ev vilt

1: Öppna Routern! Jag väljer alternativet Standard Web Access, Port 80. Funkar bra. Jag kommer åt den på distans och kan tex se på kamerorna via TP-Links egen app

2: Sätta statiska ip på mina tre kameror. På Tiny görs det under DHCP Konfiguration. Jag gör detta genom att ange MAC-adressen för de tre kamerorna och ge dem var sitt internt ip. Jag väljer 192.168.0.8 & 82 & 116. Känns rätt rakt på. Ok

3: Nu kommer det jag inte verkar klara: Jag går in på Port Forward och ska där ange följande för var och en av de tre kamerorna:

Incoming Ports, Incoming Protocol, Destination Address, Destination Port, Interface Direct y/n, Interface PPTP y/n

Protocol kan man välja på några: TCP, UDP, TCP/UDP, GRE, IPSEC

Incoming port prövade jag först med att välja på måfå tre olika men det gav inget.. Jag kan inte ange 80 för det verkar ju vara reserverat. Vad jag än anger som Incoming Port replikeras auto i rutan för destination port Destination adress tycks vara de tre tidigare angivna nu statiska adresserna för kamerorna... Direct? PPTP ?

Här fattar jag inte mer...

Vilket protokoll? Vilken/vilka port/ar? Interface Direct & PPRP på eller av?

Sen... om och när jag väl fått ordning på allt detta just nu för mig obegripliga.. Hur når jag då resp kamera? Jag kommer ju åt routern med dess externa ip, men hur kommer jag åt kamerornas gränssnitt..

Hela problemet dyker eg upp då kamerorna går ner ibland och att jag då behöver starta om dem för vilket jag vill komma åt deras gränssnitt hemifrån..

tack för tålamodet!

//

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zow:

@mrqaffe:

Jag tappade fokus på det här men försöker igen. Uppenbart begriper jag inte riktigt hur man gör, men låt se:

Router alltså lilla Dovado Tiny. Målet är att komma åt tre kameror (TP-Link TC250) jag har på landet för att främst via distans kolla ev vilt

1: Öppna Routern! Jag väljer alternativet Standard Web Access, Port 80. Funkar bra. Jag kommer åt den på distans och kan tex se på kamerorna via TP-Links egen app

2: Sätta statiska ip på mina tre kameror. På Tiny görs det under DHCP Konfiguration. Jag gör detta genom att ange MAC-adressen för de tre kamerorna och ge dem var sitt internt ip. Jag väljer 192.168.0.8 & 82 & 116. Känns rätt rakt på. Ok

3: Nu kommer det jag inte verkar klara: Jag går in på Port Forward och ska där ange följande för var och en av de tre kamerorna:

Incoming Ports, Incoming Protocol, Destination Address, Destination Port, Interface Direct y/n, Interface PPTP y/n

Protocol kan man välja på några: TCP, UDP, TCP/UDP, GRE, IPSEC

Incoming port prövade jag först med att välja på måfå tre olika men det gav inget.. Jag kan inte ange 80 för det verkar ju vara reserverat. Vad jag än anger som Incoming Port replikeras auto i rutan för destination port Destination adress tycks vara de tre tidigare angivna nu statiska adresserna för kamerorna... Direct? PPTP ?

Här fattar jag inte mer...

Vilket protokoll? Vilken/vilka port/ar? Interface Direct & PPRP på eller av?

Sen... om och när jag väl fått ordning på allt detta just nu för mig obegripliga.. Hur når jag då resp kamera? Jag kommer ju åt routern med dess externa ip, men hur kommer jag åt kamerornas gränssnitt..

Hela problemet dyker eg upp då kamerorna går ner ibland och att jag då behöver starta om dem för vilket jag vill komma åt deras gränssnitt hemifrån..

tack för tålamodet!

//

På nått sätt måste du separera kamerorna så att du inte försöker använda samma portnummer mot ditt publika ip.
Jag vet inte hur dina prylar ska konfas i detalj men du måste på nått sätt översätta olika portnummer som kommer till ditt publika ip och lotsa trafiken till respektive kamera.
Principen borde bli så här >

Publiktip:port10001 > kamera1ip:port80
Publiktip:port10002 > kamera2ip:port80
Publiktip:port10003 > kamera3ip:port80
Det publika ipt är ju detsamma för alla kamerorna och du får ansluta mot det genom att specificera en unik hög port och detta får routern sedan översätta till rätt ip och portnummer 80.
Eller
Du byter portar på kamerorna så det blir nått liknade detta >
Publiktip:port10001 > kamera1ip:port10001
Publiktip:port10002 > kamera2ip:port10002
Publiktip:port10003 > kamera3ip:port10002

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.