@mrqaffe:
Jag tappade fokus på det här men försöker igen. Uppenbart begriper jag inte riktigt hur man gör, men låt se:
Router alltså lilla Dovado Tiny. Målet är att komma åt tre kameror (TP-Link TC250) jag har på landet för att främst via distans kolla ev vilt
1: Öppna Routern! Jag väljer alternativet Standard Web Access, Port 80. Funkar bra. Jag kommer åt den på distans och kan tex se på kamerorna via TP-Links egen app
2: Sätta statiska ip på mina tre kameror. På Tiny görs det under DHCP Konfiguration. Jag gör detta genom att ange MAC-adressen för de tre kamerorna och ge dem var sitt internt ip. Jag väljer 192.168.0.8 & 82 & 116. Känns rätt rakt på. Ok
3: Nu kommer det jag inte verkar klara: Jag går in på Port Forward och ska där ange följande för var och en av de tre kamerorna:
Incoming Ports, Incoming Protocol, Destination Address, Destination Port, Interface Direct y/n, Interface PPTP y/n
Protocol kan man välja på några: TCP, UDP, TCP/UDP, GRE, IPSEC
Incoming port prövade jag först med att välja på måfå tre olika men det gav inget.. Jag kan inte ange 80 för det verkar ju vara reserverat. Vad jag än anger som Incoming Port replikeras auto i rutan för destination port Destination adress tycks vara de tre tidigare angivna nu statiska adresserna för kamerorna... Direct? PPTP ?
Här fattar jag inte mer...
Vilket protokoll? Vilken/vilka port/ar? Interface Direct & PPRP på eller av?
Sen... om och när jag väl fått ordning på allt detta just nu för mig obegripliga.. Hur når jag då resp kamera? Jag kommer ju åt routern med dess externa ip, men hur kommer jag åt kamerornas gränssnitt..
Hela problemet dyker eg upp då kamerorna går ner ibland och att jag då behöver starta om dem för vilket jag vill komma åt deras gränssnitt hemifrån..
tack för tålamodet!
//