Bilder och sms m.m. borta efter fabriksåterställning - går det att rädda?

Permalänk

Bilder och sms m.m. borta efter fabriksåterställning - går det att rädda?

Jag tänkte mig inte för och gjorde en fabriksåterställning på min samsung J7. Nu är alla bilder, sms, telefonlister m.m. borta. Har suttit hela dagen och försökt med massor av program för att kunna återställa men får inget att fungera. Är det någon som vet om det går att återställa detta efter en fb återställning?
Samt om någon vet om det finns bra program och om man måste ha en rootad lur för att kunna använda det bästa programmet.
Tacksam för svar
Ett riktigt klantarsle

Justerade rubriken från "Panik!" - tänk på forumets trivselregler att använda tydliga och beskrivande rubriker/Thomas
Permalänk
Medlem

@Stoffe1488: Koppla telefonen till datorn och använd ett data recovery tool

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk

Om bilderna låg på minneskortet så kan du ta ut det och sätta det i en minneskortläsare och göra "räddningen" därifrån. Undvik att installera något på telefonen eller minneskortet då det riskerar att skriva över din borttagna information.

Permalänk
Medlem

De flesta telefoner numera laddar väl automatiskt upp bilder och filmer i "molnet", antingen via Googles Foto-app eller Samsungs egna motsvarande backupp-appar? Så kanske kan de ligga på Google- eller Samsungkontot man (kanske) har.

Många nyare lurar/datorer är ju krypterade som default (rätta mig om jag har fel?) och då kan det vara lögn i helvete med recoverytools. (lite det som är vitsen också, exempelvis en tjuv ska inte kunna komma åt ens privata info)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Vore ett gigantiskt säkerhetshål ifall en fabriksåterställd telefon gick att ”rädda”..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, brukar finnas flera olika val när man gör en fabriksåterställning, men nu verkar det som TS valt att rensa även all data och då skulle jag bedöma det som högst osannolikt att det går att återställa annat än om det finns backup på ett molnkonto. Preics som Garmzon säger så vore det ett fiasko om det fanns något enkelt sätt att återställa det.

Permalänk
Skrivet av ByteBitten:

Om bilderna låg på minneskortet så kan du ta ut det och sätta det i en minneskortläsare och göra "räddningen" därifrån. Undvik att installera något på telefonen eller minneskortet då det riskerar att skriva över din borttagna information.

Tyvärr hade jag inget minneskort i telefonen, utan allt var sparat enbart på luren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@improwise: borde det ändå inte finnas någpt program som gör att man kan återskapa saker på telefonen. Precis som man kan återskapa filer som tagits bort från hårddiskar?
Annars får man bara bita i det sura äpplet och dra lärdom av sina misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffe1488:

@improwise: borde det ändå inte finnas någpt program som gör att man kan återskapa saker på telefonen. Precis som man kan återskapa filer som tagits bort från hårddiskar?
Annars får man bara bita i det sura äpplet och dra lärdom av sina misstag.

Nja, det tvivlar jag på, det var nog mer på tiden med magnetiska minnen (hårddiskar och liknande). Om du hade rensat telefonen för att du skulle sälja den så skulle du förmodligen inte bli så glad om köparen lätt kunde återskapa bilder, sms, sextapes etc. Tyvärr är du nog rätt rökt i detta fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nja, det tvivlar jag på, det var nog mer på tiden med magnetiska minnen (hårddiskar och liknande). Om du hade rensat telefonen för att du skulle sälja den så skulle du förmodligen inte bli så glad om köparen lätt kunde återskapa bilder, sms, sextapes etc. Tyvärr är du nog rätt rökt i detta fall

Minneskort, telefoner m.m går utmärkt att köra recovery på. Testa Recuva. Borde funka om nu inte telefonen skriver över alla sektorer innan den startas upp igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

De flesta telefoner numera laddar väl automatiskt upp bilder och filmer i "molnet", antingen via Googles Foto-app eller Samsungs egna motsvarande backupp-appar? Så kanske kan de ligga på Google- eller Samsungkontot man (kanske) har.

Många nyare lurar/datorer är ju krypterade som default (rätta mig om jag har fel?) och då kan det vara lögn i helvete med recoverytools. (lite det som är vitsen också, exempelvis en tjuv ska inte kunna komma åt ens privata info)

om man aktiverat sådant, nu vet jag inte hur det är, men förr va man tvungen å aktivera att den ska lägga upp i molnet.
Länge sen jag hade android mobil dock ifall det är på default eller inte.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk

Kolla så att du har sync påslaget, har du gaft det tidigaer så ska dom poppa upp i google photo eller ifall du andvänder Samsungs backupprogram som jjag ej vet hur det fubkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezah:

Minneskort, telefoner m.m går utmärkt att köra recovery på. Testa Recuva. Borde funka om nu inte telefonen skriver över alla sektorer innan den startas upp igen.

Fast nu är detta en Samsung som jag gissar kör KNOX och då lär det inte fungera (hoppas jag). Recuva och liknande bör nog bara fungera i den mån man gjort en vanlig delete i ett filsystem. Med det sagt ska jag säga att jag inte testat att försöka göra en recovery men det vore oerhört pinsamt för Samsung om det räckte med ett enkelt program för att återställa data på en telefon som dom påstår sig ha rensat. TS har redan ovan skrivit att hen inte använde något minneskort.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av improwise:

Fast nu är detta en Samsung som jag gissar kör KNOX och då lär det inte fungera (hoppas jag). Recuva och liknande bör nog bara fungera i den mån man gjort en vanlig delete i ett filsystem. Med det sagt ska jag säga att jag inte testat att försöka göra en recovery men det vore oerhört pinsamt för Samsung om det räckte med ett enkelt program för att återställa data på en telefon som dom påstår sig ha rensat. TS har redan ovan skrivit att hen inte använde något minneskort.

KNOX är väl mer en container i mjukvaran för att säkert lagra data? Alltså inte KNOX:a hela telefonen?
Oavsett vore det otroligt fel att kunna återställa en raderad enhet, oavsett om principen är densamme med tömda (men ej överskrivna) diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

KNOX är väl mer en container i mjukvaran för att säkert lagra data? Alltså inte KNOX:a hela telefonen?
Oavsett vore det otroligt fel att kunna återställa en raderad enhet, oavsett om principen är densamme med tömda (men ej överskrivna) diskar.

Finns väl olika versioner av KNOX som är olika saker, dessutom beror det väl på hur man konfigurerat telefonen (och kanske vilken telefon man har). T.ex. jag har på min Note 8 att man måste ange ett lösenord ens för att få starta telefonen.

Med det sagt ska jag inte utge mig för att vara någon expert på KNOX, den som vill lära sig mer kan väl börja här

https://www.samsungknox.com/en/knox-platform

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av improwise:

Finns väl olika versioner av KNOX som är olika saker, dessutom beror det väl på hur man konfigurerat telefonen (och kanske vilken telefon man har). T.ex. jag har på min Note 8 att man måste ange ett lösenord ens för att få starta telefonen.

Med det sagt ska jag inte utge mig för att vara någon expert på KNOX, den som vill lära sig mer kan väl börja här

https://www.samsungknox.com/en/knox-platform

Startlösenord har jag på min OP3T om jag ej minns fel:)
KNOX är inte så jäkla fel ändå, synd man inte har användning för det och trist med Knox 0x1..
Även jag är void på Knox

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Startlösenord har jag på min OP3T om jag ej minns fel:)
KNOX är inte så jäkla fel ändå, synd man inte har användning för det och trist med Knox 0x1..
Även jag är void på Knox

Gissar att KNOX i Samsungs ögon är en plattform där man även räknar in sånt som egentligen är standard i Android. För egen del har jag blivit rätt trist numera och undviker även Custom ROMs och liknande för att ha koll på säkerheten efter att ha läst/hört om några skräckhistorier. Ska nån hacka sig in i mina grejer ska dom iaf få jobba lite för det Men det är väl en diskussion för en annan tråd.

Permalänk

Tack för tipsen jag fått men inget fungerar så det får bli en lärdom att lägga i bagaget :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffe1488:

Jag tänkte mig inte för och gjorde en fabriksåterställning på min samsung J7. Nu är alla bilder, sms, telefonlister m.m. borta. Har suttit hela dagen och försökt med massor av program för att kunna återställa men får inget att fungera. Är det någon som vet om det går att återställa detta efter en fb återställning?
Samt om någon vet om det finns bra program och om man måste ha en rootad lur för att kunna använda det bästa programmet.
Tacksam för svar
Ett riktigt klantarsle

har du säkerhetskopierat telefonen någon gång?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"