Permalänk
Medlem

PSU kablar

Hej

Köpte nyss ett HX520 på Tradera.
Oturligt nog fick jag bara med 3/7 kablar.

Är det ”specifika” kablar till nätagg eller kan man använda vilka som helst?

Har en del kablar över från mitt RM1000....funkar de?

/Peter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Poberg:

Du ska aldrig blanda kablar från olika nätaggregat, inte ens från samma märke om det inte är specificerat att det är kompatibelt med alla deras nätagg.

T.ex på Corsairs hemsida säljer dom kablar som är kompatibla med alla deras nätagg.
Här kan du köpa kablar från Corsair.

Permalänk
Medlem

@SneakyCandy:

Hej

Tackar för info....då låter jag bli att testa mins överblivna kablar.

*bort* /Mod

Permalänk
Medlem

Sorry Mod....blev lite tokigt där.

Följdfråga:
VARFÖR kan/bör man inte ta vilken kabel som helst?
Kan man skada kabel/PSU/komponent?

Permalänk
Medlem

Hopp, verkar som att det på tillverkarsidan inte finns någon standard.
Better safe than sorry.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Poberg:

Sorry Mod....blev lite tokigt där.

Följdfråga:
VARFÖR kan/bör man inte ta vilken kabel som helst?
Kan man skada kabel/PSU/komponent?

Kablarna till olika nätagg kan vara helt olika kopplade, det finns ingen gemensam standard för hur de ska se ut. Det spelar ingen roll om det står Corsair eller EVGA på båda nätaggen, det kan vara helt olika underleverantörer. Blandar du kablar händer i bästa fall ingenting, i sämsta fall grillar du hela datorn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Undie:

Kablarna är ju standardanpassade (ATX), jag hade kört med dina extrakablar om jag var du.

Det är det du kan, de är standardanpassade

Nej, återförsäljarna hävdar säkert det för att du ska köpa deras grejer. Men kravet på isolation m.m kommer från standarden.
Hade kablarna varit köpta från typ ebay/aliexpress hade jag skippat det. Men har du andra kablar från bra märken så kör på.

Det finns ingen som helst standard när det gäller modulära kablar till nätaggregat. Kontakterna kan vara helt olika kopplade vid anslutningen till nätagget och därmed ge 12V på jord, 12V på 5V osv, och alltså bränna sönder det man ansluter. Finns exempel i forumet där speciellt hårddiskar och SSD brunnit upp av den anledningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@Andreaz1:
Åh fan....grilla gör jag helst utomhus.

Så PSU:t jag köpte på Tradera - omöjligt att veta ifall det faktiskt är ”rätt” kablar som kom med...finns ingen märkning på dem. Han kan ju ha kastat med lite överblivet bara.
Då kanske det blir grillfest ändå😬😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det finns ingen som helst standard när det gäller modulära kablar till nätaggregat. Kontakterna kan vara helt olika kopplade vid anslutningen till nätagget och därmed ge 12V på jord, 12V på 5V osv, och alltså bränna sönder det man ansluter. Finns exempel i forumet där speciellt hårddiskar och SSD brunnit upp av den anledningen.

Jag utgick helt klart från att detta fanns i standarden http://www.formfactors.org/developer/specs/atx2_2.pdf , men ser nu att det inte verkar finnas med 6-pin, 8-pin m.m och säkert fler saker.

§11 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Jag utgick helt klart från att detta fanns i standarden http://www.formfactors.org/developer/specs/atx2_2.pdf , men ser nu att det inte verkar finnas med 6-pin, 8-pin m.m och säkert fler saker.

Ja, det finns en standard på den sidan du kopplar till moderkortet, grafikkortet, hårddiskar, etc.
Men ingen standard som säger hu de modulära kablarna kopplas in i nätaggregatet, och där varierar det stort.
Värst är ju dem som har samma kontakter på nätaggregatet så att både PCI-e, EPS och Molex/SATA kablarna passar i varandras uttag, och ingen av dem är elektriskt kompatibla med varandra...

Fast @Poberg: ett HX520? Är inte de antika snart?
Kan nog vara svårt att få tag på nya kablar till dem idag, de kom ju ut för över 12 år sedan vad jag kan se...

Permalänk
Medlem

@loefet:

Haha, jo de kan nog klassas som det
Får dra igång ett retro-bygge 🙄

Kanske finns kablar på eBay men det är nog billigare att köpa nytt PSU

Permalänk
Medlem

@Poberg: Mitt nätaggregat från samma era dog efter 7 år, men då hade det använts dagligen under den tiden.
Och visst ett nytt aggregat kan vara bättre att satsa på än Ebay kablar, då man inte vet vad man får då ibland.

Permalänk
Avstängd

@loefet:

Haha, jo de kan nog klassas som det
Får dra igång ett retro-bygge 🙄

Kanske finns kablar på eBay men det är nog billigare att köpa nytt PSU
[/quote]

Jag länkade dig Corsairs hemsida där du kan köpa kablar som är specificerade att passa alla deras nätagg.
Varför köper du nätagg och funderar på att köpa kablar på Ebay? Har du inte lärt dig något av affären du just gjorde?

Tagit bort svar på §11-regelbrytande inlägg /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

@SneakyCandy:
Jodå, blir inga chansningar nu.
Tackar för infon.

Permalänk
Medlem

@SneakyCandy: Problemet är att nätaggregatet är uppåt 12 år gammalt (vet inte när de slutade sälja just den modellen, HX520) vilket gör det troligt att de inte har några passande kablar till det längre, tyvärr.

Men visst, vill man ha extra kablar till ett nyare Corsair nätaggregat så är det där man skall titta.

Permalänk
Avstängd

@Poberg: Vilken revision är det på nätaggregatet, v1 eller v2?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014:
Rev B2W står det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Poberg:

@Peppar2014:
Rev B2W står det

säger mig inte mycket, men är det den gula(v1) eller blå(v2) etiketten?

Visa signatur

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Poberg:

Bara att ge till återvinningen egentligen, den har närmare 10år på nacken. Bara kablarna ifrån Corsair kommer kosta mer än vad nätaggregatet kostade i nypris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Peppar2014:
Jo...började ana det.
Tackar så mycket ändå för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poberg:

Hej

Köpte nyss ett HX520 på Tradera.
Oturligt nog fick jag bara med 3/7 kablar.

Har en del kablar över från mitt RM1000....funkar de?

/Peter

För att svara på din fråga rakt av: Läste ovanför att det var 1:a revisionen du har och kontakterna ser helt olika ut mot RM1000.
Även om någon kontakt passar rent fysiskt så ska du inte prova då det kan kortsluta din dator om du inte har rätt kablar.
Det du kan göra (har gjort det själv) är att ta en befintlig orginalkabel och jämför den med den nya, men ett varningens finger dock, det sker på egen risk!. Är kablarna EXAKT lika kopplade bör det fungera.

Visa signatur

Intel 4790K | Msi Z97 Gaming 5 | MSI 1080TI, 11Gb | 32Gb | Benq M2700HD | Define r5 | 240+320 SSD + 4*2Tb | Razer Deathadder | Razer Blackwidow Croma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poberg:

@Andreaz1:
Åh fan....grilla gör jag helst utomhus.

Så PSU:t jag köpte på Tradera - omöjligt att veta ifall det faktiskt är ”rätt” kablar som kom med...finns ingen märkning på dem. Han kan ju ha kastat med lite överblivet bara.
Då kanske det blir grillfest ändå😬😬

Du kan ju köra kragget löst och sen mäta upp vad som kommer ut på kablarna. Det ska ju stå i moderkortsmanualen vilka stift som ska ha vilken spänning. Då slipper du grilla saker.

Permalänk
Hedersmedlem

@Poberg: Exakt vilka kablar är det du behöver?

Kom på att jag har ett HX520 där jag inte använder alla kablar. Det har rullat 24/7 sedan 2007 och kommer rulla som det gör tills det dör, därför behöver jag inte de oanvända kablarna i framtiden heller.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Undie:

MultiMan har ju helt rätt. Det finns absolut ingen standard. Däremot så är ju ATX en formfaktor, som är en dimensionsstandard, men det har inget med ström i sig att göra. Knaggliga råd kan alla ge, men jag hade varit lite försiktig när det gäller komponenter som kan grilla hela datorn. Det kan bli en väldigt dyr historia, för andra än den som ger rådet.

Dessutom så ges det här rådet i var och varannan tråd som har med PSU och sladd-utbyte mellan PSU'er att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon255588:

MultiMan har ju helt rätt. Det finns absolut ingen standard. Däremot så är ju ATX en formfaktor, som är en dimensionsstandard, men det har inget med ström i sig att göra. Knaggliga råd kan alla ge, men jag hade varit lite försiktig när det gäller komponenter som kan grilla hela datorn. Det kan bli en väldigt dyr historia, för andra än den som ger rådet.

Dessutom så ges det här rådet i var och varannan tråd som har med PSU och sladd-utbyte mellan PSU'er att göra.

ATX-standaren avser inte alls bara formfaktorn. Framgår klart och tydligt i kapitel 4 i PDFen jag länkade.
Sen är det inte ström du menar, utan spänning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Undie:

ATX-standaren avser inte alls bara formfaktorn. Framgår klart och tydligt i kapitel 4 i PDFen jag länkade.
Sen är det inte ström du menar, utan spänning.

I sammanhanget är det helt oviktigt vad det kallas. Du ger råd som kan döda TS dator. Vad tycker du är viktigast?
Att det kallas för spänning, eller att ts får köpa ny rigg om det vill sig riktigt illa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Poberg: Exakt vilka kablar är det du behöver?

Kom på att jag har ett HX520 där jag inte använder alla kablar. Det har rullat 24/7 sedan 2007 och kommer rulla som det gör tills det dör, därför behöver jag inte de oanvända kablarna i framtiden heller.

Oooh!
Saknar i första hand en PCI-E 6+2 till GPU.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort sidospår i enlighet med §1 och §11.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...