Köpa nya jobbdator (programmering)

Permalänk
Medlem

Köpa nya jobbdator (programmering)

Hej!

Ny jobbdator (laptop) ska införskaffas. Jag har rätt god koll själv, så vet vad jag vill ha, men sen vill man ju ha allt till så bra pris som möjligt. Enda kraven är en bra processor, detta betyder mer eller mindre inge low power (u) processorer, samt 16gb ram (eller 8gb med möjlighet att uppgradera till 16gb, läs +1000kr för uppgradering).

Jag behöver egentligen inget grafikkort alls, integrerad grafik funkar utmärkt, och jag har nästan alltid datorn inkopplad så batteritid är irrelevant. Skärm ser jag gärna ca 15 tum, större gör inget men mindre är kanske lite för litet. 1920x1080 är kung, sämre är inte på tal om och högre känns onödigt.

Det är en jobbdator så jag handlar utan moms, siktar kring 8000. Vill ha värde därmed så kan det gå lite över/under. Följande har jag i sikte för närvarande: http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2BR67EA... (7192 exl moms) finn mig något bättre

MVH, Viktor.

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte leta själv just nu men spontant tycker jag det är onödigt att betala för ett gtx 1050 när du uttryckligen klarar dig på integrerad grafik. Går det Inte att köpa den modellen utan grafikkortet och med 16 GB RAM istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@xweque: Pavilion är en konsumentprodukt och dessa lämpar sig normalt inte för yrkesverksamhet. Tveksam byggkvalité och expansionsmöjligheter i kombination med fattiga garantier brukar vara talande för dessa modeller. Tveksam de kan uppgraderas till 16 GB RAM.
Siktar du på Elitebook eller vissa Powerbook så kan du få på platsen garanti i upp till tre år och slipper skicka iväg datorn på veckolånga serivebesök. Dessutom är de servicevänliga för dem som vill byta SSD eller nå't själv… just saying.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@xweque: Pavilion är en konsumentprodukt och dessa lämpar sig normalt inte för yrkesverksamhet. Tveksam byggkvalité och expansionsmöjligheter i kombination med fattiga garantier brukar vara talande för dessa modeller. Tveksam de kan uppgraderas till 16 GB RAM.
Siktar du på Elitebook eller vissa Powerbook så kan du få på platsen garanti i upp till tre år och slipper skicka iväg datorn på veckolånga serivebesök. Dessutom är de servicevänliga för dem som vill byta SSD eller nå't själv… just saying.

Håller helt med. Elitebooks har ofta, iaf i mitt tycke, en bra avvägning mellan pris, prestanda och byggkvalitet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@xweque: Pavilion är en konsumentprodukt och dessa lämpar sig normalt inte för yrkesverksamhet. Tveksam byggkvalité och expansionsmöjligheter i kombination med fattiga garantier brukar vara talande för dessa modeller. Tveksam de kan uppgraderas till 16 GB RAM.
Siktar du på Elitebook eller vissa Powerbook så kan du få på platsen garanti i upp till tre år och slipper skicka iväg datorn på veckolånga serivebesök. Dessutom är de servicevänliga för dem som vill byta SSD eller nå't själv… just saying.

Den modellen jag länkade finns "officiella dokument" om så att säga för uppgradering av både ram och hårddisk. Borde kanske nämnt garanti i posten, det är inget vi värderar. Är endast laptop till mig och jag kommer troligen endast jobba ca 1 möjligen 2 år med projektet.

Elitebook är, vad jag funnit, väldigt dyra för prestandan man får. Alla jag sett kör i7-....u vilket är otilöräckligt när energisparandet inte är något jag värderar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmarks:

Jag kan tyvärr inte leta själv just nu men spontant tycker jag det är onödigt att betala för ett gtx 1050 när du uttryckligen klarar dig på integrerad grafik. Går det Inte att köpa den modellen utan grafikkortet och med 16 GB RAM istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att jag inte funnit något som är bättre till prestandan, läs cpu ram, eller billigare som exkluderar grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xweque:

Den modellen jag länkade finns "officiella dokument" om så att säga för uppgradering av både ram och hårddisk. Borde kanske nämnt garanti i posten, det är inget vi värderar. Är endast laptop till mig och jag kommer troligen endast jobba ca 1 möjligen 2 år med projektet.

Elitebook är, vad jag funnit, väldigt dyra för prestandan man får. Alla jag sett kör i7-....u vilket är otilöräckligt när energisparandet inte är något jag värderar.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu framgår det inte vad du ska göra med datorn men för många är det inte någon märkbar prestandaskillnad. Jag har levt med U-processor i två generationer och kör emellanåt upp till 3 VM:ar samtidigt rätt hysat ändå. Skulle jag köra det jämt, ja då hade jag nog valt en HQ men dessa behöver också bättre kylning, något Pavilion historiskt varit direkt usla med.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net